Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 549
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als je zelf mag uitmaken waarvan je gered wilt worden, heeft dat zeker met het waarheidsgehalte te maken. Jezus is de weg, de waarheid. Belangrijke vraag is dan ook : mag je zelf kiezen waarvan je "gered" wilt worden ? En zoniet, waarvan word je dan wel gered ? En wat zijn de gevolgen als je niet gered wordt ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het boeddhisme gaat ervan uit dat er geen "zelf" bestaat. Maar dit gaat over het Christendom als ik het goed heb begrepen. Jezus moet ons ergens van redden; waar moet hij ons dan van redden ?

Van ons zelf dus, wat ik al zei. Het boeddhisme gelooft dat het zelf een illusie is, het christendom dat het zelf opzich een illusie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is een typisch boeddhistisch verhaal over een ontmoeting van de boeddha met een boer die gebeden en offers brengt aan de goden voor een goede oogst:

Boeddha vraagt aan hem "Als je je land niet zou bemesten, je gewassen geen water zou geven, niet de schadelijke dieren zou verjagen, maar je zou wel bidden tot jouw goden....wat zou er dan gebeuren?

De boer antwoord "Mijn oogst zou mislukken"

Boeddha vraagt Als je je gewassen zo goed mogelijk zou verzorgen, ze zou bemesten, ze water zou geven, de schadelijke dieren verjagen, maar je zou niet bidden en offeren aan de goden...wat zou er dan gebeuren?

De boer antwoord "Mijn oogst zou zeer waarschijnlijk goed zijn"

Het verhaal is langer, maar de les is dat niemand anders ons kan redden. We kunnen alleen onszelf redden door ons inzicht in de ware aard van ons lijden te vergroten en daar naar te handelen. Het boeddhisme verwerpt zeer rationeel de verspilling van tijd en energie aan het tevreden stellen en aanbidden van goddelijke onzichtbare wezens, waar we eigenlijk, op de keeper beschouwt, niets van kunnen weten.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Van ons zelf dus, wat ik al zei. Het boeddhisme gelooft dat het zelf een illusie is, het christendom dat het zelf opzich een illusie is.

Wat is het verschil precies ? Ik geloof dat onze geest alleen maar een verzameling van chemische en elektrische prikkels is. Als dat systeem uit elkaar valt lost ook onze geest op in het niets. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe dat werkte met mijn vader die 4 herseninfarcten kreeg. Zijn hele 'ik' veranderde plotseling. Van het ene op het andere moment werd zijn persoonlijkheid en karakter veranderd in iemand anders omdat bepaalde delen van zijn hersens niet meer functioneerden zoals vroeger.

In het boeddhisme zeggen we dat het 'zelf' of het 'ik' alleen maar een illusie is van het ego.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat me aanspreekt in het boeddhisme is de pure praktische instelling. Het gaat om levenshouding, innerlijke rust, en omgang met je medemens e.d. Het onderwerpen aan hogere machten wordt volledig afgekeurd. In het boeddhisme geldt dat je nooit door een ander verlost kunt worden, maar dat je dat uitsluitend door je eigen inzicht te vergroten kan doen. Het gaat om bewustwording. In het boeddhisme wordt blind geloof verworpen. Zelfs 2500 jaar geleden zei de stichter van het boedhisme al dat niets van wat hij zei zomaar geloofd diende te worden. Ook hangt er je zieleheil niet van af. Er zijn geen dreigingen op de achtergrond met zoiets lafs als hel en verdoemenis. Het boeddhisme is slechts een manier om je als mens los te maken van je ketenen. Het kan een pad voor je zijn, maar je hoeft het niet te bewandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat het boeddhisme betreft: Boeddhisme kent geen goden en dus ook geen theologie. Dat eerst. Ja ik heb problemen met bepaalde onderdelen van het boeddhisme. Meestal komt dat echter voort uit de on-westerse manier van kijken naar de wereld en mijn ervaring is dat dat wat ik eerst erg moeilijk en raadselachtig vond nu gesneden koek voor me is geworden.

Wat ik bijvoorbeeld heel stellig afwijs is het klassieke beeld van reincarnatie dat in het boeddhisme bestaat of het geloof in geesten zoals de tibettaanse stroming die kent.

Maar nu alweer een paar jaar geleden kwam ik tot mijn verrassing de boeken tegen van een, in boeddhistische kringen wereldberoemde japanse hoogleraar en zen boeddhist Kogen Mizuno die vertelde dat er zoiets bestond als de leer van non-reincarnatie. En ook de zenmeester Thich Nhat Hanh heeft hele andere opvattingen over reincarnatie.

Het boeddhisme is een veelkleurige wijsheidsleer en er zijn een aantal hoofdstromingen. Ik zelf voel me wat de leer betreft meer aangetrokken tot het intellectuelere theravada boeddhisme, maar ook zen boeit me erg. Ik heb vooral moeite met de tibetaanse richting vanwege al het bijgeloof dat er in zit, maar ook daar is de kern, het hart van de leer volledig authentiek en onveranderd.

Maar ik zal jullie hier verder niet mee gaan vervelen. Mocht er toch interesse zijn dan maak ik daar wel een apart topic van, als dat is toegestaan tenminste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zal wel weer typisch zijn dat ik als min-of-meer-katholiek dat Tibetaanse boeddhisme net geweldig vind. Wierrook, kitscherige beelden, zingende monnikken, kleurrijke tempels, geweldige verhalen over allerlei beschermers en weetikwat,... Ik voelde me meer thuis in de tempels van Ladakh dan in zo'n vreemd leeg protestants kerkgebouw. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid