Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Mwah, zelfs de Dalai Lama ziet het boeddhisme ook als het ware pad, hij heeft niet zo de neiging mensen ernaar te willen bekeren

Wel de neiging elke andere vorm van godsdienst onder de duim te houden in Tibet. Het was daar voor de Chinese 'bezetting' niet bepaald het idyllische paradijs dat er in de westerse wereld vaak van gemaakt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 549
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Zoals je zelf al eerder hebt aangegeven is die er dus wel. (voorbeeld Japan). Dus ene keer beweren van wel dan weer niet ofwel je roept maar wat.

Nee Ds Dre, als een boeddhist kwaadaardige dingen doet weet hij dat doet in strijd met de boeddhistische leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

party.gifparty.gifparty.gif

party.gifparty.gifparty.gif

Geweldig onderbouwt, ik had niet anders van zo'n intelligent persoon als jij verwacht. Godsdienstigen kunnen altijd voor hun gewelddaden terugvallen op hun goddelijke voorbeelden en uitspraken van die goden in hun 'heilige' boeken. Een boeddhist kan nimmer op grond van zijn leer zich gedragen zoals joden, christenen en moslims dat wel kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik al eerder aangaf : Heb je ooit gehoord van de grote boeddhistische kruistochten uit de 8e eeuw na christus waarbij 5 miljoen hindoes door boeddhisten werden afgemaakt?

Nee dat heb je niet! Want ze hebben niet plaatsgevonden en ze zullen ook nimmer plaats vinden! Snap je het wezenlijke verschil tussen godsdiensten als het jodendom, christendom, en islam en wijsheidsleren zoals het boeddhisme ? Kijk eens naar het bloederige trackrecord van de godsdiensten en stel je eens voor hoeveel godsdienstig bloedvergieten er nog in het verschiet ligt. En vergelijk daarmee de werkelijk vredelievende en barmhartige filosofie zoals het boeddhisme. Een wereld van verschil!

Het maakt dus veel uit wat er in de leer staat! Dat is namelijk precies het verschil tussen een verwerpelijke en immorele negatieve leer en een behartenswaardige, morele en positieve leer.

Mensen kunnen de gevolgen van hun handelen meestal niet werkelijk overzien en voorzien. Iemand als Bush bijvoorbeeld, die verantwoordelijk is voor vele, vele doden doet dat met een schoon geweten en de steun van zijn god. Hij heeft simpelweg niet de conditionering die hem laat beseffen dat zijn handelen onnoemelijk lijden toevoegt en in de toekomst zal toevoegen aan deze wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Snap je het wezenlijke verschil tussen godsdiensten als het jodendom, christendom, en islam en wijsheidsleren zoals het boeddhisme ? Kijk eens naar het bloederige trackrecord van de godsdiensten en stel je eens voor hoeveel godsdienstig bloedvergieten er nog in het verschiet ligt. En vergelijk daarmee de werkelijk vredelievende en barmhartige filosofie zoals het boeddhisme. Een wereld van verschil!

O boeddhisten moorden minder (wellicht omdat er minder zijn?) daarom is hun leer beter.

By the way: Wel eens gedacht om Jehova Getuige te worden, die hebben geen enkele moord op hun geweten of als je dat een beetje te eng vind Wicca.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

O boeddhisten moorden minder (wellicht omdat er minder zijn?) daarom is hun leer beter.

By the way: Wel eens gedacht om Jehova Getuige te worden, die hebben geen enkele moord op hun geweten of als je dat een beetje te eng vind Wicca.

Het gaat me om de boeddhistische leer, als het middeleeuwse europa bijvoorbeeld taoistisch of boeddhistisch was geweest dan garandeer ik je dat al die godsdienstige misdaden niet hadden plaatsgevonden. Dan hadden we geen christelijke moordpartijen (kruistochten) in het beloofde land gehad, dan waren er geen ketters verbrand en gemarteld door de inquisitie etc. etc. Als er geen kruistochten waren geweest dan zou het er in het Israel van nu ook heel anders hebben voorgestaan.

Volgens het boeddhisme moeten we onze eigen beperktheid leren zien en ook de beperktheid van onze medemensen. Daarom is bijvoorbeeld het vermoorden van iemand als straf voor van alles en nog wat ondenkbaar. De bijbelse god daarentegen doet niets liever. Ja, natuurlijk zijn er boeddhisten die om wat voor reden dan ook toch moorden, maar dat is het punt niet. Het punt is dat de boeddhistische leer geen aanknopingspunten biedt voor kwaadaardig gedrag zoals moord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik garandeer je dat die kruistochten wel plaats hadden gevonden. De belangrijkste redenen voor de kruistochten waren politieke redenen en geen religieuze. Namelijk: door agressie te richten op een gemeenschappelijke vijand in plaats van op elkaar kon er eenheid in Europa gecreëerd worden. En een flinke buit is natuurlijk mooi meegenomen.

Het aanpakken van ketterijen is ook politiek gemotiveerd. De Paus had namelijk wereldlijke macht en zodra groeperingen zich afscheiden, ondermijnt dat die macht. Dus dienen ze aangepakt te worden. Net zoals de Dalai Lama (die in Tibet ook wereldlijke macht bezat) ook afvallige Tibetanen aanpakt, maar omdat hij de middelen niet heeft is dat niet zo spectaculair als wat de Pausen deden in de Middeleeuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het gaat me om de boeddhistische leer, als het middeleeuwse europa bijvoorbeeld taoistisch of boeddhistisch was geweest dan garandeer ik je dat al die godsdienstige misdaden niet hadden plaatsgevonden.

Jouw garanties hebben geen enkele waarde net als die andere garanties als iedereen ... was dan had zus en zo niet/ wel plaatsgevonden. Zoals je al zelf stelde heeft Japan ook een niet zo'n leuke geschiedenis achter de rug.

En jammer genoeg bekeer je je niet tot Wicca, die hebben een nog schonere geschiedenis achter de rug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jouw garanties hebben geen enkele waarde net als die andere garanties als iedereen ... was dan had zus en zo niet/ wel plaatsgevonden. Zoals je al zelf stelde heeft Japan ook een niet zo'n leuke geschiedenis achter de rug.

En jammer genoeg bekeer je je niet tot Wicca, die hebben een nog schonere geschiedenis achter de rug.

Nogmaals, dat is niet mijn punt, hoe vaak heb ik dat al gezegd ? Moet dat nog een keer ? Het punt is dat de boeddhistische leer geen aanknopingspunten biedt voor kwaadaardig gedrag. De god van de bijbel daarentegen laat verscheidenen malen zien hoe met massamoord en andere weerzinwekkende gewelddadigheden bepaalde doelen bereikt kunnen worden. Dat gods volgelingen de misdadigheid van die god vervolgens goed moeten noemen, omdat het god is die het doet, resulteert in misdaden die per definitie hun fundamenten vinden in de joods/christelijke leer en traditie zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nogmaals, dat is niet mijn punt, hoe vaak heb ik dat al gezegd ? Moet dat nog een keer ? Het punt is dat de boeddhistische leer geen aanknopingspunten biedt voor kwaadaardig gedrag.

Nogmaals, de werkelijkheid toont aan dat die er wel is. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen?

En je ontwijkt de vraag waarom geen WICCA!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik al eerder aangaf : Heb je ooit gehoord van de grote boeddhistische kruistochten uit de 8e eeuw na christus waarbij 5 miljoen hindoes door boeddhisten werden afgemaakt?

Er zijn simpelweg niet zoveel boeddhisten. knipoog_dicht.gif Maar het Hindugeweld tegen Moslims en omgekeerd in India heeft ook al miljoenen doden opgeleverd. (het cijfer v.w.b. de kruistochten is zwaar overdreven trouwens, 1 a 2 miljoen slachtoffers in totaal klopt beter)

Maar goed, ik heb wel een bronnetje gegeven in m'n vorige post...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn simpelweg niet zoveel boeddhisten.
knipoog_dicht.gif
Maar het Hindugeweld tegen Moslims en omgekeerd in India heeft ook al miljoenen doden opgeleverd. (het cijfer v.w.b. de kruistochten is zwaar overdreven trouwens, 1 a 2 miljoen slachtoffers in
totaal
klopt beter)

Maar goed, ik heb wel een bronnetje gegeven in m'n vorige post...

Ja maar hindu's deugen niet die geloven ook in god(en) en daarom moorden ze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom was het boeddhisme voor de SS en de Japanse oorlogsmachine dan wél bruikbaar, daar waar het Christendom dat niet was?

Dat waren geen echte boeddhisten want die moorden niet.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Nee Ds Dre, als een boeddhist kwaadaardige dingen doet weet hij dat doet in strijd met de boeddhistische leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom was het boeddhisme voor de SS en de Japanse oorlogsmachine dan wél bruikbaar, daar waar het Christendom dat niet was?

Zoals ik zelf al aangaf met dat voorbeeld van die Japanse boeddhisten tijdens wo 2 zijn er zeker voorbeelden te vinden van boeddhisten die zich misdragen.

Het cruciale verschil met wandaden in een christelijk kader is dat dit gedrag niet op boeddha's woorden, gedrag en de boeddhistische leer kan worden teruggevoerd. Ook de japanse boeddhisten die ik zelf noemde zeiden destijds dat hun nationalisme en patriottisme het won van hun boeddhistische opvattingen. Het kwam niet in hen op de boeddhistische leer te gebruiken om hun gedrag goed te praten.

Het belangrijkste punt dat ik continu probeer over te brengen is dat die misstanden ook niet vanuit het boeddhisme verdedigd hoeven te worden omdat de leer zelf, boeddha zelf geen milimeter ruimte geeft voor dit soort beschamend gedrag. De verrotting zit niet in de leer zelf, niet in de Boeddha zelf.

Dat wij in het westen de verlichting, de ontwikkeling van een niet bijbels rechtsstelsel, en de teloorgang van religieuze macht hebben mogen beleven is ons geluk geweest. We leven in een seculiere maatschappij die probeert te voorkomen dat bijvoorbeeld op religieuze gronden de levens van anderen (bijv. homo's) in de knel komen. Maar kijk eens welke richting de moderne religieuze tendensen in amerika op gaan. Wat zou er gebeuren als die moral majority in staat zou zijn de bijbelse greep op de samenleving daar te vergroten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het belangrijkste punt dat ik continu probeer over te brengen is dat die misstanden ook niet vanuit het boeddhisme verdedigd hoeven te worden omdat de leer zelf, boeddha zelf geen milimeter ruimte geeft voor dit soort beschamend gedrag. De verrotting zit niet in de leer zelf, niet in de Boeddha zelf.

En wat steeds probeer te zeggen is dat het slechts jouw persoonlijke, westerse visie is op het Boeddhisme.

Is de MahÄparinirvÄna-sÅ«tra authentiek genoeg voor jou om als 'Boeddistisch' te beschouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zoals ik zelf al aangaf met dat voorbeeld van die Japanse boeddhisten tijdens wo 2 zijn er zeker voorbeelden te vinden van boeddhisten die zich misdragen.

Ja, ok, dat van die paar Japanners weten we dan wel, maar wat met Pius' argument? Blijkbaar vond het nazisme net in de boeddhistische leer zelf best wel wat aanknopingspunten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, ok, dat van die paar Japanners weten we dan wel, maar wat met Pius' argument? Blijkbaar vond het nazisme net in de boeddhistische leer zelf best wel wat aanknopingspunten?

En voor de duidelijkheid nogmaals:

JA, er bestaan boeddhisten die verschrikkelijke dingen doen. Net zoals er christenen bestaan die verschrikkelijke dingen doen. Mensen zijn mensen. Zo zal het altijd zijn.

Maar een Boeddhist kan nooit in naam van de boeddha volkeren gaan uitmoorden of heksen op een brandstapel verbranden, of andersdenkenden gaan uitmoorden, of homo's stenigen, of vloekers dood slaan enz. enz enz enz. De boeddhistische leer zelf kent die manier van denken helemaal niet! De bijbelgod is daarentegen heel erg vertrouwd met die manier van denken.

Daarom kennen godsdiensten zoals het jodendom, christendom en islam door god zelf geïspireerde massale bloederige moordpartijen op basis van de heilige geschriften.

In een boeddhistische context kan zoiets helemaal niet plaats vinden.

Ik hoop toch zo dat dit nu duidelijk is, ik word het een beetje beu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid