Spring naar bijdragen

Stichting in de Rechte Straat


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

Mijns inziens het meest bizarre aan het hele Rooms-katholicisme. Waarom liever ongelovig en Rooms-Katholiek gedoopt, dan gelovig (in een protestantse gemeente) en Rooms-Katholiek gedoopt?

Omdat jullie die lijn tussen 'gelovig' en 'ongelovig' zo vreemd hebben gelegd.

Als iemand probeert het beste ervan te maken in het leven en in de liefde probeert te blijven, maar niet Jezusalsz'nverlosserheeftgeaccepteerdinhetopenbaar, dan noemen jullie ze ongelovig. Maar iemand die, zoals Luther het al zei '1000 keer ontucht' heeft gepleegd, maar wel ooit Jezusalsz'nverlosserheeftgeaccepteerdinhetopenbaar, wordt in het openbaar maar al te vaak wél als 'gelovig' beschouwd.

Bij ons ligt dat stukken genuanceerder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Rechte straat is in het licht van de tijd en de oprichter die binnen de Romana geen gehoor vond wel voor te stellen,zou de man het nu weer doen is nog maar de grote vraag.De Romana is veel te verwijten,maar dat geldt ook voor de reformatie zijn hielden elkaar gevangen.Protestanten gingen onder het juk door van de Romana in Zuid -Europa en in Noord -Europa andersom.

Dus de In de Rechte Straat is daar een vrucht van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat jullie die lijn tussen 'gelovig' en 'ongelovig' zo vreemd hebben gelegd.

Als iemand probeert het beste ervan te maken in het leven en in de liefde probeert te blijven, maar niet Jezusalsz'nverlosserheeftgeaccepteerdinhetopenbaar, dan noemen
jullie
ze ongelovig. Maar iemand die, zoals Luther het al zei '1000 keer ontucht' heeft gepleegd, maar wel ooit Jezusalsz'nverlosserheeftgeaccepteerdinhetopenbaar, wordt in het openbaar maar al te vaak wél als 'gelovig' beschouwd.

Bij ons ligt dat stukken genuanceerder.

Ja, en dat neem jezus maar aan en alles komt goed ligt toch ook iets genuanceerder dan jij nu doet lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, en dat neem jezus maar aan en alles komt goed ligt toch ook iets genuanceerder dan jij nu doet lijken.

Hó, dat zeg ik niet! Het gaat mij om de conceptie daarvan in het openbaar. In GerGem kringen met de Bevinding heb je een vergelijk iets daar waar het om i.i.g. uiterlijke heilsonzekerheid gaat, maar daarbuiten is óf de doop, óf de belijdenis voor het oog van het Kerkvolk in ieder geval genoeg om als Christen aangemerkt te worden. Want ééns gered is altijd gered.

Omgekeerd is het in het katholicisme óók zo dat God bepaalt wie uiteindelijk gered wordt, maar dit gegeven wordt wel veel meer doorgewerkt naar het publieke aangezicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is een uitgetreden priester, die nu zijn mond vol heeft van vuilbekkerij over de Kerk van zijn jeugd (en zijn wijding). Hij is momenteel dominee. Zie bijv. deze PDF:

Bladzijde 22 vond ik wel geinig om te lezen, de rest veel gespin, en totaal geen wol.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens: Google voor de gein even eerst op "Vader ik klaag u aan" en vervolgens op "Moeder ik klaag u aan".

Je zult snel doorhebben dat deze man niet stil zit, en zich altijd is door blijven ontwikkelen.
knipoog_dicht.gif

Hé, bedankt voor de tip, ga ik doen als ik meer tijd heb smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bladzijde 22 vond ik wel geinig om te lezen, de rest veel gespin, en totaal geen wol.

Vanuit katholieke perspectief, toch moet ik eerlijk zeggen dat deze man mij wel eens aan het denken heeft gezet. Hoe en op welke manier weet ik niet exact, maar volgens mij heb ik 'Vader, ik klaag u aan' gelezen.

Deze man (en die met hem) willen gewoon de 'zuivere klaroenstoot van het evangelie' laten horen aan de katholieken, dat is zijn overtuiging. Tja. En als het gaat om die 'uit het verband rukken van teksten en mens, paus, priester, Maria verering dat is toch een algemeen geaccepteerd protestants iets hoor smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hij voelt zich nog als één van ons. Ja ja. Altijd een vreemde eend in de protestantse bijt gebleven, en in het ouderlijk huis een vreemde geworden, die nog nauwelijks gemist wordt.

Die zijn er vaker geweest hoor, een zekere snuiter met de naam Jansenius. Ook in sektarisch bevindelijk gereformeerde kring was zo'n persoon met de naam Jean de Labadie (labadonia en die had ene ezel aan zijn hand). Dat was van oorsprong een Jezuitische kloosterling, maar toen eigenlijk te calvinistisch. Toen hij calvinist was, was hij echter voor velen nog te jezuistisch.. Hij werd zowel in katholieke als gereformeerde kring gemeden als de dogmatische pest. Hij werd ook niet gemist, wat niet wil zeggen dat hij zich nog steeds verbonden (of verwant) voelde met die katholieke of gereformeerde kring.

Quote:

Wat een leven.

Als of je een leven moet hebben, alsof Paulus een leven had. De Joodse overloper die door de Joden niet gemist werd en die rare apostel ging zelfs nog brieven schrijven aan de Joden ook om hen te bekeren, ze geloofden zelfs in dezelfde God nosmile.gif

Quote:
De hele brochure is zo pretentieus, zo vol zelfoverschatting, en dan deze opmerking. Heimwee? Melancholie?

Who knows, who cares? Pretentie is oer-christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

CITAAT CvW

Hij voelt zich nog als één van ons. Ja ja. Altijd een vreemde eend in de protestantse bijt gebleven, en in het ouderlijk huis een vreemde geworden, die nog nauwelijks gemist wordt.

Wat een leven

Inderdaad dat bedachten wij ons ook,toch om dat ze zoeken naar de uiterste zuiverheid en toch in hun hart binnen zijn geleven,mag deze vreemde eenden wel ,ze staan voor hun zaak,zoals wijlen Pater Kotte en na zijn dood gelijk gekregen.

Het leven is zwaar van dat soort broeders maar daarmee toch een bijzonder respect lafbekken zijn het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik die site bekijk dan komt deze stichting in de buurt van het niveau 'katholieken aanbidden niet Jezus maar Maria'.

Daar staat tegenover dat het fijn zou zijn als de RKK door dit soort stichtingen/denkwijzen wakker geschud zou worden met betrekking tot zaken als bijbelstudie, of alleen al 'samenzijn' want dat is doorgaans vrij bedroevend. Als ik zou in de agenda van mijn parochie kijk dan komt men niet verder dan wat avonden en uitjes voor ouderen dus wat mij betreft schort er wel iets aan het jongerenwerk binnen de RKK.

Overigens ben ik erg verbaasd over de ongefundeerde inhoud van vraag 80 (hoewel dat in dit topic dan wel wat meer uitgelegd is). Ik bedoel; mijn signature is rechtstreeks gejat van een fresco in mijn kerk. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het leven is zwaar van dat soort broeders maar daarmee toch een bijzonder respect lafbekken zijn het niet.

Hoewel ik de rest niet zo heel erg deel, dit wel.

En het gekke is, ik kan me zowel CvW als HJ's reactie indenken... Ik zit op dit moment een beetje op HJ's spoor, maar ik heb net zo goed zitten fulmineren tegen Hegger (weet je nog HJ? widegrin.gif ), en echt wel veel heftiger dan CvW.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar staat tegenover dat het fijn zou zijn als de RKK door dit soort stichtingen/denkwijzen wakker geschud zou worden met betrekking tot zaken als bijbelstudie, of alleen al 'samenzijn' want dat is doorgaans vrij bedroevend. Als ik zou in de agenda van mijn parochie kijk dan komt men niet verder dan wat avonden en uitjes voor ouderen dus wat mij betreft schort er wel iets aan het jongerenwerk binnen de RKK.

'tuurlijk. smile.gif Maar is het niet dat juist in het zicht van de volle waarheid het tekortschieten zo overduidelijk wordt? smile.gif

En vergeet niet, de Nederlandse Kerkprovincie is nog steeds heel erg herstellende van een crisis. Het 'voordeel' daarvan is dan wel weer dat je, als katholiek, je nooit geen zorgen hoeft te maken over het gebrek aan uitdagingen. widegrin.gif

Want, even heel scherp gesteld, jij signaleert dit; wat ga je eraan doen? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

We weten dat als het goed is dat ook de Katholieken van de Roomse afdeling alleen Jezus aanbidden,maar veel roomsen geven aanleiding wat de In de Rechte Straat naar voren aan het brengen is.

En als men wel is komt in devotie kapellen waar oude vrouwtjes en jonge vroutjes(kereltjes zie daar haast niet) in volle aanbidding tegen over een beeld van de Heilige Theresia zitten of Maria,kan je daar grote vraag tekens bij stellen.Maar zolang dat doorgeslagen devotie toe wordt gestaan ,heeft de In de Rechte Straat niet helemaal ongelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vond het einde wel hilarisch, en sneu tegelijk. Vooral dit:

[...]

De hele brochure is zo pretentieus, zo vol zelfoverschatting, en dan deze opmerking. Heimwee? Melancholie?

Bij dat citaat dacht ik vooral eigenlijk: hoe EO kan je zijn? Ik denk dat Hegger meer is dan een sneu figuur die nergens bij hoort. Natuurlijk is hij dat bij de katholieke kerk, en in de gereformeerde kerk zal hij ook altijd wel als "eigenaardig" gezien zijn. Maar binnen het bolwerk van zwarte schapen en eigenzinnige gerevangeliseerde christenen dat de EO heet, was hij een gerespecteerd figuur. Ik weet het zo uit mijn hoofd niet, maar ik denk dat zijn naam bij een hoop andere organisaties uit die kringen ook zal opduiken.


Samengevoegd:

Tegelijkertijd heeft Hegger het voordeel dat hij lang leeft. Als je tegenwoordig zoekt naar mensen die een rol speelden in de jaren zestig, bijvoorbeeld bij de EO, dan blijkt Hegger de enige te zijn die nog leeft. Dat doet zijn roem wellicht weer groter lijken dan hij in werkelijkheid is. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor een groot deel heb je gelijk maar zijn de zwarte schapen wel zo zwart is nog maar de vraag zwarte schapen kunnen wel eens verrassend wit zijn;hoeveel Heiligen werden niet gezien als zwarte schapen maar bleken ook wit te zijn;En een man als (Pater)Hegger is er niet voor niets en In de Rechte Straat is er ook niet voor niets ,het is een vrucht van zaken in verleden en misschien ook wel heden .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Want, even heel scherp gesteld, jij signaleert dit;
wat ga je eraan doen
?
smile.gif

Ik?

Als verse katholiek-in-wording ben ik nog niet zo in de positie om hier iets mee te doen maar ik zal in ieder geval een balletje opgooien bij een volgend gesprek met de pasto(o)r.

Quote:

We weten dat als het goed is dat ook de Katholieken van de Roomse afdeling alleen Jezus aanbidden,maar veel roomsen geven aanleiding wat de In de Rechte Straat naar voren aan het brengen is.

En als men wel is komt in devotie kapellen waar oude vrouwtjes en jonge vroutjes(kereltjes zie daar haast niet) in volle aanbidding tegen over een beeld van de Heilige Theresia zitten of Maria,kan je daar grote vraag tekens bij stellen.Maar zolang dat doorgeslagen devotie toe wordt gestaan ,heeft de In de Rechte Straat niet helemaal ongelijk.

Amen, broeder widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We weten dat als het goed is dat ook de Katholieken van de Roomse afdeling alleen Jezus aanbidden,maar veel roomsen geven aanleiding wat de In de Rechte Straat naar voren aan het brengen is.

En als men wel is komt in devotie kapellen waar oude vrouwtjes en jonge vroutjes(kereltjes zie daar haast niet) in volle aanbidding tegen over een beeld van de Heilige Theresia zitten of Maria,kan je daar grote vraag tekens bij stellen.Maar zolang dat doorgeslagen devotie toe wordt gestaan ,heeft de In de Rechte Straat niet helemaal ongelijk.

Als ik voor een beeld van de Heilige Maagd Maria of de Heilige Theresia zit te bidden, betekent dat niet dat ik tot de Heilige Maagd of de Heilige Theresia bid. dis.gif

Misschien moet je niet zo snel zijn met je oordeel. muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap er ook niets van dat nota bene een priester zo'n verkeerde kijk op de Rooms-Katholieke Kerk kan hebben, zoals jullie aangeven. Die man moet toch ook een fatsoenlijke opleiding hebben gehad?

Dat verbaast mij ook. Maar aan de andere kant heb ik al vaak gehoord dat het niveau van de priesters, die van Heggers generatie niet in de laatste plaats, soms bedroevend is. Misschien dat dat het is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid