Spring naar bijdragen

Stichting in de Rechte Straat


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik snap er ook niets van dat nota bene een priester zo'n verkeerde kijk op de Rooms-Katholieke Kerk kan hebben, zoals jullie aangeven. Die man moet toch ook een fatsoenlijke opleiding hebben gehad?

Nee, want tijdens zijn opleiding heeft hij weinig anders gedaan dan protestantse predikanten uitlachen (zie zijn pdf-je). En zelfs daarbij heeft hij niet zo goed opgelet anders zou hij niet exact de karikatuur zijn geworden die hij zelf schetste.

Zucht. noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Als ik voor een beeld van de Heilige Maagd Maria of de Heilige Theresia zit te bidden, betekent dat niet dat ik tot de Heilige Maagd of de Heilige Theresia bid.
dis.gif

Misschien moet je niet zo snel zijn met je oordeel.
muur.gif

Hmmm.. Ik had begrepen dat Sacerdos het had over 'losgeslagen devotie' zoals je dat ook in bv Italie veel ziet; dat een heilige meer lijkt te betekenen dat God zelf.

'Gewoon' tot Maria bidden lijkt me toch geen probleem, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap er ook niets van dat nota bene een priester zo'n verkeerde kijk op de Rooms-Katholieke Kerk kan hebben, zoals jullie aangeven. Die man moet toch ook een fatsoenlijke opleiding hebben gehad?

Een fatsoenlijke opleiding is geen garantie voor helder denken als je afscheid neemt van een geloof waarvan je dacht dat het volmaakt was. Hegger is hier een prima voorbeeld van. In het begin helemaal losgeslagen en na verloop van tijd heel wat helderder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, wanneer hij gaat evangeliseren onder Rooms-Katholieken en denkt dat Rkk'ers dwalende christenen zijn, lijkt me dat, vanuit een rooms-katholieke visie gezien, hij wel een tamelijk verkeerde kijk op de RKK heeft.

Maar wellicht heeft Ds. Dre gelijk:

Quote:

[...]

Een fatsoenlijke opleiding is geen garantie voor helder denken als je afscheid neemt van een geloof waarvan je dacht dat het volmaakt was. Hegger is hier een prima voorbeeld van. In het begin helemaal losgeslagen en na verloop van tijd heel wat helderder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmmm.. Ik had begrepen dat Sacerdos het had over 'losgeslagen devotie' zoals je dat ook in bv Italie veel ziet; dat een heilige meer lijkt te betekenen dat God zelf.

'Gewoon' tot Maria bidden lijkt me toch geen probleem, toch?

Dingen zijn niet altijd wat ze lijken te zijn. Vooral in Zuid-Europa hebben ze een heel andere cultuur.

Dat een heilige meer lijkt te betekenen dan God zelf, wil niet zeggen dat het in de harten van de gelovigen ook zo is. Ik kan het me haast niet voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Taq: Nee, ok. Maar ontopic gezien kan ik me dan wel weer voostellen dat 'andersdenkenden' (widegrin.gif) geneigd zijn om dit te zien als bewijs dat bij katholieken Jezus niet centraal staat.

Voorbeeldje: vanuit mijn vorige gemeente (waar nogal wat 'herboren ex-katholieken', incl herdoop, in zaten) kreeg ik waarschuwende mailtjes om me niet in te laten met de RKK omdat 'ze daar niet Jezus alleen als redder zien, maar ook Maria als noodzakelijk achten als middelares'. Daarnaast natuurlijk het nodige gespui over heiligenverering.

Ik heb daar ook een preek meegemaakt die volledig draaide om de misvattingen in de RKK (de voorganger vertelde dat zijn zoontje van 4 al zo verstandig en vol van de Heilige Geest was omdat deze op Mont St. Michel niet in de kerk wilde stappen omdat daar beelden staan die aanbeden worden).

Ik heb het nu dus puur over uiterlijkheden naar buiten toe, zoals deze stichting ze (blijkbaar) verstaat.

(Dus CvW; ik hoop dat je begrijpt dat ik deze uiterlijkheden zelf niet veroordeel).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die mailtjes kloppen dan.

Mja, ik doelde meer op het waarschuwende karakter (ook omdat diezelfde mailtjes de boodschap bevatten dat niemand in de RKK een "persoonlijke relatie met Jezus heeft, terwijl alles draait om 'Jezus alleen'".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag het, dank je widegrin.gif

Hoe dan ook: binnen de RKK draait de verlossing 'gewoon' om het offer van Jezus. Het is niet zo dat, zoals de betreffende mailtjes impliceerden, het noodzakelijk is om Maria te 'aanbidden' (dat bedoelde ik te zeggen).

Maar goed, het is natuurlijk altijd makkelijk om denominaties op uiterlijkheden af te rekenen en tja, de RKK kent Maria nu eenmaal een grotere rol toe dan Jezus (getuige het aantal Maria-kappelen .e.d.).

(lees aub deze post met de nodige sarcasme).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ach, ergens vind ik de discussie over aanbidden versus vereren wel een beetje flauwe semantiek hoor. Per Mariam Ad Jesum, er is geen andere weg, maar dat niet iedereen dat ziet of wil zien, is waar.

Je zet IRS als one-issue partij. Volgens mij is de Katholieke Kerk wat meer dan slechts 'Mariaverering'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

We weten dat als het goed is dat ook de Katholieken van de Roomse afdeling alleen Jezus aanbidden,maar veel roomsen geven aanleiding wat de In de Rechte Straat naar voren aan het brengen is.

En als men wel is komt in devotie kapellen waar oude vrouwtjes en jonge vroutjes(kereltjes zie daar haast niet) in volle aanbidding tegen over een beeld van de Heilige Theresia zitten of Maria,kan je daar grote vraag tekens bij stellen.Maar zolang dat doorgeslagen devotie toe wordt gestaan ,heeft de In de Rechte Straat niet helemaal ongelijk.

Quote:

Voor een groot deel heb je gelijk maar zijn de zwarte schapen wel zo zwart is nog maar de vraag zwarte schapen kunnen wel eens verrassend wit zijn;hoeveel Heiligen werden niet gezien als zwarte schapen maar bleken ook wit te zijn;En een man als (Pater)Hegger is er niet voor niets en In de Rechte Straat is er ook niet voor niets ,het is een vrucht van zaken in verleden en misschien ook wel heden .

Quote:

Als ik voor een beeld van de Heilige Maagd Maria of de Heilige Theresia zit te bidden, betekent dat niet dat ik tot de Heilige Maagd of de Heilige Theresia bid.
dis.gif

Misschien moet je niet zo snel zijn met je oordeel.
muur.gif

Bij het lezen van deze posten dacht ik ineens aan vroeger, toen ik een keer een groep kinderen vertelde over de glas-in-lood-ramen die bij ons in de kerk zitten. Op ieder raam staat een heilige afgebeeld. Ik legde uit, dat heiligen mensen zijn die goed geleefd hebben, de volmaakte deugdzaamheid hadden, enz. De zon scheen, en door de ramen viel prachtig gekleurd licht. Toen ik weken later die kinderen vroeg, of ze nog wisten wat heiligen waren, antwoordde één kind; "Heiligen zijn ramen waardoor het licht van God de Kerk binnenvalt."

Quote:

Hoe dan ook: binnen de RKK draait de verlossing 'gewoon' om het offer van Jezus. Het is niet zo dat, zoals de betreffende mailtjes impliceerden, het noodzakelijk is om Maria te 'aanbidden' (dat bedoelde ik te zeggen).

Maar goed, het is natuurlijk altijd makkelijk om denominaties op uiterlijkheden af te rekenen en tja, de RKK kent Maria nu eenmaal een grotere rol toe dan Jezus (getuige het aantal Maria-kappelen .e.d.).

(lees aub deze post met de nodige sarcasme).

Quote:

ach, ergens vind ik de discussie over aanbidden versus vereren wel een beetje flauwe semantiek hoor. Per Mariam Ad Jesum, er is geen andere weg, maar dat niet iedereen dat ziet of wil zien, is waar.

Dan doe ik zeker iets fout, want ik heb he-le-maal niets met Maria. Als figuur is ze zeker interessant, en ook belangrijk voor de heilsgeschiedenis, maar ik bid, behalve de nodige weesgegroetjes tijdens Angelus, Rozenkrans e.d., nooit een weesgegroet. Ik richt me 's avonds meteen tot onze Broeder. Mijn favo devotie is die tot het l:official&client=firefox-a' target='_blank'>H. Hart. Mijn meest intense ervaringen heb ik dan ook gehad tijdens H.H. Missen, Consecraties en Uitstellingen met Aanbidding van het Allerheiligst Sacrament.

Maar goed - ik wil schijnbaar niet zien, dat ik fout zit. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid