Spring naar bijdragen

Stichting in de Rechte Straat


Aanbevolen berichten

Gelezen in het Reformatorisch Dagblad:

IRS vergroot werkterrein in Nederland

BENNEKOM - Stichting In de Rechte Straat (IRS), die tot nu toe vooral in het buitenland evangelisatiewerk verrichtte onder rooms-katholieken, breidt haar werkterrein in Nederland uit. Voor een proefproject van een halfjaar in ’s-Hertogenbosch bundelen evangelist P. Pols, Stichting Evangelisatie Sjofar en plaatselijke kerken de krachten.

Zaterdag krijgen in de Brabantse hoofdstad 20.000 huishoudens een folder in de brievenbus. De grootschalige folderactie maakt deel uit van het evangelisatieproject dat officieel op 1 september van start ging. „Het was toch wat vreemdâ€, zegt officemanager van IRS A. W. van Bragt, „dat een Nederlandse stichting in verschillende landen werkzaam is, maar nauwelijks in eigen land.â€

Met het project wil IRS rooms-katholieken bereiken „die Jezus niet kennen als hun persoonlijke Zaligmaker.†Van Bragt erkent dat velen alleen nog in naam rooms-katholiek zijn. Toch is het onderscheid met inwoners van bijvoorbeeld Amsterdam er volgens hem wel degelijk. „Mensen met rooms-katholieke wortels kennen min of meer de Bijbel en geloven in het bestaan van God.†Het evangelisatiewerk knoopt hierbij aan.

Evangelist Pols, in Noord-Brabant werkzaam voor stichting Het Levende Woord, is voor één dag per week door IRS aangetrokken. Hij werkt voor dit project samen met de hervormde Bethelgemeente en de christelijke gereformeerde kerk in Den Bosch, alsook met de Stichting Evangelisatie Sjofar. Sjofar evangeliseert één keer per maand op de Markt in de Brabantse hoofdstad.

Doordat de verschillende partijen de handen ineenslaan, kunnen zij activiteiten ontplooien die anders niet mogelijk waren geweest, zegt Van Bragt. De kerkelijke gemeenten in Den Bosch zijn maar klein. Hun aandeel in het proefproject bestaat onder meer uit het leveren van mankracht voor de evangelisatieacties en het verlenen van nazorg. De Bethelgemeente stelt haar gebouw beschikbaar voor Bijbelstudieavonden.

Bijbelgetrouw

Behalve met straat- en deur-aan-deurevangelisatie begon Pols met Bijbelstudieavonden. Een handvol mensen -bereikt door evangelisatie- woonde deze bijeenkomsten bij. De stichting hoopt dat zij zich uiteindelijk zullen aansluiten bij een kerk „waar een Bijbelgetrouwe verkondiging klinkt.â€

De rooms-katholieke parochie kreeg als eerste bezoek van de evangelist. Hij ontvouwde de plannen en vroeg het bestuur of hij een ruimte mocht gebruiken waarin belangstellenden zich samen konden buigen over de Bijbel.

Was de parochie hiervan gediend? Van Bragt: „Met het streven om met de rooms-katholieke medemens de Bijbel beter en dieper te verstaan, zoeken we niet de confrontatie. Er was belangstelling. De parochie was niet tegen het plan als zodanig. Het kon niet doorgaan vanwege praktische bezwaren.â€

Volgend voorjaar evalueert IRS het proefproject. Afhankelijk van de bevindingen besluit de stichting of er een vervolg komt. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk gemeenten bij de evangelisatie in Den Bosch te betrekken.

Vooralsnog is Van Bragt blij met de resultaten. „Ze scheppen verwachtingen voor de toekomst.†Hij sluit niet uit dat er meer evangelisatieprojecten op touw worden gezet. „Het concept is eenvoudig te kopiëren in andere plaatsen in Brabant en Limburg.â€

Voor de folderactie, zaterdag in Den Bosch, is de Bennekomse stichting nog op zoek naar vrijwilligers. Zo’n veertig mensen, afkomstig uit onder andere het westen en midden van het land, meldden zich al aan.

BRON

Kenden jullie de Stichting In de Rechte Straat en wat vind je ervan? Wat ik er zelf van vind, behoeft niet zoveel toelichting denk ik knipoog_dicht.gif

Met het gevaar dat zich nu ineens allemaal folderaars gaan aanmelden puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Wat ik me afvroeg, Mach en anderen: zijn er veel 'lauw-gereformeerden' en zo ja: hoe gaan jullie kerkgemeentes daar mee om? Natuurlijk is er de Alpha-cursus (ook in katholieke setting, waarbij men zich - is mijn ervaring - vooral richt op de randkerkelijke katholieken). Is er meer om onder zulke mensen te her-evangeliseren?

Mijn mening over bovenstaande stichting en actie dan toch maar ff gegeven:

* De stichting IRS ziet, getuige hun website, katholieken niet als christenen, of op zijn minst als zeer dwalende christenen. Ook de gelovige types. Wat ik natuurlijk - excuse my French - complete bullshit vind.

* Men gaat specifiek onder (in DB meest lauwe) christenen van een andere denominatie dan de eigen werven. Dat alleen al vind ik twijfelachtig (zou ik ook vinden als katholieken dat specifiek onder protestanten of evangelischen gaan doen, tenzij die uit de Kerk komen, d.w.z. katholiek gedoopt zijn).

* Een citaat van een katholieke kerkvader op hun frontpage, nl van St Augustinus, vind ik eigenlijk ook al geen pas hebben, mgoed

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb zoiets van begin met ongelovigen als je toch wil evangeliseren.

Ik gok dat ze de doelgroep bedoelen die ooit katholiek gedoopt is, zichzelf katholiek noemt, maar nooit een mis bezoekt. Troost je de kaartenbak van inactieve leden van de PKN net als die van de RKK enorm. Bij mij in de kerk beperken ze zich tot de eigen kaartenbak.

Ik vind het ergens serieus jammer dat dit clubje in andermans kaartenbak aan het vissen is. Laten ze zich beperken tot de eigen kaartenbak. (nu ligt de verhouding bij andere gereformeerde kerken tussen kaartenbak en actieve leden anders dan bij de PKN)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem van katholieken is dat ze zich vaak katholiek blijven noemen (of christen) terwijl ze eigenlijk niet meer geloven of er totaal niets meer mee doen. Protestanten doen dat minder, die blijven geloven of haken gewoon af. widegrin.gif (Zoals ik. Ik heb dan orthodox-protestantse wortels, maar ik zal mezelf nooit toch nog protestant of christen blijven noemen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb zoiets van begin met ongelovigen als je toch wil evangeliseren.

Dan begin je gelijk met de moeilijkste groep. Lauw-gelovigen en 'cultuurgelovigen' kun je veel gemakkelijker bereiken.

Quote:
Ik gok dat ze de doelgroep bedoelen die ooit katholiek gedoopt is, zichzelf katholiek noemt, maar nooit een mis bezoekt.

Dat is hoe ze het brengen ja ... De website van die stichting leert mij wel beter. Het liefst zouden ze ook (en misschien wel juist) gelovige katholieken 'bekeren', omdat katholieken dwalen. Maar dat is niet politiek correct (zelfs niet in het RD), dus brengen ze het zo.

Quote:
Troost je de kaartenbak van inactieve leden van de PKN net als die van de RKK enorm.

Dat troost mij geenszins, ik had liever gezien dat iedereen daar actieve kerkganger met een levend geloof was geweest. Hoeveel meer actieve christenen er dan in onze maatschappij waren geweest!

Quote:
Bij mij in de kerk beperken ze zich tot de eigen kaartenbak.

Dát lijkt mij de echte rechte weg!

Quote:
Ik vind het ergens serieus jammer dat dit clubje in andermans kaartenbak aan het vissen is. Laten ze zich beperken tot de eigen kaartenbak.

Inderdaad, maar daar is deze stichting niet voor opgericht. De stichter is een RK-priester, en met wat hij weet durf ik hem wel een ketter te noemen ook.

Quote:
(nu ligt de verhouding bij andere gereformeerde kerken tussen kaartenbak en actieve leden anders dan bij de PKN)

Da's waar, maar er zullen toch altijd 'lauwen' tussenzitten en anders kun je je altijd nog richten op mensen die echt niks met geloof hebben, evt samenwerkend met andere kerken in je woonplaats.


Samengevoegd:

Quote:

Het probleem van katholieken is dat ze zich vaak katholiek blijven noemen (of christen) terwijl ze eigenlijk niet meer geloven of er totaal niets meer mee doen. Protestanten doen dat minder, die blijven geloven of haken gewoon af.
widegrin.gif
(Zoals ik. Ik heb dan orthodox-protestantse wortels, maar ik zal mezelf nooit toch nog protestant of christen blijven noemen.)

Da's waar, en ongelovige/lauw-gelovige katholieken blijven hun kinderen ook dopen, dus dan zijn die kinderen het ook weer. Jij zult waarschijnlijk (tenzij je vrouw het zou willen) je kinderen niet laten dopen? Maar dan blijft het feit: eens katholiek altijd katholiek. Ik heb een nichtje van 2½ die nog maar 1x de kerk vanbinnen heeft gezien, nl toen ze gedoopt werd. Maar daarmee blijft ze wel katholiek en daarmee is het toch echt een probleem als ze later zou beslissen om bij een protestantse kerkgemeente te gaan, zéker als die katholieken aanleert om in hun eigen nest te pissen. Ik ben wat dat betreft blijer voor mijn andere twee nichtjes, die protestants gedoopt zijn en ook niet bijster vaak in de kerk komen, maar die in ieder geval geen lid van de Kerk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat voor kleur heeft die stichting dan? Is het een protestantse stichting, oecumenisch? Het lijkt me vreemd een protestantse stichting met een priester aan het hoofd. Dat lijkt mij niet kunnen.

Het is een uitgetreden priester, die nu zijn mond vol heeft van vuilbekkerij over de Kerk van zijn jeugd (en zijn wijding). Hij is momenteel dominee. Zie bijv. deze PDF: "Onze houding tegenover Rome"

Volgens mijn vaste overtuiging toont de R.-K. Kerk te veel trekken van een sekte dan dat ik haar zou kunnen sieren met de naam Katholieke Kerk. Zij is volgens mij zelfs de grootste sekte van de wereld. Ze heeft allerlei teksten totaal uit hun verband gerukt en die gebruikt voor de verheerlijking van de mens, van de paus, de priesters, de heiligen, vooral van Maria.

Zie daar de ware aard van het beestje (!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is een uitgetreden priester, die nu zijn mond vol heeft van vuilbekkerij over de Kerk van zijn jeugd (en zijn wijding). Hij is momenteel dominee. Zie bijv. deze PDF:

Misschien is het goed om je te realiseren dat hij de laatste jaren veel milder is geworden naar de RKK toe en de huidige Paus ook een broeder in Christus durft te noemen.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het bestuur van IRS is interkerkelijk van samenstelling. De leden behoren tot tenminste drie verschillende kerken of kerkelijke denominaties, die de Drie Formulieren van Enigheid onderschrijven,

Ooit wel eens van zondag 30 gehoord.

ZONDAG 30

Vr.80. Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de paapse Mis?

Antw. Het Avondmaal des Heeren betuigt ons dat wij volkomen vergeving van al onze zonden hebben door de enige offerande van Jezus Christus, die Hij Zelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft a, en dat wij door den Heiligen Geest Christus worden ingelijfd b, Die nu naar Zijn menselijke natuur niet op de aarde maar in den hemel is, ter rechterhand Gods Zijns Vaders c, en daar van ons wil aangebeden zijn d. Maar de Mis leert dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden. En alzo is de Mis in den grond anders niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij e.

Logisch dus dat ze katholieken willen bekeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien is het goed om je te realiseren dat hij de laatste jaren veel milder is geworden naar de RKK toe en de huidige Paus ook een broeder in Christus durft te noemen.
smile.gif

Nou, daar zit dan in ieder geval een verbetering in party.gif Maar zou het dan niet gepaster zijn om zo'n 'verlopen' document weg te halen van hun website?


Samengevoegd:

Quote:

Ooit wel eens van zondag 30 gehoord.

Meer dan me lief is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het bestuur van IRS is interkerkelijk van samenstelling. De leden behoren tot tenminste drie verschillende kerken of kerkelijke denominaties, die de Drie Formulieren van Enigheid onderschrijven,

... misschien is het dan wel grappig om te vertellen dat zondag 30 oorspronkelijk niet in de Catechismus stond, maar er onder druk van keurvorst Frederik in gekomen is. Je ziet ook een verschil in stijl met de rest van de catechismus. Zondag 30 is een politiek statement, geen theologisch. En met name gericht tegen de Lutherse praktijk. knipoog_dicht.gif

Ik denk dat Lutheranen dan meer tot hun doelgroep behoren dan wij... al zou ik wel graag in discussie gaan met hun. Kan interesting zijn. >smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga 'n ieder geval eens kijken of ik wat schrijfsels van de zeer eerwaarde heer Hegger op de kop kan tikken.

Hee! Ik heb hier Ds. Hegger eens als relkloon gehad op 1 april. yes.gif Maar ik kan 'm niet meer vinden. nosmile.gif

Oh ja, en ter verdediging van hem, hij heeft ook een boek dat heet: "Vader ik klaag u aan".

Maar ik moet zeggen dat ik het niet écht een bedreiging vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is een uitgetreden priester, die nu zijn mond vol heeft van vuilbekkerij over de Kerk van zijn jeugd (en zijn wijding). Hij is momenteel dominee. Zie bijv. deze PDF:

Volgens mijn vaste overtuiging toont de R.-K. Kerk te veel trekken van een sekte dan dat ik haar zou kunnen sieren met de naam Katholieke Kerk. Zij is volgens mij zelfs de grootste sekte van de wereld. Ze heeft allerlei teksten totaal uit hun verband gerukt en die gebruikt voor de verheerlijking van de mens, van de paus, de priesters, de heiligen, vooral van Maria.

Zie daar de ware aard van het beestje (!)

Ik moet zeggen dat ik dat ook wel logisch gezien de meeste consequente houding vind. De Kerk is óf door Jezus gesticht enz. óf het grootste satanische kwaad wat er maar te bedenken valt. Ik ben uiteraard blij dat er ook een middenpositie bestaat in praktijk, maar theoretisch gezien vind ik dat dan weer moeilijk te verdedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sloeg ooit een oude editie van het tijdschrift Koers open, uit 1997 ofzo, en trof daar ook een advertentie van een organisatie die onder katholieken evangeliseert. Misschien was dat ook wel IRS. In ieder geval was ik stomverbaasd dat dit zo recent nog gebeurde. Ik deel de mening van Pius dat dit wel consequent is. Ik denk ook dat het, hoe misplaatst ook in mijn ogen, hier om oprechte bezorgdheid gaat om het zielenheil van katholieken. Da's het gevaar van godsdienstwaanzinnigen he: soms raken ze het perspectief kwijt.

Dominee Hegger is naar ik heb begrepen ergens na WO II bekeerd tot het gereformeerdendom. Hij is daar ook gelijk heel actief in geworden. Hij heeft een hele fanatieke fase gehad, o.a. in de periode rond de oprichting van de EO, waar hij als enige gereformeerde bij betrokken was (in alle opzichten dus een zwart schaap). Maar zoals Pius al aangaf: hij is ook enorm kritisch geweest tov het protestantisme.

Overigens: Google voor de gein even eerst op "Vader ik klaag u aan" en vervolgens op "Moeder ik klaag u aan".

Je zult snel doorhebben dat deze man niet stil zit, en zich altijd is door blijven ontwikkelen. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Paapse mis in verband brengen met de Lutheranen?

Ja, want men vond de Lutheranen nog paaps, met hun Consubstantia. Je moet even de politieke situatie van dat moment en de machtsverhoudingen tussen Calvinisten en Lutheranen in wat nu Duitsland is in je achterhoofd houden.

Zelfs de Heidelbergse Catechismus heeft zo z'n historische context. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Neo's zijn van nature een vermoeiend slag. Neo-gereformeerde priester-dominees niet meer of minder dan andere neo's.

Ik ben een lauwe neo, misschien heb ik IRS wel nodig om bekeerd to worden tot het enige ware neophytendom clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dát lijkt mij de echte rechte weg!

Het lijkt mij wel de béste weg, bij de gemeente waar ik nu vaak naar toe ga (PKN) bezoeken de actieve gemeenteleden ook om de zoveel tijd de niet-actieven. Maar waarom zou je het niet onder leden van een ander kerkgenootschap mogen doen?

(ik snap wel dat je bezwaar hebt tegen het evangeliseren onder een specifieke christelijke stroming, zoals in dit geval)

Quote:
[...]

Da's waar, en ongelovige/lauw-gelovige katholieken blijven hun kinderen ook dopen, dus dan zijn die kinderen het ook weer. Jij zult waarschijnlijk (tenzij je vrouw het zou willen) je kinderen niet laten dopen? Maar dan blijft het feit: eens katholiek altijd katholiek. Ik heb een nichtje van 2½ die nog maar 1x de kerk vanbinnen heeft gezien, nl toen ze gedoopt werd. Maar daarmee blijft ze wel katholiek en daarmee is het toch echt een probleem als ze later zou beslissen om bij een protestantse kerkgemeente te gaan, zéker als die katholieken aanleert om in hun eigen nest te pissen. Ik ben wat dat betreft blijer voor mijn andere twee nichtjes, die protestants gedoopt zijn en ook niet bijster vaak in de kerk komen, maar die in ieder geval geen lid van de Kerk zijn.

Mijns inziens het meest bizarre aan het hele Rooms-katholicisme. Waarom liever ongelovig en Rooms-Katholiek gedoopt, dan gelovig (in een protestantse gemeente) en Rooms-Katholiek gedoopt? Maar wellicht hoort dat meer thuis in een ander topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid