Spring naar bijdragen

relatie tussen jood en christen?


Aanbevolen berichten

Wat goed dat je vriendin best positief was! Misschien is het ook een soort wantrouwen van haar naar de kerk en geloven. Ze klinkt ook een beetje koppig (omdat je schrijft dat ze de kerstkerkdienst "niet heel erg" vond), daardoor is het misschien ook lastig voor haar om een stapje in jouw richting te zetten op het gebied van kerk en geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat een relatie tussen een christen en joods meisje wel kan. Voor de christen zullen sommige dingen misschien dan wel erg wennen zijn. (pesach vieren en al die andere feesten en gewoonten). Ik denk niet dat het altijd even makkelijk zal zijn. Maar de God is inderdaad dezelfde. (bij moslims od is dat natuurlijk niet zo)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat een relatie tussen een christen en joods meisje wel kan. Voor de christen zullen sommige dingen misschien dan wel erg wennen zijn. (pesach vieren en al die andere feesten en gewoonten). Ik denk niet dat het altijd even makkelijk zal zijn. Maar de God is inderdaad dezelfde. (bij moslims od is dat natuurlijk niet zo)

Voor een Christen is het zo en zijn/ haar taak is de joodse jongen /meisje tot het Christendom te brengen nen meer niet.

Zo ook de mohammedaan/moslim.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De meeste christenen kunnen nog veel leren van (messiasbeleidende) Joden. Maarja, dat is een discussie opzich.

Of een christen dus een jood tot geloof moet brengen, daar ben ik nog niet zo zeker van... Jezus was ook een Jood. Maargoed. Dat was offtopic...

Wat mij betreft kan het iig
knipoog_dicht.gif

Ook een messiasbelijdende jood zal voluit Christen moet worden en zijn;het Christelijk Geloof is niet los verkrijgbaar.Het Christendom is exclusief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ben ik inderdaad met je eens.

Maar kun je (en is het noodzakelijk) van een Jood verwachten dat hij zijn tradities loslaat op het moment dat hij Christus erkent als Heer? Zowel tradities van zijn Joods zijn als ras, alswel de tradities van het Jood zijn mbt geloofsuitingen.

Om het concreet te maken. Kun je van een Jood verwachten dat hij bijvoorbeeld geen Joods nieuwjaar viert, (in de zin van tradities behorende tot het ras).

Of dat hij geen talliet meer gebruikt (gebedendoek), (traditie in de zin van geloofsuiting).

Mag een Jood zijn eigen identiteit behouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

een Jood zal zichzelf niet snel een christen noemen. De christenen waren vroeger de mensen die hen verstootten enz....

Een religieuze jood of een etnische jood? De Bijbel staat namelijk vol joden die wij tot christenen rekenen.

Quote:
De bijbel is een Joods boek...

Dat wat wij (ongeveer) kennen als het Oude Testament ja knipoog_dicht.gif

Quote:
Dus voor ons als christenen is het helemaal niet verkeerd om je te verdiepen in onze Joodse wortels...

Absoluut smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

enkelingen daar gelaten, hebben de meeste christenen geen joodse wortels. Alleen het OT is een Joods boek, het NT is met goed fatsoen geen joods boek te noemen.

Dat vraag ik me dus af. Als ik kijk naar de schrijvers van de boeken van het NT, dan zijn dat stuk voor Joden geweest. Het is geschreven door Joden, in eerste instantie voor Joden en direct daar aan gekoppeld de heidenen uit de volken. Dus of je het geen Joods boek zou kunnen noemen, kan ik niet direct zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het onderdeel van het Jodendom, nee dat is het niet, dus is het niet Joods.

Als dat je definitie van Joods is, alles wat behoort tot het Jodendom, dan heb je gelijk.

Een Nederlands boek is voor mij een boek geschreven door een Nederlander. Aangezien het NT is geschreven door Joden, sommige brieven zelfs origineel in het Hebreeuws, is het voor mij een Joods boek.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

(en voor wie zin heeft in ketterse gedachten: ik waag te betwijfelen of het NT wel vóór joden is geschreven. Ik geloof daar eigenlijk weinig van)

Over de Hebreeenbrief zal daar geen twijfel over mogelijk zijn. Laat staan over de brieven van Petrus, dunkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(en voor wie zin heeft in ketterse gedachten: ik waag te betwijfelen of het NT wel vóór joden is geschreven. Ik geloof daar eigenlijk weinig van)

Hmmm... volgens mij hoor je er juist niet bij als je tegenwoordig het tegenovergestelde beweert. widegrin.gif

...wat het voor mij dan wel weer interessant maakt om te onderzoeken. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dat bedoel ik.

(en voor wie zin heeft in ketterse gedachten: ik waag te betwijfelen of het NT wel vóór joden is geschreven. Ik geloof daar eigenlijk weinig van)

In de zin dat voor Joden de weg naar verlossing niet via aanvaarding van het christelijk geloof loopt, itt voor de heidenen?

(ik weet niet of ik het zo correct formuleer, maar waarschijnlijk snap je wat ik bedoel)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid