Spring naar bijdragen

relatie tussen jood en christen?


Aanbevolen berichten

"Wat is het toch goed, wat is het heerlijk, om als broeders en zusters eendrachtig samen te wonen." zo spreekt de Psalmdichter, en ik kan alleen maar met hem meejubelen.

@sluimer: wanneer geloof je in Jezus? Volgens mij is die Samaritaan die Jezus niet erkent ook een navolger van Christus, omdat hij barmhartig is.

@Chill: ik zou echt meer willen weten van jouw bewering over de Talmoed. Ik vind dit namelijk zeer interessant, maar weet niet waar te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

"Wat is het toch goed, wat is het heerlijk, om als broeders en zusters eendrachtig samen te wonen." zo spreekt de Psalmdichter, en ik kan alleen maar met hem meejubelen.

@sluimer: wanneer geloof je in Jezus? Volgens mij is die Samaritaan die Jezus niet erkent ook een navolger van Christus, omdat hij barmhartig is.

@Chill: ik zou echt meer willen weten van jouw bewering over de Talmoed. Ik vind dit namelijk zeer interessant, maar weet niet waar te zoeken.

Absoluut, de Samaritaan was besneden van hart. Dat is een hele terechte nuance die je daar maakt, bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Wat is het toch goed, wat is het heerlijk, om als broeders en zusters eendrachtig samen te wonen." zo spreekt de Psalmdichter, en ik kan alleen maar met hem meejubelen.

@sluimer: wanneer geloof je in Jezus? Volgens mij is die Samaritaan die Jezus niet erkent ook een navolger van Christus, omdat hij barmhartig is.

@Chill: ik zou echt meer willen weten van jouw bewering over de Talmoed. Ik vind dit namelijk zeer interessant, maar weet niet waar te zoeken.

Wat moet je met de zogenaamde talmoed niks helemaal niks,De Kerk is het Nieuwe Israel en de Heilige Schrift het enige wat je nodig heeft voor tijd en eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trouwens Chill, er is een essentieel verschil tussen de Koninklijke wet (Jak 2,8) en de wet in inzettingen bestaande. Ook dien je te bedenken wat geloof betekent in de eerste eeuwse context, want het slaat dan altijd op Jezus. Dus als er joden tot geloof kwamen, legden dezen de oude mens af, ze kruisigden de jood van Juda.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Klopt. Hij onthulde de ware betekenis van de Hebreeuwse geschriften. De onthulling dat het volk Israël een voorafschaduwing van de Kerk was

Er is geen verschil meer tussen Jood en Griek: er is alleen God en Zijn Kerk.

Ik ben het deels met je eens. knipoog_dicht.gif

Israel is geen voorafschaduwing van de Gemeente. Het is nog steeds G'ds volk, ook al heeft het grotendeel Yeshua "verworpen" (ik zeg liever: niet herkend)Hij heeft hun niet verworpen,er is een deel van de 'natuurlijke takken'(zie Rom.11)die dat wel doet en met de geënte takken (gelovigen uit de volken)samen de Edele Olijfboom vormen.

Maar Paulus waarschuwde wel de niet-joodse gelovigen door te zeggen:

13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog (....)17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. 19 Maar nu zult u tegenwerpen: ‘Die takken zijn toch afgebroken zodat ik geënt kon worden?’ 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen?"Rom.11:13 en 17-21

Quote:

en dat Hij moest komen om de Tora te vervullen. Nu alles is geschied is moet iedere knie zich buigen bij het horen van de naam Jezus.

Ik lees het woordje 'vervullen' niet alsof iets beëindigd is. Yeshua zei immers:

"17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan."Mat.5:17-19

Hier kan het woordje vervulling niet "einde" betekenen

of dat de Tora is afgeschaft. Want dan zou de zin niet kloppen. Dan zou er staan: Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze af te schaffen verbaasd.gif

In vers 18 gaat Hij hier nog dieper op in. Hij zegt juist dat de wet (Tora) van kracht blijft zolang hemel en aarde bestaan. M.i. bestaan de hemel en de aarde nog steeds.

En wanneer Yeshua Zich zal openbaren bij Zijn wederkomst, zal ieder knie zich buigen en ieder tong zal belijden dat Yeshua is Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De relatie tussen joden en Christenen is slecht door het gefleem wat we ook in deze draad zien met de joden.Joden hebben daar een schurft aan.Een toonaangevende Rabijn in Nederland zei eens tegen ons een Jood moet een goede Jood en een Christen een goede Christen.

Voorts is het de taak van iedere Christen de jood en heiden tot Christus te brengen en dat de jood zich laat dopen en thuis gehaald kan worden in de Kerk het Nieuwe Israel.Buiten Jezus Christus en Zijn Kerk geen zaligheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat moet je met de zogenaamde talmoed niks helemaal niks,De Kerk is het Nieuwe Israel en de Heilige Schrift het enige wat je nodig heeft voor tijd en eeuwigheid.

Dit ben ik niet met je eens. Ik ervaar kijken over de muren van mijn kerk en mijn geloof als een verrijking, temeer omdat ik op deze manier mijn geloof ook weer een beetje kan uitdragen. We kunnen veel van elkaar leren.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Absoluut, de Samaritaan was besneden van hart. Dat is een hele terechte nuance die je daar maakt, bedankt!

Graag gedaan hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je schildert de joden af als een superieur volk die God al hebben terwijl de christenen de heidenen uit de Handelingen zijn. Toevallig aanbidden ze de goede God ookal kennen ze Hem niet. Hij is immers de God van Israël.

Mmm..niet mijn bedoeling Bonaventura het joodse volk af te schilderen als een superieur volk. Er moet even onderscheid gemaakt worden.

Er zijn Joden die de G'd van Israel aanbidden en leven volgens Zijn inzettingen.

Er zijn Joden die Yeshua hebben aanvaard en samen met de gelovigen uit de volken de G'd van Israel aanbidden.

Er zijn Joden die seculier zijn en ver van G'd leven.

Over de laatste groep ben ik zeker van mening dat ook zij net als seculiere volken tot geloof in G'd moeten komen en Yeshua als verlosser moeten aannemen en afstand moeten nemen van hun werelds leven en denken.

Van de eerste groep die ik heb genoemd: zij kennen de G'd van Israel al maar hebben Yeshua niet als Verlosser, doen zij dat dan zullen zij Hem herkennen in de Tenach wanneer zij het NT zouden lezen. Snap je?

Maar dit geldt immers ook voor de andere volken. Ook binnen het christendom zijn er teveel 'lauwe' christenen die de Naam Yeshua wel kennen, maar niet in hun hart hebben.

Quote:

Dat denken vormt een complete breuk met het Nieuwe Testament waar het dualisme jodendom-heidendom totaal wordt opgeheven door de komst van Jezus. Gods verbond door Christus is met alle mensen, Hij is immers niet alleen de God van de joden maar van alle mensen, en Hij roept allen op Zijn Zoon te volgen. Alle christenen die zich door het doopsel in de Kerk laten opnemen vormen het nieuwe verbondsvolk.

Door de komst van Yeshua is inderdaad die scheidsmuur weggebroken. Die scheidsmuur is "jood en niet-jood". Daar ben ik het helemaal mee eens. Het Verbond is voor de gehele mensheid die Hem aannemen.

Daarentegen...het dopen is geen nieuw ritueel en is niet ontstaan in het NT. Het is al een oud gebruik dat Joden eeuwen toepassen. Maar dat is een andere topic knipoog_dicht.gif

Quote:
Als we God van Israël zeggen dan zeggen we daarmee ook God van de Kerk.

Mmm...bedoel je hiermee dat de Kerk ipv. Israel is gekomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mag je denken hoor maar dat is Zijn Naam in het Aramees wat toen de voertaal was in Yeshua's tijd.

Zelfs dat is nog maar de vraag, en kwestie van debat. Er zijn zelfs Kerkvaderen die stelden dat Hij de verGrieksing 'Iesous' als naam droeg. Nou ja, het kan natuurlijk beiden he? Alpheus heette ook Klopas, en Petros ook Kephas. Johannes Paulus II werd in het Engels John Paul genoemd.

Quote:

Ik geef de voorkeur aan deze naam, mag dat?
smile.gif

Tuurlijk mag dat, je mag Hem van mijn part ook 'Tao-het-Vlees' noemen als je dat prettig vind. smile.gif Evenzogoed mag ik dat wat kunstmatig en potsierlijk vinden uiteraard. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jakob zei op Zijn sterfbed dat God het huis Jozef terug zou brengen (Gen 48,21) naar het land uwer vaderen, oftewel naar het land Israël. Later wordt het huis Jozef gebruikt als een synoniem voor het huis Israël (Joz 18,5+Zach 10,6) en merk op dat de man van Maria Jozef heette en Maria een jodin van Juda was. Aangezien God de Vader is van Christus en Maria de moeder naar het vlees, was Jozef geen bloedverwant, maar ergens een buitenstaander. Het huis Israël was verstrooit onder de volken en ook een buitenstaander geworden, ook de leden van het huis Jozef waren geen bloedverwanten van Jezus.

Hos 8,8       

Israël is verslonden; nu zijn zij onder de heidenen geworden, gelijk een vat, waar men geen lust toe heeft.

Het huis Juda aka de joden vertegenwoordigen het zuiden en het huis Jozef aka de heidenen vertegenwoordigen het noorden. Je kan niet zeggen dat de een belangrijker is dan de ander, doch dienen we wel op te merken dat Jezus was gekomen voor het huis Jozef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk ga je jezelf heel wat moeilijkheden uit de weg als je een relatie hebt met iemand van precies dezelfde religieuze stroming als jijzelf.

Net als Hongerige Wolf heb ik een atheïstische partner. Dat is niet altijd even makkelijk. Soms botst het gewoon.

Maar... ik ben ontzettend blij met mijn partner, dus zou de relatie niet verbreken vanwege het verschil in geloof. Onze relatie is heel goed, en wat niet is kan nog komen.

Bovendien (zoals iemand op een ander topic al noemde) kan het zo zijn dat je nu een relatie krijgt met een christen, maar dat de christen later van zijn geloof afstapt. Ook lijkt het zo dat zelfs binnen de christelijke gemeenschap bepaalde geloofstromingen moeilijk te combineren zijn (ik herinner me een topic over een relatie tussen een hervormd en een gereformeerd persoon o.i.d.).

Zelf heb ik me ook al eens verdiept in het fenomeen 'ongelijk span', maar er zijn zoveel verschillende interpretaties van diverse relevante bijbel teksten, dat ik me hier niet langer mee bezig houdt. De bijbel wordt geïnterpreteerd door mensen, maar mensen verzinnen vaak ook hun eigen interpretaties en/of worden beïnvloed door allerlei vooroordelen, etc.

Dus kortom, als het joodse meisje en de christelijke jongen elkaars droompartner zijn, en beide niet vies zijn van wat uitdaging binnen de relatie, dan is er mijns inziens niks op tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Net als Hongerige Wolf heb ik een atheïstische partner. Dat is niet altijd even makkelijk. Soms botst het gewoon.

[...]

Dus kortom, als het joodse meisje en de christelijke jongen elkaars droompartner zijn, en beide niet vies zijn van wat uitdaging binnen de relatie, dan is er mijns inziens niks op tegen.

Inderdaad. Het is niet altijd even makkelijk. Mijn vriendin heeft er grote moeite mee dat ik nu weer elke zondag naar de kerk ga en met gemeenteleden contact leg, dat de dominee op bezoek komt, enz. Terwijl er aan mijn manier van geloven eigenlijk niet zoveel veranderd is, ik heb nu alleen een plek waar ik er over kan praten (naast Credible.nl, wat ook een welkome aanvulling is). Waar ik onderdeel van de gemeente kan zijn. Waar ik kan groeien.

Maar daar staat tegenover dat ze me nooit iets zal verbieden, mij respecteert en niet belachelijk maakt, wat ik van andere kerkgangers-met-atheïstische-partner soms wel hoor. Onze relatie blijft er dus goed onder. Het lijkt me dat dat voor een stel waarbij beide partners wel gelovig zijn, zij het niet een specifiek geloof deen, alleen maar eenvoudiger is. Je gelooft dan wel niet hetzelfde, hoort bij een andere kliek, maar je kunt je dan tenminste iets voorstellen bij wat geloven betekent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad. Het is niet altijd even makkelijk. Mijn vriendin heeft er grote moeite mee dat ik nu weer elke zondag naar de kerk ga en met gemeenteleden contact leg, dat de dominee op bezoek komt, enz. Terwijl er aan mijn manier van geloven eigenlijk niet zoveel veranderd is, ik heb nu alleen een plek waar ik er over kan praten (naast Credible.nl, wat ook een welkome aanvulling is). Waar ik onderdeel van de gemeente kan zijn. Waar ik kan groeien.

Begrijp ik dat je recentelijk christen bent geworden? Of heb je je pas recentelijk aangesloten bij een kerk? Is je vriendin wel eens meegeweest?

Quote:

Maar daar staat tegenover dat ze me nooit iets zal verbieden, mij respecteert en niet belachelijk maakt, wat ik van andere kerkgangers-met-atheïstische-partner soms wel hoor. Onze relatie blijft er dus goed onder.

Wederzijds respect is inderdaad een sleutelwoord, met de nadruk op wederzijds. In het begin van mijn relatie denk ik dat dit soms miste van mijn kant, omdat ik zo graag wilde dat mijn partner ook christen zou worden. Nu is er een betere balans. Mijn partner zou mij ook nooit iets verbieden, en andersom is dat hetzelfde.

Quote:

Het lijkt me dat dat voor een stel waarbij beide partners wel gelovig zijn, zij het niet een specifiek geloof deen, alleen maar eenvoudiger is. Je gelooft dan wel niet hetzelfde, hoort bij een andere kliek, maar je kunt je dan tenminste iets voorstellen bij wat geloven betekent.

Mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Begrijp ik dat je recentelijk christen bent geworden? Of heb je je pas recentelijk aangesloten bij een kerk? Is je vriendin wel eens meegeweest?

[...]

Wederzijds respect is inderdaad een sleutelwoord, met de nadruk op wederzijds. In het begin van mijn relatie denk ik dat dit soms miste van mijn kant, omdat ik zo graag wilde dat mijn partner ook christen zou worden. Nu is er een betere balans. Mijn partner zou mij ook nooit iets verbieden, en andersom is dat hetzelfde.

[...]

Mee eens.

Ik ben christelijk (Gereformeerde Bond buiten verband) opgevoed maar tien jaar niet in de kerk geweest, hooguit voor concertbezoek. Sinds een paar maanden kom ik weer in de kerk, iedere week. De afgelopen twee jaar ook, maar dan sporadisch. Ik ben als het ware de kerk weer binnengesijpeld. Ik kan wel zeggen dat ik bekeerd ben; ik lees de Bijbel nu anders en begrijp nu veel meer dan daarvoor. Mijn geloof is dus vergelijkbaar met een mosterdzaadje: ooit gezaaid, en door verscheidene tuinlieden uiteindelijk tot groei gekomen.

Mijn vriendin is nog nooit meegeweest naar mijn huidige kerk, dat wil ze niet. Ik ga het met de kerstnachtdienst nog maar weer eens proberen. We zijn een aantal keren bij mijn ouders in de (tegenwoordig afgezakt naar PKN middenorthodox)kerk geweest, o.a. omdat hun koor zong met Kerst, en ter gelegenheid van de bruiloft van mijn broer. Die keren bevielen haar niet goed, mij ook niet trouwens. Het ging hoofdzakelijk over zonde en vechten tegen De Boze. Daar heb ik niet zoveel mee. Laatst zijn we samen naar een kooruitvoering geweest - we houden allebei wel van religieuze muziek, vrijdag samen naar het Weihnachtsoratorium van Bach - en daarbij was ook een klein preekje. Dat preekje was zeer wollig, en dat vond ze ook heel idioot. Ik ook trouwens hoor, het ging nergens over, werkelijk waar. Ze is nu dus bang dat mijn kerk ook zó is, wat niet het geval is.

Daarom zou ik het leuk vinden als ze met Kerst meegaat, om eens te laten zien hoe het er bij ons aan toe gaat, dat bij ons de sfeer veel warmer is en de preken anders zijn. Hoe doe jij dat? Gaat je vriend/vriendin weleens mee en hoe gaat dat? En naar welke kerk ga je dan?

Het lijkt me leuk hier eens nader over te praten, want het houdt de gemoederen hier best wel bezig de afgelopen maanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Daarom zou ik het leuk vinden als ze met Kerst meegaat, om eens te laten zien hoe het er bij ons aan toe gaat, dat bij ons de sfeer veel warmer is en de preken anders zijn. Hoe doe jij dat? Gaat je vriend/vriendin weleens mee en hoe gaat dat? En naar welke kerk ga je dan?

In het begin van onze relatie ging mijn partner regelmatig mee naar de kerk, soms bijna elke week. De eerste keer dat vond ik dat heel spannend. Ik hoopte en bad voor bekering... dat is niet gebeurd, maar partner is na die eerste keer regelmatig met mij meegeweest. Soms lazen we samen uit de bijbel of lazen we een christelijk boek.

Nu wonen we ver bij elkaar vandaan, zien we elkaar maar weinig en ga ik zelf ook niet meer naar de kerk. Met kerst zijn we samen en zijn we van plan om naar een kerstdienst te gaan.

Hongerige Wolf, is er niet een speciale kerst samenkomst van je kerk? Misschien op kerstavond, of bijvoorbeeld iets met zang en muziek? Misschien maakt dat de drempel wat lager voor je vriendin. Je zou ook een compromis kunnen maken tussen jouw en haar wensen voor kerst. Misschien is er iets dat zij graag zou willen doen op kerst, misschien een uitgebreid kerstontbijt ofzo en kunnen jullie elkaar zo tegemoet komen. Wellicht vindt je vriendin het vervelend dat je naar de kerk gaat omdat dit meestal op dagen is dat je andere leuke dingen zou doen met haar. Met een soort compromis kun je dit probleem misschien uit de weg gaan.

Hier is het verschil in religie ook een belangrijk punt. We praten er regelmatig over en staan open voor elkaars ideeën. Het is uitdagend, niet altijd even makkelijk. Maar ik zou de relatie niet verbreken vanwege dit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

Hongerige Wolf, is er niet een speciale kerst samenkomst van je kerk? Misschien op kerstavond, of bijvoorbeeld iets met zang en muziek? Misschien maakt dat de drempel wat lager voor je vriendin. Je zou ook een compromis kunnen maken tussen jouw en haar wensen voor kerst. Misschien is er iets dat zij graag zou willen doen op kerst, misschien een uitgebreid kerstontbijt ofzo en kunnen jullie elkaar zo tegemoet komen. Wellicht vindt je vriendin het vervelend dat je naar de kerk gaat omdat dit meestal op dagen is dat je andere leuke dingen zou doen met haar. Met een soort compromis kun je dit probleem misschien uit de weg gaan.

Inmiddels is Kerst voorbij. Mijn vriendin is op Kerstavond mee geweest naar mijn kerk en ze vond het wel oké geloof ik. Ze was niet heel negatief. Ze vond het zingen heel leuk zelfs, we zingen met Kerst de oude Kerstliederen; Gloria in Excelcis Deo, Ere zij God, Komt allen tezamen, Stille nacht, Komt verwondert u hier mensen enz. Het was ook erg gezellig, er staat met Kerst een enorme, versierde kerstboom naast de preekstoel en overal op de banken staan kaarsjes waardoor een sprookjesachtige sfeer ontstaat. Als compromis ben ik op de andere Kerstdagen thuisgebleven. Ging dus prima.

Nu weet ze een beetje wat wij daar uitspoken. De conclusie was, dat het "niet heel erg" is, al heeft ze wel moeite met sommige ouderwetse tradities, zoals de Aäronitische zegen. Ik vind het wel moeilijk al met al, omdat ze het ook irritant vindt als ik veel "Godboeken" lees. Dat beperk ik dan dus maar tot af en toe, op zich is dat ook niet verkeerd want ik kan het soms best overdrijven. Het is ook om haar dat ik bijvoorbeeld geen kruisje draag, wat ik wel graag zou willen. Dan is het huis gewoon te klein. Maar toch hou ik van haar en ben ik net als jij niet van plan het probleem groter te maken dan het is. Geen reden voor een breuk dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid