Spring naar bijdragen

relatie tussen jood en christen?


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Heey mensen,

Wat vinden jullie ervan als een joods meisje een relatie heeft met een christelijke jongen?

Is dit een ongelijk span?

De god van het Jodendom is toch dezelfde als die van het Christendom?

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De God is in beide gevallen JHWH alleen heeft JHWH in het christendom een Zoon en spreken we ook nog eens over de Heilige Geest (De Ruach Adonai).

Ik denk dat probleem minder groot is als tussen een moslim en een christen. Naast de God die hetzelfde is, delen christenen en joden een deel van hun heilige boeken. Toch zou ik persoonlijk grote problemen hebben als mijn vriendin (religieus)-Joods zou zijn.

* Harm-Jan vraagt zich zelf spontaan af of ik dat erg zou vinden engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi!

M.i. moet dat geen probleem zijn, tenzij het meisje religieus/traditioneel Joods is.

Is ze Messiasbelijdend Joods, dan lijkt het me prima samen gaan omdat men dan beiden in de Messias Yeshua (Jezus) gelooft, maar toch verschillen kunnen ondervinden in de relatie, zoals het onderhouden van G'ds geboden.

Is ze atheist en de ouders ook dan hoeft dat niet meteen een probleem te vormen maar toch ondanks dat ze atheist zijn een afkeer kunnen hebben van het christendom vanwege de Shoa (Holocaust).

Greetz,

Chill


Samengevoegd:

Quote:

Het joodse meisje zal Christin moeten worden van zelfsprekend.

MMmmm..nee...iemand die als Jood is geboren blijft Joods, ongeacht geloof.

Aanvaard zij Yeshua (Jezus) als haar Verlosser dan blijft zij nog steeds joods.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

MMmmm..nee...iemand die als Jood is geboren blijft Joods, ongeacht geloof.

Ik denk dat het hier over religieus Jodendom gaat en niet over etnisch Jodendom. Als het meisje in kwestie geen religieuze Jodin was had hij haar wel atheïst genoemd denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Bedankt voor jullie reacties.

Ze is etnisch joods en haar religie is het Jodendom alhoewel niet zwaar orthodox.

Waar het me om gaat is of dit volgens de bijbel een ongelijk span is of niet? Ik kan er namelijk niets over vinden.

Het lijkt me niet dat dit een ongelijk span is met ongelovigen.

Het zou fijn zijn als ze Jezus leert kennen maar dat is nu niet het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt voor jullie reacties.

Ze is etnisch joods en haar religie is het Jodendom alhoewel niet zwaar orthodox.

Waar het me om gaat is of dit volgens de bijbel een ongelijk span is of niet? Ik kan er namelijk niets over vinden.

Het lijkt me niet dat dit een ongelijk span is met ongelovigen.

Het zou fijn zijn als ze Jezus leert kennen maar dat is nu niet het geval.

hey watnu!

Laat het even op zijn beloop...en bid ervoor en vraag de Eeuwige om Zijn wijsheid en Zijn Geest.

Wees uit jouw handel en wandel als een licht voor haar zoals Yeshua ons heeft opgedragen dat te zijn en geef G'd de ruimte om Zijn werk te doen, okee?

Veel sterkte en mazzal tov!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik zei "Ik denk". Dus. Waar wedden we om?

Hihi..wat krijg ik van je? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou misschien wel kunnen maar het meisje moet zich uiteindelijk wel tot het christendom bekeren. Anders lijkt het me een onmogelijke relatie.

Ben het niet helemaal met jou eens.

M.i. hoeft zij niet te "bekeren" tot het christendom. Yeshua was immers Zelf een Jood die Zich volkomen aan de Tora hield en met Zijn komst heeft Hij geen nieuwe religie (christendom) gestart maar is Hij een vervulling van de Geschriften van de Tenach.

Zij kent de G'd van Avraham, Yitzchak en Ya'akov al. Zij hoeft immers alleen haar Messias te (h )erkennen. En het zou mooi zijn als watnu haar tot naijver zou kunnen wekken met zijn liefde voor Yeshua, zoals Paulus ons opdracht gaf in Romeinen 11.

11 Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alle ongelovigen en heidenen dus ook de joden zullen zich moeten bekeren tot het Christendom,en als dat meisje zo nodig een Christelijke man wil hebben zal zij zich moeten bekeren tot het Christendom.En of Jezus Christus een jood was is nog maar de vraag.

Ongelovigen en heidenen zijn van nature zonder G'd. Zij moeten zich bekeren tot de G'd van Israel(en niet christendom) door het offer van Yeshua te aanvaarden en zich losmaken van wereldse zaken.

Traditionele- en orthodoxe Joden kennen G'd al en zouden zij het Nieuwe Testament lezen en bestuderen dan zullen ze zien hoe Joods hun Messias was. Vele uitspraken van Yeshua, net zoals het Onze Vader komt regelrecht uit de Talmoed (mondelinge leer in boekvorm). Ze geloven al in een Messias maar het overgrote deel (h )erkent Hem niet.

Quote:
En of Jezus Christus een jood was is nog maar de vraag.

Hoe kom je hierbij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ongelovigen en heidenen zijn van nature zonder G'd. Zij moeten zich bekeren tot de G'd van Israel(en niet christendom) door het offer van Yeshua te aanvaarden en zich losmaken van wereldse zaken.

Traditionele- en orthodoxe Joden kennen G'd al en zouden zij het Nieuwe Testament lezen en bestuderen dan zullen ze zien hoe Joods hun Messias was. Vele uitspraken van Yeshua, net zoals het Onze Vader komt regelrecht uit de Talmoed (mondelinge leer in boekvorm). Ze geloven al in een Messias maar het overgrote deel (h )erkent Hem niet.

...]

Hoe kom je hierbij?

Je kan heen en weer praten zoveel je wil;ook de jood zal Christen worden en de joden worden ook Christen.

Discussie gesloten .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vele uitspraken van Yeshua, net zoals het Onze Vader komt regelrecht uit de Talmoed (mondelinge leer in boekvorm).

Hier mag je best eens wat meer over vertellen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Je kan heen en weer praten zoveel je wil;ook de jood zal Christen worden en de joden worden ook Christen.

Discussie gesloten .

Hahaha.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat probleem minder groot is als tussen een moslim en een christen. Naast de God die hetzelfde is, delen christenen en joden een deel van hun heilige boeken.

Ja, wij erkennen allen het OT, maar of de joden die Jezus verwerpen ook dezelfde God als Paulus aanbidden is nog maar de vraag, want hij zei dat er volgens godsspraak in zijn tijd slechts zevenduizend hun knie niet voor Baäl (Rom 11,4) hadden gebogen. De anderen hadden dit dus wel gedaan en aanbaden Baäl ipv Jahweh, de enige ware God.

Ez 44,9       

Zo zegt de Here HERE: Geen vreemdeling, onbesneden van hart en onbesneden van lichaam, zal mijn heiligdom binnengaan, geen vreemdeling onder de Israëlieten.

Deze profetie wordt later in het NT uit de doeken gedaan. Let maar eens goed op wie de onbesnedenen van hart en lichaam zijn.

Hand 7,51       

Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij verzet u altijd tegen de heilige Geest; gelijk uw vaderen, zo ook gij.

Iemand die onbesneden van hart is verzet zich tegen Christus, van Wie de Geest (Joh 15,26+1 Joh 5,6) getuigt. Een ieder die niet in Christus gelooft is onbesneden van hart. Het spijt me als ik daarmee mensen beledig, maar het zijn de feiten.

We lezen dus dat de joden die de heilige Geest weerstonden die van Christus getuigt 'onbesnedenen van hart' genoemd worden, waarmee hun de toegang tot het heiligdom van Jahweh (Ez 44,9) ontzegd werd. Zij waren besneden naar het vlees, maar daar hadden ze niks aan.

Rom 2,25       

Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder van de wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.

De ongelovige joden te Jeruzalem hadden gezondigd omdat ze Jezus niet geloofden.

Joh 15,24       

Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beiden Mij en Mijn Vader gehaat.

Kortom, de joden die Jezus verwierpen waren onbesneden van hart en zondigden als collectief door Zijn werken te loochenen, waardoor hun besnijdenis voorhuid was geworden. Vergelijk dat nog eens met Ezechiel.

Ez 44,9       

Zo zegt de Here HERE: Geen vreemdeling, onbesneden van hart en onbesneden van lichaam, zal mijn heiligdom binnengaan, geen vreemdeling onder de Israëlieten.

De conclusie is dus dat joden en christenen beide het OT erkennen, maar niet Dezelfde God aanbidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben het niet helemaal met jou eens.

M.i. hoeft zij niet te "bekeren" tot het christendom. Yeshua was immers Zelf een Jood die Zich volkomen aan de Tora hield en met Zijn komst heeft Hij geen nieuwe religie (christendom) gestart maar is Hij een vervulling van de Geschriften van de Tenach.

Klopt. Hij onthulde de ware betekenis van de Hebreeuwse geschriften. De onthulling dat het volk Israël een voorafschaduwing van de Kerk was en dat Hij moest komen om de Tora te vervullen. Nu alles is geschied is moet iedere knie zich buigen bij het horen van de naam Jezus.

Er is geen verschil meer tussen Jood en Griek: er is alleen God en Zijn Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi sluimer...ik vind dit wel een beetje kort door de bocht door te redeneren dat Joden en christenen niet Dezelfde G'd aanbidden door een aantal teksten aan te halen.

Ik ben van mening dat zij wel dezelfde G'd aanbidden.

Zie wat er gebeurd toen Paulus in Jeruzalem aankwam:

18 De volgende dag ging Paulus met ons naar Jakobus, bij wie alle oudsten waren samengekomen. 19 Nadat Paulus hen begroet had, vertelde hij tot in bijzonderheden wat God door zijn verkondigingswerk onder de heidenen tot stand had gebracht. 20 Toen ze dat hoorden, prezen en eerden ze God en zeiden: ‘Je hebt kunnen zien, broeder, dat ook vele duizenden Joden het geloof hebben aanvaard, en allen leven vol overtuiging volgens de wet. Hand.21:18-20

En ook nu in onze tijd is er een geweldige opleving onder de Joden in Israel die Yeshua hebben aanvaard in hun leven en vaak onder moeilijke omstandigheden hun geloof kunnen belijden. Niet alleen seculiere maar orthodoxe Joden. En zij bekeren zich niet tot het christendom maar erkennen Yeshua als hun Verlosser.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je schildert de joden af als een superieur volk die God al hebben terwijl de christenen de heidenen uit de Handelingen zijn. Toevallig aanbidden ze de goede God ookal kennen ze Hem niet. Hij is immers de God van Israël.

Dat denken vormt een complete breuk met het Nieuwe Testament waar het dualisme jodendom-heidendom totaal wordt opgeheven door de komst van Jezus. Gods verbond door Christus is met alle mensen, Hij is immers niet alleen de God van de joden maar van alle mensen, en Hij roept allen op Zijn Zoon te volgen. Alle christenen die zich door het doopsel in de Kerk laten opnemen vormen het nieuwe verbondsvolk.

Als we God van Israël zeggen dan zeggen we daarmee ook God van de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi sluimer...ik vind dit wel een beetje kort door de bocht door te redeneren dat Joden en christenen niet Dezelfde G'd aanbidden door een aantal teksten aan te halen.

Ik ben van mening dat zij wel dezelfde G'd aanbidden.

Zie wat er gebeurd toen Paulus in Jeruzalem aankwam:

18 De volgende dag ging Paulus met ons naar Jakobus, bij wie alle oudsten waren samengekomen. 19 Nadat Paulus hen begroet had, vertelde hij tot in bijzonderheden wat God door zijn verkondigingswerk onder de heidenen tot stand had gebracht. 20 Toen ze dat hoorden, prezen en eerden ze God en zeiden: ‘Je hebt kunnen zien, broeder, dat ook vele duizenden Joden het geloof hebben aanvaard, en allen leven vol overtuiging volgens de wet. Hand.21:18-20

En ook nu in onze tijd is er een geweldige opleving onder de Joden in Israel die Yeshua hebben aanvaard in hun leven en vaak onder moeilijke omstandigheden hun geloof kunnen belijden. Niet alleen seculiere maar orthodoxe Joden. En zij bekeren zich niet tot het christendom maar erkennen Yeshua als hun Verlosser.

Ik heb mijn beweringen onderbouwt met de Schrift waarin duidelijk staat: wie niet in Jezus gelooft is onbesneden van hart en komt Gods heiligdom niet binnen. Het spijt me Chill, maar ik heb de Bijbel niet geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid