Spring naar bijdragen

Hoe een lauwe protestant paaps werd


Aanbevolen berichten

Ik ben opgevoed als baptist en ben mijn ouders daar dankbaar voor, omdat ik toch een basis heb meegekregen...

Mijn geloof ontwikkelde zich van een kindergeloof tot een oppervlakkig geloof. Ik las nooit de Bijbel, ik bad wel, maar dreunde mijn gebeden op. Er kwam een bepaald wetticisme in. Ik gooide cd's weg omdat ik geloofde dat dat moest om een goed christen te zijn. Ik had een sociaal isolement en was een achterdochtige en wereldvreemde jongen. Ik zat op het vmbo maar kon daar geen aansluiting vinden, omdat ik met hele andere dingen bezig was(politiek, geschiedenis).Mijn geloof was meer onderdeel van een neurose en een angst voor de hel, hoewel ik die ansgt nog steeds heb.

Toen kwam ik op Credible. Ik wandelde wat rond, postte met veel spelfouten, hing er uren rond. Ik vroeg me af of ik als christen lang haar mocht hebben, want dat had ik toen. Ik voelde een zekere aantrekkingskracht tot de Rooms-Katholieke Kerk, de rituelen, de warmte die het uitstraalde, maar kon er verder weinig mee. Ik vond het, als randkerkelijke evangelische(zo zag ik mezelf toen want onze baptistenkerk hield op met bestaan, en af en toe bezocht ik de kerk van mijn zus, waar ik lid van wou worden)maar een rare kerk. De Mariaverering was demonisch, net als de heiligenverering. Voor de rest wist ik er weinig van af en het interreseerde me ook niet. Katholiek zou ik nooit worden.

Toen besloot ik in een gekke bui me eens aan te melden op Rorate. Ik kwam gelijk al binnen met de vraag waar de Mariadevotie op gebaseerd was. Toen reageerde er een vrouw die zei dat ik er voor kon bidden, dat ik het ook kon ervaren. Ik deed het en ging slapen. Er veranderde niets.

Tot mei 2007. Ik was in Limburg met mijn vader en ervoer voor het eerst een liefdevolle, vrouwelijke aanwezigheid. Opeens begon ik te beseffen dat mijn gebed verhoord was. Sindsdien heb ik een Mariadevotie. Dit hield ik voor mezelf, ik kon er weinig mee. Ik begon langzaam te twijfelen of ik me niet bij de RKK moest aansluiten. Zij wisten wel raad met mijn devotie, het was daar normaal en niemand zou er raar van opkijken. Maar verder dan een gedachte kwam het niet.

Toen las ik posts van diverse katholieken op Credible, en omdat zij in een underdogpositie zaten, kregen ze al gelijk mijn sympathie.

Ik begon me meer te verdiepen in het Vroege Christendom, en kwam er achter dat de Eucharistie al een vroegchristelijk verschijnsel was, dat vroegchristelijke bisschoppen het al hadden over de Maagdelijkheid van Maria, en dat de Reformatie een breuk met de Traditie was, want de Werkelijke Tegenwoordigheid van Christus in de Eucharistie werd na 1500 jaar ontkend, terwijl het in de 15 eeuwen daarvoor niet betwist is geweest, in ieder geval niet op zo'n manier dat er een kerk ontstond met afwijkende opvattingen over de Eucharistie. De Lutherse, Anglicaanse, calvinistische en evangelische Avondmaaltheologien verschilden nogal. Toen kwam ik tot de conclusie dat er twee opties waren: wat Rome leerde écht waar was, of dat God Zijn Kerk expres liet dwalen, en in zo'n God kon ik niet geloven. Ik schurkte wel wat tegen de RKK aan, overwoog ook lid te worden, maar toen kwam een periode van twijfel. Na veel bidden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet anders kon dan katholiek worden. Ik had een vrijage met de vrijgemaakten, omdat de diensten me wel aanstonden, maar dat is een verkeerde reden om lid te worden.

De katholieke kerk heeft er op 31 mei een lid bij. En het was niet eens de aantrekkelijkste optie, maar wel de beste....

Sorry als ik het wat ongenuanceerd of lomp geformuleerd hebt....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tot mei 2007. Ik was in Limburg met mijn vader en ervoer voor het eerst een liefdevolle, vrouwelijke aanwezigheid. Opeens begon ik te beseffen dat mijn gebed verhoord was. Sindsdien heb ik een Mariadevotie. Dit hield ik voor mezelf, ik kon er weinig mee. Ik begon langzaam te twijfelen of ik me niet bij de RKK moest aansluiten. Zij wisten wel raad met mijn devotie, het was daar normaal en niemand zou er raar van opkijken. Maar verder dan een gedachte kwam het niet.

Toen las ik posts van diverse katholieken op Credible, en omdat zij in een underdogpositie zaten, kregen ze al gelijk mijn sympathie.

Ik begon me meer te verdiepen in het Vroege Christendom, en kwam er achter dat de Eucharistie al een vroegchristelijk verschijnsel was, dat vroegchristelijke bisschoppen het al hadden over de Maagdelijkheid van Maria, en dat de Reformatie een breuk met de Traditie was, want de Werkelijke Tegenwoordigheid van Christus in de Eucharistie werd na 1500 jaar ontkend, terwijl het in de 15 eeuwen daarvoor niet betwist is geweest, in ieder geval niet op zo'n manier dat er een kerk ontstond met afwijkende opvattingen over de Eucharistie. De Lutherse, Anglicaanse, calvinistische en evangelische Avondmaaltheologien verschilden nogal. Toen kwam ik tot de conclusie dat er twee opties waren: wat Rome leerde écht waar was, of dat God Zijn Kerk expres liet dwalen, en in zo'n God kon ik niet geloven. Ik schurkte wel wat tegen de RKK aan, overwoog ook lid te worden, maar toen kwam een periode van twijfel. Na veel bidden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet anders kon dan katholiek worden. Ik had een vrijage met de vrijgemaakten, omdat de diensten me wel aanstonden, maar dat is een verkeerde reden om lid te worden.

De katholieke kerk heeft er op 31 mei een lid bij. En het was niet eens de aantrekkelijkste optie, maar wel de beste....

Sorry als ik het wat ongenuanceerd of lomp geformuleerd hebt....

Dit is ZO herkenbaar yes.gif , ik had precies hetzelfde (bij mij begon het in 2004, maar enfin), alleen ben ik wel lid geweest bij de vrijgemaakten, maar ik redeneerde volstrekt katholiek, en werd uitermate pissig als mensen me daarop attent maakten.

Was de pastoor bij jou ook zo verbaasd toen je als protestant met Mariadevotie aanklopte bij de katholieke kerk, omdat je het gevoel had dat je katholiek moest worden? Je had het hoofd van mijn pastoor moeten zien, toen ik bij de eerste afspraak een rozenkrans uit mijn zak trok en vroeg of hij die wilde zegenen. clown.gif

Ik ben afgelopen zomer gezwicht en opgenomen in de Kerk. Welkom thuis! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Erg herkenbaar smile.gif

Wat ik vooral mooi vind is je zin "Na veel bidden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet anders kon dan katholiek worden. ".

Zo ervaar ik het dus ook. Ook ik heb wat vrijage met vooral de evangelische kant en, eerlijk is eerlijk, ei-gen-lijk zijn die diensten toch wel errug mooi.

Maar goed, daar eindigt het dan ook wel... 'mooi'. Ook ik kwam tot de conclusie dat er geen andere keuze voor me is dan katholiek te worden, of ik dat nu wil of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had een vrijage met de vrijgemaakten, omdat de diensten me wel aanstonden, maar dat is een verkeerde reden om lid te worden.

Herkenbaar... crysmile.gif

Quote:
En het was niet eens de aantrekkelijkste optie, maar wel de beste....

Ook herkenbaar... crysmile.gif

Quote:
Sorry als ik het wat ongenuanceerd of lomp geformuleerd hebt....

En dat is drie... crysmile.gif

Anyway, al met al tamelijk normaal, of misschien dat niet eens, maar herkenbaar genoeg. Gefeliciteerd! big-smile.gif En een beetje euforie hoort er ook bij, is ook niet erg, er is een tijd van nederigheid, maar er mag ook een tijd van blijdschap zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi verhaal! Bepaalde dingen herken ik zeker.

Quote:

Ik had een sociaal isolement en was een achterdochtige en wereldvreemde jongen.

Ondanks de bijna 100% verschillen in onze achtergrond, is dit pijnlijk herkenbaar.

Wat betreft de Reformatie en het ontkennen van de Eucharistie: heb je nooit iets gevoeld voor de vrijgemaakte idee dat er van Jezus een directe lijn loopt naar Klaas Schilder, een lijn die weliswaar in de middeleeuwen even een lange donkere tunnel in gaat, maar ook in bijbelse tijden was het al zo dat er soms maar een héél kleine groep het ware geloof bleef aanhangen en dat God uit hun midden een klein groepje plukte om mee verder te gaan. Ik denk nl dat vrijgemaakten net zo veel grond in de bijbel zien om hun keuze te legitimeren als katholieken. Vroeg me gewoon af of ook die optie door je hoofd heeft gespeeld, omdat je het niet noemde. knipoog_dicht.gif

En wat Taq dus al zegt: welkom thuis. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit is ZO herkenbaar
yes.gif
, ik had precies hetzelfde (bij mij begon het in 2004, maar enfin), alleen ben ik wel lid geweest bij de vrijgemaakten, maar ik redeneerde volstrekt katholiek, en werd uitermate pissig als mensen me daarop attent maakten.

Was de pastoor bij jou ook zo verbaasd toen je als protestant met Mariadevotie aanklopte bij de katholieke kerk, omdat je het gevoel had dat je katholiek moest worden? Je had het hoofd van mijn pastoor moeten zien, toen ik bij de eerste afspraak een rozenkrans uit mijn zak trok en vroeg of hij die wilde zegenen.
clown.gif

Ik ben afgelopen zomer gezwicht en opgenomen in de Kerk. Welkom thuis!
big-smile.gif

Ik heb de beste man nog niet eens gesproken, het contact liep vooral via pastoraal werkers...Wel wil ik graag biechten omdat ik nog wat op mijn kerfstok ehb staan....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb de beste man nog niet eens gesproken, het contact liep vooral via pastoraal werkers...Wel wil ik graag biechten omdat ik nog wat op mijn kerfstok ehb staan....

Ik heb al gezegd dat dat niet direct nodig is door het Sacrament van het Doopsel. Je moet zorgen dat je niet te scrupuleus wordt anders krijgt je mooie Roomse ervaring al snel een hele zure bijsmaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mooi verhaal! Bepaalde dingen herken ik zeker.

[...]

Ondanks de bijna 100% verschillen in onze achtergrond, is dit pijnlijk herkenbaar.

Wat betreft de Reformatie en het ontkennen van de Eucharistie: heb je nooit iets gevoeld voor de vrijgemaakte idee dat er van Jezus een directe lijn loopt naar Klaas Schilder, een lijn die weliswaar in de middeleeuwen even een lange donkere tunnel in gaat, maar ook in bijbelse tijden was het al zo dat er soms maar een héél kleine groep het ware geloof bleef aanhangen en dat God uit hun midden een klein groepje plukte om mee verder te gaan. Ik denk nl dat vrijgemaakten net zo veel grond in de bijbel zien om hun keuze te legitimeren als katholieken. Vroeg me gewoon af of ook die optie door je hoofd heeft gespeeld, omdat je het niet noemde.
knipoog_dicht.gif

En wat Taq dus al zegt: welkom thuis.
smile.gif

Dan krijg je nog de vraag: welke kleine groep?

Ik heb het niet genoemd maar heb wel degelijk aan de Eucharistie getwijfeld, soms er een slecht gevoel bij gehad, maar gevoel zegt nu eenmaal niet alles. Door bidden veranderde het gevoel en door lezen mijn ideeen, omdat de Vroege Kerk al de Eucharistie leerde...

Maar het is wel een interresante gedachte die je post.


Samengevoegd:

Quote:

Dat klinkt als een weloverwogen besluit, veel geluk gewenst!

Heb je trouwens ook gedacht over een oud-katholieke kerk?

Jawel, maar hun standunten zijn me een beetje te liberaal.

@Bonaventura: ik moet inderdaad oppassen dat ik niet in een nodeloos wetticisme verval. Ik ben bang een doodzonde begaan te hebben, maar dat kan ook mijn eigen angstige inborst zijn, ik weet het niet.....Ik hoop iig dat de priester me goed kan begeleiden in dit proces.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb de beste man nog niet eens gesproken, het contact liep vooral via pastoraal werkers...Wel wil ik graag biechten omdat ik nog wat op mijn kerfstok ehb staan....

Ben je in het verleden al gedoopt dan?

Edit: niet, lees ik elders. Dan hoef je je nergens zorgen over te maken. Het Doopsel is zondenvergevend in zichzelf, en doordat je dit verlangen hebt, kun je zeggen dat, mocht er in de tussentijd iets gebeuren, je altijd nog een beroep kunt doen op het Doopsel van Begeerte.

Bron: link


Samengevoegd:

Kortom: als ik lees hoe jij nu bezig bent zou ik me niet al teveel zorgen maken. Een doodzonde bega je bewust, wil je geen doodzonde doen, dan zul je dat ook niet doen, omdat je net aangeeft dat niet te willen. Niemand raakt 'per ongeluk' in staat van doodzonde.

Geniet gewoon van alles wat je overkomt. Katholiek zijn is gaaf. yes.gif

Wat mij erg hielp in mijn voorbereidingstijd toen ik nog niet de Heer mocht ontvangen was Aanbidding (Adoratie). Een overzicht van plaatsen in Nederland wanneer er waar Aanbidding is vind je hier: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom thuis!

Jou verhaal heeft veel raakvlakken met mijn weg naar de RK. Ook ik kom vanuit een baptistengemeente en ben afgelopen pasen opgenomen in de Kerk. Het is absoluut geen makkelijke weg, maar als je voelt dat je moet gaan, dan ga je ook!

Overigens; toen ik aanklopte bij de pastoor met het verhaal dat ik Katholiek wilde worden zij hij: Wat een goed plan. Kom maar mee.

Toen later een vriend van me ook bij hem aanklopte zij hij: Zou je dat nou wel doen? Denk er maar eens goed over na.

Dit eigenlijk meer omdat hij aan mij zag dat ik het lang en goed overpeinst had en bij mijn maatje wilde hij voorkomen dat deze in een opwelling (had er wat minder lang over nagedacht) overhaaste beslissingen zou nemen. Uiteindelijk zal ook hij met pasen zo'n beetje gaan toetreden.

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Verdorie jongens, dit is een getuigenissentopic!! Niet een discussietopic om interessante offtopic discussies in te voeren. Deze heb ik dus wéér weggehaald.


Natuurlijk ben ik de beroerdste niet, dus ik heb een nieuw topic gemaakt, alles daarin gequote, en daarin mogen jullie verder gaan als jullie beloven hier niet meer offtopic te gaan okee? big-smile.gif


En BookerT, gefeliciteerd natuurlijk!
Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Welkom thuis!

Jou verhaal heeft veel raakvlakken met mijn weg naar de RK. Ook ik kom vanuit een baptistengemeente en ben afgelopen pasen opgenomen in de Kerk. Het is absoluut geen makkelijke weg, maar als je voelt dat je moet gaan, dan ga je ook!

Overigens; toen ik aanklopte bij de pastoor met het verhaal dat ik Katholiek wilde worden zij hij: Wat een goed plan. Kom maar mee.

Toen later een vriend van me ook bij hem aanklopte zij hij: Zou je dat nou wel doen? Denk er maar eens goed over na.

Dit eigenlijk meer omdat hij aan mij zag dat ik het lang en goed overpeinst had en bij mijn maatje wilde hij voorkomen dat deze in een opwelling (had er wat minder lang over nagedacht) overhaaste beslissingen zou nemen. Uiteindelijk zal ook hij met pasen zo'n beetje gaan toetreden.

Succes!

De pastoraal werkster was redelijk onder de indruk van mijn feitenkennis en hoe diep mijn zoektocht ging. Ik denk dat Credible zeker ook een grote rol gespeeld heeft in mijn geloofsvorming....Mensen die het katholicisme verdedigden(Bonaventura, CvW, Pius) heb ik veel van geleerdsmile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid