Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 157
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Update:

SGP hekelt atheïstische reclamebus

De SGP is niet te spreken over een plan om bussen met atheïstische reclame te laten rondrijden. De christelijke partij valt over slogans met de mededeling dat "God (wellicht) niet bestaat''.

Met het verbieden van dergelijke teksten wil de SGP het openbaar vervoer "echt openbaar'' houden. Ook vraagt de partij zich af of van buschauffeurs wel mag worden gevraagd atheïstische bussen te besturen.

Groot succes

Het plan komt van drie atheïstische organisaties. Zij sluiten daarmee aan bij een soortgelijk initiatief in Groot-Brittannië, waar zo'n campagne volgens hen een groot succes is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Was er hier in Nederland dan ook op atheïstische zieltjes getrapt door reclame voor het christendom dat ze zo'n tegenreactie kopiëren? Ik ben trouwens benieuwd of een bus met 'Allah bestaat (wellicht) niet' erdoorheen was gekomen. Op een of andere manier zijn mensen altijd bang voor moslims en zien ze christenen als leuke boksballen. Die malle SGP toch ook altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Was er hier in Nederland dan ook op atheïstische zieltjes getrapt door reclame voor het christendom dat ze zo'n tegenreactie kopiëren? Ik ben trouwens benieuwd of een bus met 'Allah bestaat (wellicht) niet' erdoorheen was gekomen. Op een of andere manier zijn mensen altijd bang voor moslims en zien ze christenen als leuke boksballen. Die malle SGP toch ook altijd.

Je hebt in Nederland wel dat je om de zoveel tijd als je aan het winkelen bent, gevraagd wordt of je in God gelooft en dan komt ook weer de hele christen propaganda machine op gang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je hebt in Nederland wel dat je om de zoveel tijd als je aan het winkelen bent, gevraagd wordt of je in God gelooft en dan komt ook weer de hele christen propaganda machine op gang.

Mja, maar dat kom ik eveneens tegen van een linkse groep die wat doet voor mensenrechten of het milieu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je hebt in Nederland wel dat je om de zoveel tijd als je aan het winkelen bent, gevraagd wordt of je in God gelooft en dan komt ook weer de hele christen propaganda machine op gang.

Oja, ik vind dat een welkome afwisseling op de vraag of ik in cliniclowns of arme kindertjes in Afrika geloof...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dit de Nederlandse variant wordt:

9320-reet-connexion-bus.jpg

vind ik het niet zo leuk. Het klinkt dan meteen zo negatief. Terwijl ik de Engelse versie juist zo positief vind klinken: 'maak je geen zorgen en geniet van het leven' klinkt zoveel positiever dan 'stop met mekkeren en geniet van het leven'.

Deze tekst is overigens afkomstig van retecool.nl en heeft geloof ik niets te maken met die organisaties in Nederland die een atheïstische bus willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vind ik het niet zo leuk. Het klinkt dan meteen zo negatief.

Het zou wel juist erg Nederlands zijn. knipoog_dicht.gif

En Geenstijl gaat dan op zondag zo'n bus huren en hem dan voor een kerkdeur parkeren ofzo. En dan gaan we met z'n alle lekker lachen om geschokte kerkgangers.

Nee, juist die sfeer vind ik de op en top subtiele Nederlandse nuance.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Acties tegen atheïstische bussen

WO 28 jan 2009 | 13.45

Busbedrijven doen nu goede zaken met het verkopen van reclameruimte op hun bussen: het is gewild bij zowel christenen als atheïsten. Maar als het aan de SGP ligt, zullen er in Nederland geen atheïstische bussen gaan rijden.

De christelijke, politieke partij wil dergelijke reclame in bussen verbieden om zo het openbaar vervoer ook 'echt openbaar' te laten.

De SGP reageert hiermee op het idee van drie Nederlandse, atheïstische organisaties om ook in ons land de reclameruimte op te kopen om daar te kunnen adverteren met atheïstische boodschappen.

De atheïstische bussen, met teksten als: 'Waarschijnlijk bestaat God niet. Maakt u zich dus geen zorgen en geniet van het leven' verschenen voor het eerst in Londen. Later verschenen ze ook in andere delen van het Verenigd Koninkrijk en Spanje. In Italië werden de bussen geweerd.

Christelijke organisaties zijn inmiddels met tegenacties begonnen. In Londen en Spanje rijden nu ook christelijke bussen rond. Daarop staat te lezen: 'God bestaat wel. Geniet van het leven in Christus.'

Bron: IKON-E.J. Tillema

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Geniet van het leven in Christen' klinkt meteen ook weer positiever dan 'Bekeert u, anders gaat u naar de hel!'

Ja, ik vond 'em ook wel positief smile.gif

Jes 58,14

dan zult gij u verlustigen in de HERE en Ik zal u doen rijden over de hoogten der aarde en u doen genieten het erfdeel van uw vader Jakob, want de mond des HEREN heeft het gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

smile.gif

Bond overweegt eigen busslogan

29-01-2009 11:48| gewijzigd 29-01-2009 11:55 | Binnenlandredactie

VEENENDAAL – De Bond tegen het Vloeken overweegt bussen in Nederland te laten rondrijden met een religieus statement.

Op die manier biedt de organisatie mogelijk tegenwicht aan het plan van drie humanistische organisaties om atheïstische reclame op bussen te plaatsen, aldus woordvoerder Peter Smit woensdag. „We maken al gebruik van billboards bij bushokjes, dus waarom niet van de bussen?â€

Vorige week werd bekend dat drie atheïstische organisaties, waaronder de Humanistische Denktank CFI, het plan hebben opgevat om bussen te voorzien van de slogan â€God bestaat waarschijnlijk nietâ€. Een soortgelijk initiatief loopt al in Engeland. SGP-Kamerlid Van der Staaij stelde eerder deze week vragen over de kwestie aan staatssecretaris Huizinga van Verkeer. Hij vindt dat de publieke ruimte moet worden gevrijwaard van antireligieuze uitlatingen.

De Bond tegen het Vloeken onderneemt zelf vooralsnog geen actie om de atheïstische reclame te voorkomen, aldus woordvoerder Smit. „Wij zijn het oneens met het statement, maar van directe godslastering lijkt mij geen sprake, vanwege het gebruik van het woordje waarschijnlijk. â€

De slogan van de atheïstische organisaties kan mensen aan het denken zetten, denkt Smit. „De stelling komt nogal weifelend over. Ik zou het publiek willen oproepen: Neem het zekere voor het onzekere en ga ervan uit dat God wel bestaat. Mogelijk ligt het op de weg van de Bond om bussen daadwerkelijk van zo’n oproep te voorzien. â€

In Spanje bestaat een dergelijk initiatief al. In Madrid rijdt een bus rond met de tekst â€Als iedereen je verlaat, blijft God bij jeâ€.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'There's
probably
no God. Now stop worrying and enjoy your life'

Ze weten het dus ook niet zeker? Komt niet echt slagvaardig over zo
verbaasd.gif

Anders zouden ze met een waarheidsclaim komen die ze moeten bewijzen, wat onmogelijk is, dus is het beter 'mogelijk' te zeggen dan 'is'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou het wel krom vinden als alleen de atheïstische bus verboden zou worden. De SGP heeft het immers over een verbod op antireligieuze uitlatingen.

Ja dat is okee, maar dan ook graag een verbod op religieuze uitlatingen alsjeblieft.

Lijkt mij ook wat onredelijk ja. Dan zouden christenen van alles mogen roepen, maar moeten andersgelovigen hun mond houden. Ik zie dan liever gewoon dat alle levensbeschouwingen en religies van zich mogen laten horen. Wordt de samenleving denk ik een stuk interessanter van dan van gedwongen gezwijg...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid