Spring naar bijdragen

Wat zou je liever zijn?


Doe eens lief kiezen!  

  1. 1. Doe eens lief kiezen!

    • A
      7
    • B
      4


Aanbevolen berichten

In boek II van de Politeia stelt Plato een gedachte-experiment voor: vraag jezelf af wat je liever zou zijn, een goed mens, waarover iedereen kwaadspreekt, die door iedereen wordt gehaat, misverstaan, vervolgd en geslachtofferd? Of een slecht mens waarvan iedereen het goede denkt, geliefd en beloond?

Zou je liever (A) werkelijk goed, maar ogenschijnlijk kwaad zijn, zoals Socrates wordt opgevoerd; of (B) werkelijk kwaad maar ogenschijnlijk goed zoals de volmaakt succesvolle tiran?

Wat, binnen het Christendom, het goede antwoord zou zijn, is me wel duidelijk, maar vanzelfsprekend vind ik het allerminst, en als je het tot alledaagse proporties terugbrengt, wat je om je heen ziet...

Nou ja, ik werp 'm op, ik ben benieuwd of het zo nog meer gedachtes oproept. Sowieso, lees boek II eens, heel boeiend (en gratis, want het staat online yes.gifwidegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gekozen voor B, maar dat heb ik eerlijk gezegd wel gedaan om een beetje tegendraads te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de diepste en meest verstrekkende drijfveer van de mens egoïsme is - en dat is niet per se slecht. Mensen willen dus ook dat er goed gesproken wordt over ze, dus is het fijn als anderen dat over jou doen. Het doet er dan niet zoveel toe of je in essentie kwaad of goed bent - en sowieso zijn dat vrij loze, abstracte begrippen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

B is ook heel logisch om te kiezen. Over het algemeen wil je toch liever dat er goed over je gesproken wordt dan dat je de grond in geboord wordt door iedereen? Ik denk dat de wil om jezelf goed te voelen uiteindelijk groter is dan de wil om goed te doen. Al kan ik zelf niet kiezen voor één antwoord. Ik wil namelijk wel doen wat God ons opdraagt, maar ik wil ook niet dat iedereen me daarom gaat haten. Ik denk dat men eerst een zeer groot geloof moet hebben (wat inhoudt dat je volledig vertrouwd op God, er altijd van overtuigd bent dat Hij bestaat en er altijd voor je is, dat God alles in de hand heeft en dat je écht bereid bent alles te doen wat Hij je opdraagt) voordat je écht en eerlijk voor optie A kunt kiezen.

Quote:

Ik ben ervan overtuigd dat de diepste en meest verstrekkende drijfveer van de mens egoïsme is - en dat is niet per se slecht. Mensen willen dus ook dat er goed gesproken wordt over ze, dus is het fijn als anderen dat over jou doen.

Hier ben ik dus mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben denk ik vooral B, uiterlijke schijn is voor mij gewoon belangrijk, nou ja vooral dat wat ik denk dat andere van mij denken. Al ben ik daarin wel aan het bijleren. Maar zoiets als A is veel te ver gegrepen. Maar A is wel dat wat ik uiteindelijk het liefste wil zijn.

hmm.. klinkt tegenstrijdig, wat moet ik nu kiezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb gekozen voor B, maar dat heb ik eerlijk gezegd wel gedaan om een beetje tegendraads te zijn.

...Waarmee je wellicht al verder op weg naar A zit dan de 'gemiddelde Christen'. yes.gif

(don't worry, ik duw je in geen enkele hoek, ik heb de rest ook gelezen flower.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hmm.. klinkt tegenstrijdig, wat moet ik nu kiezen?

Aangezien er een vraagteken achter staat... Besef dat je A wil, bedenk eerlijk dat je uit B vertrekt. Zie de paradox, aanschouw 'm en wil 'm vooral niet meteen oplossen.

Ga zo langzaam op weg met mede-reisgenoten, aan de hand van O.L. Heer. Stel je kwetsbaar op en doe vooral niet teveel tegelijk. Als er een hindernis komt, doe het dan in kleine stukjes, struikel je, sta dan vooral weer op met het doel voor ogen, en laat evt. schuldgevoelens voor wat ze zijn, het verleden is alleen van belang voorzover het een bron van lering (ende vermaeck puh2.gif) is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zijn er mensen die werkelijk geloven dat het menselijk bestaan
niet
voornamelijk op egoïsme gebaseerd is?

Ja die zijn er. Er zijn er ook die alleen het tegendeel in het oog houden. Beide groepen fixeren dat als een vaste positie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op het moment bén ik B. Ik doe veel dingen die gewoon totaal niet goed zijn, en het enige wat ik terugkrijg van mensen is dat ze me zo goed vinden. Waarna ik dat dan niet snap.

Ik zou dan wel liever A zijn, ik weet dat ik dat niett kan, daarvoor ben ik te gevoelig voor wat mensen over me zeggen. Maar B voelt ook niet fijn, alsof je mensen voorliegt.

Daarbij geloof ik niet dat ik per definitie een slecht persoon bén, en ik doe ook wel goede dingen, meer dan slechte zelfs gok ik, maar naar mijn gevoel overrulet dat slechte het goede.

Dusse. Kweenie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, dat is gewoon grappig
widegrin.gif

Wat ook grappig is, en wat wel relatie met het topic heeft denk ik;

Ergens in mij ben ik een enorme profiteur, ik kwam er ook altijd mee weg, en het werd zelfs schattig gevonden. Tot dat ik het zelf echt niet meer wou, en toen begon de tegenwind. Divine humor. rofl.gifclown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand die volmaakt goed is wordt in een omgeving die niet volmaakt goed is (of zelfs slecht is binnen een bepaald perspectief) zal gehaat, misverstaan, vervolgd en geslachtofferd worden. Het belangrijkste is dan het onbegrip en het niet samen kunnen gaan/bestaan van goed naast het slechte.

Wanneer ik een volmaakt goed persoon zou kennen zou ik aan die persoon 'geergerd worden'. Die persoon zal bij mij behoorlijk halsstarrig overkomen, hij zal een soort opofferingsgezindheid hebben waar je 'U' tegen kunt zeggen en die vooral erg naïef overkomt. Een persoon die slechts 'het beste' met anderen op heeft zie ik dan snel als iemand die geen 'zelfrespect' heeft of niet aan 'realpolitik' doet. Terwijl die persoon die volmaakt goed is, niet anders kan en wil doen.

Het nare van het denken over het volmaakt goede, is dat we dat doen vanuit onszelf, wij niet volmaakt goeden. Ik zat net te denken dat ik heel 'egoïstisch' zou zijn en heel 'hoogmoedig' omdat ik dan weet de 'Waarheid in pacht te hebben' en daar niet mee om kan gaan. Als je volmaakt goed bent, kan dat echter ook. Het is een beetje als proberen te bedenken hoe het is zonder 'tijd' of 'een deeltje dat oneindig klein is met een oneindige massa'. Dat gaat mij begrip te boven.

Wat zou ik willen zijn? Ik heb eigenlijk geen idee. Vanuit het onvolmaakt goede gedacht lijkt mij optie B het meest aantrekkelijke. Ik kan me eigenlijk weinig voorstellen bij A. Toch gaat mijn hart uit naar A, dat lijkt mij heerlijk. Vooral om te weten dat je 'de waarheid in pacht hebt', negatieve kant is dan natuurlijk dat mensen zich per definitie aan je ergeren, je niet begrijpen, je haten en je het liefst doden.

Het is wel de manier om het meest op Jezus de Christus te lijken, Hij was de 'Volmaakt Goede' en daarmee ook voor ons mensen 'Die Ganz Andere'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid