Spring naar bijdragen

Hoe heet jouw beschermengel?


Aanbevolen berichten

Quote:

Onze bescherming is des Heren,en een ieder heeft een beschermengel een gezant Gods hoe zijn naam is van die Engel is totaal onbelangrijk.

Openbaring 19 vers 10:

`En ik viel neer voor zijn voeten..

En hij ( de engel ) zei tot mijZiet toe, doe dit niet ik ben een medeslaaf/dienaar van u en van uw broeders die het getuigenis van jezus hebben, Aanbid God!`


Samengevoegd:

Quote:

Het is voor mij ook de vraag of een beschermengel met je communiceert.

Dat denk ik wel, maar in de Bijbel zie je dat alleen als God dat nodig vindt.

In Handelingen zie je bijvoorbeeld engelen die mensen

1) tot Jezus leiden,

2) redden uit een dodelijke situatie,

3) met elkaar in verbinding brengen.

4) een oordeel uitvoeren ( iemand of een leger een kopje kleiner maken

(lees de boeken Jozua en Numeri voor de oordelen op de volken die Israel moest verslaan, het boek Daniel over Nebukadnezar en zijn 185.000 man die gestraft werden omdat hij God een "woestijngodje" noemde en Israel had ontvoerd enz...)

5) een practische boodschap hebben met betrekking tot Jezus,

( bijvoorbeeld Matheus 1 vers 18 tot en met 25 )

6) misschien ben ik nog wat dingetjes vergeten, want er staat best veel in de Bijbel over engelen...)

Deze zijn dienaren van God en doen dat na Jezus alleen bij mensen die christen zijn of worden door/na (in)direct ingrijpen van deze engelen

( ik hoop behalve punt 4 ).

De rest hoort de Duivel toe...

Pas op voor engelen die de aandacht richten op henzelf, jouzelf of andere goden...(in elk geval weg van Jezus)je hebt engelen niet per se nodig om tot God te komen ( tenzij God dat wel vindt ) of om met God te praten, Het Koninkrijk is in ons.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Omdat het geweten bij uitstek het medium is waardoor de beschermengel met je communiceert.

het geweten is een leugen, maar getuigt wel van God.

Een engel heeft je geweten niet nodig om te communiceren en hij zou er niets mee kunnen...

lees Romeinen 1 tot en met 4..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het geweten is een bovennatuurlijke gave die door God Zelf is geschapen en ons Zijn goddelijke wet doet kennen.

Als je dat ontkent dan sluit je je oftewel aan bij de visie dat de mens gewoon een beest is met de illusie moreel te kunnen handelen. Als je geweten een leugen is dan ben je niets anders dan een speelbal van je primaire driften. Het is een ruwe breuk met het christelijk mensbeeld. Het geeft blijk van een totaal nihilistische antropologie.

De beschermengelen worden vanuit de traditie (in het bijzonder door Pseudo-Dionysius) omschreven als de laagste in rang van de engelen. Van een totaal andere orde dan de aartsengelen die een prominente rol spelen in zowel NT als OT.

De stelling dat het concept beschermengel vreemd is aan het bijbels denken slaat ook nergens op. Reeds in de Schrift vinden we teksten die op het geloof in beschermengelen wijzen (Ps. 91:11, Mt. 18:10, Hand. 12:15). Ook in andere religieuze werken uit de bijbelse tijd komt dit concept terug, bijvoorbeeld in het boek Henoch (Hen. 100:5). Dit wordt verder uitgewerkt door zowel patristische geschriften als vroege midrasjiem.

Het geloof in beschermengelen is zo oud als het evangelie zelf.

Quote:

[...]

Ah, en als je geweten zwijgt is je engeltje even een biertje doen?

Als je geweten zwijgt is dat meestal door het feit dat je er zelf voor afsluit.

Quote:
En is het niet enigzins een schending van je rechten als een engel zich bij je geweten naar binnen werkt?

Nee. Zoals je hierboven aangeeft is je geweten geen ijzeren wet en kun je ook gerust anders doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Helaas heeft zij hem niet beschermt tegen de verleidingen van het vleesch of de verlokkingen van de alcohol demon.

Dat lijkt me geen taak van een engel. Dat is de verantwoordelijkheid van de mens.


Samengevoegd:

Quote:

Het geweten is een bovennatuurlijke gave die door God Zelf is geschapen en ons Zijn goddelijke wet doet kennen.

Als je dat ontkent dan sluit je je oftewel aan bij de visie dat de mens gewoon een beest is met de illusie moreel te kunnen handelen. Als je geweten een leugen is dan ben je niets anders dan een speelbal van je primaire driften. Het is een ruwe breuk met het christelijk mensbeeld. Het geeft blijk van een totaal nihilistische antropologie.

De beschermengelen worden vanuit de traditie (in het bijzonder door Pseudo-Dionysius) omschreven als de laagste in rang van de engelen. Van een totaal andere orde dan de aartsengelen die een prominente rol spelen in zowel NT als OT.

De stelling dat het concept beschermengel vreemd is aan het bijbels denken slaat ook nergens op. Reeds in de Schrift vinden we teksten die op het geloof in beschermengelen wijzen (Ps. 91:11, Mt. 18:10, Hand. 12:15). Ook in andere religieuze werken uit de bijbelse tijd komt dit concept terug, bijvoorbeeld in het boek Henoch (Hen. 100:5). Dit wordt verder uitgewerkt door zowel patristische geschriften als vroege midrasjiem.

Het geloof in beschermengelen is zo oud als het evangelie zelf.

Ik ontkende het ook niet, maar was benieuwd of iemand er ook teksten bij had. Bedankt voor de teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Verantwoordelijkheid van de mens is het altijd. Dat wil niet zeggen dat Satan niet wat in de Alcohol te brokkelen heeft.

Dat is waar, maar satan is een overwonnen vijand en God heeft aan de mens de wapenen gegeven om de satan overwonnen te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

7:25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

Hij kan het dus wel dank zij Jezus Christus. En in hoofdstuk 8 laat hij verder zien hoe je in Christus Jezus overwinnaar bent.

8:2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.

Enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Cornelius van Wijck: waar haal jij die 2 engelen (per zin) vandaan? Want die kan ik ook niet terugvinden in de bijbel.

Wel een mooi gedicht trouwens.

Mijn beschermengel heeft, voor mij, geen specifieke engel. Gewoon Engel of zo. Een beetje een vlaamse naam, als Merel etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bona ventura schreef het volgende:

citaat:

Het geweten is een bovennatuurlijke gave die door God Zelf is geschapen en ons Zijn goddelijke wet doet kennen

einde citaat.

dat geloof ik ook, maar dat geldt alleen wanneer het in harmonie met God is.

Je hebt gelijk dat het wat kort door de bocht van me was, om te stellen dat het geweten een leugen is..,

maar het geweten kan je wel bedriegen...

en dat probeerde ik op te schrijven...

ik voel me bijvoorbeeld soms schuldig over zaken waar ik niets aan kan veranderen....maar wanneer je het geweten goed toepast is het idd een zegen van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanuit mijn protestantse afkomst heb ik altijd gedacht dat het geweten werd beïnvloed door de heilige Geest.

Zou dat door de volgende tekst komen?

Rom 9,1

Ik spreek de waarheid in Christus, ik lieg niet, want mijn geweten betuigt mij dit mede door de heilige Geest

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik geloof dat ik een beschermengel heb, wellicht wel meerdere. Dat ik in ieder geval beschermt wordt daar geloof ik zeker in. voor het slapen gaan baden mijn ouders ook altijd met mij of 'er een engelenmacht om mijn bed geplaatst mocht worden' en dat is nog steeds een gebed wat mij enorm veel kracht en rust kan geven als ik het moeilijk heb.

In de boeken van Frank Peretti en Randy Alcorn lees ik wel eens verhalen die daarin goed verwoorden hoe ik dat zie. Grote wezens, stralend van licht die om je heen staan, indien nodig met vlammende zwaarden, met grotere getalen die enorm sterk zijn.

Ik voel me ook gesterkt in moeilijke situaties door te weten dat ik niet alleen ben, maar dat er een leger van engelen bij me is. (ik zie dan ook helemaal voor me hoe die engelen de krachtmeting aangaan met evt demonen die ook aanwezig zijn puh2.gif)

Maar hoe ze of hij heten dat is niet belangrijk voor mij. Belangrijk voor mij is dat ze er zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vraag me af of iedereen z'n eigen specifieke beschermengel heeft. Ik denk juist dat God ons een van Zijn engelen, of meerdere, stuurt als we die (misschien zonder dat we het zelf weten) nodig hebben. Dus geen persoonlijke engel, maar eerder een uit velen op het moment dat het nodig is.

mee eens zo denk ik er ook over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid