Spring naar bijdragen

Jongensbesnijdenis verbieden.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

Zouden Raido en Machiavelli als tegenstanders van een besnijdenisverbod eens inhoudelijk op
post in willen gaan?

Ik ben geen raido of machiavelli, maar ik reageer toch even. smile.gif Ik vind dit hele topic namelijk zo overdreven met die te ver doorgetrokken vergelijkingen. Het hele punt in deze discussie is toch welke rechten/vrijheden je voor moet laten gaan? en daarbij is het nu juist zo belangrijk dat je alles meeweegt. Het recht op vrijheid van meningsuiting gaat ook niet ALTIJD voor op het verbod van discriminatie.. dat moet je per geval bekijken. Dus ik kan heus wel voor besnijdenis zijn en tegen mensenoffers. En als iemand kan bewijzen dat een besnijdenis zulke ernstige gevolgen met zich meebrengt dat het een beperking op de vrijheid om je geloof te belijden en een bemoeiienis van de overheid in de opvoeding van kinderen rechtvaardigt.. dan ben ik ook tegen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nogmaals: we hebben het hier niet over de uitvoerbaarheid van wetten, maar over de wenselijkheid ervan. Een verbod werkt overigens wel afschrikkend. Je kroost kan je namelijk aanklagen als je ze hebt besneden.

Als je het idee hebt dat je kinderen tot zulke zaken in staat zijn, is het misschien het heroverwegen waard of je er wel aan wilt beginnen.

Het is wel degelijk van belang of een wet uitvoerbaar is anders wordt het politiek voor de vorm en dat hebben we al meer dan genoeg!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja het is veel te kort door de bocht om van verminking te spreken, bovendien komt baarmoederhalskanker bij joodse vrouwen veel minder voor. Als het besnijden dan verminking is, wat is het niet besnijden dan?

Sterker nog, het komt in zijn geheel niet voor bij vrouwen die getrouwd zijn met een man die op de 8e dag is besneden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ook, waar staat het?

Gen 24,47

Daarop vroeg ik haar en zeide: Wiens dochter zijt gij? En zij zeide: De dochter van Betuël, de zoon van Nachor, die Milka hem gebaard heeft. Toen deed ik de ring aan haar neus, en de armbanden aan haar handen.

Hihi, maar jouw SV77 schrijft iets anders, Mo smile.gif

Toen vroeg ik haar, en zeide: Wiens dochter zijt gij? En zij zeide: De dochter van Bethuël, de zoon van Nahor, die Milka hem gebaard heeft. Zo legde ik het voorhoofdsiersel op haar aangezicht, en de armringen aan haar handen;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Gen 24,47

Daarop vroeg ik haar en zeide: Wiens dochter zijt gij? En zij zeide: De dochter van Betuël, de zoon van Nachor, die Milka hem gebaard heeft. Toen deed ik de ring aan haar neus, en de armbanden aan haar handen.

Hihi, maar jouw SV77 schrijft iets anders, Mo
smile.gif

Toen vroeg ik haar, en zeide: Wiens dochter zijt gij? En zij zeide: De dochter van Bethuël, de zoon van Nahor, die Milka hem gebaard heeft. Zo legde ik het voorhoofdsiersel op haar aangezicht, en de armringen aan haar handen;

Ik dacht al, dat zou merkwaardig zijn.

'...en in hun vlees zullen zij geen insnijdingen maken.'(Lev 21,5)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat moeten ze sowieso, en de mannen trouwens ook.
yes.gif

Dan nog is niet bewezen dat vrouwen van besneden mannen nooit baarmoederhalskanker krijgen. Dat het veel minder voorkomt is een feit, maar nooit is wishful thinking!

Quote:

Inderdaad, SV77 rules, alleen kan ik er heel moeilijk in zoeken, omdat ik ben opgegroeid met de NBG51. Daarom gebruik ik toch maar de NBG
smile.gif

Je kan meerdere vertalingen tegelijk openen. Als je de SV77 er steeds bij hebt, dan leer je vanzelf hoe die toe te passen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het probleem is dat we in een seculiere samenleving leven, waarin een wet die gebruiken gebaseerd op het OT wel toestaat, maar soortgelijke gebruiken van andere religies verbiedt, een onwenselijke asymmetrie oplevert.

Zoiets heb ik dan ook nooit voorgesteld. Overigens zie ik er geen enkel probleem in om bepaalde religies voor te trekken op basis van leeftijd, haar plaats in onze samenleving en geschiedenis e.d..

Quote:

Dus er zijn 3 keuzes:

1) Je staat toe dat het recht op uitoefenen van religie belangrijker is dan andermans recht op behoud van lichamelijke integriteit. Consequentie is dat mensen uit religieuze motivatie hun kinderen mogen tatoeëren. Je zou zelfs kunnen stellen dat mensenoffers hiermee toegestaan worden.

Dat zou je kunnen stellen. Uiteraard zou je met dat laatste ongelooflijk uit de bocht vliegen. Zoals al vaker gesteld is het een kwestie van verschillende rechten tegen elkaar afwegen. Bij tatoeeren kan ik mij goed voorstellen dat dat wordt toegestaan, hoewel ik te weinig ervan af weet omdat met zekerheid te stellen. Mensenoffers is een heel ander verhaal en dat weet jij ook.

Quote:

2) Je staat alleen gebruiken gebaseerd op het OT toe. Dit geeft problemen omdat de wet dan discrimineert op religie.

En dat zou in welk opzicht problematisch zijn?

Quote:

3) Je bent consequent en je staat niet toe dat andermans lichamelijke integriteit wordt geschonden omdat mensen hun religie willen praktiseren. Dit houdt ook in dat besnijdenis bij kinderen verboden wordt.

Ik ben ook consequent als ik het wel wil toestaan. Ik ben ook een stuk realistischer dan iemand die het allemaal wil verbieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nogmaals: we hebben het hier niet over de uitvoerbaarheid van wetten, maar over de wenselijkheid ervan.

Het een staat niet los van het ander.

Quote:

Een verbod werkt overigens wel afschrikkend. Je kroost kan je namelijk aanklagen als je ze hebt besneden.

Kan. Dat zal in Nederland wel meevallen en na zo'n wet zal het besnijden voor iig. nog zo'n twintig jaar ongestoord doorgaan. Poepoe, dat zal even indruk maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap nog steeds de hele discussie niet.

Waarom zou je het nu eigenlijk willen verbieden? De baby's die besneden worden hebben er geen enkel hinder van. Ze worden niet minder vruchtbaar, hun identiteit wordt niet aangetast en in hygiënisch opzicht gaan ze er alleen maar op vooruit. Dus waarom verbieden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap nog steeds de hele discussie niet.

Waarom zou je het nu eigenlijk willen verbieden? De baby's die besneden worden hebben er geen enkel hinder van. Ze worden niet minder vruchtbaar, hun identiteit wordt niet aangetast en in hygiënisch opzicht gaan ze er alleen maar op vooruit. Dus waarom verbieden?

Het kan verboden worden, waardoor het probleem zich verplaatst.

Het is helemaal niet erg als een baby besneden wordt, maar we moeten niet vergeten dat ook een jood later alsnog de besnijdenis van het hart moet ondergaan en zich bekeren tot Christus om het eeuwige leven te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dat, beste Mohammed, heeft niets te maken met de fysieke besnijdenis.

Het heeft wel degelijk met de fysieke besnijdenis van een proseliet te maken, want Paulus waarschuwt hen dat Christus ze geen nut zal zijn!

Quote:

Het zou werkelijk de grootste kul zijn wanneer dit verbod erdoor zou komen.

Ja, dat werkt nooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sterker nog, het komt in zijn geheel niet voor bij vrouwen die getrouwd zijn met een man die op de 8e dag is besneden.

Zomaar even tussendoor; betekent dit, dat onbesneden mannen baarmoederhalskankerverwekkend zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zomaar even tussendoor; betekent dit, dat onbesneden mannen baarmoederhalskankerverwekkend zijn?

Nee, het betekend dat vrouwen van onbesneden mannen haast geen baarmoederhalskanker krijgen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Het heeft wel degelijk met de fysieke besnijdenis van een proseliet te maken, want Paulus waarschuwt hen dat Christus ze geen nut zal zijn!

Nee mohammed, dat heeft niets met de discussie over de fysieke besnijdenis te maken in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zomaar even tussendoor; betekent dit, dat onbesneden mannen baarmoederhalskankerverwekkend zijn?

Neen mist de schoonmaakbeurten van het lichaam en de onderdelen onderhouden worden.

Maar een algeheel verbod op verminken /besnijden van kleine jongens is in deze draad van belang en dat verbod gaat er wettelijk op termijn komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid