Spring naar bijdragen

stemgedrag onder christenen  

  1. 1. stemgedrag onder christenen

    • CU
      7
    • CDA
      1
    • SGP
      1
    • PVDA
      0
    • VVD
      0
    • SP
      1
    • D66
      1
    • overige
      1


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben student Politicologie en ik vroeg me af op welke partijen jullie allemaal stemden? Ik wilde een poll maken, maar zie zo gauw niet waar ik dat kan doen. Ook zou ik graag willen weten of de protestanten vaker op CU stemmen dan op CDA, of katholieken over het algemeen op het CDA stemmen vanwege het katholieke deel ervan en of er katholieken zijn die CU stemmen. Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Mackie,

Waar protestanten veelal op stemmen, zou ik niet weten. Ook onder protestanten geldt vaak de gedachte: "Kerk en staat gescheiden".

Persoonlijk ben ik van mening dat voor een christen alle facetten van het leven getoetst dienen te worden aan Gods Woord. Je ziet dit ook wel een beetje terug in de WWJD (What Would Jesus Do) rage die lange tijd rondwaarde. Op zich was dit een prima vraagstelling.

Wanneer ik Gods Woord in alle facetten van mijn leven laat werken, zijn er heel veel dingen die ik moet laten, ook wanneer dat tegen mijn eigen gevoel ingaat. Niet om mezelf te pesten, maar als uiting van gehoorzaamheid jegens God. Derhalve kies ik altijd voor die optie die het meest in overeenstemming is met Gods Woord.

Toen ik nog in Nederland woonde stemde ik lokaal op de CU en nationaal op de SGP. Ben ik het met alles eens van de CU en SGP? Nee, dat niet, maar het komt, in mijn opinie, het dichtst bij Gods Woord, zowel in opvatting als intentie.

Nu de CU regeringspartner is zou mijn stem zeer waarschijnlijk volledig naar de SGP gaan. Dit omdat ik geloof dat de CU nooit regeringspartner had moeten worden, maar dat zou een andere discussie kunnen zijn.

Hartelijke groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben neutraal,ik stem nooit.Wel kies ik partij voor 'Gods Koninkrijk'.

Jezus Christus zei over zijn volgelingen:

„Zij [zijn] geen deel van de wereld . . ., evenals ik geen deel van de wereld ben†(Johannes 17:14).

Jehovah’s Getuigen nemen dit beginsel serieus.

Aangezien zij „geen deel van de wereld†zijn, zijn zij neutraal in de politieke aangelegenheden van de wereld.

(Johannes 18:36) . . . Jezus antwoordde: „Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.â€â€ƒ

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was altijd CDA, maar ik moet me bij de volgende verkiezingen eens heroriënteren. Kan ook zijn dat het daarna CU wordt.

*was gereformeerd, is nu katholiek* (vandaar heroriëntatie).

Ik vind het 'katholieke deel' van het CDA nou niet bepaald een afspiegeling van het katholicisme, dus dat zal nooit een reden voor mij zijn om CDA te stemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Machiavelli - Ja. Wat is daar gek aan?

De Cu is, of was iig., een gereformeerde partij. Nu weet ik dat men flink bezig is haar wortels te negeren, maar in wezen en kwa cultuur is zij nog altijd gereformeerd. Hoewel ik mij kan voorstellen dat je als devoot katholiek je meer thuisvoelt bij de standpunten van de CU dan van het CDA blijft het niet de meest voor de hand liggende keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid