Spring naar bijdragen

stemgedrag onder christenen  

  1. 1. stemgedrag onder christenen

    • CU
      7
    • CDA
      1
    • SGP
      1
    • PVDA
      0
    • VVD
      0
    • SP
      1
    • D66
      1
    • overige
      1


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben student Politicologie en ik vroeg me af op welke partijen jullie allemaal stemden? Ik wilde een poll maken, maar zie zo gauw niet waar ik dat kan doen. Ook zou ik graag willen weten of de protestanten vaker op CU stemmen dan op CDA, of katholieken over het algemeen op het CDA stemmen vanwege het katholieke deel ervan en of er katholieken zijn die CU stemmen. Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Mackie,

Waar protestanten veelal op stemmen, zou ik niet weten. Ook onder protestanten geldt vaak de gedachte: "Kerk en staat gescheiden".

Persoonlijk ben ik van mening dat voor een christen alle facetten van het leven getoetst dienen te worden aan Gods Woord. Je ziet dit ook wel een beetje terug in de WWJD (What Would Jesus Do) rage die lange tijd rondwaarde. Op zich was dit een prima vraagstelling.

Wanneer ik Gods Woord in alle facetten van mijn leven laat werken, zijn er heel veel dingen die ik moet laten, ook wanneer dat tegen mijn eigen gevoel ingaat. Niet om mezelf te pesten, maar als uiting van gehoorzaamheid jegens God. Derhalve kies ik altijd voor die optie die het meest in overeenstemming is met Gods Woord.

Toen ik nog in Nederland woonde stemde ik lokaal op de CU en nationaal op de SGP. Ben ik het met alles eens van de CU en SGP? Nee, dat niet, maar het komt, in mijn opinie, het dichtst bij Gods Woord, zowel in opvatting als intentie.

Nu de CU regeringspartner is zou mijn stem zeer waarschijnlijk volledig naar de SGP gaan. Dit omdat ik geloof dat de CU nooit regeringspartner had moeten worden, maar dat zou een andere discussie kunnen zijn.

Hartelijke groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites