Spring naar bijdragen

stemgedrag onder christenen  

  1. 1. stemgedrag onder christenen

    • CU
      7
    • CDA
      1
    • SGP
      1
    • PVDA
      0
    • VVD
      0
    • SP
      1
    • D66
      1
    • overige
      1


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik neem aan dat je dan ook je mond houdt als er zaken gebeuren in de politiek die je niet aanstaan?

Er zijn meerdere redenen om niet te stemmen. Je kunt tegen democratie zijn. Dan heb je idd je mond te houden. Je kunt niet geïnteresseerd zijn in politiek. Dan houd je in de praktijk meestal wel je mond. Maar je kunt bv ook alle partijen zúlke verwerpelijke trekjes vinden hebben, dat je het niet over je hart kunt verkrijgen erop te stemmen. Waarom zou je dan je recht verliezen om kritiek te leveren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn meerdere redenen om niet te stemmen. Je kunt tegen democratie zijn. Dan heb je idd je mond te houden. Je kunt niet geïnteresseerd zijn in politiek. Dan houd je in de praktijk meestal wel je mond. Maar je kunt bv ook alle partijen zúlke verwerpelijke trekjes vinden hebben, dat je het niet over je hart kunt verkrijgen erop te stemmen. Waarom zou je dan je recht verliezen om kritiek te leveren?

Dat is inderdaad mijn reden om niet te stemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn meerdere redenen om niet te stemmen. Je kunt tegen democratie zijn. Dan heb je idd je mond te houden. Je kunt niet geïnteresseerd zijn in politiek. Dan houd je in de praktijk meestal wel je mond. Maar je kunt bv ook alle partijen zúlke verwerpelijke trekjes vinden hebben, dat je het niet over je hart kunt verkrijgen erop te stemmen.

Stem dan blanco. Of rich een eigen partij op.

Quote:

Waarom zou je dan je recht verliezen om kritiek te leveren?

Omdat je de mogelijkheden die je hebt om er verbetering in te brengen niet grijpt en je onttrekt aan het democratisch proces.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik neem aan dat je dan ook je mond houdt als er zaken gebeuren in de politiek die je niet aanstaan?

Sjaloom Machiavelli,

Dan juist hoef je je mond niet te houden. Als je namelijk stemt, dan zeg je tegen een volkstegenwoordiger: "Jij mag namens mij spreken, jij krijgt mijn stem." Maar als je niet stemt, dan zeg je: "Niemand mag namens mij spreken, dat wil ik zelf doen." Juist als je stemt, geef je dus je woord aan een vertegenwoordiger en zou je dus je mond moeten houden verder.

En ja diakio, ik heb deze redenering inderdaad van jou. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Stem dan blanco.

Dat is slechts een symbolische daad, ik zie niet waarom dat je ineens het recht zou geven kritiek te leveren. Een blancostem verhoogt de kiesdrempel, stel nu dat je dat effect al helemaal niet wilt.

Quote:
Of rich een eigen partij op.

Juist... sommige mensen hebben een baan, een gezin waar ze (financiële) verantwoordelijkheid voor dragen, of simpelweg niet de talenten die een politicus nodig heeft. En mensen die wel de tijd en het talent hebben, richten vast wel een partij op, maar wederom zie ik niet waarom alleen die mensen recht hebben om mee te praten.

Quote:
Omdat je de mogelijkheden die je hebt om er verbetering in te brengen niet grijpt en je onttrekt aan het democratisch proces.

Aangezien jouw twee opties respectievelijk een leeg symbool en voor veel mensen onhaalbaar zijn, en de mensen waarover we het hebben het juist een verslechtering vinden om aan een van de bestaande partijen hun stem te geven, gaat ook deze vlieger niet op.

Daar komt nog bij dat "deelname aan het democratisch proces" terugbrengen tot het eens in de vier jaar uitbrengen van je stem erg kort door de bocht is. In een democratie zijn er meerdere manieren om aan het democratisch proces deel te nemen en ik zou het graag aan mensen zelf laten om te bepalen welke manier zij geschikt vinden.

O, en wat Robert zegt. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat is de reden waarom je niet stemt Diakio? Wat zijn normaliter de redenen voor mensen om niet te stemmen?

Voor de laatste vraag hebben we politicologen smile.gif

Ik denk dat ik er mee stop om vier redenen:

1. Ik heb vrij veel gewerkt in "politieke kringen", de laatste jaren. Dat heeft me geleerd hoe de democratie in ons land werkelijk werkt, en hoewel dat best redelijk is, heeft het me niet de overtuiging opgeleverd dat stemmen heel nuttig is.

2. Ik voel me door geen van de huidige partijen in voldoende mate vertegenwoordigd.

3. Ik vind argumentaties in de richting van "als je niet stemt mag je ook geen mening hebben" zo kinderachtig, zo evident onzinnig en zo irritant, dat ik alleen al daarom geneigd ben niet te stemmen.

4. Ik merk dat het me minder en minder boeit, dat het meer en meer iets wordt waar ik op enige afstand naar kijk: een hobby voor jonge mensen met wereldse idealen, en professionals. Ik ben geen van beide.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik neem aan dat je dan ook je mond houdt als er zaken gebeuren in de politiek die je niet aanstaan?

Ik vind die aanname zo bespottelijk, dat dat alleen al een goede reden is om niet te gaan stemmen. Het impliceert dat je je mening eens per vier jaar overdraagt aan anderen. De wedervraag zou dan zijn: als je stemt, hou je dan vier jaar je waffel? Je hebt immers je politieke lot al in handen van je vertegenwoordiger gelegd.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Sjaloom Machiavelli,

Dan juist hoef je je mond niet te houden. Als je namelijk stemt, dan zeg je tegen een volkstegenwoordiger: "Jij mag namens mij spreken, jij krijgt mijn stem." Maar als je niet stemt, dan zeg je: "Niemand mag namens mij spreken, dat wil ik zelf doen." Juist als je stemt, geef je dus je woord aan een vertegenwoordiger en zou je dus je mond moeten houden verder.

En ja diakio, ik heb deze redenering inderdaad van jou.
knipoog_dicht.gif

Ik vond hem al goed klinken widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid