Spring naar bijdragen

Welke stijl gaat te ver?


Aanbevolen berichten

@ andreas

Ok, maar black noise wordt volgens mij gewoon gezien als stijl.

Harsh noise ken ik niet, en wil ook houden ook, denk ik.

Maar over de hardheid,

Ik bedoel dus niet qua teksten, maar echt om de muziek zelf, en stemgebruik.

Dus dat handenomhoog muziek moet je dan "beoordelen" zonder de tekst erbij te houden.

Dit omdat tekst niet zo veel zegt van het genre zelf.

Dit artikel uit het erdee geeft weer dat de grens qua stijl + geloof per persoon nogal verschilt.

@ Gorthaur

Ik doelde zoals ik hierboven zei eigenlijk alleen op de muziek.

Teksten als "Jesus saves" en "Mercy Lord" van Antestor zou je ook niet omschrijven als black\death\sorrow\whatever metal.

Dus vind je die muziek te zoet, of de teksten smile.gif


Samengevoegd:

@ Mystique

Dat is misschien net wat je gewent bent, of kwestie van smaak.

Toen ik voor de eerste keer impending doom luisterde(instant gebrul a la kettingzaag en het is christelijk) dacht ik ook niet echt aan de hemel knipoog_dicht.gif

Quote:
Misschien ook wel. Kan me niet voorstellen dat het eerbiedig is om heel vaak achter elkaar Halleluja J*zus, ik hou van U, etc. te zeggen. In het gebed dat Jezus bad zei Hij het toch ook geen 10 keer?

Deels mee eens, ik zou mensen ook niet serieus nemen als ze in 5 minuten tijd 10x zouden zeggen dat ze van me hielden.

Aan de andere kant, misschien is dat wel een manier van aanbidding.

Een manier wat die mensen gepast vinden ofzo.

Anyway, t'is niet mijn stijl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muziekstijl? CCM, metal en hiphop. CCM en metal klinken sowieso niet en christelijke hip-hop klinkt wel dermate geforceerd dat het ook niet klinkt.

Maar goed, dat is op basis van goede smaak. En buiten smaak zie ik weinig bezwaren tegen het gebruik van bijv. metal of welke andere muziekstijl dan ook om God te eren, al kun je jezelf de vraag stellen of je smaak wel buiten die overweging mag laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Gorthaur

Ik doelde zoals ik hierboven zei eigenlijk alleen op de muziek.

Teksten als "Jesus saves" en "Mercy Lord" van Antestor zou je ook niet omschrijven als black\death\sorrow\whatever metal.

Dus vind je die muziek te zoet, of de teksten
smile.gif

De combo, maar vooral dat muziek element.

Dat zoete vervelende deuntje dat in je hooft blijft kleven. Het is net bepaalde boyband muziek, maar dan mbt geloof.

PS. Antestor heeft ook teksten als

Will suicide break the ring of curse

Tomorrow I'll be gone, so don't look for me knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat om de bedoeling, niet om de muziek zelf. Je kunt God dienen met elke soort muziek, ben ik van mening. Jammer dat mensen over bepaalde stylen zeggen dat het niet eerbiedig is, als ze gewoon niet overeenkomen met hun smaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het heeft niets met smaak te maken, maar ik kan me niet voorstellen dat God met eerbied doelde op een gigantische hoeveelheid herrie. (En dan doe ik niet alleen op metal, wat ik herrie vind, maar ook op volume)

Hmm, niet mee eens. Zoals ik al eerder stelde denk ik dat het gaat om de bedoeling. Als men de bedoeling heeft om eerbiedig te zijn, dan maakt het God niet uit hoe hard de speaker is afgesteld. Voor Hem stelt een decibelletje meer of minder toch niks voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ gorthaur

Daarom noemde ik ook geen betrayed knipoog_dicht.gif

Maar ze hebben ook teksten, net als veel andere bands, dat je makkelijk in een Michael W. Smith liedje kan stoppen.

Quote:
Maaruh, over muziek:

Lijkt me een goed idee de tekst wel een beetje bij de muziek te laten passen. En daar kun je best uit de voeten mee, want christelijke muziek is diverser dan "praise" thema's.

+1

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Deels mee eens, ik zou mensen ook niet serieus nemen als ze in 5 minuten tijd 10x zouden zeggen dat ze van me hielden.

Aan de andere kant, misschien is dat wel een manier van aanbidding.

Een manier wat die mensen gepast vinden ofzo.

Anyway, t'is niet mijn stijl

Sjaloom rindert,

Het herhalen van teksten is iets wat in Taizé heel normaal is. Daar worden korte, bijbelse teksten voortdurend op prachtige melodieën herhaald. Het is een meditatieve manier van bidden, waarbij de woorden door de herhaling steeds dieper in je ziel door kunnen dringen. Ook in de katholieke Kerk kennen we herhaalde gebeden zoals het Jezusgebed, de litaniën en natuurlijk de Rozenkrans. In psalm 136 kom je ook herhaling tegen, net zoals in Openbaringen 4 de vier beesten voortdurend hun lofprijzing herhalen.

Met herhalen is dus weinig mis en het kan je geloof zelfs verdiepen. Je zult inderdaad misschien niet steeds tegen je vriendin herhalen dat je van haar houdt, maar zo zijn er wel meer dingen die je bij God wel doet en bij je vriendin niet en die je bij je vriendin wel doet en bij God niet. Spiritueel, mystagogisch en theologisch gezien is de relatie God-gelovige idealiter als in een huwelijk, maar praktisch gezien zijn er natuurlijk wel verschillende omgangsvormen.

Wat muziek betreft kun je het beste onderscheid maken tussen muziek voor in de kerkdienst en muziek daarbuiten. De liturgie vereist andersoortige muziek dan je radio of CD-speler. Hoe anders, dat verschilt per kerk en de ene kerk kan daar ruimer in zijn dan de andere. Zo zal in de Gereformeerde Gemeente meerstemmig klassieke zang in de dienst absoluut uit den boze zijn, terwijl thuis gereformeerden gemakkelijk een klassieke zender opzoeken op de radio. En in de katholieke Mis is hardrock absoluut niet passend, maar tijdens de jeugdsoos kan het prima.

Helemaal cultureel bepaald is dat echter ook niet. Je zult in alle culturen en religies zien dat liturgische muziek en gewone luistermuziek twee hele verschillende manieren van muziek zijn. Of je nu in een boeddhistische tempel, islamitische moskee, joodse synagoge of christelijke kerk komt, je zult altijd bemerken dat in de liturgie van zo'n heiligdom er altijd andersoortige zang en of muziek wordt gezongen/gespeeld, met veel meer striktere voorschriften, dan daarbuiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ RobertF

Quote:
Het herhalen van teksten is iets wat in Taizé heel normaal is. Daar worden korte, bijbelse teksten voortdurend op prachtige melodieën herhaald. Het is een meditatieve manier van bidden, waarbij de woorden door de herhaling steeds dieper in je ziel door kunnen dringen. Ook in de katholieke Kerk kennen we herhaalde gebeden zoals het Jezusgebed, de litaniën en natuurlijk de Rozenkrans. In psalm 136 kom je ook herhaling tegen, net zoals in Openbaringen 4 de vier beesten voortdurend hun lofprijzing herhalen.

Met herhalen is dus weinig mis en het kan je geloof zelfs verdiepen. Je zult inderdaad misschien niet steeds tegen je vriendin herhalen dat je van haar houdt, maar zo zijn er wel meer dingen die je bij God wel doet en bij je vriendin niet en die je bij je vriendin wel doet en bij God niet. Spiritueel, mystagogisch en theologisch gezien is de relatie God-gelovige idealiter als in een huwelijk, maar praktisch gezien zijn er natuurlijk wel verschillende omgangsvormen.

Daarin geef ik je gelijk, zo had ik er niet naar gekeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF, zo'n dikke bijbel en dan 2 bronnen waarin vaak word herhaald? Overigens vind ik het een groot verschil of iemand zegt J*zus u houd van mij x10 dan eeuwig duurt zijn trouw. Ik vind het heel verschillend wat er gezegd word of herhaling eerbieding is. Persoonlijk denk ik dat het ook heel makkelijk de impact van de woorden kan doen verminderen. Je zegt het zó vaak dat je niet meer beseft wat je zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze, ongetwijfeld charismatische verkrach.... ik bedoel natuurlijk versie van één van de mooiste songs ooit gaat wat mij betreft veel te ver

Imagine (gggrrrristelijke versie)

Imagine there's a Heaven

It's easy if you try

A hell below us

Above us Holy sky

Imagine all the people

Living for God's way ~

Imagine there's no hatred

It isn't hard to do

No cause to kill or die for

And one religion too

Imagine all the people

Living in Christ's peace. ~

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join us

And the world believes as one

Imagine shared possessions

I wonder if you can

No deeds of greed, no hunger

A brotherhood of man

Imagine all the people

Sharing all the world ~

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join us

And the world will Love as one

Het is dat ik niet in leven na de dood geloof, maar anders zou ik toch zeggen dat John Lennon zich in zijn graf zou omdraaien als hij deze gedrochtelijke versie van zijn nummer zou horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het God niet uitmaakt hoe je Hem met muziek looft of prijst. Hij ziet je hart en weet je beweegredenen om Hem te aanbidden. Dat is voldoende. Hij houdt echt niet meer van iemand die mooier of harder zingt, gelukkig maar anders kwam ik er niet best vanaf... yawnee.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Imagine (gggrrrristelijke versie 2.0)

Imagine there's a Heaven

It's easy if you try

A hell below us

Where all the heathens fry

Imagine all the people

Forced to live God's way ~

Imagine there's no freedom

It isn't hard to do

It is a cause to kill for.

Christ alone will do

Imagine all the people

forced in Christ's peace. ~

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll "join" us

And the world believes as one

Imagine shared possessions

I wonder if you can

We'll take it from the heathens

Cause heathen are not human

Imagine all the christians

Sharing all the world ~

You may say I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join us

And the world will Kill as one

ha zo is ie veel meer geschikt voor het reliriool wat dit nummer heeft "aangepast"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind niet dat er een grens moet zitten. Als muziek mij me goed doet voelen dan luister ik dat. Het gaat volgens mij om de reden dat je het luisterd. Als je het echt luisterd vanuit de overtuiging dat je de duivel eerd ofzo dan moet je dat niet doen, maar zolang muziek mij me goed doet voelen luister ik dat. Dat begrijpt God vast wel knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
@RobertF, zo'n dikke bijbel en dan 2 bronnen waarin vaak word herhaald? Overigens vind ik het een groot verschil of iemand zegt J*zus u houd van mij x10 dan eeuwig duurt zijn trouw. Ik vind het heel verschillend wat er gezegd word of herhaling eerbieding is. Persoonlijk denk ik dat het ook heel makkelijk de impact van de woorden kan doen verminderen. Je zegt het zó vaak dat je niet meer beseft wat je zegt.

Sjaloom Mystique,

Maar dan heb je het over de tékst, niet zozeer over het fenomeen herhaling. Alleen, zowel in Taizé als in de litaniën als in de rozenkrans als in het Jezusgebed als in de door mij aangehaalde Schriftgedeelten wordt enkel tot God gebeden, of wordt Hem de lof geprezen. Dus niet "Jezus U houdt van mij," maar "Jezus, ik hou van U." Een ongepaste tekst maakt echter het fenomeen herhaling an sich nog steeds niet verkeerd.

Overigens wordt er in de Schrift wel meer herhaalt hoor. In de literaire stijl van die tijd was herhaling een veelgebruikt middel om iets belangrijks te benadrukken. Maar al zou je enkel die twee gedeelten hebben, dan is het dus wel logisch om te zeggen dat herhaling blijkbaar niet zo'n probleem is. Anders had die psalm en die apocalyptische lofprijzing niet in de Schrift gestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid