Spring naar bijdragen

Christelijke kado's


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Wij christenen hebben diverse mogelijkheden om elkaar een leuk christelijk kado of aandenken te geven.

Dit kan natuurlijk op verjaardagen, maar ook bij speciale gebeurtenissen of momenten zoals: geboortes, doop (kinder en volwassen), opdragingen, Huwelijk, communie, vormsel, Genezing, bemoediging en bekeringen.

Wat geven jullie kado aan je christen vrienden en/of familie bij bovenstaande gebeurtenissen / momenten?

Ben benieuwd wat jullie voor antwoord geven en wat voor verschillen in de antwoorden zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de heren in mijn familie geef ik vaak een lekkere fles sterke drank zoals cognac oid. De dames vaak een geurtje.

Aan mijn broer heb ik (naast het cadeau wat hij heeft gekregen van mij en mijn vriendin) een rozenkrans cadeau gedaan met een persoonlijke brief.

Verder heb ik mijn vriendin is een boekje gegeven met allemaal uitspraken over liefde met daarbij verwijzingen naar Schrift teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Haha dat wordt hem niet maar ik zal wel een of ander kitscherig Maria-ding voor je kopen.
rofl.gif

Een mooi beeld voor naast mijn icoon en paaskaars, daar zal mijn vriendin blij mee zijn. smile.gif En als cadeau kan ik het natuurlijk niet weigeren of op zolder neer zetten.

Ik zal is een foto maken, dan kun je voor wat bijpassendst kijken.

link

link

De plantjes staan er wat doods bij merkte ik toen ik de foto wou maken. Heb ze gelijk water gegeven, maar ik denk niet dat ze het redden na een grote droogte.


Samengevoegd:

Brengt me op het idee dat een icoon ook een mooi cadeau kan zijn. Of een paaskaars. Een huwelijksbijbel of bij geboorte een kinderbijbel. Bij haar belijdenis heeft mijn vriendin ook wat boekjes gekregen die daar mee te maken hadden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is toch een paaskaars (ipv paarskaars puh2.gif ) ?

Ik heb een vriend van me een keer een kalender gegeven met op elke dag een psalm (of een halve puh2.gif) Nuja, je ging in ieder geval met een jaar door de psalmen heen knipoog_dicht.gif. Een vriendin een cd van een christelijke artiest en een soort kaartjes met iets er op (nee, helderheid widegrin.gif ). Ik geef eigenlijk alleen m'n twee beste vrienden (dus de zojuist genoemde vriend en vriendin) christelijke kadootjes bij verjaardagen en dergelijke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uhm, domme vraag, wat is een icoon?
bloos.gif

Een icoon (van het Koinè Griekse εἰκόνα "tekening", "icoon"; en het Oudgrieks εἰκών "beeld", "afbeelding") van het Griekse eikoon - beeld) is een afbeelding van Christus, de Moeder Gods, heiligen of hoogfeesten.

Iconen behoren tot de Oosters-orthodoxe en de Oriëntaals-orthodoxe Kerk en zijn onlosmakelijk verbonden met het kerkelijke en spirituele leven van deze kerken en hun gelovigen.

Iconen zijn meestal geschilderd op een houten paneel. Bij het schilderen dient rekening gehouden te worden met bepaalde regels. Deze regels zijn vervat in de zogenaamde canon en hebben de bedoeling voor zuiverheid en uniformiteit te zorgen en niet af te wijken van de leerstellingen van de Kerk.

Het schilderen van iconen is voor de orthodoxe kerk een werk waarvoor Gods zegen gevraagd wordt. Het gaat gepaard met gebed en vasten. Een icoon wordt niet gesigneerd, want het is Gods hand die het schilderen begeleidde. Iconen zijn vooral ontstaan in landen waar het christendom in de vorm van Oosterse orthodoxie de godsdienst was, zoals Griekenland, Rusland, de Balkanlanden, Oost-Europa en ook Egypte en Ethiopië.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Icoon_(religieuze_kunst)

Ik heb hierboven ook een linkje geplaatst naar het icoon wat ik thuis heb staan. Ik heb het vorig jaar in Griekenland gekocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Mystique,

Iconen zijn een soort van speciale portretten van Jezus, Maria of bepaalde heiligen of hoogfeesten, geschilderd volgens allerlei strenge voorschriften. Vooral in de oosters-orthodoxe Kerk zijn ze erg belangrijk en gelooft men dat iconen een venster bieden op de werkelijkheid, zoals de Schrift dat met woorden doet.

Hier kun je er meer over lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

21icoon.jpg

een religieuze afbeelding die gemaakt was als een soort hulp bij de aanbidding. De oorspronkelijke bedoeling was niet om die dingen zelf te aanbidden, maar slechts om de gelovige te helpen tot God te richten. Protestanten denken daar wat anders over widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat ik laatst op een verjaardag van een vriend gedaan heb, is naar bekende kerkvaders gezocht op een grote internetboekenwinkel, waar ze ook tweedehands boeken verkochten. En ja, ze hadden tweedehands een klein boekje geschreven door Calvijn voor maar 5 euro. Dus dat paste makkelijk in mijn cadeautjesbudget. Dit kun je niet bij iedereen doen, maar ik denk dat het voor katholieke vrienden/vriendinnetjes best mogelijk is om tweedehands of eerstehands ook aan boeken te komen van allerlei belangrijke mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

die iconen vind ik meestal heel lelijk , zijn er wel mensen die het echt mooi vinden of is het meer dat de betekenis het mooi maakt?

Ik koop alleen bij belijdenis Christelijke kado's, van die boekjes bij de plaatselijke christelijke boekhandel.. Altijd weer een sport om iets uit te zoeken waarvan je denkt; dit boekje is leuk EN geeft niemand .. (nog nooit gelukt) Soms hebben ze wel 3 dubbel... eigenlijk is het zonde van m'n geld... koop liever iets wat echt leuk is, vraag me altijd af of ze nu al die boeken die ze krijgen gaan lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even denken puh2.gif

Over het algemeen krijgen 'wij' (waarmee ik dan bedoel mijn omgeving, ikzelf, broertje+zusje, vrienden, kennissen enz. Allemaal Katholiek puh2.gif) bij doop, 1e communie en vormsel sieraden en boeken. Niet persé christelijk, bij m'n doop kreeg ik naast een soort kinderbijbel ook een boek van jip en janneke en normale babyboekjes.

Ik kan me trouwens voorstellen dat het voor jongere kinderen moeilijker is christelijke cadeautjes te geven dan oudere. Zo deden wij ons vormsel rond ons 12e, dan is het niet echt nuttig om een interessant boek over kerkgeschiedenis te geven. Dat zou bij een belijdenis of geloofsdoop dan weer wel kunnen.

Ik weet ook van een boekje wat annzie met haar doop heeft gekregen met opbeurende tekstjes+bijbelcitaten daarbij, dat zou in 'mijn kringen' dus nooit gegeven kunnen worden.

Herkent iemand dat verschil in stroming = verschil in cadeaus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid