Spring naar bijdragen

10 vragen aan christenen


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van dit topic, wilde ik dit opnieuw openen, maar zal ik ook de vragen in het Nederlands hier neerzetten:

1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?

2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?

3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).

4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.

5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)

6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?

7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?

8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?

9) Waarom wil Jezus dat we zijn vlees eten en zijn bloed drinken? Waarom wil een almachtige God dat we iets doen dat in elke andere context lijkt op een smerig kannibalistisch satanistische ritueel?

10) Waarom scheiden christenen net zo vaak als niet-christenen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar aanleiding van
topic, wilde ik dit opnieuw openen, maar zal ik ook de vragen in het Nederlands hier neerzetten:

1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?

2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?

3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).

4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.

5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)

6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?

7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?

8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?

9) Waarom wil Jezus dat we zijn vlees eten en zijn bloed drinken? Waarom wil een almachtige God dat we iets doen dat in elke andere context lijkt op een smerig kannibalistisch satanistische ritueel?

10) Waarom scheiden christenen net zo vaak als niet-christenen?

1. dezelfde reden dat God geen kanker geneest.

2. om dat wij in het westen zoveel opeten dat de rest het toekijken heeft.

3. dezelfde reden dat er nu onschuldige mensen dood gaan

4. In Bijbel staat niet over hoe de wereld is onstaan, wel waarom

5. Hij is erg tegen, dat snapte we pas in de 19e eeuw, tot in de 21e bestaat het echter nog.

6. Dezelfde reden dat slechte mensen goede dingen overkomt.

7. Er is geen enkel bewijs dat er iets is.

8. Hij blijft niet bezig.

9. Dit mag een orthodox RK beantwoorden.

10. Het zijn allemaal mensen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?niet-christenen?

Ik ben er sowieso niet zo'n fan van om genezingen toe te schrijven aan rechtstreeks ingrijpen van God en sta enigzins sceptisch tegenover al die mensen die na een bezoek aan een Jan Zijlstra oid. plots genezen zijn. Ik geloof niet in een God die elke seconde wel ergens in de wereld rechtstreeks moet ingrijpen, maar in een God die door mensen heenwerkt. Zo bezien is het wel logisch dat God datgene geneest waar wij toe in staat zijn.

Quote:
2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?niet-christenen?

Hoezo geeft hij daar wel gehoor aan? Volgens mij houdt God zich niet zo bezig met de salarisadministratie en is er geen rechtstreeks verband tussen gebed en loon. De neiging om tussen het gebed en elke andere gebeurtenis in de wereld een casueel verband te zien is er één die ik niet deel.

Quote:
3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).niet-christenen?

Volgens mij gaat het hier om mensen die overtredingen hebben begaan en niet om onschuldigen. Daarnaast heeft een nomadenvolk in de woestijn niet de luxe van gevangenisstraffen, TBS etcetera. Je zult in een dergelijke omgeving je van andere straffen bedienen dan in onze huidige Nederlandse omgeving.

Quote:
4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.niet-christenen?

Ik weet het niet precies.

Quote:
5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)niet-christenen?

Ik zie het enorme voorstander ervan zijn niet zo terug. Eerder een acceptatie van een heersende praktijk.

Quote:
6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?niet-christenen?

Er zijn geen goede mensen. En omdat wij elkaar een hoop rottigheid aandoen.

Quote:
7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?niet-christenen?

Omdat het een aantal genezingen, excorcisme, wat over het water lopen, voeden en twee opwekkingen van doden. Dat zijn nu eenmaal zaken die slechts sporen bij een beaalde groep mensen nalaat en als die eenmaal zijn overleden is daar weinig van terug te vinden.

Quote:
8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?niet-christenen?

Omdat het geen goochelaar op een kinderfeestje is.

Quote:
10) Waarom scheiden christenen net zo vaak als niet-christenen?

Is dat zo? En het is heel verklaarbaar als we de aanname doen dat ook christenen faalbare mensen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk zou ik andere vragen gesteld hebben, dus ik ga selectief in op antwoorden en wel op degene die er tot nu toe het meeste werk van de antwoorden gemaakt lijkt te hebben.

Quote:

[...]Volgens mij gaat het hier om mensen die overtredingen hebben begaan en niet om onschuldigen. Daarnaast heeft een nomadenvolk in de woestijn niet de luxe van gevangenisstraffen, TBS etcetera. Je zult in een dergelijke omgeving je van andere straffen bedienen dan in onze huidige Nederlandse omgeving.

[...]

Er wordt in de Bijbel ook vaak genoeg genocide gepleegd op andere volkeren.

Quote:
[...]

Ik zie het enorme voorstander ervan zijn niet zo terug. Eerder een acceptatie van een heersende praktijk.

Hoezo zou dat dan wel acceptabel zijn? Ik vind slavernij behoorlijk barbaars en ik heb dan ook problemen met een god die het niet verbiedt. Een hoop dingen worden in de Bijbel verboden, waar ik het nut niet van inzie, zoals de liefde tussen mannen, maar iets inhumaans als slavernij wordt niet verboden.

Quote:
[...]

Er zijn geen goede mensen. En omdat wij elkaar een hoop rottigheid aandoen.

Er zijn toch duidelijk mensen die zich slechter gedragen dan een andere mensen, maar die toch een beter leven leiden.

Quote:
[...]

Omdat het een aantal genezingen, excorcisme, wat over het water lopen, voeden en twee opwekkingen van doden. Dat zijn nu eenmaal zaken die slechts sporen bij een beaalde groep mensen nalaat en als die eenmaal zijn overleden is daar weinig van terug te vinden.

[...]

Het zou al erg sterk zijn als de Romeinen erover documenteren. Waarom gebeuren wonderen altijd in een ver verleden of ergens in het vrije veld in Afrika, maar nooit in het Westen? Ja, je zegt al bij vraag 1 dat je niet in genezingen etc. gelooft, waarom dan wel in de wonderen uit het nieuwe testament?

Omdat het geen goochelaar op een kinderfeestje is.

Vraag 9 wordt wijselijk overgeslagen.

Quote:
Is dat zo? En het is heel verklaarbaar als we de aanname doen dat ook christenen faalbare mensen zijn.

Dat beweren ze in ieder geval in het filmpje. Maar wat in het christendom maakt mensen dan betere personen? Helemaal niets lijkt het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vraag 9 wordt wijselijk overgeslagen.

Het is ook niet een erg zinnige vraag, Jezus snijdt geen lappen vlees van zijn lichaam en tapt geen liters bloed af maar hij pakt een brood en een karaf wijn en zegt dat we moeten herdenken dat zijn lichaam gedood is en zijn bloed is vergoten totdat hij terugkomt.

Quote:
[...]

Dat beweren ze in ieder geval in het filmpje. Maar wat in het christendom maakt mensen dan betere personen? Helemaal niets lijkt het.

Dat is een juiste conclusie, hoewel christenen het beter zouden moeten weten blijven ze hier in dit leven net zo goed/slecht als alle andere mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Antwoord Filmpje...

Om het tevens wat overzichtelijk te houden, zal ik zijn antwoorden zeer beknopt weergeven.

Quote:
1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?

Stroman vraag, want:

Waar staat dat God geamputeerden zou genezen?

Quote:
2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?

Stroman vraag, want:

Waar staat dat God alle mensen zou moeten voeden?

Quote:
3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).

Stroman vraag, want:

Er wordt hier van uitgegaan dat er onschuldige mensen zijn terwijl de Bijbel zegt dat die er niet zijn.

Quote:
4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.

De Bijbel staat vol met wetenschappelijke feiten. Veel feiten die we pas onlangs 'ontdekte'.

Quote:
5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)

Stroman vraag, want:

Bijbelse slavernij wordt vergeleken met 'recentere' slavernij (negers etc.). Het was "in die tijd" meer iets als 'in loondienst zijn' of 'interieur verzorgster'. Het was zelfs uit genade dat je bij iemand 'slaaf' kon worden.

Quote:
6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?

Stroman vraag, want:

Zelfde als vraag 3. Men gaat er vanuit dat er 'goede' mensen zijn terwijl de Bijbel zegt van niet.

Quote:
7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?

Waanzin!

Er zijn duizenden (vaak zéér gedetailleerde) profetien over Jezus die in vervulling zijn gegaan, dát is het bewijs.

Quote:
8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?

Stroman vraag, want:

Jezus heeft nooit gezegd dat Hij dat zou doen!

Quote:
9) Waarom wil Jezus dat we zijn vlees eten en zijn bloed drinken? Waarom wil een almachtige God dat we iets doen dat in elke andere context lijkt op een smerig kannibalistisch satanistische ritueel?

Mis-interpretatie:

Want Jezus sprak in parabellen; vlees en bloed = brood en wijn. Ter nagedachtenis van Zijn gebroken lichaam en gevloeide bloed omwille van ons.

Quote:
10) Waarom scheiden christenen net zo vaak als niet-christenen?

Omdat christenen ook gewoon mensen zijn, zondig, als ieder ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Persoonlijk zou ik andere vragen gesteld hebben, dus ik ga selectief in op antwoorden en wel op degene die er tot nu toe het meeste werk van de antwoorden gemaakt lijkt te hebben.

Tuurlijk, antwoorden die niet in jouw straatje passen negeer je gewoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wauw dat zijn pas vragen,...ik heb geen idee, maar ga het proberen om ze serieus te beantwoorden knipoog_dicht.gif

Quote:

Naar aanleiding van
topic, wilde ik dit opnieuw openen, maar zal ik ook de vragen in het Nederlands hier neerzetten:

1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?

Ik wil zeggen 'omdat God de wereld zo niet heeft gemaakt'. Toch, als hij de wereld en ons daarmee heeft gemaakt, heeft hij ook de algemene natuurwetten gemaakt, moet God zich hier dan ook niet aan houden? Anders kan het op een dan ook omhoog regenen als hij dat wil...

Quote:

2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?

Moeten wij hier niet iets aan doen? Komt het niet door ons..ik denk dat je eerst moet gaan bekijken wat de honger 'veroorzaakt'

[qouote]

3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).

Ooow dit is een van mijn grootste persoonlijke vragen en ik weet het echt niet. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het niet een wet van God is maar van mensen zelf.

Quote:
4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.

Simple, we weten nu veel meer. Je kan geen dingen opschrijven die je niet kan bedenken of je kan voorstellen. God is de inspiratie van de bijbel, maar het blijft geschreven door mensen. Mensen in die tijd wisten niet beter.

Quote:
5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)

Beats me! verbaasd.gif Nog een verouderd denkbeeld?

Quote:
6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?

Zonder dalen geen pieken, komt naar boven. Hoe kun je het goede zien als je het slechte niet kent? Hoe kun je leren zonder te vallen? (wauw wat een oneliners hier puh2.gif)

Quote:
7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?

Omdat God wil dat je in hem gelooft! Als we bewijs hadden was het allemaal veels te makkelijk.

Quote:
8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?

Als jij om een millioen vraagt, valt het dan ook in je schoot?

Quote:
9) Waarom wil Jezus dat we zijn vlees eten en zijn bloed drinken? Waarom wil een almachtige God dat we iets doen dat in elke andere context lijkt op een smerig kannibalistisch satanistische ritueel?

hamer.gif Ja, dat doen we elke zondag, een stukkie arm en een bekertje bloed

Quote:
10) Waarom scheiden christenen net zo vaak als niet-christenen?

Omdat mensen dat makkelijker doen nu, 100 jaar geleden gebeurde dat ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat maakt dit nog niet tot stomme vraag, immers, als je geestezieken kunt genezen, waarom dan geen mensen zonder been?

Het is ook geen stomme vraag, maar wel een stroman.

Er wordt gevraagd waarom Hij het niet doet en dus veronderstelt men dat Hij het dan ook niet kan. Punt is dat er nergens staat dat God geamputeerden zou genezen. Dat is de clue. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?

Een gezonde geest is toch wat handiger dan een gezond lichaam als je God wilt kunnen horen smile.gif

2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?

De mens schrijft het aan God toe. God zelf heeft er weinig mee te maken. Na het gebed om opslag zullen de mensen gemotiveerd aan het werk gaan, als je honger hebt en verzwakt bent en er droogte heerst is het doel waarvoor gebeden is wat lastiger te realiseren.

3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).

Is wel handig. Die mensen hebben in een strikt religieuze samenleving geen leven meer. God neemt ze liefdevol op puh2.gif

4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.

Er staat zoveel onwetenschappelijke onzin in, zodat je wel gedwongen bent je op de wat meer geestelijke zaken te richten widegrin.gif

5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)

De beste leerschool voor overgave is slavernij...het bereid jegoed voor op "niet mijn wil, maar uw wil geschiedde" widegrin.gif

6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?

Omdat ze niet snappen dat hetgeen ze overkomt niet daadwerkelijk slecht is, maar hulp op een moeilijk te begrijpen manier puh2.gif

7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?

Vissen rotten, broden vergaan en genezen mensen vergaan uiteindelijk ook tot stof, voetsporen blijven niet bewaard in water knipoog_dicht.gif

8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?

Wie zegt dat ie dat niet doet, dat wij het niet waarnemen is wat anders widegrin.gif

9) Waarom wil Jezus dat we zijn vlees eten en zijn bloed drinken? Waarom wil een almachtige God dat we iets doen dat in elke andere context lijkt op een smerig kannibalistisch satanistische ritueel?

Hij wil dat we hem her- inneren. NAtuurlijk geniet je daadwerkelijk Jezus, maar dan wel zijn essentie.

10) Waarom scheiden christenen net zo vaak als niet-christenen?

Omdat ze trouwen zonder naar God te luisteren wellicht? Alleen wat God bijeengebracht heeft zal de mens niet scheiden. Dus als die huwelijken zijn niet oké in Gods ogen, waren ze dat wel, dan bleven ze bestaan puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom The Black Mathematician,

Quote:
1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?

Als iets aan God toegeschreven wordt, dan hoeft het niet per se van God afkomstig te zijn. Wat dat betreft kijk ik net zo kritisch naar die genezingen en heb ik een Kerk achter mij die dat ook doet.

Quote:
2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?

Waarom kan God ons dan niet inzetten om dat gebed te verhoren? Waarom eten wij dan alles op, terwijl God in zijn wijsheid de wereld zó heeft ingericht, dat we van elkaar afhankelijk blijven? En altijd door ons mensen wil blijven werken, omdat wij ervoor gemaakt zijn met God samen te werken?

Quote:
3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).

Onderdeel van de heilspedagogische opvoeding die God de Israëlieten gaf. De Israëlieten verwachtten van een god dat hij zulke geboden gaf, dus deed God dat aanvankelijk ook om zo door hen uit vrije wil gekend te worden. Maar het geloof bleef gelukkig niet stilstaan. Nu is het bepaald niet de bedoeling dat er mensen worden gedood om zulke redenen. Die tijd mogen we nu achter ons laten.

Quote:
4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.

Simpel, omdat men in die tijd wetenschappelijk gezien niet zo ver was als nu. En omdat die verhalen natuurlijk niet wetenschappelijk bedoeld zijn. Ze gaan niet eens zozeer over wat destijds gebeurde, maar over het nu, over de zijns-ervaring van de gelovigen toen en nu.

Quote:
5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)

Het maakt Hem geen klap uit hoe je je samenleving inricht, als ieder mens met waardigheid en eerbied wordt behandeld. De Israëlitische slavenwetten waren dus al vrij sociaal te noemen. De reden dat de slavernij in het westen móést worden afgeschaft, is omdat we misbruik maakten van de slaven en ze niet als mensen konden zien.

Quote:
6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?

Omdat het leven oneerlijk en onredelijk is. Voor echte rechtvaardigheid moet je sterven, want dan kom je bij de Bron van rechtvaardigheid: God.

Quote:
7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?

Geen flauw idee. Maar zou dat helpen dan in het geloven in God? Israël had in het OT ook haar wonderen en tekenen die voor háár meer dan afdoende bewezen waren. Tóch bleef het voor haar moeilijk om God als God te erkennen en Hem te blijven gehoorzamen en liefhebben.

Quote:
8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?

Als dat zou gebeuren, zou jij dan meteen geloven als Hij zei Jezus te zijn? Bovendien, zoals ik al eerder zei, verscheen God nog weleens aan Israël, met alles erop en eraan. Tóch bleven ze eigenwijs en hadden erg veel moeite om Hem na te volgen. Verschijningen en overduidelijke bewijzen hebben dus geen enkele zin om mensen aan het geloven te brengen.

Quote:
9) Waarom wil Jezus dat we zijn vlees eten en zijn bloed drinken? Waarom wil een almachtige God dat we iets doen dat in elke andere context lijkt op een smerig kannibalistisch satanistische ritueel?

In elke andere context is een kruisiging ook niet meer dan een zinloze, wrede executiemethode. En is het indirect laten doorschemeren dat je God bent ook een akte van gekheid. Andere contexten interesseren me dus niet zo, eerlijk gezegd.

De Eucharistie - want daar doel je op - is de fysieke gemeenschap van God met de mens. Hij komt fysiek bij jou naar binnen en jij bij Hem. En dat gebeurt op een milde en mensvriendelijke manier: in een soort van Maaltijd, waarin Hij dan nog doet alsof Hij een stukje brood is, zodat het enkel geloof nodig heeft om vrucht te dragen. Want anders zou het inderdaad enkel walging oproepen en mensen maar ver weghouden van de Kerk.

Quote:
10) Waarom scheiden christenen net zo vaak als niet-christenen?

Omdat christenen net zo stronteigenwijs zijn als niet-christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar aanleiding van
topic, wilde ik dit opnieuw openen, maar zal ik ook de vragen in het Nederlands hier neerzetten:

1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?

Een geamputeerd been hoeft geen obstakel te zijn (Mar 9,47) om het Koninkrijk in te gaan. Verder blijkt uit de Bijbel dat God alleen omwille van de belofte van de natuurwetten afweek (Mar 9,47) maar nooit vanwege een geamputeerd been. Aangezien de belofte ondertussen geopenbaard is, zal God denk ik niet weer afwijken van de natuurwetten.

Quote:

2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?

Er is genoeg voedsel op de wereld om iedereen mee te voeden, maar de mensen die op winst uit zijn willen niet delen, 'want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.(Mat 5,45)'

Bovendien blijkt uit de Bijbel nergens dat de goede mensen ook automatisch rechtvaardig behandeld werden, integendeel, de joden stenigden de profeten (Luc 11,47), kruisigden Jezus en doodden velen van de heilige apostelen. De goede mensen hebben vanaf het begin geleden onder de slechte, Paulus zegt:

'Tot op dit ogenblik verduren wij honger, dorst, naaktheid, vuistslagen en een zwervend leven (1 Kor 4,11)'

Ik begrijp je vraag wel, maar denk dat je uitgangspositie niet helemaal juist is. Deze wereld is per definitie slecht. Jezus zei immers dat Hij nooit gekruisigd zou worden als Zijn Koninkrijk van hier was?

Joh 18,36       

Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier.

Quote:

3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).

God heeft vanaf het begin tegen Adam gezegt eet niet van de boom, want de wet veroordeelt en doodt mensen. Toen de joden Jezus later met de wet confronteerden zei Hij dan ook:

Joh 7,19

Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet. Waartoe tracht gij Mij te doden?

Voor de wet was muv Jezus niemand onschuldig, dus ook dat meisje niet, hoe onbegrijpelijk dat ook voor de mens lijkt.

Quote:

4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.

'En de HEERE zeide: Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, verdelgen van de aardbodem, van de mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.(gen 6,7)'

In bovenstaande vers is 'de aardbodem' vertaald van het Hebreeuwse woord adamah wat betekent 1) grond/land ipv planeet en daarom is de Mount Everest inderdaad nooit onder water komen te staan. Deze lijn kun je terugbrengen tot het scheppingsverhaal en dat zodoende tevens verklaren. Dat lukt je alleen door de grondtekst erbij te pakken en de andere mogelijke betekenissen van de gebruikte woorden na te gaan. Het is een hele klus, maar als je bereid bent het onderzoek te beginnen, kun je mi niet zonder link

Quote:

5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)

6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?

Deze vragen zijn mi beantwoord, ik heb er niks aan toe te voegen.

Quote:

7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?

Als je de vele ooggetuigen niet eens als bewijs erkent, dan houd je een merkwaardig rechtsysteem over om een zaak mee te beginnen. Als je geen enkele waarde hecht aan schriftelijke getuigenissen, wat blijft er dan nog over behalve de vele ten onrechte vastzittende gedetineerden?

Zoek het eens in de archeologische hoek want er zijn zat vondsten gedaan die een stukje van de puzzel onthullen. Je moet je afvragen of het bewijs in deze helemaal rond moet zijn, of dat de mens in staat wordt geacht de ontbrekende stukken zelf in te vullen. Wanneer de mensen over duizend jaar de pruik van bassie vinden, kan daarmee ook bewezen worden dat Adriaan heeft bestaan. Flavius Josephus noemt vele Bijbelse figuren los van diens Jezus getuigenis. Volgens Josephus heeft Johannes de Doper bestaan, at hij alleen fruit en doopte mensen in de Jordaan. Dat komt overeen met wat er in de Bijbel over hem geschreven staat, waar Johannes de Doper tevens gelinkt werd aan de vooravond (Mar 1,3) van Jezus. Josephus erkent dus dat Johannes de joden doopte en in de Bijbel lezen wij hier over:

Zach 13

1 Te dien dage zal er een Fontein geopend zijn voor het huis van David, en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid.

2 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de HEERE der heerscharen, dat Ik uitroeien zal uit het land de namen van de afgoden, dat zij niet meer gedacht zullen worden; ja, ook de profeten, en de onreine geest zal Ik uit het land wegdoen.

Het was in die tijd dat Jezus immers de mensen massaal genas van de onreine geest! Dus Johannes, die de joden doopte aldus de Bijbel en Josephus is al een groot stuk van de puzzel.

Quote:

8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?

Joh 14,19       

Nog een kleine tijd, en de wereld zal Mij niet meer zien; maar gij zult Mij zien; want Ik leef, en gij zult leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar aanleiding van
topic, wilde ik dit opnieuw openen, maar zal ik ook de vragen in het Nederlands hier neerzetten:

1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?

1)Hoe weet de vraagsteller of dat nooit gebeurd is? Als het hem/haar niet bekend is wilt dat niet zeggen dat het dan nooit gebeurd zou zijn.

2)Toeschrijven is wat anders dan dat het daadwerkelijk ook zo is. Vind die vraag best naïf.

3) Als iemand geneest kun je dat idd aan God toeschrijven, aangezien Hij de schepper is, en dus ook de schepper van dergelijke mechanismen die kunnen leiden tot genezing en hij tevens de schepper is van de hersenen van de persoon die een geneesmethode heeft ontwikkeld.

4) Wie en wat Hij geneest is aan God.

Quote:
2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?

1)Wederom vind ik de vraag naïef. Toeschrijven en het daadwerkelijk zo zijn, zijn verschillende zaken.

Best kans dat bepaalde mensen promoties krijgen die juist totaal niet de wil van God zijn, zelfs al krijgt Hij de eer.

2)Daarbij klopt de vergelijking niet. Niet iedereen krijgt promoties. En als iemand uit een toestand van hongersnood wordt verlost kan die persoon dat eveneens als gebedsverhoring zien.

3)En waarom er zoveel honger in de wereld is? Omdat we enerzijds overbevolkt zijn en anderzijds wij het voedsel nogal oneerlijk verdelen. Dat wil zeggen, wij hebben het voedsel in overvloed en andere landen hebben het niet.

Quote:
3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).

Blijkbaar niet onschuldig, immers tis tegen de wet.

Dood zal wel' mogelijk' deels te verklaren zijn doordat het volk Israël geen gevangenissen mee namen op hun reis. Daarbij was doodstraf in die tijd wat gebruikelijker.

Ook was het volk omringt door heidense volkeren. Veel wetten zijn daar ook tegen gericht, om het volk in stand te houden. En dat was belangrijk voor de heilsgeschiedenis, ter voorbereiding op de komst van de Messias.

En uiteraard is het ook nog zo dat de Joden van toen niet in onze maatschappij leefden.

Quote:
4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.

Wellicht omdat de bijbel geen wetenschappelijk boek is? Appels met peren vergelijken... Die vraag is een typisch voorbeeld van anachronisme...

Quote:
5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)

Is dat zo? Is mij nooit opgevallen. Ik zie juist dat de bijbel een veel humanere vorm voor staat. Een verbetering van de positie. Wellicht een tip om de bijbel wel in de juiste context te lezen. Daarbij, je kon het als slaaf beter hebben dan als vrij persoon. Bij 'slaaf' moet je niet denken aan die westerse toestanden met die handel, plantages, etc.

Quote:
6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?

Omdat we in een verdorven wereld leven.

Quote:
7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?

Dat bewijs is er wel degelijk. Alleen als je bij voorbaat de mening bent toegedaan dat het niet gebeurd is en al het bewijs vervolgens maar vanuit die vooronderstelling niet wilt aannemen, tsja...

En wat voor bewijzen had je (de vragenmaker) dan willen zien? Een opgezet dochtertje van Jaïrus? Een paar in stasis gebrachte bezeten varkens? Een foto van de wonderbaarlijke visvangst?

Als je ooggetuigenverslagen wilt, of een historisch verslag: die zijn er gewoon.

Quote:
8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?

Volgens sommige mensen zou dat wel gebeurd zijn. Maar even terzijde, waarom zou dat moeten dan? Is een gebed een knopje indrukken op een machine?

Quote:
9) Waarom wil Jezus dat we zijn vlees eten en zijn bloed drinken? Waarom wil een almachtige God dat we iets doen dat in elke andere context lijkt op een smerig kannibalistisch satanistische ritueel?

Omdat wat lijkt als je er oppervlakkig naar kijkt zonder te weten wat het is, iets anders is als dat het daadwerkelijk ook het geval zou zijn. Deze vraag lijkt me op te lossen door te verdiepen in het H. avondmaal: wat het is, waar het voor staat, waarom het werd ingesteld, etc.

Quote:
10) Waarom scheiden christenen net zo vaak als niet-christenen?

1) Is dat zo?

2) Omdat ze ook eerder trouwen?

3) Omdat christenen net als niet-christenen ook fouten maken?

4) Omdat christenen net als niet-christenen soms niet goed met problemen kunnen omgaan en eruit willen vluchten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
1) Waarom geneest God geen geamputeerde ledematen?

Genezingen van psychosomatische ziektes worden vaak aan God toegeschreven, maar waarom is het nog nooit voorgekomen dat bij iemand wiens been afgezet is, het been weer begon aan te groeien na gebed?

Misschien omdat God het wel best vind of jij nou met één been of met twee benen in Hem geloofd.

Quote:
2)Waarom is er zoveel honger in de wereld? Het komt best vaak voor dat men bid om bijvoorbeeld een promotie of opslag, die krijgt men, en vervolgens wordt dat aan God toegeschreven. Een hoop mensen in de derde wereld bidt om voedsel. Waarom geeft God daar geen gehoor aan en wel aan gebeden om opslag?

Dingen aan God toeschrijven is iets anders dan dat God dat inderdaad ook doet. Daarnaast werkt God over het algemeen door de handen van mensen, zo ook in de hongerproblematiek.

Quote:
3) Waarom eist God in de Bijbel dat zoveel onschuldigen gedood moeten worden? Bijvoorbeeld Exodus 35:2 (iedereen die op de Sabbat werkt, moet gedood worden) of Deuteronomium 22:13-21 (een meisje dat geen maagd meer is als ze het huwelijk ingaat, moet gedood worden).

Omdat ze de wet van God hadden overtreden? God verbood het werken op de Sabbath en het gemeenschap hebben voor het huwelijk. Daarom dus.

Quote:
4) Waarom bevat de Bijbel zoveel onwetenschappelijke onzin? De Mount Everest is nooit door overstroming overdekt, zoals in de Bijbel staat. Het scheppingsverhaal is in conflict met evolutie.

Omdat de Bijbel geen wetenschappelijk boek is.

Quote:
5) Waarom is God in de Bijbel zo'n enorme voorstander van slavernij? (Zie bijvoorbeeld Exodus 21:20-21)

Wanneer je de definities van slavernij uit de Bijbel zou toepassen op onze definitie van slavernij zul je zien dat er opmerkelijke verschillen zijn.

Quote:
6) Waarom overkomt goede mensen ook slechte dingen?

Er zijn geen goede mensen.

Quote:
7) Waarom hebben de wonderen in de Bijbel van Jezus geen enkel bewijs achtergelaten?

Omdat ze opgeschreven zijn en wij niet wandelen door aanschouwen maar door geloof.

Quote:
8) Waarom verschijnt Jezus niet in fysieke vorm aan ons als we erom bidden?

We wandelen door geloof niet door aanschouwen. Daarnaast hebben we het Woord wat nogal duidelijk is.

Quote:
9) Waarom wil Jezus dat we zijn vlees eten en zijn bloed drinken? Waarom wil een almachtige God dat we iets doen dat in elke andere context lijkt op een smerig kannibalistisch satanistische ritueel?

Dat wil Hij helemaal niet, het gaat om de gedachtenis aan het offer van Jezus de Christus. We eten doodnormaal brood en doodnormale wijn en denken daarbij aan het offer van Hem.

Quote:
10) Waarom scheiden christenen net zo vaak als niet-christenen?

Omdat christenen mensen zijn en veel christenen de 'Waarheid' verlaten hebben, wereldgelijkvormig worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vraag 11: Waarom zitten er in de USA in vergelijking met het percentage in de samenleving veel minder atheïsten dan christenen in de gevangenis?

Omdat het aantal mensen in de onderklasse in de VS toevallig percentueel gezien ook uit meer christenen bestaat? En dat die mensen gezien hun leefomstandigheden eerder een toevlucht tot misdaad zullen zoeken?

Durf jij trouwens zelf de vraag te beantwoorden waarom er in de VS percentueel gezien meer zwarten in de gevangenis zitten? (De verklaring komt trouwens redelijk met die ik hierboven gaf overeen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat het aantal mensen in de onderklasse in de VS toevallig percentueel gezien ook uit meer christenen bestaat? En dat die mensen gezien hun leefomstandigheden eerder een toevlucht tot misdaad zullen zoeken?

Durf jij trouwens zelf de vraag te beantwoorden waarom er in de VS percentueel gezien meer zwarten in de gevangenis zitten? (De verklaring komt trouwens redelijk met die ik hierboven gaf overeen.)

En nog eenvoudiger; er wordt veel aan zending gedaan in gevangenissen. Humanistische raadslieden zijn er veel minder.

Lijkt me eerder een pluspunt dan een minpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En nog eenvoudiger; er wordt veel aan zending gedaan in gevangenissen.

Iets te eenvoudig. rofl.gif

En daar word je op het moment van misdaad met terugwerkende kracht ineens christen? hamer.gif

Quote:
Humanistische raadslieden zijn er veel minder.

Lijkt me eerder een pluspunt dan een minpunt.

Dat er minder niet religieuze raadslieden zijn lijkt me een minpunt. Maar goed, da's nogal subjectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Persilman,

Interessanter is dan de vraag of die christenen in de gevangenis ook al christen waren toen ze werden veroordeeld en opgesloten. Het is namelijk niet onwaarschijnlijk dat juist in de gevangenis heel veel mensen tot het geloof komen. Immers, als er één plek is waar je rustig na kunt denken over je leven tot nu toe...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat het aantal mensen in de onderklasse in de VS toevallig percentueel gezien ook uit meer christenen bestaat?

Of dat toevallig is waag ik te betwijfelen, maar dit lijkt me wel een deel van een mogelijke verklaring. Misschien zijn christenen niet zo materialistisch ingesteld en/of hebben ze wat meer moeite om een goede opleiding en baan te krijgen, of de christelijke religie trekt juist mensen uit de onderklasse aan.

Quote:
En dat die mensen gezien hun leefomstandigheden eerder een toevlucht tot misdaad zullen zoeken?

Zeker, en vooral in de USA kan ik me dat goed voorstellen.

Quote:
Durf jij trouwens zelf de vraag te beantwoorden waarom er in de VS percentueel gezien meer zwarten in de gevangenis zitten? (De verklaring komt trouwens redelijk met die ik hierboven gaf overeen.)

Jazeker, maar dé verklaring heb ik niet. Een mechanisme is idd dat er verhoudingsgewijs veel negers in de onderklasse zitten, en mensen uit de onderklasse begaan meer misdaad. Een verschil is in ieder geval dat negers er niet zelf voor hebben gekozen om neger te worden. (Dit iit christenen)

Een andere mogelijke verklaring is dat negers en christenen uit zichzelf meer misdadig zijn, iets wat mij in het geval van negers onwaarschijnlijk lijkt, omdat ras en misdaad niet direct aan elkaar te knopen zijn. Dit in tegenstelling tot religieusiteit en misdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iets te eenvoudig.
rofl.gif

En daar word je op het moment van misdaad met terugwerkende kracht ineens christen?
hamer.gif

Die snap ik niet. puh2.gif

Quote:
Dat er minder niet religieuze raadslieden zijn lijkt me een minpunt. Maar goed, da's nogal subjectief.

Nee, ik ben het eigenlijk wel met je eens. Ik bedoelde te zeggen dat ik dit geen minpunt voor het Christelijk geloof vind, het was niet zozeer een aanval op het humanisme. Ik heb zelf indertijd best steun gehad aan een humanistisch raadsman.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid