Spring naar bijdragen

Muziek en zang in de kerk


Aanbevolen berichten

Waar ik de voorkeur aan geef:

- Tekstueel moet het in orde zijn. Dus geen verkeerde teksten die in strijd staan met de leer.

- Het moet bruikbaar en geschikt zijn voor het doel, kortom: samenzang in de kerk. Dus dat betekent geen onzingbare muziek die je wellicht kunt zingen met 20 jaar koorervaring en conservatorium, maar voor de gemiddelde kerkganger niet te doen is.

- Muziek moet bij de tekst passen en de liederen bij de dienst. Dus bij een aanbiddingsdienst aanbiddingsliederen. En onder een tekst die over overwinning en redding gaat geen muziek waarbij je spontaam een depressie door krijgt.

- De tekst moet zodanig leesbaar zijn dat de kerkganger ook begrijpt wat die zingt.

En wat dan nog rest, is een kwestie van smaak. Dus niet iets wat ik fout vind, maar zoals ik zeg, een kwestie van smaak is.

Wij hebben opwekking, muzikale begeleiding is piano, orgel, gitaar, bas en drum. Ik vind dat prima. Maar er zijn best mooie liederen in andere bundels. Zo staan er ook prachtige liederen in het liedboek van de kerken (Zouden ze m.i. in mijn kerk ook wel wat vaker liederen uit mogen gebruiken). En zo staan er in opwekking vreselijke liederen (vaak nummers die we gelukkig niet zingen). Maar ben tevreden wat we hebben. Ik zie het liever zo dan 'psalmen op hele noten' onder begeleiding van een kerkorgel. En Gregoriaanse muziek is mooi, maar ik zou het niet elke volledige kerkdienst willen. Wat ik dan wel weer erg kan waarderen is zijn de Songs of praise wat je bij de Church of England hebt. Vind ik erg mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het aardige is dat je in de katholieke Kerk nog een ándere traditie hebt naast de volkszang of gemeentezang. Namelijk koorzang. Bepaalde gezangen komen elke week weer terug in de Mis, dus hebben componisten er hun creativiteit op losgelaten. Waardoor je prachtige meerstemmige Kyries, Gloria's, et cetera krijgt. En wel op zijn katholieks gecomponeerd, dus met héél veel franjes, hoge tonen, ingewikkelde partituren, et cetera.

Kortom, zulke composities zijn ideaal geschikt voor koorzang. En er zijn genoeg koren die regelmatig zulke composities zingen en zo de Mis werkelijk opluisteren met prachtige zang die de gelovigen in vervoering brengt. Maar ja, voor volkszang is zulke muziek totaal ongeschikt. Wat doe je dan als gelovige? Precies, gewoon luisteren en de gezongen woorden in stilte overwegen. Of hier en daar toch zachtjes meezingen als je dat kunt, zonder de buurman er teveel mee te storen.

Deze koortraditie kom je in protestantse kerken nauwelijks tegen. Behalve dan in Angelsaksische landen, waar zo'n koor voorin de kerk vrij normaal lijkt te zijn, maar ook dán is het koor ter ondersteuning van de gemeentezang. Dus ook op díé manier kun je de gezangen in de viering vormgeven. In de katholieke Kerk is dat dus vrij gewoon en zul je vooral in het zuiden merken dat parochianen niet altijd zo uit volle borst meezingen als gereformeerden doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Dit vond ik trouwens wel een aardig artikel:

link

Voor het hele artikel zul je de krant moeten kopen.

Anyway, het komt er op neer dat ook binnnen pinkstergemeenten er groepen zijn die oude oude liedbundels missen (Joh. de heer, glorieklokken) en dat er ook best kritiek is op de opwekkingsbundel. 'Hoewel kritiek op de inhoud van Opwekkingsliederen vooral uit gevestigde kerken komt, zijn ook veel pinksterchristenen niet onverdeeld positief over de liedbundel.'

Dat ze bijv. tekstueel oppervlakkiger zijn dan de oude liedbundels.

Zo stelt Peter Sleebos (voorzitter van de VPE) dat degene die de liederen selecteren eens kunnen kijken naar moderne psalmen die geschikt zijn voor de zangdienst. Ook vind hij dat er maar weinig liederen zijn voor bij het H. Avondmaal of de Doop.

Stichting opwekking zit zelf er ook wel over zit te beraden, omdat de bundel aanvankelijk niet als vervanger bedoeld was maar nu die dat wel geworden is. Men wil zich nu gaan beraden om de bundel wat inhoudelijk sterker en evenwichtiger te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

in mijn kerk is het simpel: Nieuwe hillsong cd --> 2 weken later zingen we de helft.

Of dat de beste keus is, daar twijfel ik grondig aan. Waar we nu mee bezig zijn (ja ja, een voorbeeld genomen aan Hillsong *rolleyes*) is het moderniseren van oude gezangen, dus met een "hippe" muziek-partij erbij. Zo heb je toch meer nummers met een goede tekst, maar kan je er wel iets "relevanters" van maken.

Het jammere is alleen dat de, ik schat, 97% van de mensen geen idee heeft wat ze allemaal nou eigenlijk zingen, en hoeveel ze wel niet nakomen van hun liederen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opwekking, Hillsong, zelf-geschreven liedjes, en andere songs!

Bij ons gaat het er niet echt om waar het vandaan komt. Maar veel meer wat de inhoud van het liedje is. Ind e kerk draait het om Christus! En als er liedje geschreven word wat op een goede manier over Hem gaat, waarom zouden we het dan niet zingensmile.gif

Lekker met drumstel, gitaren en andere instrumenten spelen.

In Psalm 150:4 staat: 'Praise Him with the string'!!! Dus gewoon heeeeeerlijk muziek maken met zn allen! Heerlijk uit je dak gaan voor de Heer!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit vond ik trouwens wel een aardig artikel:

Voor het hele artikel zul je de krant moeten kopen.

Anyway, het komt er op neer dat ook binnnen pinkstergemeenten er groepen zijn die oude oude liedbundels missen (Joh. de heer, glorieklokken) en dat er ook best kritiek is op de opwekkingsbundel. 'Hoewel kritiek op de inhoud van Opwekkingsliederen vooral uit gevestigde kerken komt, zijn ook veel pinksterchristenen niet onverdeeld positief over de liedbundel.'

Dat ze bijv. tekstueel oppervlakkiger zijn dan de oude liedbundels.

Zo stelt Peter Sleebos (voorzitter van de VPE) dat degene die de liederen selecteren eens kunnen kijken naar moderne psalmen die geschikt zijn voor de zangdienst. Ook vind hij dat er maar weinig liederen zijn voor bij het H. Avondmaal of de Doop.

Stichting opwekking zit zelf er ook wel over zit te beraden, omdat de bundel aanvankelijk niet als vervanger bedoeld was maar nu die dat wel geworden is. Men wil zich nu gaan beraden om de bundel wat inhoudelijk sterker en evenwichtiger te maken.

Ja, zo'n artikel had ik laatst ook wel gevonden, link , deze is een stuk kritischer en kan ik mijn ervaringen wat betreft opwekking wel onder scharen.

Zelf weet ik nog niet zo goed wat ik het mooiste vind. In de GKv worden berijmde psalmen en liedboek voor kerken gezongen die ik wel leuk vind. Mijn voorkeur gaat naar alleen psalmen. Deze geven zo'n mooi godsbeeld, iets wat altijd mooi in contrast staat met mensen die de God van het Oude Testament zo sadistisch en bloeddorstig vinden. Je hebt mensen die in die tijd leefden en God ook wisten neer te zetten als een liefdevolle God alswel als een strenge rechtvaardige God, iets waar hedendaagse moraalridders t.o.v. het OT wel wat van zouden kunnen leren.

Ook vielen de psalmen op hele noten die ik voor het eerst hoorde via link mij reuze mee qua snelheid en saaiheid, ik vind ze mooi. smile.gif Ook als ik psalmen luister op deze link kan ik nog steeds niet geloven dat sommige mensen psalmen saai vinden. Een orgel is een pracht instrument waar geen vette gitaar met distortion tegenop kan.

Maar aan de andere kant ga ik niet naar de kerk vanwege de muziek, al jaren niet meer. En de overstap naar een GKv is best moeilijk omdat ik weer nieuwe melodieën moet leren. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Huub Oosterhuis. Uitgetreden priester in de katholieke Kerk. Heeft veel liederen en gedichten geschreven, zowel tijdens en na zijn uitoefening van het priesterschap, die in elk geval binnen de Nederlandse katholieke Kerk zowel geliefd als gehaat zijn. Ze worden in veel parochies gezongen, maar in sommige parochies zijn ál zijn liederen en gedichten taboe.

Jammer, want hoewel niet al zijn liederen mijns inziens even geschikt zijn voor in de Liturgie, en sommige liederen ronduit vaag zijn, zitten er wel echte parels tussen en zijn vooral de oudere liederen vaak bijzonder mooi. Je moet alleen wel van de meer dichterlijke stijl houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de aanvulling, RobertF

Inderdaad is Huub Oosterhuis niet onomstreden binnen de RK Kerk. Ik vraag me af of hij ook buiten de RK Kerk in muzikale zin aanwezig is. Zingen protestanten ook uit volle borst het onbegrijpelijke scheikunde lied "Uit vuur en ijzer, zuur & zout".....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het Nederlands-Gregoriaans van de oud-katholieke kerk en de gezangen van PKN en OKKN het fijnst (inclusief het Geneefse psalter). Opwekking vind ik doorgaans erg oppervlakkig, teveel op het ik-ben-blij-want-ik-ken-Jezus-hoera-hoera-hoera gericht.

Ik kom vaak in PKN-gemeenten en OK-parochies. In tegenstelling tot veel RK-parochies wordt er in OK-parochies uit volle borst en zeer enthousiast meegezongen, terwijl het sacrale van de kerk niet wordt weggebulderd. Dàt maakt dit kleine kerkgenootschap zo uniek: het sacrale element uit de catholica en de actieve gemeentezang uit de reformatie worden hier verenigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het Nederlands-Gregoriaans van de oud-katholieke kerk en de gezangen van PKN en OKKN het fijnst (inclusief het Geneefse psalter). Opwekking vind ik doorgaans erg oppervlakkig, teveel op het ik-ben-blij-want-ik-ken-Jezus-hoera-hoera-hoera gericht.

Ik kom vaak in PKN-gemeenten en OK-parochies. In tegenstelling tot veel RK-parochies wordt er in OK-parochies uit volle borst en zeer enthousiast meegezongen, terwijl het sacrale van de kerk niet wordt weggebulderd. Dàt maakt dit kleine kerkgenootschap zo uniek: het sacrale element uit de catholica en de actieve gemeentezang uit de reformatie worden hier verenigd.

De OKKN liederen zijn ook qua inhoud erg mooi, ik heb de OK Zangbundel hier thuis staan. Puur genieten smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid