Spring naar bijdragen

Pastor Prince


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Hij denkt dat God er niet op uit is om christenen zich schuldig te laten voelen over de verkeerde dingen die ze gedaan hebben, of van hen verwacht dat ze daar in gebed vergeving voor vragen.2 De duivel wil dat we vooral bezig zijn met onszelf. Prince erkent dat er in ons niets goeds gevonden wordt, maar het gaat om Christus. We moeten ons niet afvragen: 'Wat vindt God van mij?' maar: 'Wat vindt God van Jezus?' Volgens Prince gaat het in de wet allemaal om ons, om wat we wel en niet mogen, maar genade gaat om Christus. We moeten dan ook niet praten over zonden of over de duivel, maar over de goedheid van Jezus.

Ik ben het er niet mee eens dat vragen om vergeving voor wat je verkeerd doet niet nodig is. Jezus leerde ons 'Het onze Vader' waarin o.a. gevraagd wordt om vergeving van onze zonden.

Ik zie het zelf meer zo, dat je niet in schuldgevoel hoeft te blijven hangen, omdat vergeving een zekerheid is, vanwege wat Jezus gedaan heeft.

Ik snap wel de bedoeling van meneer Prince (denk ik), maar de consequentie die hij eraan verbindt vind ik dubieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar ik kom dat tot dusverre niet tegen in zijn preken. Ik weet dus niet of hij uitgaat van materiële rijkdom of van rijkdom van de geest..? Kan iemand een linkje vinden waaruit overduidelijk blijkt dat Prince uit een verkeerd vaatje tapt?

Nou, een van de uitspraken die hij gedaan zou hebben is als volgt:

,,Heb je een financiële schuld? Hoeveel denk je dat je kunt sparen door over te werken en een tweede baan te nemen? Sommigen van onze kerkleden kunnen getuigen dat God simpelweg hun financiën omdraaide. In feite had Pastor Mark een schuld van 16.500.000 Singaporese dollar voordat hij tot geloof kwam. Nadat hij tot geloof gekomen was, gaf hij zijn probleem aan God. Binnen twee jaar werd zijn schuld bovennatuurlijk opgelost en hij had zelfs een tegoed van 5.000.000 dollar.’’

Dat is een van de uitspraken waar ze aan pinnen dat hij materiële voorspoed preekt zeg maar..

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland is Willem de Vink van Jong en Vrij ook radicaal bezig met de leer van de Genade. Ik vindt het persoonlijk fantastisch en erg bevrijdend om uit Gods Genade te leven.

Genade is leven in de vrijheid die God, je door vergeving van zonden dankzij Jezus, geeft. party.gif

Dit heeft overigens niets te maken met "prosparity gospel" waarbij wordt gepredikt dat alles goed zal komen als je maar gelooft. boosrood.gif

Ik denk wel dat God wonderen kan doen. Daar mag je je ook naar uitstrekken (ik denk dat Prince dat bedoeld Joëlle).

Uit eigen ervaring weet ik echter dat je leven soms doffe ellende is en niet alle problemen opgelost worden cry.gif. Als dat niet wordt onderkent dan is het inderdaad een dwaalleer.

Wat wel is (zoals staat in psalm 1) "Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad want Hij is bij mij".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idd smile.gif Psalm 1 >

2 maar aan des HEREN wet zijn welgevallen heeft,

en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.

3 Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen,

die zijn vrucht geeft op zijn tijd,

welks loof niet verwelkt;

– al wat hij onderneemt, gelukt.

Oei, voorspoedsevangelie in psalm 1.

Trouwens, een psalmdichter in psalm 118 zegt:

25 Och HERE, geef toch heil,

och HERE, geef toch voorspoed!

Foei psalmdichter copper2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou, een van de uitspraken die hij gedaan zou hebben is als volgt:

,,Heb je een financiële schuld? Hoeveel denk je dat je kunt sparen door over te werken en een tweede baan te nemen? Sommigen van onze kerkleden kunnen getuigen dat God simpelweg hun financiën omdraaide. In feite had Pastor Mark een schuld van 16.500.000 Singaporese dollar voordat hij tot geloof kwam. Nadat hij tot geloof gekomen was, gaf hij zijn probleem aan God. Binnen twee jaar werd zijn schuld bovennatuurlijk opgelost en hij had zelfs een tegoed van 5.000.000 dollar.’’

Dat is een van de uitspraken waar ze aan pinnen dat hij materiële voorspoed preekt zeg maar..

Ik zie dat meer als een voorbeeld wat wordt gegeven hoe het ook kan. Voor God is niets te gek?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De laatste paar reacties in dit topic doen me een beetje denken aan een tekst die ik vanavond heb gelezen:

De woning in ons waar jij huist

Het zijn bange tijden, mijn God. Vannacht was het voor het eerst, dat ik met brandende ogen slapeloos in het donker lag en er vele beelden van menselijk lijden langs me trokken. Ik zal je een ding beloven, God, een kleinigheidje maar: ik zal mijn zorgen voor de toekomst niet als even zo vele zware gewichten aan de dag van heden hangen, maar dat koste een zekere oefening. Iedere dag heeft nu aan zichzelf genoeg. Ik zal je helpen, God, dat je het niet in mij begeeft, maar ik kan van te voren nergens voor instaan. Maar dit ene wordt me steeds duidelijker: dat jij ons niet kunt helpen, maar dat wij jou moeten helpen en door dat laatste helpen we ons zelf.

En dit is het enige dat we in deze tijd kunnen redden en ook het enige waar het op aankomt: een stukje van jou in onszelf, God. En misschien kunnen we er ook eraan meewerken jou op te graven in de geteisterde harten van anderen.

Ja, mijn God, aan de omstandigheden schijn jij niet al te veel te kunnen doen, ze horen nu eenmaal bij dit leven. Ik roep je er ook niet voor ter verantwoording: jij mag daar later ons voor ter verantwoording roepen. En haast met iedere hartslag wordt het me duidelijker dat jij ons niet kunt helpen, maar dat wij jou moeten helpen en dat we de woning in ons, waar jij huist, tot het laatste toe moeten verdedigen.

Er zijn mensen, het is heus waar, die nog op het laatste ogenblik stofzuigers in veiligheid brengen en zilveren vorken en lepels in plaats van jou, mijn God. En er zijn mensen die hun lichaam in veiligheid willen brengen die alleen nog maar behuizingen zijn voor duizend angsten en verbitteringen. En ze zeggen: mij zullen ze niet in hun klauwen krijgen, en ze vergeten dat men in niemands klauwen is als men in jouw armen zit.

Ik begin alweer wat rustiger te worden, mijn God, door dit gesprek met jou.

Ik zal in de naaste toekomst nog heel veel gesprekken met je houden en je op die manier verhinderen van me weg te vluchten. Je zult ook nog wel eens schrale tijden in mij beleven, mijn God, niet zo krachtig gevoed door mijn vertrouwen, maar geloof me: ik zal voor je blijven werken en ik zal je trouw blijven en je niet verjagen van mijn terrein.

Etty Hillesum

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zie dat meer als een voorbeeld wat wordt gegeven hoe het ook kan. Voor God is niets te gek?

Het komt mij anders toch ook over alsof de suggestie is dat geloof je materieel rijk maakt. En daarbij krijg ik een 'wil je rijk worden? Kom tot geloof!" gevoel...

Tuurlijk kun je een voorbeeld aanhalen van dat God iemand ook in materieel opzicht zegent (ook dat komt in het verhaal van Job terug). De Heer voorziet. Maar zoals het daar wordt gebracht krijg ik die conclusie zoals jij die legt toch eerlijk gezegd niet, zeker niet als ik de rest zo lees hier en termen als 'welvaardsevangelie' hoor vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het komt mij anders toch ook over alsof de suggestie is dat geloof je materieel rijk maakt. En daarbij krijg ik een 'wil je rijk worden? Kom tot geloof!" gevoel...

Tuurlijk kun je een voorbeeld aanhalen van dat God iemand ook in materieel opzicht zegent (ook dat komt in het verhaal van Job terug). Maar zoals het daar wordt gebracht krijg ik die conclusie zoals jij die legt toch eerlijk gezegd niet.

Maar is dat ook niet typisch ons Nederlands zijn? In elke kerk of bijeenkomst ligt het onderwerp geld gevoelig. Ik denk dat er ook heel veel cultuurgebonden is. Bovendien is dit een uitspraak en weet je niet wat er verder is gezegd. Ik ben het ermee eens dat hij een heel positief geloof brengt maar wie weet vraagt God dat van hem? Iedereen legt zo de nadruk op iets en dan kan het eenzijdig lijken maar wil je het echt onderzoeken moet je meerdere preken luisteren in dit geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben het ermee eens dat hij een heel positief geloof brengt maar wie weet vraagt God dat van hem?

Is materiële rijkdom een positief geloof? Is het kapitalisme tot een geloof verworden vandaag de dag? Zijn we dan al werkelijk zo diep gezakt als mensheid?

Overigens zomaar wat vragen die bij me naar boven kwamen bij het lezen van dit topic waaronder jouw laatste reactie. Gewoon wat algemene vragen niet specifiek voor jou bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar is dat ook niet typisch ons Nederlands zijn? In elke kerk of bijeenkomst ligt het onderwerp geld gevoelig. Ik denk dat er ook heel veel cultuurgebonden is. Bovendien is dit een uitspraak en weet je niet wat er verder is gezegd. Ik ben het ermee eens dat hij een heel positief geloof brengt maar wie weet vraagt God dat van hem? Iedereen legt zo de nadruk op iets en dan kan het eenzijdig lijken maar wil je het echt onderzoeken moet je meerdere preken luisteren in dit geval.

De truc zit hem meer op het punt wat ik een beetje aangaf. Ik ben het met je eens dat geld wel gevoelig ligt, maar dat heeft denk ik ook redenen.

Kijk, als iemand in financiële nood zit (of wat voor ellende dan ook) en God helpt die persoon er uit, dan zal ik daar niks aan af doen en lijkt me ook een getuigenis.

Maar waar het gevaar zit, is als iemand dan gaat verkondigen dat iedereen die gelooft wel uit de financiële problemen komt of zelfs er rijk van kan worden. Dat is dan niet eenzijdig, maar fundamenteel fout, want dat is niet waar. Het evangelie is geen prediking van materiële welvaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is materiële rijkdom een positief geloof? Is het kapitalisme tot een geloof verworden vandaag de dag? Zijn we dan al werkelijk zo diep gezakt als mensheid?

Probleem is dat dit soort zinnen buiten de rest om makkelijk uit context zijn te trekken. Draai het eens om, hoe kan een kerk een zegen zijn als ze zelf geen cent te besteden heeft? Rijkdom is geen vloek, de liefde voor geld daarentegen wel, en daar waarschuwt de bijbel ook voor.

Een korte quote uit 1 van zijn preken die ik vanochtend hoorde over rijkdom en armoede. Toen Prince net begon was hij iemand die vaak bij arme mensen langsging en ze dan spullen gaf om ze te helpen. Hij bad zelfs tot God om een kerk voor de armen te mogen hebben. Echter, hij heeft nu een kerk van 18.000 man waar veel rijke mensen inzitten, mensen die ook standaard hun 1/10 maandelijks schenken aan de kerk (hoeveel mensen hier doen dan?). God had hem namelijk laten zien dat een arme kerk niet echt veel kan betekenen voor de armen, een rijke kerk daarentegen wel. En daarnaast is God niet zo arm dat zijn genade alleen maar bestaat uit geestelijke rijkdom en geestelijk voedsel knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Probleem is dat dit soort zinnen buiten de rest om makkelijk uit context zijn te trekken. Draai het eens om, hoe kan een kerk een zegen zijn als ze zelf geen cent te besteden heeft? Rijkdom is geen vloek, de liefde voor geld daarentegen wel, en daar waarschuwt de bijbel ook voor.

Ik heb het ook niet over de diaconie van een kerk waar nou eenmaal geld voor nodig is. Daar gaat het ook niet om in het welvaartsevangelie.

Quote:

Een korte quote uit 1 van zijn preken die ik vanochtend hoorde over rijkdom en armoede. Toen Prince net begon was hij iemand die vaak bij arme mensen langsging en ze dan spullen gaf om ze te helpen.

Niets verkeerd mee lijkt mij.

Quote:

Hij bad zelfs tot God om een kerk voor de armen te mogen hebben.

Dit kan ik verstaan als dat hij tot God bad voor een eigen kerk met zichzelf als voorganger. Is het God die gebeden verhoord die de eenheid van de christenen nog verder doet afbrokkelen? Is het niet Christus Zelf die opgeroepen heeft tot eenheid?

Echter, hij heeft nu een kerk van 18.000 man waar veel rijke mensen inzitten, mensen die ook standaard hun 1/10 maandelijks schenken aan de kerk (hoeveel mensen hier doen dan?).

Als je veel geld hebt dan is het idd makkelijk om 1/10 van je geld aan een gemeente te schenken. Een beetje jammer dat deze mensen dat vervolgens aangrijpen om andere te bekritiseren (althans, zo komt het nu op mij over), anderen die al blij zijn als ze de maand rondkomen met hun loon. 1/10 is overigens een omstreden onderwerp.

Quote:

God had hem namelijk laten zien dat een arme kerk niet echt veel kan betekenen voor de armen, een rijke kerk daarentegen wel.

Op zich vind ik dat wel weer prachtige uitspraken: 'God had me laten zien'. En daar andere standpunten mee ontkrachten. God had het immers laten zien, en wie spreekt God nou tegen? Een arme kerk kan overigens ontzettend veel betekenen voor de mensen. Zo zijn er genoeg kerken die geen cent te makken hebben en toch geestelijk onschatbaar rijk zijn.

Quote:

En daarnaast is God niet zo arm dat zijn genade alleen maar bestaat uit geestelijke rijkdom en geestelijk voedsel
knipoog_dicht.gif

Met stomheid geslagen. (edit: vooral na het herlezen van het stukje van Etty Hillesum wat ik gepost had)

Laat ik hier verder maar niet op reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar waar het gevaar zit, is als iemand dan gaat verkondigen dat iedereen die gelooft wel uit de financiële problemen komt of zelfs er rijk van kan worden. Dat is dan niet eenzijdig, maar fundamenteel fout, want dat is niet waar. Het evangelie is geen prediking van materiële welvaart.

Dat klopt, maar God weet wel dat we het nodig hebben. Jezus leert ons echter dat we ons hier geen zorgen over hoeven te maken, zoek eerst zijn gerechtigheid en al die dingen worden je toegeworpen. God's gerechtigheid is Jezus en wie in Hem is wordt als kind gezien, als erfgenaam. En in het OT wordt geleerd dat de rechtvaardige wordt gezegend met al God's zegeningen, moet je maar eens doorlezen wat die zegeningen inhouden.

Prince laat bijbels zien waar een kind van God recht op heeft, helaas heeft 2000 jaar religie dit beeld zo verdraaid dat mensen tegenwoordig blij moeten zijn dat ze arm en ziek zijn als gelovigen. En als je al genade preekt, dan wel even de wet erbij doen want anders gaan mensen ontsporen en we moeten ze wel in het gareel houden.

Had Paulus hier ook geen last van toen hij het evangelie van genade predikte en mensen zich afvroegen, moet je dan meer zondigen zodat de genade meer wordt? Nee natuurlijk niet, als je dood bent voor de zonde, hoe kan je daar dan nog in leven? De waarheid maakt je vrij, zolang je onder het oordeel zit ben je nooit echt vrij en is je relatie met God in de kern gebaseerd op angst want je weet nooit zeker of je wel gered bent.


Samengevoegd:

Quote:

Als je veel geld hebt dan is het idd makkelijk om 1/10 van je geld aan een gemeente te schenken. Een beetje jammer dat deze mensen dat vervolgens aangrijpen om andere te bekritiseren (althans, zo komt het nu op mij over), anderen die al blij zijn als ze de maand rondkomen met hun loon. 1/10 is overigens een omstreden onderwerp.

Daar gaat het niet om, waar het om gaat is dat mensen die het in principe kunnen missen daar vaak heel veel moeite mee hebben. Echter staan ze wel te roepen dat een welvaartsevangelie slecht is.

Quote:
Op zich vind ik dat wel weer prachtige uitspraken: 'God had me laten zien'. En daar andere standpunten mee ontkrachten. God had het immers laten zien, en wie spreekt God nou tegen?

Nee, hij verdiende een topsalaris in het bedrijfsleven en is toen fulltime pastor geworden, met een salarisvermindering van een factor 5 tot gevolg. Zijn kerk was toen iets van 200 man. Na 10 jaar is het nu 18.000 man, met mensen van alle bevolkingsgroepen. Zijn kerk is een grote zegen voor heel veel goede doelen, ondersteuning van het geloof in veel landen etc Dus ja, daar zie ik God's hand wel in aangezien Prince zelf niet een bijster slimme man is en op school zwaar stotterde.

Quote:
Een arme kerk kan overigens ontzettend veel betekenen voor de mensen. Zo zijn er genoeg kerken die geen cent te makken hebben en toch geestelijk onschatbaar rijk zijn.

Twijfel ik niet aan, maar uiteindelijk brengt dat geen brood op de plank aan het einde van de dag toch? Dat is toch ook de realiteit?

Quote:
Met stomheid geslagen. (edit: vooral na het herlezen van het stukje van Etty Hillesum wat ik gepost had)

Laat ik hier verder maar niet op reageren.

Ik weet niet wat je bedoeld, maar goed, de snelheid waarmee mensen hier op de tenen zijn getrapt is toch al zo hoog dat het me niks meer verbaasd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn twee manieren waarop je vraatzucht kunt bedrijven. Door natuurlijk gewoon overdreven veel te eten, maar ook door heel veel van de gastheer te eisen. Door allerlei eisen te stellen aan het eten en door vooral te benadrukken dat je aan één bordje wel genoeg hebt en vooral niet meer hoeft. In beide gevallen leg je namelijk steeds de nadruk op jezelf en het eten en kun je het eten niet gewoon als eten zien, maar als iets wat voor jou belangrijker dan belangrijk is.

Zo zijn er ook twee manieren waarop je materialisme kunt bedrijven. Door natuurlijk gewoon overdreven veel spullen te verzamelen en daar veel heil en zegen in te zien, maar ook door materie te verachten en heel moeilijk te willen doen als je iets wil geven. Door vooral niets aan te willen nemen en te benadrukken hoe weinig je wel niet met al die materie hebt. In beide gevallen leg je namelijk óók de nadruk op jezelf en de materie en kun je materie niet gewoon als materie zien, maar als iets wat voor jou belangrijker dan belangrijk is.

Christus leert ons dat we ons geen zorgen hoeven te maken over voedsel en kleding. Als je per se veel geld en materie wilt hebben en meent dat Gods zegen vooral daaruit bestaat, dan denk ik dat je je wel degelijk zorgen om die spullen maakt en de echte rijkdommen niet ziet. Maar als je materie veracht en meent dat materiele zegen nauwelijks nog van God kan zijn omdat armoede toch zo vroom is, dan maak je je ook zorgen om die spullen. In beide gevallen kun je de materie niet laten zijn voor wat het is, maar schenk je er meer aandacht aan dan noodzakelijk.

Ik denk dat het daarom helemaal geen zin heeft om geestelijke zegen tegenover materiele zegen te stellen. Dus de discussie over of God nu vooral materieel zegent of geestelijk, is eigenlijk niet zo belangrijk. God zegent hoe, wie en wanneer Hij wil en sommige mensen zal Hij ook materieel (flink) zegenen. Maar andere mensen misschien alleen maar geestelijk. Maar altijd met de boodschap: hiermee zegen Ik je, zodat jij er iets mee kunt doen in mijn Koninkrijk. Je wordt wel verantwoordelijk gesteld voor alles wat je van Hem krijgt, want God geeft nooit zomaar om niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Uit Nederlands Dagblad

Warm onthaal voor Pastor Joseph Prince

door onze redacteur Reina Wiskerke

In Christus zijn mensen volmaakt in Gods ogen. Weg met de wet en met alle schuldgevoelens dus. Pastor Joseph Prince uit Singapore krijgt met deze boodschap een warm onthaal op Eurospirit in Leiden.

LEIDEN - De Eurospirit Conferentie staat al weer in een jarenlange traditie. Praise en worship leiden een internationaal bekende spreker in, die veelal een eigen, voor hem kenmerkende boodschap heeft. Dit keer is het Joseph Prince van de naar verluidt snel groeiende New Creation Church in Singapore. Hij legt alle nadruk op Gods genade door Christus' offer aan het kruis en verklaart schuldgevoelens daarom taboe. ,,De duivel wil dat je met jezelf bezig bent. Door schuldgevoelens ben je met jezelf bezig. Als je naar jezelf kijkt, zie je tekortkomingen, lelijkheid. Maar God kijkt naar Jezus. In de ogen van God zijn wij zoals Jezus is: heilig, rechtvaardig en luisterrijk. Wees niet met jezelf bezig maar met Christus. Je kunt jezelf toch niet veranderen.''

Vriendschapsrelatie

In de sporthal van het Holiday Inn te Leiden is Pastor Prince in relatieve eenvoud op het podium verschenen, zonder een nadrukkelijk aanwezige hofhouding van gezinsleden, bodyguards of allerhande regelaars. Ter verwelkoming zijn er warme woorden van Marcel Gaasenbeek, voorganger van de evangelische gemeente Jong en Vrij in Hellevoetsluis. Tussen zijn gemeente en die van Pastor Prince bestaat een vriendschapsrelatie, legt hij uit. Gaasenbeek spreekt enthousiast over de grote aantallen mensen die in de kerk van Prince ,,tot de Heer komen'', en dan echt vanuit het boeddhisme of atheïsme.

Eurospirit houdt zich, onder leiding van Bert Panhuise, bezig met uitzendingen via kabel en satelliet op charismatische leest geschoeid, in traditie van de pinksterbeweging.

Delen van de leer van Pastor Prince hebben in Nederland geleid tot debat en publieke waarschuwingen, ook binnen pinksterkringen. In de grote sporthal weet Prince velen enthousiast te maken met zijn Bijbeluitleg over wet en genade. Nogal wat Bijbelgedeelten passeren de revue, zoals Johannes 1:17: ,,De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen.'' Er is niets mis met de wet, aldus Prince. ,,De wet is heilig, maar maakt je niet heilig. De wet is rechtvaardig, maar maakt je niet rechtvaardig.''

Niet de wet dus, maar de genade maakt mensen heilig en rechtvaardig, is zijn stelling. ,,Onder de wet overtreed je alle geboden als je er één overtreedt. Onder de genade, doe je alles goed als je één ding goed doet.'' Leven in genade, is geen vrijbrief voor zonde, tekent Prince erbij aan. De wet brengt onrust, en mensen houden zich aan regels, om de regels, maar wie rust in de genade kan wandelen met God en uit liefde het goede doen, beredeneert hij. ,,Alleen genade kan je hart veranderen.''

Prince ziet zijn ontdekking - vroeger preekte hij naar eigen zeggen ook over wet en zonde - bevestigd in de hele Bijbel. Volgens hem leefde bijvoorbeeld het volk Israël onder de genade op de tocht van Egypte naar de Sinaï. Immers, het klaagde voortdurend, maar God strafte het volk er niet om. Het volk koos echter bij de Sinaï voor zelfrechtvaardiging onder de wet, toen het daar tot God zei - in de vertaling van Prince - 'Alles wat God heeft geboden kunnen wij doen' (Exodus 19:8, Nieuwe Bijbelvertaling: 'We zullen alles doen wat de HEER heeft gezegd.'). God liet de Israëlieten, omdat ze erom vroegen, vanaf toen onder wet leven. En omdat ze onder de wet onheilig waren, eiste God dat ze afstand bewaarden tot Hem en Hij strafte ze vanaf toen wel met de dood als ze klaagden, aldus de prediker uit Singapore.

Onder het uiten van bewonderde geluiden horen mensen in de grote zaal deze Bijbeluitleg aan. Prince heeft meer in petto. Zo wijst hij op twee bijbelse figuren van wie Jezus zegt dat ze een groot geloof hadden: de Romeinse hoofdman en de Kanaänitische vrouw. Waarom hadden juist deze mensen een groot geloof? Prince dacht er lang over na, maar kon het antwoord niet vinden. ,,Ik zei: 'Heer, zeg het me'. En de Heer zei tot mij: 'Het zijn beiden heidenen'.'' Heidenen, aldus Prince, waren niet met de wet bezig en dus ook niet met zonde en schuld, maar ze waren zich bewust van de genade in Jezus Christus.''

Prince vertelt dat hij voorzichtig is met de uitspraak 'God zei tot mij', omdat deze vaak misbruikt wordt in charismatische kring. Als hij ervan getuigt, heeft hij echter naar eigen zeggen werkelijk een duidelijke innerlijke stem van God gehoord.

Breken

Genade staat in veel kerken centraal. Daarmee brengt Prince niets nieuws. Hij wil echter radicaal breken met praten over de wet, zonde en schuld, zoals hij in 'de kerken' ziet gebeuren. Levendig als hij spreekt - met zo nu en dan een grapje - illustreert hij prediking over zonde en schuld telkens op een gedragen, klassieke preektoon.

Volgens hem zijn wet en genade niet te combineren. Het pleidooi voor ,,evenwichtige prediking'', zoals hij binnen de christenheid vaak hoort, pareert hij met de stelling: ,,Wat wij evenwicht noemen, noemt Jezus vermenging. Nieuwe wijn moet niet in oude zakken gedaan worden, zei Jezus, want dan raak je beide kwijt. Het is helemaal wet, of helemaal genade.''

Bron:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is er mis met welvaart?

Niks mis mee, zolang het niet ten koste van anderen gaat (wat het wel vaak doet). Ook geeft het extra verantwoordlijkheid.

Maar Thorgrem had het niet over welvaart an sich, maar over het welvaartsevangelie. En daar is wel degelijk iets mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid