Spring naar bijdragen

Pastor Prince


Aanbevolen berichten

Quote:

Dat de praktijk in het verleden vaak anders was, was omdat deze mensen te vaak in hun zonden bleven zitten
smile.gif

Als je uit je zonden komt, kom je vrij. Als je in de zonden blijft zitten, blijf je in gevangenschap.

Jezus Christus heeft de losprijs al betaald aan de cipier, maar de gevangenen blijven zitten! Jezus Christus zegt tegen deze mensen: 'Sta op en ga de vrijheid in!' Deze mensen zijn gekocht en betaald door Zijn bloed. In Hem zijn ze meer dan overwinnaars.

('Is het dan zo makkelijk?' Ja, het is zo makkelijk. Geloven is niet moeilijk, je hoeft alleen maar te geloven als een kind.)

Het staat je natuurlijk geheel vrij om zo te denken. Het staat je vrij om alle tekenen die er zijn zowel in de Bijbel (OT & NT), als bij de kerkvaders als bij de christelijke geschiedenis van de afgelopen 2000 jaar naast je neer te leggen. Het staat je vrij om alle verhalen van christenen naast je neer te leggen die een leven vol lijden hadden, van al die miljoenen christenen die wel ziek werden, van al die martelaren die op de meest vreselijke manieren op hun einde zijn gekomen omdat ze vast hielden aan de Heer. Bij mij zou het een overweldigend gewetens conflict opleveren, ik zou er niet mee kunnen leven.

(Overigens vind ik het nog steeds bijzonder jammer dat je er niet inhoudelijk op in gaat, maar goed dat is jouw keuze)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

"alle tekenen die er zijn zowel in de Bijbel (OT & NT)"

Je bedoelt bv. Daniel die werd bevrijd uit de leeuwenkuil en zijn vrienden die bevrijd werden uit de brandende oven?

"Al die apostelen ook, ze bleven gewoon te veel in de zonde zitten..."

Ik denk dat die apostelen er heel goed in waren om vrij te komen van zonden. Zij waren ons goede voorbeeld. Paulus werd ook bevrijd uit de gevangenis.

Ik maak trouwens wel vaak het onderscheid tussen ziekte en het 'lijden om Christus' wil'. Er staat inderdaad dat er vervolging komt voor degenen die zonder compromis het evangelie vertellen. Ook is het een voorrecht om te mogen lijden voor Christus om het evangelie.

Maar dat staat los van ziekte. Ziekte en armoede heeft Christus al voor ons gedragen. Christenen hoeven niet meer ziek/arm te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"alle tekenen die er zijn zowel in de Bijbel (OT & NT)"

Je bedoelt bv. Daniel die werd bevrijd uit de leeuwenkuil en zijn vrienden die bevrijd werden uit de brandende oven?

"Al die apostelen ook, ze bleven gewoon te veel in de zonde zitten..."

Ik denk dat die apostelen er heel goed in waren om vrij te komen van zonden. Zij waren ons goede voorbeeld. Paulus werd ook bevrijd uit de gevangenis.

Ik maak trouwens wel vaak het onderscheid tussen ziekte en het 'lijden om Christus' wil'. Er staat inderdaad dat er vervolging komt voor degenen die zonder compromis het evangelie vertellen. Ook is het een voorrecht om te mogen lijden voor Christus om het evangelie.

Maar dat staat los van ziekte. Ziekte en armoede heeft Christus al voor ons gedragen. Christenen hoeven niet meer ziek/arm te zijn.

dus alle christenen op het Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse en Aziatische continent hebben het niet begrepen? Durf je ze jouw variant van het evangelie uit te leggen? Durf je bijvoorbeeld naar Zimbabwe te gaan en ze daar jouw versie van het evangelie te vertellen? Ze zullen je dan toch vragen daad bij het woord te voegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Je bedoelt bv. Daniel die werd bevrijd uit de leeuwenkuil en zijn vrienden die bevrijd werden uit de brandende oven?

Dat heeft toch geen ene hol te maken met vrij worden/bevrijd worden van zonden?

Quote:
Ik denk dat die apostelen er heel goed in waren om vrij te komen van zonden.

Er is geen mens die 'er goed in is om vrij te komen van zijn zonden'. Wij natuurlijke mensen liggen dood in zonden. Zelfs na geschonken genade zegt Paulus dat hij van nature het geen doet wat hij niet wil doen.

Quote:
Zij waren ons goede voorbeeld. Paulus werd ook bevrijd uit de gevangenis.

Ja, uit een gevangenis van steen. Fysiek.

Quote:
Ik maak trouwens wel vaak het onderscheid tussen ziekte en het 'lijden om Christus' wil'. Er staat inderdaad dat er vervolging komt voor degenen die zonder compromis het evangelie vertellen. Ook is het een voorrecht om te mogen lijden voor Christus om het evangelie.

Maar dat staat los van ziekte. Ziekte en armoede heeft Christus al voor ons gedragen. Christenen hoeven niet meer ziek/arm te zijn.

Een christen is in Christus rijk (Rijk omdat die christen zal mogen ingaan in het Koninkrijk der Hemelen). Ziekte en Armoede zijn niet gedragen door Jezus Christus, Hij droeg de zonde van zijn volk, van zijn gemeente die toegebracht zal worden. Ziekte is een gevolg van de zonde, niet de zonde zelf.

Of wilde je ook zeggen dat wanneer je als christen maar hard genoeg geloofd je ook de dood niet zult sterven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dus alle christenen op het Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse en Aziatische continent hebben het niet begrepen? Durf je ze jouw variant van het evangelie uit te leggen? Durf je bijvoorbeeld naar Zimbabwe te gaan en ze daar jouw versie van het evangelie te vertellen? Ze zullen je dan toch vragen daad bij het woord te voegen

Ik wil het de mensen in Afrika wel vertellen. Niet iedereen in Afrika hoeft dat verteld te worden. Er zijn daar al mensen die daar in gaan leven en die de allesovertreffende rijkdom van Christus ervaren.

Als ik weet dat ik daarvoor geroepen ben, ga ik naar Afrika.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Dat heeft toch geen ene hol te maken met vrij worden/bevrijd worden van zonden?

Alles heeft met elkaar te maken. De mensheid is in Christus vrijgekomen van zonde, ziekte, armoede, dood en hel.

Quote:

[...]Er is geen mens die 'er goed in is om vrij te komen van zijn zonden'. Wij natuurlijke mensen liggen dood in zonden. Zelfs na geschonken genade zegt Paulus dat hij van nature het geen doet wat hij niet wil doen.

Elke christen is vrij van zonde.

Veel mensen lezen helaas alleen Romeinen 7 uit de context, terwijl er nog meer staat. Zie bv. nog vs. 25. In Rom. 8 kun je doorlezen en zien dat Paulus inderdaad verlost is, ook van zonden.

Rom. 7

24 Ik, ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? 25 Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

26 Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Rom. 8

1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. 2 Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods. 3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“ God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, 4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.

Quote:

[...]Ja, uit een gevangenis van steen. Fysiek.

Een christen is vrij van elke gevangenis, fysiek en geestelijk.

Luc 4,18-19

De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren

Joh 8,32

en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

2 Kor 3,17

De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid.

Quote:

[...]Een christen is in Christus rijk (Rijk omdat die christen zal mogen ingaan in het Koninkrijk der Hemelen). Ziekte en Armoede zijn niet gedragen door Jezus Christus, Hij droeg de zonde van zijn volk, van zijn gemeente die toegebracht zal worden. Ziekte is een gevolg van de zonde, niet de zonde zelf.

2 Kor 8,9

Gij kent immers de genade van onze Here Jezus [Christus], dat Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij door zijn armoede rijk zoudt worden.

Jes 53,4

Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.

Quote:

Of wilde je ook zeggen dat wanneer je als christen maar hard genoeg geloofd je ook de dood niet zult sterven?

Inderdaad. Je hoeft niet hard te geloven, maar gewoon te geloven dat je al eeuwig leven hebt ontvangen. Alleen zal een christen nog het tijdelijke lichaam een keer omruilen voor een verheerlijkt lichaam.

Joh 11,26

en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?

Fil 3,21

die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alles heeft met elkaar te maken. De mensheid is in Christus vrijgekomen van zonde, ziekte, armoede, dood en hel.

[...]

Ga eens naar buiten loop een stad door, breng een bezoekje aan het ziekenhuis en een bejaardentehuis, kijk eens om je heen en je ziet dat het niet waar is. Niets geen moeilijke wetenschappelijke onderzoeken voor nodig, of moeilijke theologische onderbouwingen. Slechts een visuele observatie van de dingen om je heen en je ziet dat dit wat jij nu verkondigd niet strookt met de werkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Kor 5,7

want wij wandelen in geloof, niet in aanschouwen

Wat is jouw werkelijkheid? Wat je met je ogen ziet, of wat God zegt in Zijn Woord?

Rom 4

16 Daarom is het (alles) uit geloof, opdat het zou zijn naar genade, en dus de belofte zou gelden voor al het nageslacht, niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is, 17 gelijk geschreven staat: Tot een vader van vele volken heb Ik u gesteld voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet zijnde tot aanzijn roept. 18 En hij heeft tegen hoop op hoop geloofd, dat hij een vader van vele volken zou worden, volgens hetgeen gezegd was: Zo zal uw nageslacht zijn. 19 En zonder te verflauwen in het geloof heeft hij opgemerkt, dat zijn eigen lichaam verstorven was, daar hij ongeveer honderd jaar oud was, en dat Saras moederschoot was gestorven; 20 maar aan de belofte Gods heeft hij niet getwijfeld door ongeloof, doch hij werd versterkt in zijn geloof en gaf Gode eer, 21 in de volle zekerheid, dat Hij bij machte was hetgeen Hij beloofd had ook te volbrengen. 22 Daarom [ook] werd het hem gerekend tot gerechtigheid.

Geloof je Gods Almacht en Zijn beloften voor Zijn kinderen, of in menselijke beperkingen?

Mar 11,23

Voorwaar, Ik zeg u, wie tot deze berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hart niet zou twijfelen, maar geloven, dat hetgeen hij zegt geschiedt, het zal hem geschieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is jouw werkelijkheid? Wat je met je ogen ziet, of wat God zegt in Zijn Woord?

Het woord van God is Jezus Christus. De Bijbel is dat niet. En al helemaal geen selectieve stukjes uit de context gerukt en de rest negerend.

Maar goed, het is allemaal je eigen keus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hoevaak heb je dit al zien gebeuren?
smile.gif

Je moet niet alleen kleine stukjes buiten zijn verband lezen he knipoog_dicht.gif Lees ook vs. 21, 22 en 24

21 En Petrus herinnerde het zich en zeide tot Hem: Rabbi, zie de vijgeboom, die Gij vervloekt hebt, is verdord. 22 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt geloof in God. 23 Voorwaar, Ik zeg u, wie tot deze berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hart niet zou twijfelen, maar geloven, dat hetgeen hij zegt geschiedt, het zal hem geschieden. 24 Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden.

Het gaat niet per sé om die letterlijke berg. Daarvóór heeft Jezus laten zien dat Hij door Zijn geloof en Zijn woorden de vijgenboom heeft vervloekt en doen verdorren.

Hij zegt dat voor Zijn volgelingen hetzelfde geldt: wat Zijn volgelingen bidden, willen en geloven, zal gebeuren.

Als Zijn volgelingen problemen hebben met zonde, ziekte, armoede, ellende, dood, onrust, oorlog, gevangenschap, gebondenheid, verslaving enz., kunnen Zijn volgelingen hierover overwinnen door te bidden en te geloven dat het zal gebeuren zoals ze het willen. Zo kan elke volgeling van Christus elke berg in zijn/haar leven overwinnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]jamaar, je vergeet dat wij maar hele kleine mensjes zijn tegenover een almachtige God. Dat we Gods troon mogen naderen is puur Gods genade. Maakt Prince de afstand tussen God en mens niet te klein. God komt heel dichtbij omdat Hij een relatie met ons wil aangaan, maar tegelijkertijd blijft Hij ook onzagwekkend groot. God is en blijft rechtvaardig naast dat Hij liefdevol en genadig is.

Is de afstand tussen een kind en zijn vader dan heel groot? Jezus heeft de naam van God kenbaar gemaakt aan ons, namelijk Abba Vader. Een relatie dichter dan dat kan ik me bijna niet voorstellen.


Samengevoegd:

Prince heeft een heel mooi boek geschreven 'Destined to Reign', een echte aanrader en daarbij kan je zelf eens goed zien wat hij nou daadwerkelijk verkondigt over het woord. Dus niet wat de media roept of wat sommige hier met een half oor en napraten denken te weten over Prince.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is de afstand tussen een kind en zijn vader dan heel groot? Jezus heeft de naam van God kenbaar gemaakt aan ons, namelijk Abba Vader. Een relatie dichter dan dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Het ligt er maar net aan hoe je de relatie vader-kind ziet. Ik denk dat het in de tijd een heel andere relatie was. Tegenwoordig zeggen we 'je' en 'jij' en schelden de kinderen als papa iets zegt wat ze niet willen, toendertijd was de vader nog veel meer hoofd van het gezin en had hij veel meer gezag over zijn kinderen en zijn kinderen meer respect voor hem. Ik denk niet dat in die tijd kinderen zo bij hun vader op schoot sprongen, als dat al gebeurde, vroegen ze het eerst. Ik denk dat de relatie tussen God en ons, ons uitgelegd is door middel van een vader-kind relatie, omdat het ons verschillende dingen toont van God. Hij houd onvoorwaardelijk van ons, zoals een vader van zijn kinderen houd. Maar hij heeft ook gezag over ons, zoals een vader indertijd nog had. Het 'abba Vader' geeft inderdaad een vertrouwensrelatie aan, een familierelatie zelfs, waar we open mogen zijn. Maar ik denk dat het belangrijk is dat we altijd met gepast ontzag naar God gaan.

@Barbapappa: Je mag wel mee naar Malawi, of beter ga in plaats van mij. Wij verbeteren misschien maar een beetje, jij kan blijkbaar mensen rijk maken. Kun je daarnaast vertellen waar je naar linkt? Dit valt onder argumenting by link.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Barbapappa: Je mag wel mee naar Malawi, of beter ga in plaats van mij.

Als ik geloof dat God mij daarvoor geroepen heeft, zal ik dat absoluut doen. Ik ga overal naartoe waar God mij naartoe stuurt. Maar op dit moment geloof ik dat ik (in ieder geval nu nog) in Nederland moet zijn. God heeft nog heel grote plannen met Nederland en ik geloof dat er nog heel wat staat te gebeuren in Nederland de komende jaren.

God zal vast andere mensen roepen om naar Malawi te gaan.

Quote:
Wij verbeteren misschien maar een beetje, jij kan blijkbaar mensen rijk maken.

Ik kan geen mensen rijk maken. God heeft Zijn kinderen

zelf het vermogen gegeven om rijk te worden.

Deut 8,18

Maar gij zult aan de HERE, uw God, denken, want Hij is het, die u kracht geeft om vermogen te verwerven, ten einde het verbond gestand te doen, dat Hij uw vaderen gezworen heeft – zoals dit heden het geval is.

Maar in de gelovige zullen wel anderen worden gezegend.

Gen 18,18

Abraham immers zal voorzeker tot een groot en machtig volk worden en met hem zullen alle volken der aarde gezegend worden

God kan wel jou gebruiken om de boodschap van Zijn rijke evangelie aan de mensen in Malawi te vertellen.

Quote:
Kun je daarnaast vertellen waar je naar linkt? Dit valt onder argumenting by link.

Ik argumenteer niet zozeer met die links. Vaak wil ik mensen van informatie voorzien, zodat ze zelf kunnen kiezen. Ik ben zelf ook (positief) kritisch over Prince en zal zelf niet tegen mensen zeggen 'jullie moeten allemaal naar Prince luisteren!'. Nee, ik adviseer mensen alleen de Bijbel te lezen en te bidden en zelf een oordeel te vormen en dan te kijken of je iets kunt met datgene wat Prince predikt.

Zelf geloof ik wel dat in Nederland een eenzijdig/verkeerd beeld over Gods wil met geld bestaat, daarom denk ik dat het goed is als mensen hier kijken buiten hun eigen ideeen en zich op te hoogte stellen van wat er nog meer vanuit Gods Woord op aarde over financien wordt gepredikt. Nederlanders denken vaak dat ze sobertjes/kleindenkend moeten leven, terwijl ik geloof dat God een overvloedig God is die Zijn zegen rijk over Zijn kinderen wil uitstorten.

Op dezelfde manier geloof ik ook dat God omgaat met zonden. Ook Zijn genade en vergeving wil Hij rijk over Zijn kinderen uitstorten. Zijn kinderen hoeven niet meer gebukt te gaan onder gevolgen van zonde. Er is verlossing van zonden en de gevolgen daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik geloof dat God mij daarvoor geroepen heeft, zal ik dat absoluut doen. Ik ga overal naartoe waar God mij naartoe stuurt. Maar op dit moment geloof ik dat ik (in ieder geval nu nog) in Nederland moet zijn. God heeft nog heel grote plannen met Nederland en ik geloof dat er nog heel wat staat te gebeuren in Nederland de komende jaren.

God zal vast andere mensen roepen om naar Malawi te gaan.

[...]

Ik kan geen mensen rijk maken. God heeft Zijn kinderen

zelf het vermogen gegeven om rijk te worden.

Deut 8,18

Maar gij zult aan de HERE, uw God, denken, want Hij is het, die u kracht geeft om vermogen te verwerven, ten einde het verbond gestand te doen, dat Hij uw vaderen gezworen heeft – zoals dit heden het geval is.

Maar in de gelovige zullen wel anderen worden gezegend.

Nu, ga dan naar daklozen opvangtehuizen enzo. Want als jouw boodschap waar is, is de armoede zo de wereld uit.

Quote:
Gen 18,18

Abraham immers zal voorzeker tot een groot en machtig volk worden en met hem zullen alle volken der aarde gezegend worden

Volgens mij gaat het hier ergens anders om. (dat moet ik even nazoeken knipoog_dicht.gif ) Ik zit in ieder geval te denken aan de romeinenbrief, maar ik weet het niet uit m'n hoofd. Ik ben op m'n werk.

Quote:

God kan wel jou gebruiken om de boodschap van Zijn rijke evangelie aan de mensen in Malawi te vertellen.

[...]

Ja, dat denk ik ook smile.gif

Quote:

Ik argumenteer niet zozeer met die links. Vaak wil ik mensen van informatie voorzien, zodat ze zelf kunnen kiezen. Ik ben zelf ook (positief) kritisch over Prince en zal zelf niet tegen mensen zeggen 'jullie moeten allemaal naar Prince luisteren!'. Nee, ik adviseer mensen alleen de Bijbel te lezen en te bidden en zelf een oordeel te vormen en dan te kijken of je iets kunt met datgene wat Prince predikt.

Doen we dat niet dan?

Quote:

Zelf geloof ik wel dat in Nederland een eenzijdig/verkeerd beeld over Gods wil met geld bestaat, daarom denk ik dat het goed is als mensen hier kijken buiten hun eigen ideeen en zich op te hoogte stellen van wat er nog meer vanuit Gods Woord op aarde over financien wordt gepredikt. Nederlanders denken vaak dat ze sobertjes/kleindenkend moeten leven, terwijl ik geloof dat God een overvloedig God is die Zijn zegen rijk over Zijn kinderen wil uitstorten.

Op dezelfde manier geloof ik ook dat God omgaat met zonden. Ook Zijn genade en vergeving wil Hij rijk over Zijn kinderen uitstorten. Zijn kinderen hoeven niet meer gebukt te gaan onder gevolgen van zonde. Er is verlossing van zonden en de gevolgen daarvan.

Ik vraag me af hoe je er eigenlijk bij komt dat Gods rijke zegen materieel is? Vroeg Jezus zijn discipelen niet om al hun bezit achter te laten en enkel Hem te volgen?

Een klein voorbeeldje: Een vriend van me, die ook mee is geweest naar BOlivia en aankomende zomer mee gaat naar Malawi, is voor Bolivia naar Kenia geweest. Hij was bij een vrouw thuis, die veel verloren had. Kinderen, man. Ze woonde daar in een kleine ruimte met haar kleinkinderen. Bommetje vol. Te weinig eten. Maar op de vraag of ze gelukkig was, antwoordde ze: Ja, want God is goed. God heeft me een dak gegeven en kleinkinderen.

Al haar levensvreugde haalde ze uit haar relatie met God. Ze had geen fatsoenlijk huis, haar man en eigen kinderen waren gestorven en er was niet genoeg te eten. Toch was ze oprecht dankbaar voor dat wat ze nog wel had. Ik vraag me af of dat niet de overvloedige en rijke zegen van God is, om kracht en vreugde te mogen putten uit Hem, in alle situaties.

(overigens zijn er ook andere verhalen, die verteld moeten worden. Want niet iedere arme is gelukkig, helaas.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu, ga dan naar daklozen opvangtehuizen enzo. Want als jouw boodschap waar is, is de armoede zo de wereld uit.

Misschien dat ik dat nog wel eens ga doen. Maar de vraag is wel in hoeverre de mensen open staan voor deze boodschap. Je ziet het al aan reacties van mensen op dit forum. Sommigen vinden het te mooi om waar te zijn. Sommigen willen het daarom niet geloven. Zelfs als mensen op dit forum in nood zijn, staan ze nog niet altijd open voor deze boodschap. Maar mensen in nood en dak- en thuislozen zijn altijd welkom in onze gemeente.

Quote:
Doen we dat niet dan?

Ik denk ook wel dat dat gedaan wordt. Maar de een linkt misschien naar de ene bron en ik link naar de andere bron en zo ontstaat er hopenlijk een evenwichtig beeld of in ieder geval een breed spectrum van ideeen. Uiteindelijk hoop ik dat alle mensen tussen al die ideeen de waarheid vinden.

Quote:
Ik vraag me af hoe je er eigenlijk bij komt dat Gods rijke zegen materieel is? Vroeg Jezus zijn discipelen niet om al hun bezit achter te laten en enkel Hem te volgen?

Ik ken verhalen van mensen als John G. Lake en Lydia Prince die ook alles voor God achterlieten om het evangelie in het buitenland te brengen, maar deze mensen werden overal gezegend en leefden in de voorziening van God. Zo geloof ik ook dat de discipelen in het NT alles kregen wat ze nodig hadden. Als mensen al hun bezit achterlaten en Hem volgen, zullen ze rijk worden gezegend, op ieder gebied.

Quote:
Een klein voorbeeldje: Een vriend van me, die ook mee is geweest naar BOlivia en aankomende zomer mee gaat naar Malawi, is voor Bolivia naar Kenia geweest. Hij was bij een vrouw thuis, die veel verloren had. Kinderen, man. Ze woonde daar in een kleine ruimte met haar kleinkinderen. Bommetje vol. Te weinig eten. Maar op de vraag of ze gelukkig was, antwoordde ze: Ja, want God is goed. God heeft me een dak gegeven en kleinkinderen.

Al haar levensvreugde haalde ze uit haar relatie met God. Ze had geen fatsoenlijk huis, haar man en eigen kinderen waren gestorven en er was niet genoeg te eten. Toch was ze oprecht dankbaar voor dat wat ze nog wel had. Ik vraag me af of dat niet de overvloedige en rijke zegen van God is, om kracht en vreugde te mogen putten uit Hem, in alle situaties.

Dat deze mensen op die manier in het leven staan is heel mooi. Maar het is jammer dat ze niet weten dat ze zelfs in overvloed kunnen leven. Hun houding naar God is in ieder geval goed. God kan ook moeilijk mensen zegenen die ondankbaar zijn. God zal altijd Zijn kinderen proberen te zegenen, is het niet linksom, dan wel rechtsom. Het lukt God waarschijnlijk zelfs nog om ondankbare kinderen te zegenen. Maar dankbare gelovigen kunnen nog veel meer worden gezegend.

De houding van deze mensen naar God toe is dus goed. Maar het is onder meer ook belangrijk dat ze weten dat God hen inderdaad rijk wil zegenen en dat ze weten hoe ze die zegen kunnen aannemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Misschien dat ik dat nog wel eens ga doen.

Ik hoop oprecht dat je dan niet gaat vertellen wat je in dit topic verkondigt.

Quote:

Maar de vraag is wel in hoeverre de mensen open staan voor deze boodschap. Je ziet het al aan reacties van mensen op dit forum. Sommigen vinden het te mooi om waar te zijn. Sommigen willen het daarom niet geloven. Zelfs als mensen op dit forum in nood zijn, staan ze nog niet altijd open voor deze boodschap. Maar mensen in nood en dak- en thuislozen zijn altijd welkom in onze gemeente.

[...]

Ook in de gemeente waar ik kom zijn dak-, thuisloze en hen die in nood zijn welkom. Overigens denk ik dat de meeste mensen op dit forum het niet geloven, omdat het (volgens hun en mij, veelal op basis van de bijbel en wat hun en mij geleerd is) niet waar is.

Quote:

Ik denk ook wel dat dat gedaan wordt. Maar de een linkt misschien naar de ene bron en ik link naar de andere bron en zo ontstaat er hopenlijk een evenwichtig beeld of in ieder geval een breed spectrum van ideeen. Uiteindelijk hoop ik dat alle mensen tussen al die ideeen de waarheid vinden.

[...]

Ik ken verhalen van mensen als John G. Lake en Lydia Prince die ook alles voor God achterlieten om het evangelie in het buitenland te brengen, maar deze mensen werden overal gezegend en leefden in de voorziening van God. Zo geloof ik ook dat de discipelen in het NT alles kregen wat ze nodig hadden. Als mensen al hun bezit achterlaten en Hem volgen, zullen ze rijk worden gezegend, op ieder gebied.

[...]

Is alles krijgen wat je nodig hebt, hetzelfde als in overvloedige materiele rijkdom leven? Lijkt me niet.

In Bolivia had ik ook alles wat ik nodig had, en meer. Water, eten, een slaapmatje en een dak boven m'n hoofd. (+natuurlijk de dingen die ik mee had genomen, kleding e.d.).

Quote:

Dat deze mensen op die manier in het leven staan is heel mooi. Maar het is jammer dat ze niet weten dat ze zelfs in overvloed kunnen leven. Hun houding naar God is in ieder geval goed. God kan ook moeilijk mensen zegenen die ondankbaar zijn. God zal altijd Zijn kinderen proberen te zegenen, is het niet linksom, dan wel rechtsom. Het lukt God waarschijnlijk zelfs nog om ondankbare kinderen te zegenen. Maar dankbare gelovigen kunnen nog veel meer worden gezegend.

De houding van deze mensen naar God toe is dus goed. Maar het is onder meer ook belangrijk dat ze weten dat God hen inderdaad rijk wil zegenen en dat ze weten hoe ze die zegen kunnen aannemen.

Ga jij het haar vertellen? Dat het eigenlijk haar eigen domme schuld is? Denk je niet, dat als dit waar is, God haar dan niet al lang had gegeven? Denk je dat ze nooit gebeden heeft om materiele dingen, om eten voor haar kleinkinderen, medicijnen voor haar kinderen? Ik walg van deze reactie, vooral van de arrogantie die er mee gepaard gaat. Sinds wanneer heeft God het nodig dat een mens eerst weet wat er mogelijk is, voordat Hij iets kan doen?

Begrijp je dan niet, dat armoede zoveel kanten heeft, heb je enig idee waarover je eigenlijk praat? Daarnaast ga je niet in op de werkelijke essentie van waarom ik het voorbeeld gaf. Want wat is de werkelijke overvloedige zegen van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is alles krijgen wat je nodig hebt, hetzelfde als in overvloedige materiele rijkdom leven? Lijkt me niet.

In Bolivia had ik ook alles wat ik nodig had, en meer. Water, eten, een slaapmatje en een dak boven m'n hoofd. (+natuurlijk de dingen die ik mee had genomen, kleding e.d.).

2 Kon. 4

1 Een van de vrouwen der profeten riep tot Elisa om hulp en zeide: Uw knecht, mijn man, is gestorven, en gij weet zelf, dat uw knecht de HERE vreesde. En nu is de schuldeiser gekomen om mijn beide kinderen als slaven voor zich weg te halen. 2 En Elisa vroeg haar: Wat kan ik voor u doen? Vertel mij, wat gij in uw huis hebt. En zij antwoordde: Uw dienstmaagd heeft niets in huis behalve een kruikje olie. 3 Toen zeide hij: Ga heen, vraag buitenshuis vaten van al uw buren, ledige vaten; laat het er niet weinige zijn. 4 Ga dan naar binnen, sluit de deur toe achter u en uw zonen en giet in al die vaten; en wat vol is, moet ge laten wegzetten. 5 Zij ging van hem weg, sloot de deur achter zich en haar zonen toe; dezen plaatsten steeds (de vaten) bij haar en zij goot steeds door. 6 Toen de vaten vol waren, zeide zij tot haar zoon: Breng mij nog een vat. Maar hij zeide tot haar: Er is geen vat meer. Toen hield de olie op te stromen. 7 Zij ging het de man Gods vertellen, en deze zeide: Ga heen, verkoop de olie en betaal uw schuld, en leef met uw zonen van het overige.

42 Er was een man gekomen uit Baäl-Salisa; deze bracht de man Gods in zijn tas brood van de eerstelingen, twintig gerstebroden en vers koren. En hij zeide: Geef het aan het volk, opdat zij eten. 43 Maar zijn dienaar zeide: Hoe kan ik dit aan honderd man voorzetten? En hij zeide: Geef het aan het volk, opdat zij eten. Want zo zegt de HERE: Men zal eten en overhouden. 44 Daarop zette hij het hun voor, en zij aten en hielden over, naar het woord des HEREN.

1 Kon 17,6

De raven brachten hem des morgens brood en vlees, en des avonds brood en vlees, en hij dronk uit de beek.

En kijk naar de voorbeelden van Abraham, Izaak, Job, David, Salomo.

Mat 17,27

Maar opdat wij hun geen aanstoot geven, ga gij naar de zee, werp een vishaak uit en de eerste vis, die bovenkomt, grijp die. En wanneer gij zijn bek opendoet, zult gij een zilverstuk vinden. Neem dat en geeft het hun voor Mij en voor u.

Het gaat hier om het betalen van belasting waarin Jezus voorziet.

Quote:

Ga jij het haar vertellen? Dat het eigenlijk haar eigen domme schuld is? Denk je niet, dat als dit waar is, God haar dan niet al lang had gegeven? Denk je dat ze nooit gebeden heeft om materiele dingen, om eten voor haar kleinkinderen, medicijnen voor haar kinderen? Ik walg van deze reactie, vooral van de arrogantie die er mee gepaard gaat. Sinds wanneer heeft God het nodig dat een mens eerst weet wat er mogelijk is, voordat Hij iets kan doen?

Begrijp je dan niet, dat armoede zoveel kanten heeft, heb je enig idee waarover je eigenlijk praat? Daarnaast ga je niet in op de werkelijke essentie van waarom ik het voorbeeld gaf. Want wat is de werkelijke overvloedige zegen van God?

Ik zeg niet dat het haar domme schuld is. De schuld was over de hele aarde gekomen in Gen. 3.

Er gaan mensen verloren omdat ze niet weten dat ze gered moeten worden. Er gaan mensen verloren omdat ze niet weten hoe ze gered moeten worden. Er zijn mensen arm en ziek omdat ze niet weten dat ze rijk en gezond kunnen zijn of hoe ze dat kunnen worden.

Om gered te worden, hoeven mensen alleen maar Jezus aan te nemen, maar er zijn mensen die niet worden hoe je Jezus aanneemt. Om gezond te zijn en in overvloed te leven, hoef je alleen maar te weten hoe je het kunt aannemen, maar er zijn mensen die niet weten hoe je dat kunt aannemen.

Ik geloof dat de werkelijke overvloedige zegen van God als volgt is: rust, vrede, blijdschap, redding, verlossing, vrijheid, leven, gezondheid, overvloed enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ehm, eigenlijk ben ik het helemaal niet zo erg oneens met jou hoor. Sirach en Baruch laat ik even in het midden, daar wil ik niet teveel aandacht aan geven. Over die leer van (on)vergeefbare zonden, daar heb ik mij niet zo heel erg in verdiept, daar heb ik ook niet zo heel veel behoefte om op in te gaan. Maar wat betreft die voorbeelden van Samuel en David, geloof ik niet dat die onder het Nieuwe Verbond nog zo gelden.

Maar verder ben ik het er best wel mee eens hoor dat het goed is als mensen hun zonden te belijden enz. (Soms zelfs cruciaal.) Heb ik een beetje je vraag beantwoord of was dit niet helemaal hoe je het bedoelde? Verder kun je aan mijn antwoord zien dat ik niet alles super interessant vind of overal op in wil gaan. Daarbij leg ik meer de nadruk op het Offer, Zijn bloed, Zijn genade, goedheid, overvloed, dan op zonden, schuld enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat vandaag in de auto en plotseling -mede als gevolg van mijn protestantse oorsprong smile.gif - kwamen de volgende woorden in mij op:

(Berijmd, ps. 68,8)

"Geloofd zei God met diepst ontzag

Hij overlaadt ons dag aan dag

Met Zijne gunstbewijzen"

copper2.gif Foei, welvaartsevangelie! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid