Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Hallo allemaal, misschien een beetje een stomme vraag, maar ben je als christen niet een beetje tegenstrijdig als je in dure auto's rijdt? Laten we zeggen bmw's en mercedes? Alvast bedankt!

gr. mackie

Ik denk dat veel christenen veel te veel op aardse zaken (materiële dingen) gericht zijn. Jezus was dat absoluut niet, Hij richtte zich alleen op God en op mensen. Ik denk dat het goed is ernaar te streven in dit opzicht iets (steeds meer) van Jezus te leren, als je jezelf volgeling van Jezus noemt.

Wat die grote auto betreft. Het hangt er m.i. van af waarom je die auto koopt: heb je inderdaad 8 kinderen die je af en toe met z’n allen in moet proppen, of koop je die auto omdat je gehecht bent aan dat soort dingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]

Ik denk dat veel christenen veel te veel op aardse zaken (materiële dingen) gericht zijn. Jezus was dat absoluut niet, Hij richtte zich alleen op God en op mensen. Ik denk dat het goed is ernaar te streven in dit opzicht iets (steeds meer) van Jezus te leren, als je jezelf volgeling van Jezus noemt.

Wat die grote auto betreft. Het hangt er m.i. van af waarom je die auto koopt: heb je inderdaad 8 kinderen die je af en toe met z’n allen in moet proppen, of koop je die auto omdat je gehecht bent aan dat soort dingen?

Pff wat een onzin zeg. Als je het geld hebt en van mooie auto's houdt, dan koop je toch lekker een grote en dure auto. Wat is er mis mee om een beetje van je geld te genieten? Natuurlijk moet je niet te gehecht raken aan aardse dingen, maar vind dat je best mag genieten hoor.

En zeg eens eerlijk: Als jij het geld hebt voor een nieuwe mercedes ga je toch ook niet in een 16ehands Fiat Panda rijden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien is het wel een idee om als je geld hebt voor een dure mercedes, dan 1/10 deel van je inkomen weg te geven aan een goed doel.

Misschien wel. Maar of jij nu een mooie dure auto koopt of de baas van dat goede doel doet dat van zijn vette bonus voor een dagje (of 2) in de week werken voor het goede doel. Dan geniet ik er toch liever zelf van.

Overigens rijd een oude panda voor geen meter. Ik kan het weten, ik heb er een gehad met 1.0 motor en wel 4 versnellingen vooruit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien is het wel een idee om als je geld hebt voor een dure mercedes, dan 1/10 deel van je inkomen weg te geven aan een goed doel.

Ja dat lijkt em ook een goed plan, en ALS ik ooit zoveel geld hebt zal ik ook veel geld aan de kerk geven enzo, maar ik vind best je dat je dan een dikke auto onder je kont mag hebben hoor smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat veel christenen veel te veel op aardse zaken (materiële dingen) gericht zijn. Jezus was dat absoluut niet, Hij richtte zich alleen op God en op mensen. Ik denk dat het goed is ernaar te streven in dit opzicht iets (steeds meer) van Jezus te leren, als je jezelf volgeling van Jezus noemt.

Wat die grote auto betreft. Het hangt er m.i. van af waarom je die auto koopt: heb je inderdaad 8 kinderen die je af en toe met z’n allen in moet proppen, of koop je die auto omdat je gehecht bent aan dat soort dingen?

Hier kan ik me eigenlijk best wel in vinden. (al heb ik misschien niet zoveel recht van spreken, komende uit een gezin met meerdere goede auto's clown.gif ) Ik denk dat er inderdaad veel christenen, waaronder ik, erg gericht zijn op materiële zaken. Toch denk ik, dat als ik de keuze zou hebben tussen auto's, dat ik een soort van middenweg zou zoeken. Ik heb er niet al te veel geld voor over, maar hij moet ook enigszins zuinig zijn. Dus geen goedkope vervuiler, maar ook geen superdeluxe auto die niet zo erg vervuild. Daarnaast is fietsen ook erg goed voor het milieu, al moet ik zeggen dat ik ook nog wel eens met de auto naar de buren ga widegrin.gif (zo'n 600 meter clown.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Pff wat een onzin zeg. Als je het geld hebt en van mooie auto's houdt, dan koop je toch lekker een grote en dure auto. Wat is er mis mee om een beetje van je geld te genieten? Natuurlijk moet je niet te gehecht raken aan aardse dingen, maar vind dat je best mag genieten hoor.

En zeg eens eerlijk: Als jij het geld hebt voor een nieuwe mercedes ga je toch ook niet in een 16ehands Fiat Panda rijden?

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is het een misvatting om te denken dat je (dure) materiële zaken nodig hebt om gelukkig te zijn (of wat mij betreft 'om te genieten').

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is het een misvatting om te denken dat je (dure) materiële zaken nodig hebt om gelukkig te zijn (of wat mij betreft 'om te genieten').

Hoor je mij zegge dat het per se nodig is? DAn moet je toch echt even wat beter gaan lezen hoor. Ik zeg dat ik er niks mis mee vindt. Niet dat je zulke nodig moet hebben om gelukkig te zijn. Je mag ervan genieten ja, maar ik heb nergens gezegd dat als je het niet zou hebben dat je dan ongelukkig bent.. dus ik snap niet helemaal waar je deze redenatie vandaan haalt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoor je mij zegge dat het per se nodig is? DAn moet je toch echt even wat beter gaan lezen hoor. Ik zeg dat ik er niks mis mee vindt. Niet dat je zulke nodig moet hebben om gelukkig te zijn. Je mag ervan genieten ja, maar ik heb nergens gezegd dat als je het niet zou hebben dat je dan ongelukkig bent.. dus ik snap niet helemaal waar je deze redenatie vandaan haalt?

Lezen lukt wel maar bedankt voor de tip.

Ik stelde dat veel christenen teveel op materiële zaken gericht zijn en hierin nog veel van Jezus kunnen leren.

Jij zegt dat dat onzin is, want als je het geld hebt, waarom zou je dan niet daarvan genieten?

Ik stel vervolgens dat materiële zaken niet nodig zijn om gelukkig te zijn/worden (of om te genieten).

Dat laatste is niet iets wat jij beweerd zou hebben, maar een aanvullend argument van mij om mijn eerste punt te onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Verklaar je nader. Ik snap je niet. Is het typisch nederlands dat je nadenkt hoe christus na te volgen?

Ik hoop toch van niet.

Hehe. widegrin.gif

Laten we hopen dat dat breder is dan de landsgrenzen.

Maaruh, dat schreef ik niet (maar dat had je denk ik zelf ook wel door).

Nee. Het gaat hier om 'je hoofd boven het maaiveld uitsteken'. Nederland heeft mooie en minder mooie dingen. Dit is een voorbeeldje van wat ik een naar trekje can de cultuur vind. Dat doe je in principe met een dure auto, want de standaard-auto is het niet. Het is een auto voor zakenmensen, boven modale mensen en mensen die fan zijn van dergelijke auto's en daar ook best wat voor over hebben (meer dan hun klasse genoten). Hierdoor wijk je dus af. En in Nederland is dat wel eens een beetje omstreden. We moeten vooral normaal doen en niet teveel opvallen. Opzich valt dat in dit geval nog wel mee. Een Mercedes is geen Lambo.

Maar waarom niet de vraag of je uberhaupt geen auto mag. Want auto's lenen zich in het algemeen uit om een status object te zijn, zijn vervuilend en er duur in de onkosten. Voor sommigen is het noodzaak, voor een hoop gewoon gemakzucht. En als iemand nou niet zo'n dure auto koopt, gaat het geld dan naar een goed doel of wordt het dan op Nederlandsche wijze opgepot?

Trouwens, ik zeg nergens dat wat ik hier schrijf achter de intenties van de TS zit en twijfel ook niet aan de intentie van de TS.

Ik zeg alleen dat ik het een typisch Nederlands onderwerp vind. En vervolgens kreeg ik het verzoek me nader te verklaren, wat ik deed.

That's all...


Samengevoegd:

Quote:

Nee, andersom denk ik. Dat men mensen met een mooiere auto al snel patserig vind enzo, iedereen moet zo gewoon mogelijk zijn
knipoog_dicht.gif

Juist, dat bedoelde ik. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, andersom denk ik. Dat men mensen met een mooiere auto al snel patserig vind enzo, iedereen moet zo gewoon mogelijk zijn
knipoog_dicht.gif

Welnee man. Je moet de uitblinker niet tot een gewone maken, maar de gewone tot een uitblinker. Onze Lieve Heer wil geen bungalowtjes van ons maken, maar paleizen, kastelen, tempels. Dus hoezo, we moeten gewoon doen? De meeste heiligen waren juist hele bijzondere mensen en beslist niet gewoon.

Ik denk dat het niet verkeerd is om bij de aanschaf van zoiets als een auto een afweging te maken tussen de prijs en de mogelijke milieurvervuiling van zo'n ding. En natuurlijk ook allereerst je af te vragen of je zo'n ding echt nodig hebt. En ja, dat kan best hoor. Voor sommige beroepen is zo'n gevaarte nu eenmaal vrijwel een must. Denk bijvoorbeeld aan kraamverzorgers.

Uit het oogpunt van geluk en materialisme is het echter helemaal niet zo verstandig om een mooie, luxe wagen te kopen. In het begin is dat natuurlijk helemaal te gek, maar na een tijdje wordt het door gewenning weer gewoon. Je zou dan weer een nieuwere bak moeten halen voor weer datzelfde geluksgevoel.

Wat je dan beter kunt doen als je geld hebt, is een geweldige vakantie of een uniek dagje uit boeken en daarvan volop genieten. Want na dat uitstapje hou je er mooie herinneringen en verhalen aan over, die altijd mooi blijven, soms zelfs door aandikking nog mooier worden, en dus nooit gewoon worden. Je kunt mijns inziens daarom beter bijzondere ervaringen verzamelen dan mooie spullen, want op ervaringen en herinneringen kun je langer teren qua geluk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Welnee man.

dis.gif

Quote:

Je moet de uitblinker niet tot een gewone maken, maar de gewone tot een uitblinker. Onze Lieve Heer wil geen bungalowtjes van ons maken, maar paleizen, kastelen, tempels.

Dat staat vast niet zo in de bijbel clown.gif

Quote:

Ik denk dat het niet verkeerd is om bij de aanschaf van zoiets als een auto een afweging te maken tussen de prijs en de mogelijke milieurvervuiling van zo'n ding. En natuurlijk ook allereerst je af te vragen of je zo'n ding echt nodig hebt. En ja, dat kan best hoor. Voor sommige beroepen is zo'n gevaarte nu eenmaal vrijwel een must. Denk bijvoorbeeld aan kraamverzorgers.

Uit het oogpunt van geluk en materialisme is het echter helemaal niet zo verstandig om een mooie, luxe wagen te kopen. In het begin is dat natuurlijk helemaal te gek, maar na een tijdje wordt het door gewenning weer gewoon. Je zou dan weer een nieuwere bak moeten halen voor weer datzelfde geluksgevoel.

Wat je dan beter kunt doen als je geld hebt, is een geweldige vakantie of een uniek dagje uit boeken en daarvan volop genieten. Want na dat uitstapje hou je er mooie herinneringen en verhalen aan over, die altijd mooi blijven, soms zelfs door aandikking nog mooier worden, en dus nooit gewoon worden. Je kunt mijns inziens daarom beter bijzondere ervaringen verzamelen dan mooie spullen, want op ervaringen en herinneringen kun je langer teren qua geluk.

Ochja, ik ben het met je eens hoor, ik legde alleen Gorthaurs uitspraak uit knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Schone dame Karin, flower.gif

Lees in Exodus 36-38 eens over de bouw van de Tabernakel (de voorloper van de Tempel, maar niet minder fraai), beschouw die Tabernakel met de gedachte dat je Lichaam ook een Tempel van de Geest is, door God net zo zorgvuldig en fraai opgebouwd, zie in dat licht de diepere betekenissen achter de onderdelen van de Tabernakel en er gaat een wereld voor je open. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lezen lukt wel maar bedankt voor de tip.

Ik stelde dat veel christenen teveel op materiële zaken gericht zijn en hierin nog veel van Jezus kunnen leren.

Jij zegt dat dat onzin is, want als je het geld hebt, waarom zou je dan niet daarvan genieten?

Ik stel vervolgens dat materiële zaken niet nodig zijn om gelukkig te zijn/worden (of om te genieten).

Dat laatste is niet iets wat jij beweerd zou hebben, maar een aanvullend argument van mij om mijn eerste punt te onderbouwen.

dan is dat ook weer duidelijk..

Maar omdat je het schreef onder het kopje waar je mij ge-quoted had, leek het er verdacht veel op dat je daar wel op doeldesmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid