Spring naar bijdragen

Wordt Luther weer katholiek?


Aanbevolen berichten

Volgens de paus mogen priesters trouwen. Dat zou tenminste één van de gevolgen zijn van zijn uitspraak dat Luther geen ketter was. Volgens een bericht dat onder meer in Trouw verscheen, zal paus Benedictus in september de resultaten van een onderzoek naar de leer van Luther presenteren en bij die gelegenheid zou de grote reformator in ere worden hersteld.

Het zou een postume genoegdoening zijn voor Luther. Tot aan zijn dood in 1546 hoopte hij de gelegenheid te krijgen om zijn standpunten voor een algemeen concilie van de katholieke kerk uiteen te zetten. Het was dan ook een teleurstelling voor hem dat hij niet werd toegelaten op het Concilie van Trente, dat in 1545 begon.

Luther heeft als kerkhervormer niet altijd aangestuurd op een breuk met de rooms-katholieke kerk. Traditioneel wordt 31 oktober 1517 beschouwd als het begin van de reformatie. Op die dag zou Luther zijn 95 stellingen op de deur van de slotkapel van Wittenberg hebben vastgetimmerd. Sinds de negentiende eeuw vieren de protestantse kerken deze dag als Hervormingsdag. Maar in de stellingen is niets te vinden dat wijst op een breuk met de kerk. Luther zet grote vraagtekens bij de manier waarop aflaten werden verkocht, maar daarin was hij niet de enige. Ook iemand als Erasmus had hier kritiek op.

Pas enkele jaren later kwam het tot een breuk. Luther maakte de paus uit voor 'antichrist' en de paus doet Luther in de ban. Erasmus' oproepen om met elkaar in gesprek te blijven werden weggehoond. Vanaf die tijd werkte Luther een eigen kerkelijke leer uit die steeds verder afweek van die van de rooms-katholieke kerk, niet alleen voor wat het celibaat betreft, maar op nog veel meer andere punten.

Achteraf gezien is er nogal wat aan te merken de argumenten waarmee Luther in de ban werd gedaan. Bovendien is aan veel van de misstanden die hij aan de kaak stelde door het concilie van Trente en tijdens de Contrareformatie een einde gemaakt. Die vaststelling maakt natuurlijk geen einde aan de verwijdering die er is ontstaan tussen de lutheranen en de katholieke kerk.

Er zijn echter ook onderzoekers die aanwijzingen zien dat Luther zijn greep verloren had op de ontwikkelingen die hij in gang had gezet. Zijn volgelingen zouden veel verder zijn gegaan in het afwijzen van de leer van de katholieke kerk dan Luther wilde en bovendien misbruikten de Duitse vorsten het lutheranisme voor hun eigen politieke doeleinden.

Een nadere studie hiernaar is zeker de moeite waard en dat is precies wat Benedictus schijnt te gaan doen. Voordat hij tot paus werd gekozen, had hij al opgeroepen om de ideeën van Luther serieus te bestuderen en 'te redden wat in zijn theologie bijzonder is'. Dit zal onderwerp zijn van de bijeenkomst die hij elk jaar in september heeft met oud-studenten die bij hem gepromoveerd zijn. Het is een eerbiedwaardig gezelschap; onder anderen de aartsbisschop van Wenen, kardinaal Schönborn maakt er deel van uit. Maar excommuncaties worden daar niet ongedaan gemaakt. Wel kan een beter begrip van Luther bijdragen aan de oecumene en dat is zeker zo belangrijk.

Jan Brouwers

Freelancejournalist en historicus

bron

Wat is de mening van jullie hier over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pater Dr.Maarten Luther is altijd Katholiek geweest en gebleven.Dat de Westerse Kerk in 1517 scheurde was niet de schuld van Luther maar van het toenmalige Vaticaan met hoererende pausen en bisschoppen die leger aanvoerders waren en mee deden met doden.

Toen de Romana eindelijk orde op zaken ging stellen (Trente) was het te laat en was er de Reformatie. Luther wilde de misstanden en misverstanden uit de Kerk en meer niet.Dat Luther eerherstel krijgt is niet meer dan juist ,het werd tijd. De Kerk heeft veel aan Luther te danken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Echt Hollands om over iedereen een oordeel te hebben .

Luther was in zijn tijd niet de eerste en de beste,waar men echt lomp was dat waren de Vaticaanse heren die niet wilden luisteren en mensen voor de gek hielden door leugen en bedrog.Kerkscheuring door hun toen doen ,over lompheid gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Echt Hollands om over iedereen een oordeel te hebben .

Luther was in zijn tijd niet de eerste en de beste,waar men echt lomp was dat waren de Vaticaanse heren die niet wilden luisteren en mensen voor de gek hielden door leugen en bedrog.Kerkscheuring door hun toen doen ,over lompheid gesproken.

Lol, op zich heb je volgens mij best humor. Je begint met "Echt Hollands om over iedereen een oordeel te hebben" om vervolgens precies hetzelfde te doen in je tirade. worshippy.gif De echte kenner verstaat wat homor is. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Pcies, wat Nienke schreef.

- Katholiek is algemeen, ik zie mezelf binnen die context dus als katholiek christen. Net zoals ik ook orthodox christen ben, terwijl ik niet behoor tot de Oosters Orthodoxe Kerk.

- Katholiek kan een aanduiding zijn voor verschillende groepen die zich aanduiden als katholiek, zoals de Rooms Katholieke Kerk, de Oud Katholieke kerk, Oud-rooms-katholieke Kerk, Oud-rooms-katholieke Kerk, Kerk der Mariavieten, etc.

- Katholiek kan de Rooms Katholieke kerk mee worden aangeduid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zullen we voor definities van Nederlandse woorden gewoon de Van Dale aanhouden, anders wordt het zo onoverzichtelijk:

ka·tho·liek1 (dem; katholieken)

      1      aanhanger van de rooms-katholieke godsdienst

ka·tho·liek2 (bijvoeglijk naamwoord; katholieker, katholiekst; katholiciteit)

      1      de leer van de rooms-katholieke kerk aanhangend, in overeenstemming met het rooms-katholieke geloof

      2      (in België; informeel) zoals het hoort

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je nog plezier beleven met andere woorden:

psy·cho·paat (dem; psychopaten)

1 iem. die door een abnormaal karakter afwijkend gedrag vertoont en die zich daardoor minder goed in de samenleving kan handhaven

ont·van·ge·nis (dev)

¶ alleen in verbindingen

Aan de andere kant maken we dan wel een einde aan dat gedoe rond het gebruik van het woord 'Rooms' natuurlijk:

rooms (bijvoeglijk naamwoord; roomsheid)

1       rooms-katholiek

2       Romeins

En waar bij Paap nog "(pejoratief)" staat, ontbreekt dat bij Rooms.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Laten we iig vaststellen dat waar men spreekt over "katholieken" en "de katholieke kerk" of "katholiek", men in 95% van de gevallen doelt op de RKK. En anders... laten we de katholieke kerk voortaan de evangelische kerk noemen, ze beweert immers ook evangelisch te zijn.
widegrin.gif

Je en daarnaast ook nog hervormd, gereformeerd, baptistisch etc... widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laten we iig vaststellen dat waar men spreekt over "katholieken" en "de katholieke kerk" of "katholiek", men in 95% van de gevallen doelt op de RKK.

Of het gewoon als iemand de RKK bedoelt het over de RKK hebben. knipoog_dicht.gif

Voor mij geen punt, maar ik snap dat een oudkatholiek zich ook katholiek zou aanduiden, that's all.

Quote:
En anders... laten we de katholieke kerk voortaan de evangelische kerk noemen, ze beweert immers ook evangelisch te zijn.
widegrin.gif

hehe.

Ik denk dat ik het primaat op de term Christen ga claimen. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, niet doen. De naam katholiek is niet voorbehouden aan een hoop Romeinen alleen.

Ik ben katholiek (zoals ik en 95% van de mensen het gebruiken dus rooms katholiek). Maar ben geboren in Salland en dus geen Romein. Je opmerking volg ik dus niet helemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid