Spring naar bijdragen

Censuur agnostisch kinderboek


Dit boek verbieden is:  

  1. 1. Dit boek verbieden is:

    • Volslagen ontoelaatbaar
      11
    • Niet goed, maar geen ramp
      4
    • Neutraal
      2
    • Een goede zaak
      3


Aanbevolen berichten

Ik vond dit artikel van de hand van user Devious op Freethinker. Ik vind het schokkend dat zo'n boek verboden kan worden in een vrij land als Duitsland. Het is ook uiterst discriminerend. Ja het boek is kritisch over religie, maar niet haatzaaiend zo als een paar andere levensbeschouwelijkewerkjes die ik ken. Ik bedoel: de Bijbel en de Koran zijn ook kritisch tegenover andere levensbeschouwingen maar over het algemeen in veel hardere bewoordingen. Op grond van het verbod zouden die boeken dus ook verboden moeten worden. Als we over 10 jaar nog iets anders willen kunnen lezen dan een povere door de overheid gecontroleerde lijst boeken dan moeten we in actie komen. Er moet een grens getrokken worden want dit gaat veel te ver!!!

Quote:
Het wordt steeds gekker. Na het uitsluiten van een brits kinderboek over de drie biggetjes, is nu ook Duitsland aan het censureren geslagen. Het Duitse kinderboek
\"Wo bitte geht's zu Gott? fragte das kleine Ferkel\"
van de auteur Michael Schmidt-Salomon is door de overheid 'verboten' omdat de inhoud beledigend zou zijn voor godsdiensten. Het boek gaat over het varkentje Ferker, die een agnostisch standpunt inneemt inzake de wereldreligies; met andere woorden: Ferkel laat zich niet besodemieteren. Hij gaat in discussie met de rabbi, de bisschop en de imam.

Hier de website waar eveneens een petitie ondertekend kan worden:

De petitie:

Hier een link naar de pdf van een engelse vertaling van de tekst uit het kinderboek:

Hier afbeeldingen uit het boekje, en daar zitten hilarische plaatjes bij:

Hier een artikel op verlichtingshumanisme.nl

Schandalig dat men zo'n boek wil verbieden.

Ik wil iedereen verzoeken om de petitie te ondertekenen. Tenminste als je waarde hecht aan de vrijheid van meningsuiting. Een land wat boeken verbied is op een heel foute weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 136
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Als dit boek een belediging is voor het Christendom is het juist dat het verboden wordt,Duitsland als Christelijke natie en haar regering wensen verantwoordelijkheid te nemen.Zouden ze in Den Haag ook is moeten doen als zogenaamde Christelijke regering.

muur.gifmuur.gif

Belachelijk dat het verboden wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als dit boek een belediging is voor het Christendom is het juist dat het verboden wordt,Duitsland als Christelijke natie en haar regering wensen verantwoordelijkheid te nemen.Zouden ze in Den Haag ook is moeten doen als zogenaamde Christelijke regering.

Owkey, Duitsland is niet christelijk maar seculier. Dit betekend oa datde overheid zich niet bemoeid met een eventuele levensbeschouwelijke inhoud van een kinderboek. Een agnostisch kinderboek heeft dus even veel bestaansrecht als een christelijk dunkt me.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

muur.gifmuur.gif

Belachelijk dat het verboden wordt.

Het boek bekritiseerd de drie abrahamitische godsdiensten, maar op één of andere manier denk ik niet dat het idee voor cencuur bij de christenen of joden vandaan komt. Ik bedoel: als life of brian nog seeds toelaatbaar is..... (En dit boekwerkje is veel minder aanstootgeven de tekst staat in één van de links)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

sneu boekje.. Dacht dat atheisten altijd zo tegen indoctrinatie waren. Wat mij betreft een goede zaak dat dit verboden wordt, aangezien dit op een zeer simpele manier wordt belicht wat kinderen wellicht blijven onthouden. Daarnaast vraag ik me af hoe kinderen die dit boekje 's avonds voor het slapen gaan lezen, omgaan met gelovige kinderen. Het lijkt me niet goed voor de tolerantie, laat alle kindertjes nu maar gewoon lekker samen spelen zonder ruzies over God en religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

sneu boekje.. Dacht dat atheisten altijd zo tegen indoctrinatie waren. Wat mij betreft een goede zaak dat dit verboden wordt, aangezien dit op een zeer simpele manier wordt belicht wat kinderen wellicht blijven onthouden. Daarnaast vraag ik me af hoe kinderen die dit boekje 's avonds voor het slapen gaan lezen, omgaan met gelovige kinderen. Het lijkt me niet goed voor de tolerantie, laat alle kindertjes nu maar gewoon lekker samen spelen zonder ruzies over God en religie.

Uhm, waarom mag je kinderen wel voorlezen uit de kinderbijbel of kinderkoran maar niet uit een agnostisch werkje? Verder is het boek niet echt indoktrinerend. Het is alleen kritisch over 3 religies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een agnost is een zwever en een ik weet het niet ik wil niet weten en daarmee de weg van de minste weerstand kan je je nooit geen buil vallen, en van verantwoordelijkheid nemen daar hebben agnosten nog nooit wat van vernomen.

En een kind is gebaat bij duidelijkheid en helderheid,en zal de waarheid het Christendom in gegoten moeten krijgen tot behoud van eeuwig leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een agnost is een zwever en een ik weet het niet ik wil niet weten en daarmee de weg van de minste weerstand kan je je nooit geen buil vallen, en van verantwoordelijkheid nemen daar hebben agnosten nog nooit wat van vernomen.

Dit is superonzinnig. Een agnost laat over het algemeen vragen over religie onbeantwoord en dat zou je kunnen opvatten als geen verantwoording nemen, maar dat zegt nog niets over de rest van het leven van een agnost.

Quote:
En een kind is gebaat bij duidelijkheid en helderheid,en zal de waarheid het Christendom in gegoten moeten krijgen tot behoud van eeuwig leven.

Dat is enkel jouw mening. Een moslim, atheist, boeddhist, of welk andere (on)gelovige dan ook zal daar heel anders over denken. En waar denk je dat dit uiteindelijk toe zal leidden? Meer vrijheid van Godsdienst?

Vergeet niet dat jouw geliefde bijbel ook kritisch over andere religies is en dus ook kans maakt op een plaatje op de lijst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

lees die laatste regels, dat is zeker wel indoCtrinerend. Dat is nu juist mijn bezwaar; het is niet kritisch op een eerlijke manier. Het is allemaal zo kort door de bocht, dat hoef je kinderen dus niet te leren.

Waarom je wel kinderen mag voorlezen uit de bijbel of de koran; omdat God bestaat en het goed is om dat kinderen te leren. knipoog_dicht.gif Daarnaast; de koran/bijbel richt zich niet zozeer op 'de andere mensen' . Het is meer gericht op hoe jijzelf moet leven, het is er niet enkel om de ongelovige mensen af te kraken. Zeker in die kinderboekjes niet .. Daar gaat het vooral om mooie verhalen en 'God houdt van jou'. Het kan geen kwaad als kinderen daar onderling over praten. Maar in dit boek leert een kind dat alle gelovigen dom zijn en geloven in sprookjes, dat ze belachelijke argumenten hebben en dat God niet bestaat.. Ik denk dat kinderen daar betweterig van worden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

lees die laatste regels, dat is zeker wel indoCtrinerend. Dat is nu juist mijn bezwaar; het is niet kritisch op een eerlijke manier. Het is allemaal zo kort door de bocht, dat hoef je kinderen dus niet te leren.

Waarom je wel kinderen mag voorlezen uit de bijbel of de koran; omdat God bestaat en het goed is om dat kinderen te leren.
knipoog_dicht.gif
Daarnaast; de koran/bijbel richt zich niet zozeer op 'de andere mensen' . Het is meer gericht op hoe jijzelf moet leven, het is er niet enkel om de ongelovige mensen af te kraken. Zeker in die kinderboekjes niet .. Daar gaat het vooral om mooie verhalen en 'God houdt van jou'. Het kan geen kwaad als kinderen daar onderling over praten. Maar in dit boek leert een kind dat alle gelovigen dom zijn en geloven in sprookjes, dat ze belachelijke argumenten hebben en dat God niet bestaat.. Ik denk dat kinderen daar betweterig van worden...

Wat je al zei, laat kinderen maar heerlijk met elkaar spelen en valt ze niet lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

muur.gifmuur.gif

Belachelijk dat het verboden wordt.

Niet om je aan te vallen hoor, maar je ben toch Christen? Je vindt het belachelijk dat een boekje wat kinderen leert dat God niet bestaat, verboden wordt. Ik begrijp dat niet, waarom lopen Christenen zo mee met Westerse regels en grondrechten dat ze hun eigen geloof lijken te vergeten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

lees die laatste regels, dat is zeker wel indoCtrinerend. Dat is nu juist mijn bezwaar; het is niet kritisch op een eerlijke manier. Het is allemaal zo kort door de bocht, dat hoef je kinderen dus niet te leren.

Waarom je wel kinderen mag voorlezen uit de bijbel of de koran; omdat God bestaat en het goed is om dat kinderen te leren.
knipoog_dicht.gif
Daarnaast; de koran/bijbel richt zich niet zozeer op 'de andere mensen' . Het is meer gericht op hoe jijzelf moet leven, het is er niet enkel om de ongelovige mensen af te kraken. Zeker in die kinderboekjes niet .. Daar gaat het vooral om mooie verhalen en 'God houdt van jou'. Het kan geen kwaad als kinderen daar onderling over praten. Maar in dit boek leert een kind dat alle gelovigen dom zijn en geloven in sprookjes, dat ze belachelijke argumenten hebben en dat God niet bestaat.. Ik denk dat kinderen daar betweterig van worden...

Ja hoor, ga maar lekker verder slapen tot je op een dag wakker word in een wereld waar ook jouw favoriete boeken verboden worden. Dit boek is niet bepaald "Mein Kampf" en als dit al verboden kan worden dan geld dat voor veel, zo niet de meeste boeken.

Anders dan jouw vind ik de inhoud van de bijbel en de koran ook niet iets waarmee je kinderen moet lastig vallen, maar ik snap dat het zeer onwenselijk is om beide boeken te verbiedden. Ik zou er voor de straat op gaan als iemand dat zou proberen door te voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet om je aan te vallen hoor, maar je ben toch Christen? Je vindt het belachelijk dat een boekje wat kinderen leert dat God niet bestaat, verboden wordt. Ik begrijp dat niet, waarom lopen Christenen zo mee met Westerse regels en grondrechten dat ze hun eigen geloof lijken te vergeten?

Vrijheid van levensbeschouwing anyone? snap je echt niet dat het gemakkelijk omgekeerd kan worden? Moet ik echt uitspellen voor je dat de bijbel op die manier ook gecensureert kan worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dit niet minstens even erg dan???

Is je deur nog op slot?

Is je deur nog op slot?

Is je deur nog op slot?

Van je krr krr krr doe hem open voor God

Want de Heer wil bij je wonen

En dan ben je nooit alleen

Je hart is net een huisje waar het gezellig is

Maar 't is er nog zo donker er is iets wat ik mis

BRON: link

Ik zet de bron er maar bij, maar dit afgrijselijke bangmakende liedjes heeft echt door onze huiskamer geschald, omdat een van mijn kinderen de cd kado had gekregen van een buurvrouw verderop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

lees die laatste regels, dat is zeker wel indoCtrinerend. Dat is nu juist mijn bezwaar; het is niet kritisch op een eerlijke manier. Het is allemaal zo kort door de bocht, dat hoef je kinderen dus niet te leren.

Het is heel gezond om kinderen duidelijk te maken dat ze zich (i.i.g. voorlopig) geen enkele zorgen hoeven te maken over het al dan niet bestaan van God. Heel goed dat dit soort bangmakerij aan de kaak wordt gesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe bedoel je afgrijselijk bangmakend?

Nou vind ik dit liedje niet erg angstaanjagend (hoewel er zeker een duistere ondertoon inzit) , maar ik kan me wel herrinneren dat ik als kind nachtmerries had over de hel en zo. Dan vind ik dit boekje toch minder angstaanjagend.

Maar dat is mijn punt niet. Het punt is dat men een redelijk onschuldig levensbeschouwelijk boekje verbied en dus de ene levensbeschouwing boven de andere plaatst. Wat gewoonweg zeer onwenselijk is voor een regering.

link

Mijn duits is niet zo goed, maar voor zover ik het begrijp vinden zowel christenen als joden vertegenwoordigers het boek afkeuren maar een verbod te ver vinden gaan en dat alleen moslims echt voor een verbod zijn (hoe verrassend). Maar zoals ik al zei ik kan er naast zitten, want mijn duits is "erbarmlich". Als ik het verkeert heb gelezen schroom niet om dat te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe bedoel je afgrijselijk bangmakend?

Sorry, ik bedoelde het los van elkaar. Dus afgrijselijk en bangmakend (zonder dat laatste te willen overdrijven). Maar het liedjes suggereert wel dat je ooit helemaal alleen kunt zijn, en dat soort dingen, daar houd ik niet van. het kan theoretisch natuurlijk wel, maar daar hoef je een kind niet mee lastig te vallen.

Overigens moet ik er zelf niet aan denken om NOOIT helemaal alleeen te zijn. Wat jullie toch prettig vinden aan zo'n Big Father....


Samengevoegd:

En nog iets:

Wat is er mis met een kinderhart? Is daar nu echt al wat mis mee? Pffff.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet om je aan te vallen hoor, maar je ben toch Christen? Je vindt het belachelijk dat een boekje wat kinderen leert dat God niet bestaat, verboden wordt. Ik begrijp dat niet, waarom lopen Christenen zo mee met Westerse regels en grondrechten dat ze hun eigen geloof lijken te vergeten?

Omdat Christenen niet het enige volk op aarde is? En egoïsme niemand siert?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is jammer dat seculier-humanisten zichzelf vooral profileren door zich af te zetten waar men het niet mee eens is. En al helemaal jammer dat dat kinderboekje zulke stereotypen neerzet. Over kritisch denken gesproken... Een walgelijk werkje, en ik vind het dan geen excuus om dan maar met van die 'jij-bakken' aan te komen door dan niet al te fijnzinnige Christelijke pendanten aan te halen. Dat kan goed even zo fout zijn (al vind ik met dat liedje dan weer niet zoveel mis), maar de ene fout rechtvaardigt de andere niet.

Niettemin heb ik de petitie getekend. Boeken moet je niet verbieden. Vandaag dit boekje, morgen de Koran en overmorgen de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet om je aan te vallen hoor, maar je ben toch Christen? Je vindt het belachelijk dat een boekje wat kinderen leert dat God niet bestaat, verboden wordt. Ik begrijp dat niet, waarom lopen Christenen zo mee met Westerse regels en grondrechten dat ze hun eigen geloof lijken te vergeten?

Ik zou mij, wellicht schokkend voor sommigen, als niet-Christen ook kwaad maken als de Bijbel verboden zou worden.. de Bijbel is namelijk niets meer of minder waard dan welk ander boek dan ook.. voor sommigen heeft het echter persoonlijk wat meer waarde, maar wanneer we zomaar boeken gaan verbieden.. nee, ik snap niet dat jij hier zo lakoniek over doet.

First they came for the Communists, and I didn't speak up,

because I wasn't a Communist.

Then they came for the Jews, and I didn't speak up,

because I wasn't a Jew.

Then they came for the Catholics, and I didn't speak up,

because I was a Protestant.

Then they came for me, and by that time there was no one left

to speak up for me.

EDIT: Rare spelfouten weggehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is jammer dat seculier-humanisten zichzelf vooral profileren door zich af te zetten waar men het niet mee eens is. En al helemaal jammer dat dat kinderboekje zulke stereotypen neerzet. Over kritisch denken gesproken...

Maar dit soort denkbeelden bestaan!! En DIE denkbeelden worden er (uiteraard maar een heel klein beetje) mee bestreden. Als JIJ een ander godsbeeld hebt, dan hoef je je ook niet aangesproeken te voelen.

Dit illustreert mooi het probleem met God. Zoals Hitchens al zei: Je moet voor iedere gelovige een ander boek schrijven, want er zijn er altijd die zich niet kunnen vinden in het godsbeeld dat je presenteert.

Quote:
Een walgelijk werkje, en ik vind het dan geen excuus om dan maar met van die 'jij-bakken' aan te komen door dan niet al te fijnzinnige Christelijke pendanten aan te halen. Dat kan goed even zo fout zijn (al vind ik met dat liedje dan weer niet zoveel mis), maar de ene fout rechtvaardigt de andere niet.

Dat laatste ben ik met je eens, maar toch: als tegengas tegen alle christelijke propaganda (jaja, dat is er!) kan het best nuttig zijn, al was het alleen maar bedoeld als stof tot nadenken.

Quote:
Niettemin heb ik de petitie getekend. Boeken moet je niet verbieden.

Goed van je, maar ik had eigenlijk niet anders verwacht. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid