Spring naar bijdragen

Censuur agnostisch kinderboek


Dit boek verbieden is:  

  1. 1. Dit boek verbieden is:

    • Volslagen ontoelaatbaar
      11
    • Niet goed, maar geen ramp
      4
    • Neutraal
      2
    • Een goede zaak
      3


Aanbevolen berichten

Quote:

Het is jammer dat seculier-humanisten zichzelf vooral profileren door zich af te zetten waar men het niet mee eens is. En al helemaal jammer dat dat kinderboekje zulke stereotypen neerzet. Over kritisch denken gesproken... Een walgelijk werkje, en ik vind het dan geen excuus om dan maar met van die 'jij-bakken' aan te komen door dan niet al te fijnzinnige Christelijke pendanten aan te halen. Dat kan goed even zo fout zijn (al vind ik met dat liedje dan weer niet zoveel mis), maar de ene fout rechtvaardigt de andere niet.

Niettemin heb ik de petitie getekend. Boeken moet je niet verbieden. Vandaag dit boekje, morgen de Koran en overmorgen de Bijbel.

Dit is een volkomen legitieme stellingsname en bedankt voor het tekenen. Het zelfde geld ook omgekeerd trouwens: Ik zou waarschijnlijk even hard uit mijn plaat gaan als iemand de bijbel of de koran wilde verbieden. Ik heb wat achtergronden uitgezocht oa op wikipedia en het lijkt erop dat het verbod vooral uit islamitische hoek wordt nagestreeft

link

Maar mijn duits is erg slecht dus ik zou er naast kunnen zitten. In dien dat wel het geval is vrees ik binnenkort een grotere vraag om cencuur. En dan zou het wel eens jouw boeken kunnen betreffen. Kortom cencuur is een zeer eng middel voor een overheid. Dit is trouwens niet de eerste keer: in engeland zeurt men ook al over het sprookje van de drie biggetjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 136
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ik zou mij, wellicht schokkend voor sommigen, als niet-Christenen ook kwaad maken als de Bijbel verboden zou worden.. de Bijbel is namelijk niets meer of minder waard dan welk ander boek dan ook.. voor sommigen heeft het echter persoonlijk wat meer waarde, maar wanneer we zomaar boeken gaan verbieden.. nee, ik snap niet dat jij hier zo lakoniek over doet.

First they came for the Communists, and I didn't speak up,

because I wasn't a Communist.

Then they came for the Jews, and I didn't speak up,

because I wasn't a Jew.

Then they came for the Catholics, and I didn't speak up,

because I was a Protestant.

Then they came for me, and by that time there was no one left

to speak up for me.

Ik krijg hier een beetje kippenvel van maar je hebt wel gelijk. Een verbod op dit boekje is redelijk onschuldig maar het schept een precedent voor heel wat minder onschuldige verboden. En dit moet dan ook in de kiem gesmoord worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een agnost is een zwever en een ik weet het niet ik wil niet weten en daarmee de weg van de minste weerstand kan je je nooit geen buil vallen, en van verantwoordelijkheid nemen daar hebben agnosten nog nooit wat van vernomen.

Je hebt verschillende vormen van agnosticisme; maar jij neemt het een grote groep mensen kwalijk dat zij niet de arrogantie in zich hebben te denken alles te kunnen weten? Mensen die toegeven dat wij als mensen beperkt zijn in onze waarnemingen en gewoonweg niet in elkaar zitten om alles te kunnen verklaren... je noemt realiteitsbesef de 'weg van de minste weerstand'?

Vreemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een samenleving waarin atheïsten, christenen, moslims, joden, et cetera volop van zich laten zien en horen door boekjes, posters, reclames, optochten, et cetera, mét respect en waardering voor elkaar, lijkt mij een heel stuk boeiender dan een samenleving waar alles wat met levensbeschouwing te maken heeft maar vooral in het verborgene (de privésfeer heet dat dan) moet worden gedrukt of zelfs verboden wordt. Of waar maar één levensbeschouwing, religie of geen religie, van zich mag laten horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als dit boek een belediging is voor het Christendom is het juist dat het verboden wordt,Duitsland als Christelijke natie en haar regering wensen verantwoordelijkheid te nemen.Zouden ze in Den Haag ook is moeten doen als zogenaamde Christelijke regering.

Zeg, we hebben toch scheiding van kerk en staat of ben ik nou gek?

Ik weet niet precies wat er in dat boekje staat, maar wat ik ervan gevonden heb lijkt het mij ook niet echt geweldig zegmaar, en ik zou het ook eigenlijk echt niet in de verkoop willen, maar een verbod vind ik echt te ver gaan. Christelijke regering of niet, ik vind niet dat je boeken die kritisch naar het Christendom danwel Jodendom of wat dan ook kijken moet verbieden.

Ik vind dat je boeken alleen in extreme gevallen mag verbieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ja hoor, ga maar lekker verder slapen tot je op een dag wakker word in een wereld waar ook jouw favoriete boeken verboden worden. Dit boek is niet bepaald "Mein Kampf" en als dit al verboden kan worden dan geld dat voor veel, zo niet de meeste boeken.

Anders dan jouw vind ik de inhoud van de bijbel en de koran ook niet iets waarmee je kinderen moet lastig vallen, maar ik snap dat het zeer onwenselijk is om beide boeken te verbiedden. Ik zou er voor de straat op gaan als iemand dat zou proberen door te voeren.

Wanneer mijn favoriete boeken verboden worden dan zie ik dat vanzelf, dan kom ik wel in actie. smile.gif Ik ga niet in actie komen omdat een kinderboek dat leert dat God niet bestaat verboden wordt, enkel omdat het zou kunnen leiden tot censuur van MIJN favoriete boeken.. En voor die laatste aanname heb ik ook nog geen bewijzen gezien.

Ja die laatste spreuk ken ik ondertussen wel. 'Ik ben het niet eens met wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen tot mijn dood verdedigen'. Nou ja prima als jij de straat op gaat zodat andere mensen de bijbel/koran kunnen gaan lezen, maar als ik geloof dat iets slecht is voor een mens dan ga ik dus niet de straat op om ervoor te zorgen dat ze het toch maar kunnen lezen.


Samengevoegd:

Quote:

Het is jammer dat seculier-humanisten zichzelf vooral profileren door zich af te zetten waar men het niet mee eens is. En al helemaal jammer dat dat kinderboekje zulke stereotypen neerzet. Over kritisch denken gesproken... Een walgelijk werkje, en ik vind het dan geen excuus om dan maar met van die 'jij-bakken' aan te komen door dan niet al te fijnzinnige Christelijke pendanten aan te halen. Dat kan goed even zo fout zijn (al vind ik met dat liedje dan weer niet zoveel mis), maar de ene fout rechtvaardigt de andere niet.

Niettemin heb ik de petitie getekend. Boeken moet je niet verbieden. Vandaag dit boekje, morgen de Koran en overmorgen de Bijbel.

je hebt dus net getekend dat je graag zou willen dat een kind leert dat God niet bestaat.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Maar mijn duits is erg slecht dus ik zou er naast kunnen zitten. In dien dat wel het geval is vrees ik binnenkort een grotere vraag om cencuur. En dan zou het wel eens jouw boeken kunnen betreffen. Kortom cencuur is een zeer eng middel voor een overheid. Dit is trouwens niet de eerste keer: in engeland zeurt men ook al over het sprookje van de drie biggetjes.

Je link doet het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

je hebt dus net getekend dat je graag zou willen dat een kind leert dat God niet bestaat.

Nee hij heeft net getekend voor vrijheid van meningsuiting. Atheistische ouders zullen hun kinderen echt niet minder ongelovig opvoeden zonder dat boekje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Nee hij heeft net getekend voor vrijheid van meningsuiting. Atheistische ouders zullen hun kinderen echt niet minder ongelovig opvoeden zonder dat boekje.

Lijkt me een beetje simpel gedacht, dat hij enkel tekent voor vrijheid van meningsuiting. NU tekent hij gewoon tegen een verbod op een kinderboekje dat leert dat God niet bestaat.

Staat het recht op vrijheid van meningsuiting trouwens in de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dat je boeken alleen in extreme gevallen mag verbieden.

Extreme boeken... Mein Kampf I presume?

Vind ik een lastige: ik begrijp bijzonder goed waarom het destijds verboden is, maar het is een historisch zeer belangrijk werk. Daarom moet er mi niet een algeheel verbod op komen. Ik zou het niet prettig vinden als mijn fictieve kinderen het bij de openbare bieb konden lenen, maar het moet wel toegankelijk blijven voor historicie en zo; misschien wel voor iedere volwassene zelfs.

(Ja, ik heb het gelezen, maar er is geen doorkomen aan en gek genoeg mi één van de slechts geschreven boeken ooit. Adolf H. was niet bepaald de J.K. Rowling van zijn tijd.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Staat het recht op vrijheid van meningsuiting trouwens in de bijbel?

Heb je medemens lief als uzelf?

Wat gij niet wil dat u geschied, doe dat dan ook een ander niet.knipoog_dicht.gif

@marinuscopy

bijvoorbeeld ja

en Mein Kampf is ook niet helemaal verboden in nederland hoor. In sommige winkels verkopen ze het nog wel onder de toonbank en in de grote bibliotheken hebben ze hem ook wel, al mag je het alleen lezen voor bijvoorbeeld studie en mogen ze het niet uitlenen.

Dus zo totaal is dat verbod ook weer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Staat het recht op vrijheid van meningsuiting trouwens in de bijbel?

Nee, maar hoe relevant is dat wat er in de bijbel staat precies in een seculiere maatschappij. (Overigens staat er wel iets over "Onderzoek alle dingen" kweenie hoor, maar dat pleit niet bepaald voor censuur)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

..je er ook niet in verdiept merk ik?

Ik heb het boekje helemaal gelezen.

'And the morale of the fable is; if you don’t know God, be glad about this

Just in case someone might follow ‘who knows not God, must be quite hollow’

A secret I will break to you (and you may tell others about it too;

The Faith in God around our globe is just bad magic, just a joke.

Rabbis, priests and muftis too are ‘naked apes’ like me and you.

Only the see floating ‘ghosts’ and wear quite funny caps and clothes.

They couldn’t fool our Piglet when it laughed and laughed at all of them.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@marinuscopy

bijvoorbeeld ja

en Mein Kampf is ook niet helemaal verboden in nederland hoor. In sommige winkels verkopen ze het nog wel onder de toonbank en in de grote bibliotheken hebben ze hem ook wel, al mag je het alleen lezen voor bijvoorbeeld studie en mogen ze het niet uitlenen.

Dus zo totaal is dat verbod ook weer niet.

Bedankt voor de aanvulling. Het is in alle opzichten een vreselijk boek en een beetje controle moet je er wel op houden als overheid. Maar cencuur is zinloos: ik had mijn exemplaar binnen 10 minuten van internet geplukt. Het gevaar met dat soort kopien is dat de inhoud makkelijk veranderd kan worden. Het zou beter zijn als er een door de overheid gecontroleerd exemplaar beschikbaar kwam denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Heb je medemens lief als uzelf?

Wat gij niet wil dat u geschied, doe dat dan ook een ander niet.
knipoog_dicht.gif

Hmm oke ik betwijfel of je die laatste regel hier zomaar op kunt betrekken maar goed.. smile.gif Aangezien veel Christenen het recht op vrijheid van meningsuiting zo belangrijk achten, lijkt het me toch dat het echt expliciet in de bijbel staat. Of nemen ze het enkel aan als een belangrijk gedachtegoed omdat ze nu eenmaal zijn opgegroeid met deze wetten en Westerse normen en waarden?

Heb je je medemens lief als je wilt dat kinderen kunnen lezen dat God niet bestaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb het boekje helemaal gelezen.

'And the morale of the fable is; if you don’t know God, be glad about this

Just in case someone might follow ‘who knows not God, must be quite hollow’

A secret I will break to you (and you may tell others about it too;

The Faith in God around our globe is just bad magic, just a joke.

Rabbis, priests and muftis too are ‘naked apes’ like me and you.

Only the see floating ‘ghosts’ and wear quite funny caps and clothes.

They couldn’t fool our Piglet when it laughed and laughed at all of them.'

En dat is erger dan "De dwaas zegt er is geen god" en andere laatdunkende uitspraken uit de bijbel over andersgelovigen omdat?

Kijk ik vind het boekje ook wat overdone soms, maar cencuur gaat veel te ver. Als je het niet wilt lezen: niemand dwingt je, maar dwing dan ook niemand om het níet te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Het moraal slaat op de uitspraakt dat men blijkbaar iets mist als je niet in God gelooft.. maar als kind hoef je je daar totaal niet druk om te maken.

Bovendien spreekt het zich uit tegen de diversiteit aan geloven over de hele wereld, niet over het bestaan van de god zelf.

Er staat; the faith in God around our globe is just bad magic, just a joke.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bedankt voor de aanvulling.

Graag gedaansmile.gif

Quote:
Het is in alle opzichten een vreselijk boek en een beetje controle moet je er wel op houden als overheid. Maar cencuur is zinloos: ik had mijn exemplaar binnen 10 minuten van internet geplukt.

KLopt ja, ik heb het nooit geprobeerd, maar dat is me op school ook verteld ja: dat je zo een engels versie van Mein Kampf te pakken hebt.

Ook om die reden is het volgens mij onzin om dat boekje te verbieden, als je persé wil dat niemand het leest moet je het vooral verbieden, een kinderboek zullen ze niet gauw illegaal gaan verspreiden denk ik, maar toch..

Ze kunnen beter het Mein Kampf regime van NL volgen, dan heb je er veel meer greep op lijkt mij..

Quote:
Het gevaar met dat soort kopien is dat de inhoud makkelijk veranderd kan worden. Het zou beter zijn als er een door de overheid gecontroleerd exemplaar beschikbaar kwam denk ik.

En daarom zouden ze er beter aan doen om het niet totaal te verbieden zoals ik al eerder zei. Maargoed, ik vind het sowieso onzin dat ze kinderboeken gaan verbieden, het is überhaupt niet goed dat ze boeken verbieden, maargoed, dat moeten ze zelf maar weten. We zijn het in ieder geval met elkaar eens geloof iksmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er staat; the faith in God around our globe is just bad magic, just a joke.

Tja: nou en? Christenen zeggen vaak hetzelfde over nagenoeg iedere andere religie. Dus wat is het grote probleem? Waarom jullie wel en wij niet?


Samengevoegd:

Quote:

We zijn het in ieder geval met elkaar eens geloof ik
smile.gif

Ja dat klopt iig flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmm oke ik betwijfel of je die laatste regel hier zomaar op kunt betrekken maar goed..
smile.gif
Aangezien veel Christenen het recht op vrijheid van meningsuiting zo belangrijk achten, lijkt het me toch dat het echt expliciet in de bijbel staat. Of nemen ze het enkel aan als een belangrijk gedachtegoed omdat ze nu eenmaal zijn opgegroeid met deze wetten en Westerse normen en waarden?

Het lijkt mij dat als jij je mening wilt uiten en je kinderen de kinderbijbel wil voorlezen, dat je in het kader van deze uitspraak niet zou kunnen maken om anderen te verbieden hun kinderen uit een agnostisch kinderboekje voor te lezen.

Maargoed, het is misschien inderdaad een beetje vergezochtpuh2.gif

Quote:
Heb je je medemens lief als je wilt dat kinderen kunnen lezen dat God niet bestaat?

Dat is weer de andere kant van de medaille ja. Het is de kunst het evenwicht te vinden tussen het liefhebben van je medemens door hen te vertellen dat God bestaat en van ze houdt enzo en ze hun gang laten gaan door ze hun kinderen agnostische boekjes voor te lezen, in het kader van vrijheid van religie en meningsuiting en dat alles..

En dat evenwicht wordt niet gehandhaafd door een totaal verbod.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het anders wel goed dat Duitsland hun traditie van het verbieden van boeken nog steeds in stand durft te houden.
yes.gif

Ze doen het al heel lang. Zo'n 500 jaar geleden, zo'n 70-80 jaar geleden, etc.
engel.gif

Ach, de eerste drie cd's van de band Cannibal Corpse zijn daar verboden, ze mogen geen nummers van die platen daar spelen. Dat is kunst, dat begrijpen ze niet, ze verbieden wel snel dingen volgens mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er staat; the faith in God around our globe is just bad magic, just a joke.

Ja.. 'het geloof in God', dus niet 'Het bestaan van God'.


Samengevoegd:

Quote:

Scientology was daar ook verboden toch?

Volgens mij heeft scientology er gewoon de status 'sekte' en geen 'religie' gekregen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid