Spring naar bijdragen

Vasten/40dagentijd.


Aanbevolen berichten

6-2-2008 is het Aswoensdag daarmee begint de Grote of Heilige Vasten/40 dagentijd,in navolging van Jezus Christus die 40 dagen vaste.

Vasten wil zeggen hoog uit wat brood en groenten,geen drank snoep enz enz,zo ook niet uit gaan. En veel gebed en meditatie.

Uit onderzoek is gebleken dat ook steeds meer jonge mensen de Vasten gaan houden.

Wie vast er hier van de forumleden.

Ter informatie ook de Adventstijd is een vastentijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 86
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Doen de katholieken dit dan ieder jaar opnieuw?

Niet allemaal denk ik knipoog_dicht.gif

Het zal ongetwijfeld vrijwillig zijn.

Maar wel een goede voorbereiding op Pasen denk ik.

De protestaten hebben ook iets dergelijks (volgens mij heet dat de lijdenstijd). Ook 40 dagen van bezinning, maar dan zonder het vasten puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Doen de katholieken dit dan ieder jaar opnieuw?

In de katholieke Kerk zijn er maar twee vastendagen: Aswoensdag en Goede Vrijdag. Dan mag je maar één maaltijd per dag eten en geen vlees. Verder mag je tijdens de vastentijd enkel geen vlees op vrijdag eten, en op zondag niet vasten. Op Stille Zaterdag om 12 uur 's middags worden de vasten verbroken. Erg jonge kinderen en zieke of te zwakke mensen mogen niet meedoen.

De vastentijd is zo elk jaar weer een bezinnende periode als voorbereiding op het grote Paasfeest. Vroger waren de vasten nog veel strenger; dan mocht je elke dag maar één maaltijd eten en werd er zondag ook gevast. Nu zijn de regels dus een stuk minder streng en is het aan jou om er zelf eventueel méér van te maken dan enkel het minimum. De adventsperiode is echter geen vastentijd, hoewel je dan altijd alsnog zelf kunt vasten als je daar behoefte aan hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Weer wat geleerd
smile.gif

Wordt dat weleens gedaan dan (40 dagen vasten)?

Sjaloom hopeloos,

Voor zover ik weet doet niemand dat tijdens de adventsdagen (over beproevingen gesproken: gaan vasten als er allerlei lekkers in de winkels ligt puh2.gif). Maar er zijn inderdaad wel christenen, niet enkel katholieken, die de volle veertig dagen van de vastentijd vasten.

Zelf heb ik dat ook twee jaar geprobeerd, toen ik nog volop baptist was, maar werd er net iets te snel ziek van. Nu hou ik qua vasten een mild regime aan: de minimale regels en verder enkel water op Aswoensdag en Goede Vrijdag en geen tussendoortjes en tweede porties avondeten tijdens de vastentijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel een paar vrienden die meedoen aan de vasten, door geen dessertjes te eten enzo (vorig jaar deden we een feestje tijdens de vasten waarop ook één van die vrienden uitgenodigd was, en die heeft dan effectief een mandarijntje gegeten in plaats van de kommen chips enzo die er stonden, vond ik wel sterk). Zelf vind ik het ook wel een erg zinvolle traditie, ik kan niet zeggen dat ik er aan mee doe maar ik maak wel van de gelegenheid gebruik om zelf tijdens die periode afstand te nemen van iets waarvan ik het gevoel heb dat het een plaats inneemt die het niet hoort te hebben. Triviale dingen hoor, stel je er niet te veel bij voor (vorig jaar heb ik bijvoorbeeld geen make-up gedragen tijdens de vasten, wat voor iemand die zo veel met haar uiterlijk bezig is als ik op sommige momenten toch wel aanpassen was).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor dat men aan het volle vasten toe is gaat een geestelijke groei voor af,vasten doe je niet zomaar,het vasten in navolging van Jezus Christus de Heilige Verlosser is een Genade,maar voor iedereen beschikbaar.

De 40 dagen tijd is een vreugdevolle genadetijd,en zo op weg naar een glorievol Pasen,zodat het niet alleen uiterlijk Pasen is maar ook Pasen in het hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sacerdos, je doet net of je het allemaal heel goed weet en volgens mij enigszins ten onrechte... misschien goed om de KKK er even op na te slaan...

Onthouding van iets waar je te gehecht aan bent...

Ik heb al wilde plannen om deze vasten heel disciplinair te zijn met getijdengebed worshippy.gif maar ja.. wil wel iets voornemen dat ik ook vol kan houden...

40 dagen geen make up dat is een goeie! Ben verslaafd aan mascara bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vorig jaar heb ik voor het eerst gevast. Dit kwam eigenlijk, doordat een klasgenoot van mij katholiek is en ik met haar mee ging doen.

Ik ben toen na gaan denken over het nut van vasten en ik heb er veel van geleerd.

Ik ga dit jaar dan ook zeker vasten en ik vast door: maar drie maaltijden per dag te eten en niks tussendoor.

Wel ga ik 23 februari op huwelijksreis, dus dit jaar ga ik niet de volle 40 dagen vasten.

Door het vasten heb ik leren zien, dat het eigenlijk heel normaal is dat wij altijd tussendoor eten, terwijl dat het eigenlijk niet is.

Ook ben ik mij meer bewust geworden van wat ik met mijzelf wil doen en heb echt veel meer tijd met

God doorgebracht (ook als ik honger had puh2.gif).

Het is een mooie ervaring, die ik, als jonge christen, graag vaker zo doen en dus ga doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger toen ik klein was spaarde we onze snoepjes altijd op in de vasten tijd. Als we dan wat lekkers kregen dan deden we het in onze 'snoep spaarpot' en die mochten we dan opeten als de vaste tijd voorbij was. smile.gif hihi

Dit jaar ga ik het wel weer doen, in de vorm van, geen tussendoortjes, geen snoep enz. Gewoon 3 maaltijden per dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Snow: Dat deden wij vroeger ook. Dat was echt een opgave voor mij puh2.gif

Dit jaar vast ik hetzelfde als dat ik al een paar keer voorbij heb zien komen: geen tussendoortjes, geen suiker in de yoghurt/kwark/koffie/thee e.d. Verder houd ik met eten rekening met beleg. Zo is boter op brood iets waar ik vreselijk mee kan overdrijven (oftewel: niet doen), sla ik ook zoet beleg over en pas ook met gewoon beleg op met de hoeveelheid. En wanneer ik bij het avondeten de keuze heb tussen verschillende slasauzen (bijvoorbeeld), komt die saus er niet op.

En wellicht dat ik nog iets aan de tijd dat ik op de computer zit ga doen.

Als ik meer vast dan dit ga ik problemen met m'n energie en concentratie krijgen, dus voor mij is dit het maximum.

En misschien, misschien, als mijn enkel het aankan, meedoen aan de midvastenloop (een sponsorloop van 40 km door twente voor een goed doel).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hen die ziek zijn mogen niet vasten ,hen met zware arbeid moeten een volle maaltijd per dag eten.

Voor de rest kan men alles verzinnen geen TV kijken of muziek luisteren,maar dat zijn uitvluchten om toch wat eten betreft je gang te gaan; Vasten is dat men zich onthoudt van eten alleen het noodzakelijke dus wat brood ,groenten,en vocht.Dat men in de vastentijd ook niet uit gaat en zich zeer beperkt in vermaak is op zijn plaats.Het is ook bij uitstek een tijd voor meditatie en gebed en overdenking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Sacerdos: Volgens mij gaat het niet om uitvluchten verzinnen. Vasten is in mijn ogen iets laten waar je niet of moeilijk zonder kan. Het gaat om de uitwerking toch? Als ik niet zou eten, alleen maar rauwkost en bouillon zou ik na een dag al van mijn graatje gaan. Maar als je gek bent op toetjes en je laat dat een maand staan, kan dat een behoorlijke beproeving zijn hoor! En wat ergens werd genoemd: geen maskara als je verslaafd bent aan maskara. Reken maar dat dat lastig is. Etc. Het gaat om het uiteindelijke doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid