Spring naar bijdragen

christendom, jodendom en islam


Aanbevolen berichten

ik vind het zo jammer dat er zoveel ruzie tussen deze drie godsdiensten. ze weten toch allemaal dat ze dezelfde wortels hebben. en als je gelooft in een van die godsdiensten, dan zegt je godsdienst niet dat je de andere godsdienst moet onrespecteren. en deze godsdiensten geloven allemaal in dezelfde God. dus waarom al die geruzie.

je hoeft niet perse in de andere godsdienst te geloven om elkaar te kunnen acsepteren.

wat vinden jullie???

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Maar misschien is Allah wel dezelfde als God, maar kiest hij ervoor om zich op een andere manier te openbaren aan de moslims dan aan christenen.

Dat zou inconsistent zijn met het karakter van de God zoals we die kennen in het Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar misschien kennen zij Allah wel op een andere manier. Ik bedoel een heel simpel voorbeeld. Maar de djihad, niets anders dan de kruistochten.

Dat is het wel degelijk. Buiten de vraag welke Jihad (http://nl.wikipedia.org/wiki/Jihad) je bedoelt, ik ga maar even uit van de zgn. heilige oorlog is het doel alsmede de middelen van beide zaken volkomen anders.

De Jihad als heilige oorlog, de Jihad ook die we zien bij groeperingen als Al-Quaida, Hamas, Islamitische Jihad en aanverwante bewegingen hebben als doel een/de Islamitische staat te vestigen, de 'zionistische' entiteit te vernietigen samen met een hoop andere ongelovigen. Een missie die een sterk religieuze notie kent en waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen burgers en militairen, een missie waarbij haalbaarheid, kosten en verlies van eigen levens irrelevant is en een missie van georganiseerde groepen die (deels) buiten de normale maatschappelijke structuur optreden.

Daarentegen hadden de kruistochten meestal een vrij helder en min of meer haalbaar doel voor ogen, het veroveren van het Heilige Land en werdt uitgevoerd door militairen op reguliere manier. Dat er (te) veel excessen plaatsvonden klopt, maar dat heeft deels ook te maken met de tijdsgeest.


Samengevoegd:

Quote:

Ik ben het met je eens dat de djihad niets anders is dan de kruistochten. De kruistochten vind ik ook niet christelijk.

Dat de kruistochten misschien niet christelijk waren wil niet zeggen dat je ze kunt gelijkschakelen aan de Jihad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom is het onchristelijk om Jeruzalem te willen bevrijden uit (wat men destijds zag als) een onderdrukkend regime van moslims?

Ef 6,12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. (NBG)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat zou inconsistent zijn met het karakter van de God zoals we die kennen in het Christendom.

Ja, maar waarom zou God zich aan de Bijbel moeten houden? Hij staat er toch boven?

Misschien is zijn hoofddoel wel om een persoonlijke relatie op te bouwen met individuele mensen en openbaart hij zich aan elk volk anders, omdat niet elk volk hetzelfde zou reageren op dezelfde openbaring en kiest hij een vorm van openbaring die optimaal is per volk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Arabische christenen zullen het vermoedelijk met je oneens zijn: zij noemen God immers Allah.
knipoog_dicht.gif

okeej, je hebt een punt knipoog_dicht.gif

Ik had er niet over nagedacht, zou ook niet weten hoe Ik het dan neer zou moeten zetten.

Maar volgens mij snapt iedereen wat ik bedoel smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]De God van de joden heeft ook geen Zoon. Waarom is die volgens jouw redenering dan wel gelijk aan de christelijke God?
knipoog_dicht.gif

Daarom staat er ook de Vader, ik denk dat de Joden maar 1 van de 3 "onderdelen" van God hebben geaccepteerd.

Al kennen de Joden de messias wel, ze geloven alleen niet dat dat Jezus is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, maar waarom zou God zich aan de Bijbel moeten houden? Hij staat er toch boven?

God heeft Zijn Woord (de Bijbel) zelfs boven Zichzelf gesteld, waardoor Hij Zichzelf verplicht zich te houden aan alle beloften die Hij in Zijn Woord heeft geschreven. Daarom kunnen wij mensen Hem ook houden aan Zijn beloften over redding, verlossing, bevrijding, gezondheid, genezing, voorspoed, vrede, blijdschap enz.

Quote:
Misschien is zijn hoofddoel wel om een persoonlijke relatie op te bouwen met individuele mensen en openbaart hij zich aan elk volk anders, omdat niet elk volk hetzelfde zou reageren op dezelfde openbaring en kiest hij een vorm van openbaring die optimaal is per volk.

Jezus zegt dat Hij dé Weg, dé Waarheid en hét Leven is en dat niemand tot God, de Vader, kan komen dan door Jezus Christus. Hij is niet veranderd en zal zo blijven en het geldt voor alle volken dat ze alleen door Jezus tot God kunnen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God heeft Zijn Woord (de Bijbel) zelfs boven Zichzelf gesteld, waardoor Hij Zichzelf verplicht zich te houden aan alle beloften die Hij in Zijn Woord heeft geschreven. Daarom kunnen wij mensen Hem ook houden aan Zijn beloften over redding, verlossing, bevrijding, gezondheid, genezing, voorspoed, vrede, blijdschap enz.

[...]

Ik ben erg benieuwd waar je dat vandaan hebt. Als het in de Bijbel staat dan is dat een cirkelredenatie van je, want je gebruikt dan teksten uit de Bijbel om te zeggen dat de Bijbel het ware woord is.

Zo kan ik ook een boekje maken met daarin twee zinnetjes:

1) God bestaat niet

2) Alles wat er in dit boekje staat is de waarheid.

Op grond van dit boekje kan ik concluderen dat God niet bestaat, want het boekje zegt immers dat het boekje niet kan liegen. Maar dit is een foute redenatie, want het is ook een cirkelredenatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen hebben 'nationalisme' op de plaats van God gesteld,geruggensteund door hun respectievelijke geestelijken en dat was verkeerd.

Geestelijke hoererij noemt men dit.

Babylon de Grote

(Openbaring 17:5-6) . . . „Ba̱bylon de Grote, de moeder van de hoeren en van de walgelijkheden der aarde.â€â€ƒEn ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed der heiligen en van het bloed van de getuigen van Jezus. . . .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat we alledrie in dezelfde God geloven, ten eerste omdat er maar één God is, ten tweede omdat er voldoende gelijkenissen aan te wijzen in het gods
beeld
van joden, christenen en moslims. Wel denk ik dat ze het niet alledrie goed kunnen zien: God heeft geen gespleten persoonlijkheid.

Zijn de gelijkenissen groter dan de verschillen? De kern van het christelijke geloof, namelijk Christus, ontbreekt volkomen bij de Islam, dat is, hij komt wel voor, maar gestript van Zijn Goddelijke natuur en door een goedkope wisseltruc niet gekruisigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Zijn de gelijkenissen groter dan de verschillen? De kern van het christelijke geloof, namelijk Christus, ontbreekt volkomen bij de Islam, dat is, hij komt wel voor, maar gestript van Zijn Goddelijke natuur en door een goedkope wisseltruc niet gekruisigd.

Dat is altijd nog meer dan de joden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De God van het jodendom, het christendom en de islam is dezelfde: de God die zich aan Abram openbaarde. De godsdiensten zelf (en de kijk op God) zijn anders. De Joden geloven inderdaad in een messias, maar niet een zoals Jezus, maar een aardse die hen zal bevrijden (niet van zonde, maar van overheersing). De drieëenheid is een dogma die pas later in de kerk is gekomen (maar dat is iets voor een andere discussie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, de Joden geloven wel in de messias. Ze geloven alleen niet dat dat Jezus is.

Jezus wordt in de Koran ook aangeduid als Isa Masih, Jezus de messias. Ook geloven Korans dat Jezus aan het einde der tijden zal wederkeren om het einde der tijden in te luiden. Dat is dus ook geloof in een messias die ze zelfs invullen met de persoon van Jezus. Altijd nog meer dan de joden die hem vanuit de talmoedische traditie enkel de titel van charlatan of boze tovenaar toedichten.

Quote:

[...]Is dat zo? Persoonlijk vind ik een menselijke, niet gekruisigde Jezus minder dan helemaal geen Jezus.

Persoonlijk vind ik het geloof in Jezus als menselijke messias nog altijd beter dan het afwijzen van Jezus als charlatan en boze tovergeest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid