Spring naar bijdragen

christendom, jodendom en islam


Aanbevolen berichten

zelf vind het vreselijk dat er ruzie wordt gemaakt om Iraël. Kunnen ze er geen algemeen religieuze plaats maken met synagogen, kerken en moskeeën?

En al zijn er wel wat ietwat verschillen tussen de godsdiensten, toch zijn er wel duidelijke overeenkomsten. In elke godsdienst staat dat je elkaar moet respecteren en vredig moet houden. hebben dan de mensen die ruzie maken om de godsdiest zoals terroristen etc. en die elkaar pesten en uitschelden niet een heel grote zonde begaan. zijn ze dan nog wel een goede onderdaan van God? Ik betwijfel dat.


Samengevoegd:

zelf vind het vreselijk dat er ruzie wordt gemaakt om Iraël. Kunnen ze er geen algemeen religieuze plaats maken met synagogen, kerken en moskeeën?

En al zijn er wel wat ietwat verschillen tussen de godsdiensten, toch zijn er wel duidelijke overeenkomsten. In elke godsdienst staat dat je elkaar moet respecteren en vredig moet houden. hebben dan de mensen die ruzie maken om de godsdiest zoals terroristen etc. en die elkaar pesten en uitschelden niet een heel grote zonde begaan. zijn ze dan nog wel een goede onderdaan van God? Ik betwijfel dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als jullie dachten dat ik moeite heb met het christendom dan heb je mijn mening over islam nog niet gehoord. Hoewel ik moslims zonder meer respecteer als mens heb ik geen goed woord over voor islam. Het enige wat mi goed geregeld is binnen die godsdienst zijn de rechten van dieren (die zeker voor die tijd erg verlicht waren).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als jullie dachten dat ik moeite heb met het christendom dan heb je mijn mening over islam nog niet gehoord. Hoewel ik moslims zonder meer respecteer als mens heb ik geen goed woord over voor islam. Het enige wat mi goed geregeld is binnen die godsdienst zijn de rechten van dieren (die zeker voor die tijd erg verlicht waren).

Heb je dat laatste zinnetje over die dieren zelf bedacht of ergens gelezen? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Tom: nee, het is echt waar. De islam is in ieder geval in woord zeer diervriendelijk. Hoewel ritueel slachten het een slechte naam geeft is zelfs dat diervriendelijk. (ziet er bruut uit, maar indien goed uitgevoerd is het dier binnen 3 sec bewusteloos.) Maar goed profeet Mo had verlichtte ideeen over dieren en dat mag best genoemd worden ja

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar wat is er dan zo erg aan de islam. het verschilt niet veel met de christendom

Nou dat gedeelte dat ik gestenigd, onthoofd of uit het raam gegooid moet worden omdat ik een man heb ipv een vrouw, daar begint het al mee. Verder vind ik de rechten van de vrouw binnen islam ondermaats. Dan natuurlijk ook nog de algehele houding tegen andersdenkenden en afvalligen. Het superioriteitsdenken wetenschap uit de koran (hahahaha) regeltjes die geen enkele logica schijnen te hebben, etc etc

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Who am I: misschien is het een goed idee om eerst de drie godsdiensten gedetailleerder te onderzoeken voordat je zegt dat ze bijna hetzelfde zijn. knipoog_dicht.gif Men probeert al zovaak die drie godsdiensten bij elkaar te brengen, maar dat gaat niet...

Joden: moeten niks van het christendom en de islam hebben

Christenen: moeten niks van de islam hebben

Moslims: moeten niks van het jodendom en het christendom hebben

Allen beweren ze de enige ware godsdienst te verkondigen, terwijl er toch genoeg verschillen tussen zitten. Het kán niet samengaan, tenzij men hun eigen overtuiging gaat verloochenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou dat gedeelte dat ik gestenigd, onthoofd of uit het raam gegooid moet worden omdat ik een man heb ipv een vrouw, daar begint het al mee. Verder vind ik de rechten van de vrouw binnen islam ondermaats. Dan natuurlijk ook nog de algehele houding tegen andersdenkenden en afvalligen. Het superioriteitsdenken wetenschap uit de koran (hahahaha) regeltjes die geen enkele logica schijnen te hebben, etc etc

Weet je zeker dat die dingen in de koran staan,of ga je hier van uit na alle dingen die te zien zijn geweest afgelopen jaren.

laatst kwam ik in gesprek met een moslim, die mij vertelde dat volgens de koran islamieten respect moeten hebben voor anders gelovenden.

Nou durf ik geen uitspraken over de manier hoe een vrouw behandeld word in de islam.

je kan best goed discuseren met islamieten, als niemand elkaar maar probeerd te overtuigen dat hun geloof het juiste is, het is handig puur en alleen om dingen te weten te komen over bijv de islam wat je niet wist.

Omdat zo weer te gebruiken in dit soort discussies.

Dit verklaard opzich dat bepaald ingestelde gelovigen (islamiet of christen of jood ) geen hekel hebben aan elkaar.

Er zijn natuurlijk mensen christen jood of islamiet , die geen ander geloof dulden maar dat ligt vooral aan karakters van mensen denk ik.

En voor als nog ben ik er niet veel tegen gekomen die zo denken

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Casper,

Ik heb een tijd rondgehangen op het ontdekislam forum en misschien zou jij dat ook eens moeten doen. Verder moet je eens googelen op woorden als sharia, Iran, KSU ed. De Islam is een zeer intolerate godsdienst over het geheel genomen en dat merk je ook.

Maar het gaat allemaal hard de goede richting op hoor. In islamitische landen als Iran worden homo's meestal opgehangen wat natuurlijk humaner is als steniging. En verkrachte vrouwen worden zelfs niet meer geexecuteerd maar krijgen enkel nog stokslagen.

Ik ben geen Wilderiaan, maar de Islam is een grote bedreiging van mensenrechten. Moet ook stevig aangepakt worden in Europa denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Koran is lang zo hard niet jegens homo's of vrouwen als het beleid dat wordt gevormd aan de hand van interpretaties van de Koran.

Maar de Islam is meer dan zijn heilige boek, idd worden in veel zuiver islamitische landen vrouwen slecht behandeld en homo's nog veel slechter. Ook dat valt imo binnen de Islam, hoe leuk die godsdienst op papier ook mag klinken (want de Koran is echt niet zo gewelddadig etc. als men vaak denkt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat in iran dat allemaal gebeurd maar toch vraag ik me af of de moslims in onze cultuur er ook zo over denken,ik ben er zelf wel verder benieuwd na, zal is proberen te zoeken op de termen.

Even kijken; mijn zus is met enige regelmaat uitgemaakt voor hoer door jongens met een arabisch voorkomen. Geweld jegens homo's is in dit land bijna uitsluitend op de rekening te schrijven van moslims. Ik hoef in bepaalde wijken echt niet hand in hand te lopen met mijn vriend of je krijgt in gebrekkig nederlands termen als "kanker-AIDS-homo" naar je hoofd.

Als Europese moslims verschillen van arabische is dat ze nog intoleranter zijn. Op papier is het allemaal idd leuk, maar in de praktijk is het een monsterlijke godsdienst.

En ja, er zijn zat moslims die er wel gezonde ideeën op na houden. Maar die nemen de sharia niet serieus

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Even kijken; mijn zus is met enige regelmaat uitgemaakt voor hoer door jongens met een arabisch voorkomen. Geweld jegens homo's is in dit land bijna uitsluitend op de rekening te schrijven van moslims. Ik hoef in bepaalde wijken echt niet hand in hand te lopen met mijn vriend of je krijgt in gebrekkig nederlands termen als "kanker-AIDS-homo" naar je hoofd.

Als Europese moslims verschillen van arabische is dat ze nog intoleranter zijn. Op papier is het allemaal idd leuk, maar in de praktijk is het een monsterlijke godsdienst.

En ja, er zijn zat moslims die er wel gezonde ideeën op na houden. Maar die nemen de sharia niet serieus

Dat zijn geen moslims, maar allochtonen/buitenlanders, een religie is iets anders dan een cultuur. En dat wordt vaak verward met elkaar. Als je jezelf gelovig wilt noemen dan moet je er ook naar streven om dit uit te draen, dat geld voor moslims, maar ook voor chrisstenen, naar mijn mening vertegenwoordigd president Bush nou niet het grote voorbeeld als Christen, hoewel hij dat wel profileert.

Je moet een religie beoordelen op zijn Boek en niet op de 'aanhangers'.

Ik ben trouwens ook op verschillende islamitische fora geweest en nou moet ik zeggen dat het ontdekislam forum weer gekaaapt is door Marokkanen en dat er veel napraters en wannabees opzitten, er is een discussieforum waar ze gewoon goedgemanierd willen discussieren en dat is op turntoislam.com, er zitten af en toe wel wat opmerkingen tussen maar die worden meteen aan de hand van koranteksten en andere islamitische gezegdes 'bestraft'


Samengevoegd:

Quote:

Dat lijkt me een goed einde van deze zijweg. Oftewel: terug naar het onderwerp graag.

Sorry bloos.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ben erg benieuwd waar je dat vandaan hebt. Als het in de Bijbel staat dan is dat een cirkelredenatie van je, want je gebruikt dan teksten uit de Bijbel om te zeggen dat de Bijbel het ware woord is.

Zo kan ik ook een boekje maken met daarin twee zinnetjes:

1) God bestaat niet

2) Alles wat er in dit boekje staat is de waarheid.

Op grond van dit boekje kan ik concluderen dat God niet bestaat, want het boekje zegt immers dat het boekje niet kan liegen. Maar dit is een foute redenatie, want het is ook een cirkelredenatie.

Sorry Black Mathematician, maar ik moest ff zoeke voor ik de tekst had gevonden.

Jer. 1

12 Daarop zeide de HERE tot mij: Gij hebt goed gezien, want Ik waak over mijn woord om dat te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sorry Black Mathematician, maar ik moest ff zoeke voor ik de tekst had gevonden.

Jer. 1

12 Daarop zeide de HERE tot mij: Gij hebt goed gezien,
want Ik waak over mijn woord om dat te
doen
.

Wat heet uit context halen. muur.gif

4 Het woord des HEEREN dan geschiedde tot mij, zeggende:

5 Eer Ik u in moeders buik formeerde, heb Ik u gekend, en eer gij uit de baarmoeder voortkwaamt, heb Ik u geheiligd; Ik heb u den volken tot een profeet gesteld.

6 Toen zeide ik: Ach, Heere HEERE! zie, ik kan niet spreken, want ik ben jong.

7 Maar de HEERE zeide tot mij: Zeg niet: Ik ben jong; want overal, waarhenen Ik u zenden zal, zult gij gaan, en alles, wat Ik u gebieden zal, zult gij spreken.

8 Vrees niet voor hun aangezicht, want Ik ben met u, om u te redden, spreekt de HEERE.

9 En de HEERE stak Zijn hand uit, en roerde mijn mond aan; en de HEERE zeide tot mij: Zie, Ik geef Mijn woorden in uw mond.

10 Zie, Ik stel u te dezen dage over de volken en over de koninkrijken, om uit te rukken, en af te breken, en te verderven, en te verstoren; ook om te bouwen en te planten.

11 Wijders geschiedde des HEEREN woord tot mij, zeggende: Wat ziet gij, Jeremia? En ik zeide: Ik zie een amandelroede.

12 En de HEERE zeide tot mij: Gij hebt wel gezien; want Ik zal wakker zijn over Mijn woord, om dat te doen.

13 En des HEEREN woord geschiedde ten tweeden male tot mij, zeggende: Wat ziet gij? En ik zeide: Ik zie een ziedenden pot, welks voorste deel tegen het noorden is.

14 En de HEERE zeide tot mij: Van het noorden zal zich dit kwaad opdoen over alle inwoners des lands.

15 Want zie, Ik roep alle geslachten der koninkrijken van het noorden, spreekt de HEERE; en zij zullen komen, en zetten een iegelijk zijn troon voor de deur der poorten van Jeruzalem, en tegen al haar muren rondom, en tegen alle steden van Juda.

16 En Ik zal Mijn oordelen tegen hen uitspreken over al hun boosheid; dat zij Mij verlaten hebben, en anderen goden gerookt, en zich gebogen hebben voor de werken hunner handen.

17 Gij dan, gord uw lendenen, en maakt u op, en spreek tot hen alles, wat Ik u gebieden zal; wees niet verslagen voor hun aangezicht, opdat Ik u voor hun aangezicht niet versla.

18 Want zie, Ik stel u heden tot een vaste stad, en tot een ijzeren pilaar, en tot koperen muren tegen het ganse land; tegen de koningen van Juda, tegen haar vorsten, tegen haar priesteren, en tegen het volk van het land.

19 En zij zullen tegen u strijden, maar tegen u niet vermogen; want Ik ben met u, spreekt de HEERE, om u uit te helpen.

De kanttekening in de SV geeft mee wat gezien de context van deze schriftplaats van belang is:

amandelroede.

Of, stok, garde.

wel gezien;

Hebr. welgedaan, of goedgemaakt te zien, of met zien, ziende; verg. Deut. 5:28; ps. 33:3.

wakker zijn over Mijn woord,

Gelijk de amandelboom vroeg, wakker en haast bloeit en vruchten voortbrengt, alzo zal Ik vlijtig, naarstig en wakker zijn om mijn woord over de Joden haast te volbrengen. In het Hebr. wordt een woord gebruikt, dat wij in onze taal alzo niet kunnen navolgen, alsof men zeide: Ik zal amandelboomsgewijze wakker zijn, of gelijk de amandelboom daarvan den naam heeft dat hij wakker is om vrucht te dragen, alzo zal Ik enz.; verg. dit gezicht met Amos 8:2.

In Jeremia 1 gaat het over de roeping van Jeremia tot profeet van alle volkeren. Waarbij hij gekend en geheiligd is en dat God hem al kende lang voor zijn ontvangenis. Kennen betekent liefhebben. Iemand "Kennen van voor zijn ontvangenis" betekent: iemand liefhebben vanuit het diepste van zijn hart. De Heer heeft Jeremia lief vanuit het diepste van zijn hart. Dit komt naar voren in de verzen 4-6.

De verzen 7-10 gaan over het punt dat Jeremia zegt te jong te zijn en niet goed kan spreken. Daarin maakt God duidelijk dat Hij bepaalt aan en tegen wie Jeremia zal spreken. Op het moment dat de Heer de mond van Jeremia aanraakt, betekend dat Jeremia de woorden van de Heer in zijn mond gelegd krijgt en spreker namens de Heer is.

In het gedeelte 11-16 gaat het over een omvallende, kokende pot. Vers 11 en 12 geven aan dat God zijn woorden ook snel werkelijkheid zal gaan maken. In het voorjaar is de amandel de eerste boom die uitloopt: de amandel is een haaster! De Heer zal zich "haasten". Waken over je woord betekent: zorgen dat gebeurt wat je zegt. Daarna krijgt Jeremia van de Heer het inzicht dat vanuit het Noorden onheil zal losbarsten over het land. een kokende pot in het Noorden zal omvallen naar het ZUiden toe, is de beeldspraak. Een kokende pot betekent: vele grote rampen. De Babyloniërs zullen naar Juda en Jeruzalem komen om namens de Heer (1,10) recht te spreken en recht te zetten (1,13-16)

Je kan dus niet stellen op basis van vers 12 dat God dat zal doen wat hij zegt, als het hier specifiek gaat om de aanstelling van Jeremia als profeet. God stelt het woord absoluut niet boven zichzelf! Daarmee maak je God tot een papieren God zonder macht, want dat wat geschreven is, zal gebeuren. Dan werk je niet meer vanuit Goddelijke inspiratie, maar vanuit dictatie en dat is niet juist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Euh, zei jij onlang niet dat je de Bijbel niet aanbad? Wat is dit dan?!

De Bijbel aanbid ik inderdaad niet. Tenzij je bedoelt dat Jezus het Woord is. Jezus aanbid ik wel.

Iemand kan wel mooi 1 tekstgedeelte helemaal ontrafelen, maar ontrafel dan ook even de tekstgedeelten bij de volgende Bijbelteksten.

Rom 5,5

en de hoop maakt niet beschaamd, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de heilige Geest, die ons gegeven is

Rom 9,33

gelijk geschreven staat: Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een rots der ergernis, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.

Rom 10,11

Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.

1 Petr 2,6

Daarom staat er in een schriftwoord: Zie, Ik leg in Sion een uitverkoren en kostbare hoeksteen, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.

Heb 6,18

opdat door twee onveranderlijke dingen, waarbij het onmogelijk is, dat God liegen zou, wij, die (tot Hem de) toevlucht genomen hebben, een krachtige aansporing zouden hebben om de hoop te grijpen, die voor ons ligt.

Heb 6,13

Want toen God aan Abraham zijn belofte deed, zwoer Hij, omdat Hij bij niemand hoger kon zweren, bij Zichzelf

Heb 10,23

Laten wij de belijdenis van hetgeen wij hopen onwankelbaar vasthouden, want Hij, die beloofd heeft, is getrouw.

Tit 1,2

in de hoop des eeuwigen levens, dat God, die niet liegt, vóór eeuwige tijden beloofd heeft, terwijl Hij te zijner tijd zijn woord heeft openbaar gemaakt in de verkondiging,

Het gaat erom dat God Zich aan Zijn Woord houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zie, Ik leg in Sion een steen des aanstoots en een rots der ergernis, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.

Die is niet moeilijk! smile.gif Ik ben de steen des aanstoots aan wie christenen zich kunnen ergeren. Echter, wie wil luisteren naar mijn argumenatie, zal niet beschaamd uitkomen en uiteindelijk rationeler worden. flower.gif

No worries, just kiddin'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de bijbel (voordat Paulus het uit de context haalde):

13 Alleen de HEER van de hemelse machten is heilig, voor hem zijn angst en ontzag op hun plaats. 14 Hij zal een heiligdom zijn, maar ook de steen waaraan men zich stoot, de rots waarover de twee koningshuizen van Israël struikelen, de valstrik en het net waarin de inwoners van Jeruzalem verstrikt raken. 15 Velen zullen struikelen, ze komen ten val en worden vermorzeld, raken verstrikt en worden gevangen. - Jes. 8:13-15

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad wordt Jezus Christus de steen des aanstoots genoemd. Jij zegt 'Ik ben de steen des aanstoots aan wie christenen zich kunnen ergeren.', maar christenen ergeren zich niet aan de Christus. Alleen de onrechtvaardigen ergeren zich aan de Gezalfde.

Diegenen die willen luisteren naar Zijn argumentatie en Zijn wil ook zal doen, die zullen niet beschaamd uitkomen. Die zullen (niet (alleen) rationeler worden, maar die zullen) ontvangen wat God hen heeft beloofd.

No worries flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zion13

Als je dat zogenaamde verschil eens goed bekijkt vanuit christelijk perspectief, dan hou je je uitstekend aan het onderwerp, want je komt dan tot de ontdekking dat het verschil tussen de drie genoemde godsdiensten wel eens neer kan komen op een andere kijk naar God wat betreft Zijn manifestaties....het kan werkelijk wel eens om Die Ene God gaan! Ook als we het over Jezus hebben stuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De Bijbel aanbid ik inderdaad niet. Tenzij je bedoelt dat Jezus het Woord is. Jezus aanbid ik wel.

Jijzelf bedoelde dat het Woord van God de Bijbel was, dat zei je immers zelf:

Quote:

[...]

God heeft Zijn Woord (de Bijbel) zelfs boven Zichzelf gesteld

Quote:
Het gaat erom dat God Zich aan Zijn Woord houdt.

Zijn Woord Jezus of Zijn Woord de Bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid