Spring naar bijdragen

christendom, jodendom en islam


Aanbevolen berichten

Quote:
Bronze

De God van de Christenen is dezelfde als dat van de Joden

- De God van de Joden en Christen wil niet dat iemand verloren gaat, Hij vernederde zichzelf tot mens en droeg al onze zonden op zich opdat wij in Hem ook mochten sterven en mogen leven voor eeuwig met Hem! (Rom 6:23)

volgens mij klopt dit niet helemaal, want de Joden geloven niet in Jezus als profeet, of als zoon van God, zij geloven dus niet in een drie-enig God.

En ze geloven niet dat God als mens(Jezus) de zonde op zich nam.

Dan lijkt de God van de Joden meer op de God van de Moslims..Joden en Moslims geloven in 1 God zonder deelgenoten.

Christenen geloven in God de Vader, God de zoon(Jezus), en God de Heilige Geest

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

volgens mij klopt dit niet helemaal, want de Joden geloven niet in Jezus als profeet, of als zoon van God, zij geloven dus niet in een drie-enig God.

En ze geloven niet dat God als mens(Jezus) de zonde op zich nam.

Dan lijkt de God van de Joden meer op de God van de Moslims..Joden en Moslims geloven in 1 God zonder deelgenoten.

Christenen geloven in God de Vader, God de zoon(Jezus), en God de Heilige Geest

Vanuit het Christelijk denken geloven Joden alswel Christenen in dezelfde God. Vanuit het Joods denken zal dat inderdaad ongetwijfeld anders zijn.

Maar goed, dan neemt niet weg dat het Christelijke Godsbeeld veel meer lijkt op het Joodse Godsbeeld dan dat het Islamitische Godsbeeld doet. Dat lijkt meer op een oosterse tiran dan op de God van liefde en rechtvaardigheid die we binnen de Joodse en Christelijke traditie tegenkomen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vanuit het Christelijk denken geloven Joden alswel Christenen in dezelfde God. Vanuit het Joods denken zal dat inderdaad ongetwijfeld anders zijn.

Maar goed, dan neemt niet weg dat het Christelijke Godsbeeld veel meer lijkt op het Joodse Godsbeeld dan dat het Islamitische Godsbeeld doet. Dat lijkt meer op een oosterse tiran dan op de God van liefde en rechtvaardigheid die we binnen de Joodse en Christelijke traditie tegenkomen.
smile.gif

De aanname dat Jezus de messias is wordt in het jodendom gezien als ketterij.

Er bestaat wel een groepje joden, die daarin geloven, hun worden messiaanse joden genoemd.

bron: wiki :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De aanname dat Jezus de messias is wordt in het jodendom gezien als ketterij.

Dat erken ik toch ook? Het Joodse en het Christelijke standpunt differieren hierin. smile.gif Dat vormt geen enkel probleem.

Quote:

Er bestaat wel een groepje joden, die daarin geloven, hun worden messiaanse joden genoemd.

Zij, niet hun. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

volgens mij klopt dit niet helemaal, want de Joden geloven niet in Jezus als profeet, of als zoon van God, zij geloven dus niet in een drie-enig God. En ze geloven niet dat God als mens(Jezus) de zonde op zich nam.

Joden geloven dat de Messias nog moet komen, ze erkennen Jezus niet als dusdanig (op de groep Messias-belijdende na), maar zien hem als dissident. Dat laatste kan je reeds opmaken uit de Schrift.

Quote:
Dan lijkt de God van de Joden meer op de God van de Moslims..Joden en Moslims geloven in 1 God zonder deelgenoten.

Christenen geloven in God de Vader, God de zoon(Jezus), en God de Heilige Geest

Doe je nu alsof je het niet begrijpt of wil je het niet begrijpen dat je drie verschijningsvormen hebt van één en hetzelfde. Eén God die zich op drie manieren manifesteert.

De Joden zouden zelfs een dualistisch godsbeeld kunnen aanhangen, daar we in de Thora ook al indicatoren aanwezig zijn dat God zich niet alleen als God manifesteert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vanuit het Christelijk denken geloven Joden alswel Christenen in dezelfde God. Vanuit het Joods denken zal dat inderdaad ongetwijfeld anders zijn.

Maar goed, dan neemt niet weg dat het Christelijke Godsbeeld veel meer lijkt op het Joodse Godsbeeld dan dat het Islamitische Godsbeeld doet. Dat lijkt meer op een oosterse tiran dan op de God van liefde en rechtvaardigheid die we binnen de Joodse en Christelijke traditie tegenkomen.
smile.gif

Dat moet je echt nooit tegen een Jood zeggen dat Christenen en Joden in dezelfde God geloven, want hij gaat zich dan zwaar beledigd voelen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat moet je echt nooit tegen een Jood zeggen dat Christenen en Joden in dezelfde God geloven, want hij gaat zich dan zwaar beledigd voelen

Ben je nu een complete analfabete idioot of heb je gewoon een plaat voor je kop? Ik zeh toch ook dat de visie van Joden en Christenen hierin verschillen?


Samengevoegd:

Quote:

De zogenaamde over eenkomsten wordt de mensen wijs gemaakt en is derhalve een leugen,ook de Jood zal dat beamen.Er zijn geen overeenkomsten daar het Christendom exclusief is totaal.

Ah, wij kunnen het oude testament overboord gooien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat er in het jodendom veel meer regels en dat het veel strikter is dan in de islaam. Dit leidt ik af van de verhalen waarin de profeet Mohammed (saw) telkens door de joden om een islamitisch oordeel werd gevraagd, daardoor hoopten ze op een 'zachter' oordeel, maar telkens stuurde hij hen terug om hun oordeel uit de thora te halen. (zoals we lezen in 3:50 en 5:43)

De koraan noemt de moslimgemeenschap een gematigd volk die 'de gulden middenweg' neemt, dus niet te veel regels, niet te strikt, maar ook niet te veel vrijheid. (2:143)

Hiermee kan worden bedoeld dat het niet te strikt is (zoals het jodendom) maar ook niet te 'vrij' is (zoals het christendom) maar dit laatste slechts gebasseerd op mijn persoonlijke mening, allahoe a3lam.

Verder roepen alle religies tot hetzelfde op dat vind ik het belangrijkste. Ik vind dat veel belangrijker dan hoe bijv. Jezus (as) wordt gezien door verschillen religies.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Joodse God kan er anders ook wat van.

Ik zie niet zo waarom het godsbeeld van de Joden dichter bij ons staat dan dat van de moslims. Volgens mij zijn er tussen alledrie veel meer overeenkomsten dan verschillen.

Maar het blijft niet beperkt tot slechts wraak en beloning. Het is ook een God die met Zijn volk meereist, een God die zich laat verbidden door Zijn volk. Het gaat om een relatie tussen God en mens, niet slechts gehoorzaamheid van de mens aan Allah. De Joodse en Christelijke God houdt van Zijn schepping en heeft ons, in al onze zondigheid, uitgekozen. Dat komen we niet bij de Islam tegen.

De overeenkomsten tussen de Islam en de beide andere godsdiensten zijn oppervlakkig en de Islam is niet meer dan een karikatuur op, parodie van zowel het Jodendom als het Christendom. Welke overeenkomsten zie jij in vredesnaam tussen de Islam en het Jodendom en Christendom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

volgens mij klopt dit niet helemaal, want de Joden geloven niet in Jezus als profeet, of als zoon van God, zij geloven dus niet in een drie-enig God.

En ze geloven niet dat God als mens(Jezus) de zonde op zich nam.

Dan lijkt de God van de Joden meer op de God van de Moslims..Joden en Moslims geloven in 1 God zonder deelgenoten.

Christenen geloven in God de Vader, God de zoon(Jezus), en God de Heilige Geest

Kan nog steeds Dezelfde God zijn, alleen anders bekeken. God kan Zich op diverse manieren manifesteren en de mens kan vervolgens een manifestatie oppakken als leidraad voor zijn relatievorming met God. Daarin ligt met name het verschil tussen moslims, joden en christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hiermee kan worden bedoeld dat het niet te strikt is (zoals het jodendom) maar ook niet te 'vrij' is (zoals het christendom) maar dit laatste slechts gebasseerd op mijn persoonlijke mening, allahoe a3lam.

Theoretisch misschien, maar wanneer is door religieuze Joden voor het laatst iemand gestenigd? smile.gif Men heeft in de Joodse traditie regels dermate geinterpeteerd en in context gesteld dat met betrekking tot het straffen van mensen we zien dat dit niet of nauwelijks voorkomt.

Quote:

Verder roepen alle religies tot hetzelfde op dat vind ik het belangrijkste. Ik vind dat veel belangrijker dan hoe bijv. Jezus (as) wordt gezien door verschillen religies.

Gelukkig zien de meeste mensen dit anders. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Kan nog steeds Dezelfde God zijn, alleen anders bekeken. God kan Zich op diverse manieren manifesteren en de mens kan vervolgens een manifestatie oppakken als leidraad voor zijn relatievorming met God. Daarin ligt met name het verschil tussen moslims, joden en christenen.

Welke relatievorming als we het hebben over moslims?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ben je nu een complete analfabete idioot of heb je gewoon een plaat voor je kop? Ik zeh toch ook dat de visie van Joden en Christenen hierin verschillen?


Samengevoegd:

[...]

Ah, wij kunnen het oude testament overboord gooien?

ja ik ben een complete analfabete idioot inderdaad, dat wist je toch allang smile.gif

Maar sommige Christenen zien de Joden echt als heilig, en dat ze nog steeds het uitverkoren volk zijn..en dat aan het einde der tijden de Joden allen in de hemel zullen komen, en dan bekeerd zullen zijn tot het Christendom

Romeinen 11 vers 26: "En zo zal heel Israël zalig worden

Dat is ook de reden waarom bepaalde Christenen altijd achter Israel staan, je hebt al die Christelijke krantjes zoals :Christenen voor Israel enzo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar het blijft niet beperkt tot slechts wraak en beloning. Het is ook een God die met Zijn volk meereist, een God die zich laat verbidden door Zijn volk. Het gaat om een relatie tussen God en mens, niet slechts gehoorzaamheid van de mens aan Allah. De Joodse en Christelijke God houdt van Zijn schepping en heeft ons, in al onze zondigheid, uitgekozen. Dat komen we niet bij de Islam tegen.

De overeenkomsten tussen de Islam en de beide andere godsdiensten zijn oppervlakkig en de Islam is niet meer dan een karikatuur op, parodie van zowel het Jodendom als het Christendom. Welke overeenkomsten zie jij in vredesnaam tussen de Islam en het Jodendom en Christendom?

De islam is de voltooiing van het plan dat God (Allah) had met de mensheid. Daarom past islaam heel goed in het rijtje jodendom-christendom. De eerste joden en christenen waren namelijk ook moslims.

Wat jij hierboven schrijft, is gewoon pure angst voor het onbekende en je weet ook niets van de islanm af. Machiavelli zou zich omdraaien in zijn graf..


Samengevoegd:

Quote:

[...]

De term islam zegt het al: overgave aan God.

mooi he engel.gif

en moslim betekent o.a. "iemand die vredelievend is"..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De islam is de voltooiing van het plan dat God (Allah) had met de mensheid. Daarom past islaam heel goed in het rijtje jodendom-christendom.

In mijn ogen is het eerder een achteruitgang. Die voltooiing zie ik dus niet. Daarnaast passen de mormonen ook niet in het rijtje. Die zijn overigens weer veel later dan de islam gekomen met hun heilige boek. Als je jouw beredenering volgt dan moeten we allemaal mormoons worden.

Quote:
De eerste joden en christenen waren namelijk ook moslims.

Nee hoor dat waren ze niet. De islam is namelijk pas gekomen met Mohammed zo rond het jaar 600 na Christus. Het is dus onmogelijk dat de eerste joden en christenen islamitisch waren.

Quote:
Wat jij hierboven schrijft, is gewoon pure angst voor het onbekende en je weet ook niets van de islanm af. Machiavelli zou zich omdraaien in zijn graf..

Dat is makkelijk afschuiven. 'Angst voor het onbekende' en daarmee is de kous afgedaan. Zo onbekend is de islam niet. Wat wij voor beeld hebben is de projectie die de moslims neergezet hebben. Ik kan nou niet echt zeggen dat dat enig perspectief brengt.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

mooi he
engel.gif

en moslim betekent o.a. "iemand die vredelievend is"..

Ik ben blij dat je er meerdere puntjes achter hebt gezet. Ik neem aan dat je hiermee bedoeld dat je het zelf ook al niet al te serieus neemt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In mijn ogen is het eerder een achteruitgang. Die voltooiing zie ik dus niet. Daarnaast passen de mormonen ook niet in het rijtje. Die zijn overigens weer veel later dan de islam gekomen met hun heilige boek. Als je jouw beredenering volgt dan moeten we allemaal mormoons worden.

Mormonen zijn een rare vergelijking. De islam is net als het christendom wonderbaarlijk snel verspreid en een wereldreligie geworden. Het heeft niets met tijd te maken, want dat argument kunnen joden ook tegen christenen gebruiken..

Quote:
Nee hoor dat waren ze niet. De islam is namelijk pas gekomen met Mohammed zo rond het jaar 600 na Christus. Het is dus onmogelijk dat de eerste joden en christenen islamitisch waren.

Ik neem aan dat je wel gelooft dat Johannes de Doper een christen was, terwijl de eerste christenen enkele jaren later pas opkwamen..

Musa (Mozes), Ibrahim, Younes (Jona), Isa (Jezus) waren allen moslims, geloofden in Allah, al bestond er nog geen Qura'an.. ze waren immers belangrijke profeten in de tijd vóór Muhammad vzmh

Quote:
Dat is makkelijk afschuiven. 'Angst voor het onbekende' en daarmee is de kous afgedaan. Zo onbekend is de islam niet. Wat wij voor beeld hebben is de projectie die de moslims neergezet hebben. Ik kan nou niet echt zeggen dat dat enig perspectief brengt.

Whahah dat beeld van de islam in de media is dus precies wat ik bedoel. Onjuist, selectief en opgezet door zionistische media (CNN, Fox) die als doel hebben de islam zo slecht mogelijk neer te zetten. Ik zou je verschillende voorbeelden kunnen geven, maar dan gaan we zwaar offtopic. Als je beeld van de islam afhangt van de media, dan ben je inderdaad onwetend over de islaam. Als je er echt iets over wilt zeggen, lees dan de Qura'an.

Quote:
Ik ben blij dat je er meerdere puntjes achter hebt gezet. Ik neem aan dat je hiermee bedoeld dat je het zelf ook al niet al te serieus neemt.
smile.gif

Ik neem het heel serieus, hoeveel puntjes er ook staan, een moslim is per definitie een vreedzaam iemand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn maar twee godsdienten aan elkaar verwant het Christendom en Jodendom .Het mohammedanisme is een beweging van mengvormen van andere godsdiensten zo ook de symbolen dit alles ontleend aan de maangod.

Christendom en Jodendom zijn de godsdiensten die een en dezelfde Goed dienen en aanbidden .Het Christendom het nieuwe verbond waar ieder schuldig is om zich daar bij te voegen;het zal een schare zijn die niet te tellen is. Tel uit je winst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mormonen zijn een rare vergelijking. De islam is net als het christendom wonderbaarlijk snel verspreid en een wereldreligie geworden. Het heeft niets met tijd te maken, want dat argument kunnen joden ook tegen christenen gebruiken..

Groot verschil is dat het christendom in beginne verspreid is via het woord in vrede. De islam is vanaf het begin met het zwaard verspreid. Zo wonderbaarlijk is dat dus niet. Jij beweerd dat de eerste joden en christenen ook moslim waren, dat is een kul argument want als je kijkt naar de geschiedenis kan dat simpelweg niet. Aangezien tijd voor ons nog steeds linieer is. Ik kan toch onmogelijk beweren dat de eerste joden eigenlijk christenen waren, dat is gewoon onzin.

Quote:

[...]

Ik neem aan dat je wel gelooft dat Johannes de Doper een christen was, terwijl de eerste christenen enkele jaren later pas opkwamen..

Ik ken maar weinig christenen die dat denken (eigenlijk geen een). Dus dat neem je verkeerd aan. Sterker nog ik weet dat zelfs Jezus Christus geen christen was maar een jood.

Quote:

Musa (Mozes), Ibrahim, Younes (Jona), Isa (Jezus) waren allen moslims, geloofden in Allah, al bestond er nog geen Qura'an.. ze waren immers belangrijke profeten in de tijd vóór Muhammad vzmh

Zolang je het zelf maar geloofd denk ik dan. Ik heb al afdoende bewezen dat je stelling kant noch wal raakt.

Quote:

[...]

Whahah dat beeld van de islam in de media is dus precies wat ik bedoel.

Wie heeft het over media? Daarnaast heb je als moslim niets te klagen over de Nederlandse media die veelal links georiënteerd is.

Quote:

Onjuist, selectief en opgezet door zionistische media (CNN, Fox) die als doel hebben de islam zo slecht mogelijk neer te zetten.

A het oude zionistische stokpaardje komt weer uit de kast. Ik zat er eigenlijk al op te wachten. Onderbouwing blijft zoals gewoonlijk achterwege? CNN en Fox kijk ik overigens nooit.

Quote:

Ik zou je verschillende voorbeelden kunnen geven, maar dan gaan we zwaar offtopic. Als je beeld van de islam afhangt van de media, dan ben je inderdaad onwetend over de islaam. Als je er echt iets over wilt zeggen, lees dan de Qura'an.

Mijn beeld hangt af van gesprekken met moslims, waaronder jij, maar ook met een vrij bekende imam. Daarnaast hebben veel mensen in eigen persoon observaties kunnen doen. Daarnaast geven islamitische bronnen ook een geweldige kijk over de islam. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Palestijnse televisie, een haat verspreidende bende amateurs. Of Al Jazeera, nog zo'n pareltje wat een perfect inzicht geeft. Nee jho, het zijn de moslims zelf die de verantwoordelijk zijn voor de beeldvorming in het westen.

Quote:

[...]

Ik neem het heel serieus, hoeveel puntjes er ook staan, een moslim is per definitie een vreedzaam iemand.

Sorry, geen mens is per definitie vreedzaam, van zulke uitspraken maak je mij aan het lachen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid