Spring naar bijdragen

De Heilige Geest


Aanbevolen berichten

Hoi anastasia flower.gif

Natuurlijk mag je altijd van mening verschillen smile.gif

Ik zelf geloof trouwens niet dat een mens gelijk na geboorte al de Heilige Geest in zich zou hebben (als je dat bedoelt tenminste).

Als ik het je vragen mag, ben ik benieuwd of je wil laten weten hoe je de volgende tekst ziet die Levi aandroeg.

Handelingen 8:

'9 Voordien had een zekere Simon in de stad magie bedreven en de bevolking versteld doen staan. Hij beweerde over bijzondere gaven te beschikken, 10 en iedereen, van groot tot klein, keek vol ontzag naar hem op omdat ze werkelijk meenden dat de grote macht van God in hem zichtbaar werd. 11 Hij boezemde de bevolking ontzag in omdat hij hen geruime tijd verbaasd had met zijn magische kunsten.'

Vind je het wel of niet goed dat Simon magie bedreef, of anders? En deed hij dat naar jouw mening door (de kracht van) een geest, of door de Heilige Geest, of anders?


Samengevoegd:

Algemeen:

Ik geloof ook dat Jezus werd gedoopt in de Heilige Geest in Matt. 3 en dat de Heilige Geest toen op Hem kwam, waarbij Hij werd gezalfd/bekrachtigd.

16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde.

Nadat Jezus bekrachtigd was door de Geest, werd Hij door de Geest meegevoerd en begon Zijn werk. Eerst werd Hij echter door de duivel op de proef gesteld.

Matt. 4

1 Daarna werd Jezus door de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Hoi anastasia
flower.gif

Natuurlijk mag je altijd van mening verschillen
smile.gif

Ik zelf geloof trouwens niet dat een mens gelijk na geboorte al de Heilige Geest in zich zou hebben (als je dat bedoelt tenminste).

Als ik het je vragen mag, ben ik benieuwd of je wil laten weten hoe je de volgende tekst ziet die Levi aandroeg.

Handelingen 8:

'9 Voordien had een zekere Simon in de stad magie bedreven en de bevolking versteld doen staan. Hij beweerde over bijzondere gaven te beschikken, 10 en iedereen, van groot tot klein, keek vol ontzag naar hem op omdat ze werkelijk meenden dat de grote macht van God in hem zichtbaar werd. 11 Hij boezemde de bevolking ontzag in omdat hij hen geruime tijd verbaasd had met zijn magische kunsten.'

Vind je het wel of niet goed dat Simon magie bedreef, of anders? En deed hij dat naar jouw mening door (de kracht van) een geest, of door de Heilige Geest, of anders?


Samengevoegd:

Algemeen:

Ik geloof ook dat Jezus werd gedoopt in de Heilige Geest in Matt. 3 en dat de Heilige Geest toen op Hem kwam, waarbij Hij werd gezalfd/bekrachtigd.

16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde.

Nadat Jezus bekrachtigd was door de Geest, werd Hij door de Geest meegevoerd en begon Zijn werk. Eerst werd Hij echter door de duivel op de proef gesteld.

Matt. 4

1 Daarna werd Jezus door de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden.

In, bij, op, om, de Geest is er altijd, openbaart zich niet altijd en laat zich zelden zien in de vorm van een duif. De Geest leidt en iedereen wordt op zijn/haar manier geleid. Simon lijkt mij een begenadigd choogelaar te zijn. Iemand die werkelijk werk doet van de Geest maakt daar nooit ophef over, doet zijn werk en gaat verder.

Voor het werkelijk kunnen werken met en vervuld zijn van, is een zekere rijpheid nodig, een zekere ontwikkeling en begrip.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe meer wij ons leven in lijn brengen met Gods Woord!

Wat alleen kan als je intiem met God leeft.

vb:

Je leest Gods Woord, daar staat in dat je niet moet vloeken (Jezus is een licht op ons pad en geeft ons leven richting, want Hij is de WEG)

Maar je hebt daar problemen mee, dan zeg/vraag je dat aan de Heilige Geest om je daarbij te helpen, dan gaat Hij dat in je veranderen!

God is een gentleman, Hij wacht totdat wij een 'keuze' maken vanuit onze vrije wil, dat Hij aan het werk kan!

God wil namelijk dat wij alles met Hem bespreken en zo kan je dat doen met alles.

Zo kan vanuit die intieme gemeenschap met God alles snel zuiver groeien ook de vrucht van de Geest!

vrucht van de Geest is het karakter van Jezus Christus!

Ik kan een heel eind met je mee gaan Aalt. alleen maak je wel een cruciale fout:

Wij hebben geen vrije wil meer sinds de zondeval.

Daar uit volgt dat wij niet voor God kunnen kiezen want wij zijn als mensen van nature geneigd tot niets dan het kwaad.

God heeft eerst voor jou gekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]

Ik wil geen spelbreker zijn, maar de bijbel is er vrij duidelijk over dat de waterdoop en handoplegging om de Heilige Geest te ontvangen twee verschillende dingen zijn.

Kijken we bijvoorbeeld naar de gebeurtenissen in Handelingen 8:

'9 Voordien had een zekere Simon in de stad magie bedreven en de bevolking versteld doen staan. Hij beweerde over bijzondere gaven te beschikken, 10 en iedereen, van groot tot klein, keek vol ontzag naar hem op omdat ze werkelijk meenden dat de grote macht van God in hem zichtbaar werd. 11 Hij boezemde de bevolking ontzag in omdat hij hen geruime tijd verbaasd had met zijn magische kunsten.'

Hier zien we Simon, waarvan de mensen oprecht geloofden dat de macht van de Eeuwige in hem zichtbaar werd. Maar dan gebeurt er dit:

'12 Maar toen Filippus hen door zijn verkondiging van het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus tot geloof had gebracht, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen. 13 Ook Simon aanvaardde het geloof, en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren.'

Filippus is een van de mensen die in een aantal hoofdstukken hiervoor door de gemeente in Jeruzalem wordt uitgekozen om diaken te zijn. En wat doet hij? Hij verkondigt het evangelie en doopt de mensen die ook christelijk worden. Vervolgens laat hoofdstuk 8 geen enkele onduidelijkheid meer over, want de mensen die gedoopt zijn (en dus bekeerd) ontvangen niet direct de Heilige Geest (waar we het al eerder over hadden gehad) en ook bij de doop, die Filippus hen bediende, hebben zij eveneens de Heilige Geest niet ontvangen. Dit blijkt namelijk zeer duidelijk uit de rest van de geschiedenis:

'14 Toen de apostelen in Jeruzalem hoorden dat de inwoners van Samaria het woord van God hadden aanvaard, stuurden ze Petrus en Johannes naar hen toe. 15 Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest.'

Dit bovenstaande beschrijft zeer duidelijk op welke manier de mensen (die al door Filippus gedoopt waren) de Heilige Geest ontvangen. Níet doordat zij zich bekeerd hadden, níet door de doop van Filippus, maar slechts omdat Petrus en Johannes gekomen zijn en hun de handen opgelegd hadden. Want, zegt de tekst: '
zo
ontvingen ze de Heilige Geest'.

Tevens wordt hier een onderscheid duidelijk: Filippus is uitgekozen door mensen en kan(/mag) kennelijk alleen mensen dopen; Petrus en Johannes zijn uitgekozen (via Jezus) door de Heilige Geest (Handelingen 1) en kunnen door middel van handoplegging de Heilige Geest schenken aan andere mensen.

Dit hoofdstuk zie ik wat anders.

petrus had een speciale taak gekregen van Jezus in mattheus 16:17-19:

17"Gelukkig ben jij, Simon, zoon van Jona! Mijn hemelse Vader heeft je dit persoonlijk duidelijk gemaakt. Je hebt dit niet van een mens.

18Jij bent Petrus. Op deze rots zal Ik mijn Gemeente bouwen. De poorten van het dodenrijk zullen nooit macht over haar krijgen.

19Ik zal je de sleutels geven van het Koninkrijk van de hemelen. De deuren die jij op aarde sluit, zullen in de hemel gesloten zijn. En de deuren die jij op aarde opent, zullen in de hemel geopend zijn."

Vorige week met een bijbelstudie zei degene die het leidde: petrus had sleutels gekregen. Met die sleutels kon hij de deur van het geloof openen bij anderen. Eerst deed hij dat bij de joden, in dit stuk gebeurt het bij de half-joden en in handelingen 10 bij de niet-joden. Petrus heeft de deuren geopend voor alle volken. Wat hij toen deed geldt nu nog steeds. Dus ik geloof dat je ook zonder handen opleggen de heilige geest kan ontvangen. Ik ben gedoopt in naam van de Vader, de Zoon én de Heilige Geest, maar wel zonder handoplegging.

Het is weer een hele nieuwe kijk op deze tekst, zoals ik ook nog nooit gehoord had, maar ik vind het zeer logisch overkomen. Dat in deze tekst de handen worden opgelegd wil dus niet zeggen dat dat altijd moet gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

En hoe weet je of het het werk van de Heilige Geest is en niet een 'grapje' van Satan of van mensen die naar eer verlangen?

Ik als gelovige in God vertrouw er steeds op dat God mij beschermt tegen de invloeden van satan. Zo heb ik ooit met God afgesproken dat als ik een visioen of een teken of iets krijg, ik erop vertrouw dat dat dan van Hem of van de engelen zal zijn en zal doen zoals dat teken mij aangeeft. Ik vertrouw erop dat God rekening houdt met mijn afspraak. Ook is het bij mij meestal zo dat ik een teken of visioen krijg wanneer ik daar van te voren om gevraagd heb.

Ik denk dat iedere gelovige wel kan weten dat hij met de heilige Geest te maken heeft. Je kunt het weten, omdat je van jezelf weet dat je echt (of niet echt) gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat iedere gelovige wel kan weten dat hij met de heilige Geest te maken heeft. Je kunt het weten, omdat je van jezelf weet dat je echt (of niet echt) gelooft.

Ik denk, nee, ik weet wel zeker, dat jij je hierin vergist. Veel mensen weten niet of ze wel echt geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik als gelovige in God vertrouw er steeds op dat God mij beschermt tegen de invloeden van satan. Zo heb ik ooit met God afgesproken dat als ik een visioen of een teken of iets krijg, ik erop vertrouw dat dat dan van Hem of van de engelen zal zijn en zal doen zoals dat teken mij aangeeft. Ik vertrouw erop dat God rekening houdt met mijn afspraak. Ook is het bij mij meestal zo dat ik een teken of visioen krijg wanneer ik daar van te voren om gevraagd heb.

Ik denk dat iedere gelovige wel kan weten dat hij met de heilige Geest te maken heeft. Je kunt het weten, omdat je van jezelf weet dat je echt (of niet echt) gelooft.

Juist de echte gelovige gelooft niet meer maar weet zeker en heeft weet van het ruisen en de ritseling van de Heilige Geest en de vervulling daar van,zij weten altijd dat de Heilige Geest met hen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik als gelovige in God vertrouw er steeds op dat God mij beschermt tegen de invloeden van satan. Zo heb ik ooit met God afgesproken dat als ik een visioen of een teken of iets krijg, ik erop vertrouw dat dat dan van Hem of van de engelen zal zijn en zal doen zoals dat teken mij aangeeft. Ik vertrouw erop dat God rekening houdt met mijn afspraak. Ook is het bij mij meestal zo dat ik een teken of visioen krijg wanneer ik daar van te voren om gevraagd heb.

Ik denk dat iedere gelovige wel kan weten dat hij met de heilige Geest te maken heeft. Je kunt het weten, omdat je van jezelf weet dat je echt (of niet echt) gelooft.

Tja, de Middeleeuwse literatuur leert mij dat een teken minsten drie keer achter elkaar moet komen wil je er op kunnen vertrouwen dat het daadwerkelijk van God komt. Ook diverse andere bronnen geven aan dat drie keer hetzelfde visioen en/of teken pas betrouwbaarheid geeft.widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hier ga je er vanuit dat de Heilige Geest direct na de bekering in mensen komt wonen. Waar staat dat in de bijbel?

In Johannes 14 : 23.

Ik denk ook dat de heilige Geest direct na de bekering in mensen komt wonen. In Johannes 14 gaat het erover dat Jezus en de Vader beiden in je komen wonen zodra je God liefhebt. Een zeer intieme en uiterst persoonlijke relatie dus. In Joh. 7 : 39 staat ook dat: wie gelooft, de Geest ontvangen zal. Dit is overigens geen ontkrachting van jouw interpretatie, want je kunt dan nog steeds blijven aannemen dat die Geest pas komt na handoplegging.

Mysterieus2000 vroeg zich ook af hoe dat nou zat met de momenten van vervulling van de Geest. Zij ging er in het begin van het topic nog vanuit dat men de ene keer wel en de andere keer niet is vervuld van de Geest. Ik denk dat zij hier wel gelijk in heeft. En ik had het toen ook nog over de mate van vervuld zijn. Je kunt vervuld zijn in een opwaarts niveau en je kunt ook vol zijn en dan heb je een top-punt bereikt. Over Jezus lees je ook dat Hij als kind opgroeide en gesterkt werd in de geest en vervuld met wijsheid (Luk. 2 : 40).

We kunnen nog steeds blijven veronderstellen dat we de Geest niet onmiddelijk in ons krijgen bij onze bekering. Je kunt zeggen dat men de Geest pas later in zich krijgt. Maar mijn ervaring is zoals Mysterieus2000 zegt: dat je het ene moment wel en het andere moment niet vervuld bent. En zoals Barbapapa zegt is de heilige Geest wel ten alle tijde in ons. De Geest woont in ons zoals in Joh. 14 beloofd is.

Ik ga er dus nog steeds vanuit dat er een onderscheid is tussen vervuld zijn van de Geest (in samenhang met wonderbaarlijke verrichtingen) en de bewoning die de Geest ten alle tijde in ons heeft vanaf het moment dat je God liefhebt (afgezien van het feit of die bewoning onmiddelijk na het liefhebben van God komt). Barbapapa noemde dit verschil eerder nog: ontvangen Geest 1 en 2.

Er staat nergens letterlijk in de bijbel dat men de Geest direct na zijn bekering ontvangt, maar ik neem dit wel zo aan vanwege mijn ervaringen (mij zijn nooit handen opgelegd) en vanwege de indruk die ik krijg bij het lezen in de bijbel. Ik las de bijbel in geloof en zo is mij o.a. de goddelijkheid van Jezus geopenbaard geworden (en nog veel meer). In Joh. 14 : 21 staat dat Jezus zich aan mij zou openbaren.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik denk, nee, ik weet wel zeker, dat jij je hierin vergist. Veel mensen weten niet of ze wel echt geloven.

Oke... de onwetende gelovigen zijn dan uitgesloten. Misschien zijn die dan ook nog niet in Gods Geest, maar worden zij nog geremd door de geestelijke strijd of iets dergelijks... ik weet het ook niet!


Samengevoegd:

Quote:

Juist de echte gelovige gelooft niet meer maar weet zeker en heeft weet van het ruisen en de ritseling van de Heilige Geest en de vervulling daar van,zij weten altijd dat de Heilige Geest met hen is.

Voor mij betekent geloven: 'zeker weten' of 'vertrouwen hebben in'.

Hebreeen 11 : 1.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Op woensdag 13 februari 2008 18:20:57 schreef Machiavelli het volgende:

[...]Ik denk, nee, ik weet wel zeker, dat jij je hierin vergist. Veel mensen weten niet of ze wel echt geloven.

Hier komt nog iets bij: Je kunt het niet op een akkoordje gooien met God. Hij wil dat je Zijn woord toets met het woord. Lees de bijbel en controleer wat je als boodschap krijgt. Of vraag aan God (bij elk bericht waarbij je twijfelt) of het van Hem komt.

De duivel heeft ook zo zijn krachten (hij is tenslotte een gevallen engel) en kan zich voordoen als engel van het licht. Zijn boodschappen zijn echter een verdraaiing van het ware woord!

Oppassen dus!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp wel wat je hier bedoelt, maar in sommige situaties kun je niet altijd de bijbel gebruiken om je keuzes te maken. Ik ben het verder wel met je eens, maar de situatie waarin ik om wegwijs vroeg, was niet te corrigeren met de bijbelverhalen.

Je kunt bijv. denken: op reis gaan en het evangelie verkondigen of thuisblijven en het evangelie in je eigen omgeving verkondigen? wat wilt U God?

In de bijbel zie je dat beide keuzes in God's welbehagen vallen, maar toch kun je je afvragen wat voor jezelf het beste is en daar geen antwoord op hebben. En daar komt de kracht van het lot op de proppen. Want in de bijbel lees je ook dat gelovigen het lot wierpen en erop vertrouwden dat God via het lot bepaalt hoe het zal gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid