Spring naar bijdragen

De Heilige Geest


Aanbevolen berichten

Quote:
Je vroeg ook (aan iemand anders) of je een gave zelf kunt gebruiken wanneer je wilt, en ik heb ondervonden dat dat niet kan. Mij is een gave gegeven en ik kan niet handelen met die gave zoals ik zelf wil. Ik kan er dus ook niet mee pronken. En ik kan er ook niet in roemen. Ik merk dat God bepaalt wanneer de gave gebruikt kan worden en dat ik er zelf geen enkele macht over heb. Wel hebben anderen en ik er iets positiefs van kunnen leren.

Klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

In Joh 3 : 3 staat ook dat iemand het Koninkrijk niet kan zien, tenzij hij opnieuw geboren wordt. Vermoedelijk zei Jezus dat omdat Nikodemus kon zien dat Hij goddelijke tekenen vertoonde. Daaruit stel ik dat Nikodemus al opnieuw geboren was, maar dat hem nog wat dingen uitlegd moesten worden.

Ik zie dat dit niet klopt wat ik hier zei over Nikodemus. Nikodemus nam het getuigenis van Jezus niet aan (las ik later) en moest dus nog opnieuw geboren worden. Ik had dan ook niet kunnen stellen dat hij al bekeert was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is een verschil tussen:

1. wedergeboren worden, waarbij je de Heilige Geest in je ontvangt (Joh. 20:22 En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest NBG) en

2. de pinksterervaring, waarbij je wordt gedoopt in de Heilige Geest / vuur en je de zalving van de Heilige Geest op je ontvangt. Daarna heb je grote vrijmoedigheid en kracht om het evangelie te verkondigen en wonderen en tekenen te doen, in tongen te spreken, enz.

(Handelingen 1:4-8. En terwijl Hij met hen samen was, gebood Hij hen Jeruzalem niet de verlaten, maar te wachten op de belofte van de Vader, "welke," zei Hij, "jullie van Mij gehoord hebben; want Johannes doopte waarlijk met water, maar jullie zullen gedoopt worden in de Heilige Geest, niet veel dagen van nu." Daarom, toen zij samen waren gekomen, vroegen zij Hem: "Heer, zult U nu het koninkrijk van Israel herstellen?" En Hij zei tot hen: "Het is niet aan jullie om tijden of seizoenen te weten die de Vader in Zijn eigen autoriteit heeft geplaatst. Maar je zullen kracht ontvangen wanneer de Heilige Geest op je komt, en je zult Mijn getuigen zijn in Jeruzalem, en in geheel Judea en Samaria, en tot aan de einden van de aarde."

Hand. 2:1 Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren ze allen bij elkaar. 2 Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. 3 Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, 4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.

Handelingen 8:14-17 Toen de apostelen in Jeruzalem hoorden dat de inwoners van Samaria het woord van God hadden aanvaard, stuurden ze Petrus en Johannes naar hen toe. Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest.

Hand. 10:44-49 Terwijl Petrus nog aan het spreken was, viel de Heilige Geest op allen die het woord hoorden. En zij van de besnijdenis die met Petrus mee waren gekomen, waren verbaasd, want de gave van de Heilige Geest was op ook de heidenen uitgestort. Zij hoorden hen namelijk spreken in tongen en God verheerlijken. Toen antwoorden Petrus: "Kan iemand water verbieden om deze te dopen die, net als wij, de Heilige Geest hebben ontvangen?" En hij gebood hen gedoopt te worden in de naam van de Heer.

Handelingen 19:6 En toen Paulus hen de handen oplegde, kwam de Heilige Geest op hen en zij spraken in tongen en profeteerden.)

Je kunt dus 1. wel ontvangen hebben, maar 2 (nog) niet. Andersom kan niet; je kunt niet 2 ontvangen hebben als je 1 nog niet hebt ontvangen.

Als je 1 ontvangen hebt, maar 2 niet, ben je wel gered/behouden.

Als je eenmaal ooit 2 ontvangen hebt, kun je daarna steeds meer en meer en opnieuw met de Heilige Geest worden vervuld. Dit is afhankelijk van je leven met God.

Gods Zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ja je hebt idd gelijk met hetgene dat je hier zegt. En we weten ook dat de doop van Johannes een doop van bekering was. Een doop waarmee je liet zien dat je wilde veranderen. En het oorspronkelijke doel van Johannes de doper was om de Messias aan te kondigen.

Daarom vraag ik me af hoe we het nu moeten zien? Want er zijn ook teksten waaruit blijkt dat iemand het Koninkrijk niet kan ingaan zonder dat hij uit God geboren is. Bijv. het gesprek tussen Jezus en Nikodemus in Johannes 3. Pas als men uit water en Geest geboren wordt, is men behouden. Zou ik dan terrecht kunnen stellen dat de leerlingen die Paulus in Efeze tegenkwam op dat moment nog niet behouden waren? Ondanks dat zij leerlingen waren?

Jezus zegt dat Hij dé Deur is tot de Vader. Hij zegt dat niemand tot de Vader kan komen, dan alleen via Hem. Petrus legt later uit hoe dat nu eigenlijk in z'n werk gaat: wij mensen zondigen en kunnen daarom niet tot de Vader komen, maar als wij onze zonden laten wegwassen met het bloed van Jezus, dan is de weg tot de Vader weer vrij. Petrus stelt dat we door middel van de doop onze zonden laten wegwassen (zie onder meer zijn toespraak in Handelingen 2). De bijbel leert ons verder dat als wij gedoopt zijn en onze zonden ons niet meer aangerekend worden, wij ons ook kinderen van de Vader mogen noemen.

In mijn optiek haal jij terecht de woorden van Jezus aan, die Hij tegen Nikodemus sprak. Jezus zegt daar dat mensen het koninkrijk van Zijn Vader niet kunnen ingaan, tenzij ze wederom geboren zijn uit water en Geest. Logisch, want we lezen in de brief van Johannes dat de Vader geen gemeenschap kan hebben met het kwade. Zondige mensen kunnen Zijn koninkrijk logischerwijs dus niet ingaan, maar als we onze zonden weg hebben laten wassen, kunnen we wél dat koninkrijk betreden.

Wat Jezus dus tegen Nikodemus zegt, laat zich uitleggen als zou het om de (water)doop gaan. Echter, Hij zegt niet dat wij slechts wederomgeboren moeten zijn uit water, maar ook uit Geest.

De conclusie moet dus zijn dat het óf om slechts één doop gaat waarbij mensen én uit water én uit Geest wederomgeboren zijn, óf dat het om twee verschillende dopen gaat.

Als we ervan uit zouden gaan dat de laatste stelling de juiste uitleg is, dan zou je dus eigenlijk alleen aan de (water)doop niet genoeg hebben, maar zou er een tweede doop moeten volgen om daadwerkelijk behouden te worden. En daar komt wat mij betreft de moeilijkheid om de hoek kijken. Want zouden nu al die christenen die alleen de waterdoop hebben ontvangen niet behouden zijn? Dat lijkt me sterk. Bovendien zou het in strijd zijn met de verklaringen van de apostelen in de bijbel, waaruit blijkt dat een ieder die zich laat dopen (en daarmee dus de zonden laat wegwassen) een kind van de Vader is.

De vervolgvraag zou dus logischerwijs zijn wat voor nut een 'tweede' doop (uit de Geest) dan zou hebben. Het antwoord daarop kunnen we volgens mij terugvinden in een geschiedenis, waarin Jezus een blinde man geneest.

'22 Ze kwamen in Betsaïda. Er werd een blinde bij hem gebracht, en men smeekte hem om de man aan te raken. 23 Hij pakte de blinde bij de hand en bracht hem buiten het dorp. Hij deed wat speeksel op zijn ogen, legde er zijn handen op en vroeg: ‘Ziet u iets?’ 24 Hij begon weer te zien en zei: ‘Ik zie mensen, het zijn net bomen, maar ze lopen rond.’ 25 Daarna legde hij weer zijn handen op de ogen van de blinde. Deze sperde zijn ogen open en genas; hij zag alles nu heel helder.' (Markus 8)

In deze geschiedenis zien we het werk van Jezus. Hij doet speeksel (water) op de ogen van de blinde. De blinde geneest, want hij ziet de mensen om zich heen weer.

Vervolgens legt Jezus hem de handen op en wat gebeurt er? De blinde ziet alles ineens heel helder.

Volgens mij laat deze geschiedenis zien wat er gebeurt wanneer men wedergeboren wordt uit water en Geest. Wanneer wij gedoopt worden, krijgen wij ons zicht terug. Sinds Adam en Eva was ons lot uitzichtloos, omdat we niet tot de Vader konden gaan. Maar door het offer van Jezus worden met de doop onze zonden weggewassen en kunnen we tot de Vader gaan. We hebben zicht op het eeuwige leven.

Maar daarnaast kan men door middel van de handoplegging niet alleen het zicht, maar ook het inzicht terug krijgen. Door middel van de handoplegging ontvangen we de Heilige Geest, waarvan geschreven staat dat Die ons in alle waarheid zal leiden. Door middel van de Heilige Geest krijgen we dus inzicht in de werken van de Heer, inzicht in de zaken die in de bijbel beschreven staan, enz.

Ik ga er dus vanuit dat mensen die gedoopt zijn, kinderen zijn van ons aller Vader en ook eenmaal Zijn koninkrijk zullen ingaan. Maar tevens ga ik ervan uit dat mensen die door middel van handoplegging ook de Heilige Geest hebben ontvangen, al tijdens dit leven geleid worden door de Geest.

Quote:
Want de vorige keer zei ik dat ik soms het gevoel heb dat mensen wel al behouden zijn, maar het zelf nog niet begrijpen. Dat ik dacht dat zij (als atheist) al in de Geest zijn, maar het niet weten. Misschien moet ik deze uitspraken dan herzien en zeggen dat het mensen zijn die in rechtvaardigheid geloven en daar ook voor opkomen. Ik voel me altijd getroost door zulke mensen, ook al zijn ze ongelovig. Al denk ik dat ze dan al opnieuw geboren zijn. Misschien zijn uitverkorenen wel al in de Geest vanaf hun vleselijke geboorte.

In Joh 3 : 3 staat ook dat iemand het Koninkrijk niet kan zien, tenzij hij opnieuw geboren wordt. Vermoedelijk zei Jezus dat omdat Nikodemus kon zien dat Hij goddelijke tekenen vertoonde. Daaruit stel ik dat Nikodemus al opnieuw geboren was, maar dat hem nog wat dingen uitlegd moesten worden.

En zo interpreteer ik dat ook bij die leerlingen uit Efeze (van Hand. 19). Ik denk dat het hier gaat om een vervulling van de heilige Geest, omdat het een gave tot uiting brengt en dat zij de Geest allang ontvangen hadden.

Ook zo 'n tekst als 'Je bent al voor de grondlegging van de aarde uitverkoren' maakt het hele verhaal nog ruimer. Dan kon Nikodemus het dus al zien omdat zijn uitverkiezing allang bepaald was. En misschien verklaart dat ook de vertroostende dingen die ik in sommige atheisten zie. Zou dat kunnen kloppen, denk je?

Geen idee. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van de uitverkiezingstheorie. Dat wil ik op zich wel toelichten, maar daar is dit topic niet geschikt voor.

Quote:
En hoe zie jij dat Levi, denk jij dat er een onderscheid is tussen vervuld zijn van de Geest en het ontvangen van de Geest?

Ik denk dat er daadwerkelijk een verschil is. Het boek Handelingen laat ons een aantal voorbeelden zien dat mensen eerst gedoopt worden en dat zij vervolgens de handen opgelegd krijgen waardoor zij de Heilige Geest ontvangen.

Jezus zegt ook tegen Zijn volgelingen dat de wanneer de Heilige Geest komt, dat Die Geest altijd bij hen zal blijven. Dat houdt dus in dat de Geest ook bij hen is op de momenten dat zij geen wonderen doen, of profeteren, of wat dan ook.

Ik meen uit (onder andere) Handelingen af te leiden dat wanneer mensen vervuld zijn met de Geest, zij zo vol daarvan zijn dat Hij hen drijft om te profeteren of om wonderen te doen. Dat wil dus niet zeggen dat als die mensen niet vervuld zijn met de Geest, zij de Geest niet ontvangen zouden hebben.

Paulus kreeg bijvoorbeeld de handen opgelegd door Annanias met (tevens) het doel om de Heilige Geest te ontvangen. Toch lees je niet dat Paulus direct daarna begon te profeteren. Terwijl je in Handelingen 19 wel leest dat de mensen die de handen opgelegd kregen direct daarna begonnen te profeteren. In de brief aan Korinthe blijkt dat Paulus wel degelijk de gave van profetie heeft ontvangen, dus dat bewijst dat hij de Geest heeft ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook goed: dus als ik de vruchten van de Geest niet vertoon dan ben ik niet zeker van mijn redding?
smile.gif

Waarom heb je tastbaar bewijs nodig van je redding?

- Zalig zij die niet zien en toch geloven

- Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.[/b]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat er daadwerkelijk een verschil is. Het boek Handelingen laat ons een aantal voorbeelden zien dat mensen eerst gedoopt worden en dat zij vervolgens de handen opgelegd krijgen waardoor zij de Heilige Geest ontvangen.

Jezus zegt ook tegen Zijn volgelingen dat de wanneer de Heilige Geest komt, dat Die Geest
altijd
bij hen zal blijven. Dat houdt dus in dat de Geest ook bij hen is op de momenten dat zij geen wonderen doen, of profeteren, of wat dan ook.

Ik meen uit (onder andere) Handelingen af te leiden dat wanneer mensen vervuld zijn met de Geest, zij zo vol daarvan zijn dat Hij hen drijft om te profeteren of om wonderen te doen. Dat wil dus niet zeggen dat als die mensen niet vervuld zijn met de Geest, zij de Geest niet ontvangen zouden hebben.

Paulus kreeg bijvoorbeeld de handen opgelegd door Annanias met (tevens) het doel om de Heilige Geest te ontvangen. Toch lees je niet dat Paulus direct daarna begon te profeteren. Terwijl je in Handelingen 19 wel leest dat de mensen die de handen opgelegd kregen direct daarna begonnen te profeteren. In de brief aan Korinthe blijkt dat Paulus wel degelijk de gave van profetie heeft ontvangen, dus dat bewijst dat hij de Geest heeft ontvangen.

Ja ik dacht ook altijd al een verschil op te merken. Ik vind de uitleg van Barbapapa ook wel verhelderend. Door hem ben ik gaan inzien dat het in beide gevallen om 'ontvangen' gaat. Ik denk dat hij er ook wel gelijk in heeft. Ik dacht dat je aan de ene kant de Geest kunt ontvangen, maar aan de andere kant ervan vervuld kunt zijn. Maar o.a. door jou en Barbapapa ben ik hier dieper over gaan nadenken en besef ik dat het in beide gevallen gaat om 'ontvangen' van de heilige Geest.

Ik wil jullie nog bevestigen in je uitleg en zeggen dat ik intussen de volgende verzen in 1 & 2 Timotheus heb gelezen:

14 Verzuim de gave niet, die in u is, die u gegeven is door de profetie, met oplegging der handen van het ouderlingschap. (1 Tim. 4)

6 Om welke oorzaak ik u indachtig maak, dat gij opwekt de gave Gods, die in u is, door de oplegging mijner handen.

7 Want God heeft ons niet gegeven een geest der vreesachtigheid, maar der kracht, en der liefde, en der gematigdheid. (2 Tim. 1)

Ik denk nu ook dat het ten 1e gaat om het ontvangen van de Geest bij het bekeren of het moment dat je besluit om voor God te leven en bij Hem wilt horen.

En ten 2e om het ontvangen van een gave (door handoplegging) en daarbij wordt ook gesproken van het ontvangen van de heilige Geest.

Zou dit zo zijn hoe jullie het ook zien? Of bedoelen jullie het toch anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk nu ook dat het ten 1e gaat om het ontvangen van de Geest bij het bekeren of het moment dat je besluit om voor God te leven en bij Hem wilt horen.

Inderdaad.

Quote:
En ten 2e om het ontvangen van een gave (door handoplegging) en daarbij wordt ook gesproken van het ontvangen van de heilige Geest.

Er zijn ook mensen die gelijk na hun bekering en het ontvangen van de Heilige Geest ook meteen handen opgelegd krijgen waarna ze worden vervuld met de Heilige Geest (en met nieuwe tongen gaan spreken).

Er is zelfs nog een manier om te worden vervuld met de Heilige Geest. Vaak gebeurt dat door handoplegging, maar dat hoeft zelfs niet eens. Er zijn ook mensen die zelf de Heilige Geest door gebed uitnodigden hen te vervullen, waarna ze gevuld werden met de Heilige Geest (en in nieuwe tongen gingen bidden.)

Via o.a. link kun je meer info vinden over de Doop in de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat geloof ik ook wel. Want bij mij zijn nooit de handen opgelegd en toch is mij duidelijk welke gave ik heb en ik heb ook wel eens persoonlijke dingen ervaren met visioenen. Die visioenen hadden te maken met een situatie die op dat moment speelde.

En bij handoplegging is een gelovige met de gave van profetie nodig (vlg 1 Tim. 4 : 14). Iemand die profeteert, kan waarschijnlijk andermans gave bekendmaken zoals ook in 1 Kor. 12 staat:

7 Maar aan een ieder wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen nuttig is.

Maar handoplegging heb ik nog nooit iemand zien doen dus daarvan kan ik niet zeggen dat ik het ervaren heb. Bij mij heeft God de gave bekend gemaakt op het moment dat ik in de bijbel las. En idd... een tijd daarvoor had ik God daar ook om gevraagd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, dat is heel cool vrijeFreddy!

Ikzelf weet op dit moment geen tekst die het volgende van mij zou kunnen ondersteunen (misschien dat ik daar later nog op kom), maar uit ervaring heb ik niet gezien dat iemand specifiek een gave van profetie nodig moet hebben om handen op te kunnen leggen om iemand te 'dopen in de Heilige Geest'.

Mijn ervaring is dat iedereen die zelf gedoopt is in de Heilige Geest, zelf ook bij iemand anders de handen kan opleggen wanneer deze dat wil, waarna deze wordt gedoopt in de Heilige Geest.

De ervaring in mijn gemeente is ook dat iedereen in alle gaven van de Geest kan functioneren, wanneer iemand zich naar deze gave uitstrekt. Ik geloof dus niet dat sommigen na de Doop in de Heilige Geest alleen in de ene gave kan functioneren en anderen alleen in de andere.

1 Kor. 14

1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren.

Hier staat o.a. dat je kan streven naar de gaven van de Geest.

1 Kor. 12

4 Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest; 5 en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Here; 6 en er is verscheidenheid in werkingen, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt. 7 Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen. 8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu je het zegt... ik ben gedoopt en in die zin is mij de hand opgelegd bij het onderdompelen. Wordt daarmee ook de handoplegging bedoeld?

Lastig! maar goeie vraag!

Want wat gebeurd er met handoplegging! smile.gif ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken!

(ik heb voormezelf wel een beetje duidelijk wat er gebeurd, maar hoe kijken jullie ertegen aan?)

(misschien een beetje afwijken, maar...toch wel benieuwd)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu je het zegt... ik ben gedoopt en in die zin is mij de hand opgelegd bij het onderdompelen. Wordt daarmee ook de handoplegging bedoeld?

Dat zou heel goed kunnen. Het zou goed kunnen dat je toen op die manier de Doop in de Heilige Geest hebt ontvangen, als je dat bedoelt.

Ook geloof ik wel dat het kan gebeuren dat iemand 'spontaan' wordt gedoopt in de Heilige Geest, als een persoon ergens is bv. in een samenkomst waar veel kracht/aanwezigheid van de Heilige Geest is. (Daar wil ik wel bij zeggen dat ik geloof dat iemand nooit tegen zijn/haar wil in wordt gedoopt met de Heilige Geest, omdat de Heilige Geest niet om de wil van de mens heengaat, maar deze respecteert smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lastig! maar goeie vraag!

Want wat gebeurd er met handoplegging!
smile.gif
ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken!

(ik heb voormezelf wel een beetje duidelijk wat er gebeurd, maar hoe kijken jullie ertegen aan?)

(misschien een beetje afwijken, maar...toch wel benieuwd)

Ik geloof dat er dan een soort 'doorbreken' van de Heilige Geest is. De gelovige hééft al de Heilige Geest -als een soort 'waakvlammetje'- smile.gif in het hart. Als iemand daarna handen oplegt, stroomt de kracht (vanuit de hoogte?) door de handen en door de gelovige en maakt de kracht verbinding met het waakvlammetje, waarna de gelovige in 'lichterlaaie' komt; gevuld met de Geest smile.gif

Ik omschrijf het misschien een beetje plat, maar ik moet dan een beetje denken aan een geiser/warmwaterboiler/verwarmingsketel o.i.d. die in werking wordt gezet smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Kan je dat bijbels onderbouwen? Ik kan me namelijk een dude uit het oude testament herinneren die op een pratende ezel reed en tegen zijn zin God begon te aanbidden en het volk Israël te zegenen. En we weten allemaal dat aanbidding komt vanuit de Heilige Geest.
smile.gif

Is er een bepaald déél van mijn post die je graag onderbouwd wil zien, of gaat het je om de héle post?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Handoplegging op de juiste manier is het doorgeven van de "geest" van de Ene die is (in zweeftermen, universele energie, maar wel degelijk hetzelfde). Handoplegging op de goedbedoelende manier, zonder zelf volkomen leeg te zijn van de eigen gedachten e.d. geeft de energie van de handoplegger door.

Het ontvankelijk zijn voor de geest, zoals jullie het noemen, is idd groter, en vele mensen ervaren het, ook niet gelovigen en niet christenen. En al die stromingen noemen het soms anders, maar de ervaring is hetzelfde.

Maar iemand die te vroeg de geest ontvangt kan a.h.w. opbranden. Daarom ben ik niet zo voor het handopleggen. Iemand die rijp is, ontvangt zonder handoplegging hetzelfde. ER zijn veel mensen die de handen op kunnen leggen, maar ik ervaar dat er maar een paar zijn die het met inzicht kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik geloof dat er dan een soort 'doorbreken' van de Heilige Geest is. De gelovige hééft al de Heilige Geest -als een soort 'waakvlammetje'-
smile.gif
in het hart. Als iemand daarna handen oplegt, stroomt de kracht (vanuit de hoogte?) door de handen en door de gelovige en maakt de kracht verbinding met het waakvlammetje, waarna de gelovige in 'lichterlaaie' komt; gevuld met de Geest
smile.gif

Ik omschrijf het misschien een beetje plat, maar ik moet dan een beetje denken aan een geiser/warmwaterboiler/verwarmingsketel o.i.d. die in werking wordt gezet
smile.gif


Samengevoegd:

[...]

Is er een bepaald déél van mijn post die je graag onderbouwd wil zien, of gaat het je om de héle post?

Mwah je laatste puntje, dat de Heilige Geest niet spontaan als doop komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Handoplegging op de juiste manier is het doorgeven van de "geest" van de Ene die is (in zweeftermen, universele energie, maar wel degelijk hetzelfde). Handoplegging op de goedbedoelende manier, zonder zelf volkomen leeg te zijn van de eigen gedachten e.d. geeft de energie van de handoplegger door.

Het ontvankelijk zijn voor de geest, zoals jullie het noemen, is idd groter, en vele mensen ervaren het, ook niet gelovigen en niet christenen. En al die stromingen noemen het soms anders, maar de ervaring is hetzelfde.

Maar iemand die te vroeg de geest ontvangt kan a.h.w. opbranden. Daarom ben ik niet zo voor het handopleggen. Iemand die rijp is, ontvangt zonder handoplegging hetzelfde. ER zijn veel mensen die de handen op kunnen leggen, maar ik ervaar dat er maar een paar zijn die het met inzicht kunnen doen.

Uiteráárd heb je hier een bijbelse onderbouwing bij, nietwaar? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zie het volgende filmpje! Revival Fire!

(kan misschien heftig zijn)

Filmpje Revival Fire

De man die in de bediening staat (Gods kanaal) op dat moment, heeft eerst Gods Woord gesproken, die mensen ontvangen dat Woord waardoor ze veranderd worden door geloof en de Heilige Geest brengt dat Woord in hun leven met kracht! Hij zet dat Woord vrij met kracht zodat ze erook uit gaan leven!

Met name mocht een persoon demonisch belast zijn, dan gaan die er ook wel uit door Gods Vuur!

Dan schreeuwen ze het uit (die boze geesten dan he), zelf vaak mee gemaakt!

Vaak ervaar je Vuur als een elkriciteit!

Een hitte niet normaal, je denkt echt dat je verbrand, maar gebeurt niet puh2.gif althans ..zo heb ik het wel ervaren.

Ook dat schudden

Dit sluit ook wel aan op het stukje handen opleggen wat Barbapapa schrijft!

Link naar bericht
Deel via andere websites

hee aalt, ik vind het uitdrijven demonen voor in een kerkdienst mensonterend. Je zet mensen zo te kijk als er zoiets gebeurt. Los van het feit dat ik vraagtekens heb bij het demonen uitdrijven an sich, ben ik van mening als kerken zich daar toch mee bezig houden, dat ze dat in pastorale context moeten doen. Kortom ze moeten in een pastoraal gesprek bidden met mensen voor bevrijding en ze begeleiden. Een kerkdienst is geen show.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En toch deed Jezus het ook in het openbaar!

Weet je het leven zoals wij dat vaak zien is totaal anders dan Jezus Zijn leven van het Koninkrijk van God liet zien!

We moeten goed beseffen dat het oorlog is tussen het Koninkrijk van God en het koninkrijk van de duivel.

Wij leven hier op aarde waar het koninkrijk van de duivel is.

Wij zitten er tussen, maar aan wie geven wij de aanbidding,...maargoed dat is een ander onderwerp smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hee aalt, ik vind het uitdrijven demonen voor in een kerkdienst mensonterend. Je zet mensen zo te kijk als er zoiets gebeurt. Los van het feit dat ik vraagtekens heb bij het demonen uitdrijven an sich, ben ik van mening als kerken zich daar toch mee bezig houden, dat ze dat in pastorale context moeten doen. Kortom ze moeten in een pastoraal gesprek bidden met mensen voor bevrijding en ze begeleiden. Een kerkdienst is geen show.

Weetje we leven nog veel te liturgisch!

We willen alles onder controle houden, overal waar wij de controle willen houden kan Gods niks doen, maar als we de Heilige Geest de vrije ruimte geven, dan kan Hij alles doen!(overgave)

Heb mensen spontaan in een dienst waar God kwam, bevrijd zien worden, genezen, gedoopt zien worden (water en met de Heilige Geest en met vuur)etc

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Weetje we leven nog veel te liturgisch!

We willen alles onder controle houden, overal waar wij de controle willen houden
kan Gods niks doen
, maar als we de Heilige Geest de vrije ruimte geven, dan kan Hij alles doen!(overgave)

Ik dacht dat God almachtig was? Waarom zou hij niets kunnen doen als er orde is in de dienst?

Quote:

Heb mensen spontaan in een dienst waar God kwam, bevrijd zien worden, genezen, gedoopt zien worden (water en met de Heilige Geest en met vuur)etc

Dat is heel fijn voor die mensen. (overigens, wat moet ik me voorstellen bij gedoopt worden met vuur?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En toch deed Jezus het ook in het openbaar!

niet altijd, er zijn ook mensen die Jezus verbood te getuigen van hun genezing

Quote:
Weet je het leven zoals wij dat vaak zien is totaal anders dan Jezus Zijn leven van het Koninkrijk van God liet zien!

wij leven in een andere tijd, cultuur en plaats. Dus we zullen de principes uit het leven van Jezus moeten nemen en deze vertalen naar hier en nu.

Quote:
We moeten goed beseffen dat het oorlog is tussen het Koninkrijk van God en het koninkrijk van de duivel.

ik heb vooral last van mijn vlees en dat houdt me weg van God.

Quote:
Wij leven hier op aarde waar het koninkrijk van de duivel is.

Wij zitten er tussen, maar aan wie geven wij de aanbidding,...maargoed dat is een ander onderwerp
smile.gif

leg is uit puh2.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Weetje we leven nog veel te liturgisch!

We willen alles onder controle houden, overal waar wij de controle willen houden kan Gods niks doen, maar als we de Heilige Geest de vrije ruimte geven, dan kan Hij alles doen!(overgave)

en toch, ook in die "vrije diensten" kan je op een gegeven moment opmerken dat de voorganger toch wel erg vaak op zijn horloge kijkt en kan je ontdekken dat we toch echt altijd met snelle liedjes beginnen, en daarna de langzamere om vervolgens over te gaan in "aanbidding", waar de uiting van de gaven van de Geest plaatsvinden. Alsof dat geen liturgie is?

Quote:
Heb mensen spontaan in een dienst waar God kwam, bevrijd zien worden, genezen, gedoopt zien worden (water en met de Heilige Geest en met vuur)etc

goh ik ook, ben jij ook in diensten geweest waar mensen werden aangesproken door het Woord van God, dat mensen de preek mee naar huis namen of de gezongen psalmen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik dacht dat God almachtig was? Waarom zou hij niets kunnen doen als er orde is in de dienst?

[...]

Dat is heel fijn voor die mensen. (overigens, wat moet ik me voorstellen bij gedoopt worden met vuur?)

God respecteerd de vrije wil van de mens!

Hij ziet het hart aan en wacht! maar Hij laat wel Zijn liefde zien constant, totdat mensen zich overgeven en God kan gaan werken

Vuur van God wat je helemaal verteerd, je bent voor Hem als een heilig welgevallig offer!

(althans dat zouden wij moeten zijn voor Hem)

Je legt jezelf neer op het Altaar (Kruis)

en daar sterft je eigen ik voor Hem en Hij kan je meer en meer gaan gebruiken, op het moment dat God een offer aanvaard, dan verteerd Hij dat met Vuur!

Op het moment dat dat gebeurd, doe alleen nog maar Gods wil en kan je helemaal gaan in Zijn kracht!

(dit is nog maar een stukkie uitgelegd van wat het is) je zult het moeten ervaren om het te kunnen pakken en te begrijpen).. lastig uit te leggen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid