Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb de afgelopen weken wat fragmenten uit het werk van Henri Pirenne moeten lezen. Hij was dé historicus die België een geschiedkundige legitimiteit gaf:

Quote:
Oerbelgische geschiedschrijver van het oeroude België

Is België een kunstmatig land? Als iemand deze populaire stelling heeft trachten te ondermijnen, dan was het wel Henri Pirenne. Na zijn studie letteren en wijsbegeerte in Luik werd de jonge Pirenne benoemd als professor in de middeleeuwse geschiedenis aan de universiteit van Gent. Hij gaf er levendig les over de groei van de middeleeuwse steden en de rol van de islam bij de val van het Romeinse Rijk. Maar Pirenne was in de eerste plaats een vernieuwer op het gebied van de geschiedkundige methodologie. Gefascineerd als hij was door wetenschappelijke disciplines als sociologie, economie en psychologie, nam hij als eerste Belgische historicus een kijkje buiten de muren van zijn eigen vakgebied.

\"Geschiedenis van België\" is ongetwijfeld Pirennes beroemdste werk. In deze zevendelige turf stelt hij dat de wortels van het huidige België in de Middeleeuwen liggen. Hij zet zijn hypothese kracht bij door te verwijzen naar de tweetaligheid van Vlaanderen sinds de 12de eeuw en een aantal belangrijke culturele en sociaal-economische verwantschappen. Pirenne werd geroemd als dé historicus van de Belgische natie, maar hij oogstte ook kritiek. Zijn boek zou voor een groot deel een ideologische constructie zijn. Henri Pirenne wás een loyale Belg, maar stond zeker niet vijandig tegenover de Vlaamse zaak. Na een toespraak van een Vlaamse collega zou hij hebben gezegd: 'Ik zie ze graag, de Vlamingen'. Waarop hij in het Nederlands een pakje sigaretten kocht. Toch heeft Pirenne zich altijd verzet tegen de volledige vernederlandsing van de Gentse universiteit.

Henri Pirennes Belg-zijn beperkte zich overigens niet tot spreken van beide landstalen. Hij stond immers bekend als een bon-vivant, die best tegen een glaasje meer kon. Toen Britse professoren hem hadden uitgenodigd voor een lezing, trakteerden ze hem vooraf op een aantal zware Engelse bieren. Tot hun verbazing bracht de 'sterke Belg' het er zonder één enkele hapering vanaf. Pirenne lustte blijkbaar ook af en toe ook een taartje. In een Gentse patisserie kon je in de jaren vijftig nog terecht voor zijn lievelingsgebak: de 'Pirenne'.

Zijn geschiedenis van België is een waar meesterwerkje, maar het ziet er nu naar uit dat België z'n langste tijd heeft gehad.

Zal België opgesplitst worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, daar hebben de losse gewesten te weinig bestaansrecht voor. Daarnaast, wat dan? Vlaanderen bij Nederland? Buiten dat er maar weinig Vlamingen echt op zitten wachten, verschilt Vlaanderen in politiek, cultureel en linguistisch gebied behoorlijk van Nederland.

En ik kan mij evenmin voorstellen dat de Fransen zitten te wachten op een verarmd stuk land als Wallonie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zal België opgesplitst worden?

Als je je op de middeleeuwen wilt beroepen om iets een legitimiteit te geven, dan zul je niet voor België moeten zijn, maar voor de Nederlanden, een gebied van Nederland, België en een stukje Frankrijk.

Dan heb je een zekere binding, waarbij trouwens ook een slechte basis ligt voor een staatsvorming, of je wilt de Bourgondiërs er in betrekken, dat kan... Buiten dat is het beroepen op de middeleeuwen vooral een beroep of het graafschap Vlaanderen en het hertogdom Brabant. Alles kan, wat mij betreft een Rooms rijk, of een leengebied van de Franse koning, of weet ik wat allemaal, maar toch geen België...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och, de ontstaansgeschiedenis van België doet er voor mij persoonlijk weinig toe, hoe België ook ontstaan is, het land is er nu en heeft een gemeenschappelijke geschiedenis. Net doorheen deze politieke crisis blijkt dat Belgen toch bijhoorlijk samenhangen. De politici raken er niet uit, maar het valt me enorm op hoeveel Belgen zich engageren voor onderlinge solidariteit, tot grootschalige knuffelacties tussen Walen en Vlamingen toe.

Verder zie ik ook niet goed wat er met ons zou moeten gebeuren zonder België. We zijn al zo'n klein landje, wat stellen we eigenlijk voor als we ons ook nog eens splitsen? Ik heb niet het gevoel dat de wereld zit te wachten op Vlaanderen. Ik weet trouwens ook niet wat er met Brussel zou gebeuren. En Vlaanderen bij Nederland zie ik ook niet gebeuren, de gemiddelde Vlaming voelt zich denk ik minder verwant met Nederlanders dan met Walen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je je op de middeleeuwen wilt beroepen om iets een legitimiteit te geven, dan zul je niet voor België moeten zijn, maar voor de Nederlanden, een gebied van Nederland, België en een stukje Frankrijk.

Dan heb je een zekere binding, waarbij trouwens ook een slechte basis ligt voor een staatsvorming, of je wilt de Bourgondiërs er in betrekken, dat kan... Buiten dat is het beroepen op de middeleeuwen vooral een beroep of het graafschap Vlaanderen en het hertogdom Brabant. Alles kan, wat mij betreft een Rooms rijk, of een leengebied van de Franse koning, of weet ik wat allemaal, maar toch geen België...

widegrin.gif I know, i know, maar het was toch niettemin een meesterwerkje van Pirenne. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nog een reden om Belgie te laten bestaan.

Idd ja. widegrin.gif

Maar ook daar heeft de geschiedenis een rijk assortiment aan bruikbare middelen voor:

- Een eerlijke regelgeving zoals die onder koning Willem I gold.

- Her introductie van de schuilkerk (ja, toen bestond het gedoogbeleid ook al)

- Beeldenstorm

engel.gifpuh2.gifclown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid