Spring naar bijdragen

Uiterlijk en zelfvertrouwen


Aanbevolen berichten

Eigenlijk moest de TT zijn: Stelling: uiterlijk zegt iets over je zelfvertrouwen.

Ik vroeg mij af, mensen die zich heel mooi aankleden, dure kleding dragen, zich (mooi) opmaken, zijn dat mensen die in werkelijkheid weinig zelfvertrouwen hebben en dit compenseren met kleding?

Of, is het juist zo dat als je niet zelfverzekerd bent je juist niets om mode geeft?

En, laatste, is dit misschien een persoonsgebonden verschil, dus is dat bij iedereen anders?

Ben benieuwdknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eigenlijk moest de TT zijn: Stelling: uiterlijk zegt iets over je zelfvertrouwen.[

Ik denk dat uiterlijk je heel erg de schijn van zelfvertrouwen kan geven.

Quote:

Ik vroeg mij af, mensen die zich heel mooi aankleden, dure kleding dragen, zich (mooi) opmaken, zijn dat mensen die in werkelijkheid weinig zelfvertrouwen hebben en dit compenseren met kleding?

Weet ik eerlijk gezegd niet. ik geef zelf niet veel om dure kleren, make up en sieraden. Misschien maakt het je zekerder als je op dolce en gabbana schoenen loopt. ik weet het niet.

Quote:

Of, is het juist zo dat als je niet zelfverzekerd bent je juist niets om mode geeft?

Ik vraag me echt af of zelfvezekerheid van je kleding afhangt.

Quote:

En, laatste, is dit misschien een persoonsgebonden verschil, dus is dat bij iedereen anders?

Ja, zelfvertrouwen hebben moet je leren. dat is niet iets wat kleren je kunnen geven.

flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastige vraag, ik vermoed dat het één wel wat met het ander te maken kan hebben, maar dat dit niet zo hoeft te zijn. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat toen mijn zelfvertrouwen erg laag was, ik absoluut geen 'vrouwelijke kleding' droeg. In mijn definitie was vrouwelijke kleding: een rok, schoenen met hakken, een jurkje, mooi ondergoed etc. Dit omdat ik mezelf daar te lelijk voor vond, of te minderwaardig of iets in die richting. Toen ik mij wat zekerder ging voelen, durfde ik ook wat meer kleding aan die ik vrouwelijk vond en mooi.

Persoonsgebonden denk ik

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben behoorlijk onzeker over mijn uiterlijk, maar probeer dat absoluut niet te compenseren door kleding of make-up, dat laatste gebruik ik niet, kleding kijk ik wel een beetje kritisch naar, maar als ik het lekker vind zitten is het goed..

Ik denk wel dat het erg verschilt bij mensen, want ik denk zeker wel dat er mensen zijn die op die manier wel proberen er toch goed uit te zien..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eigenlijk moest de TT zijn: Stelling: uiterlijk zegt iets over je zelfvertrouwen.

Ik vroeg mij af, mensen die zich heel mooi aankleden, dure kleding dragen, zich (mooi) opmaken, zijn dat mensen die in werkelijkheid weinig zelfvertrouwen hebben en dit compenseren met kleding?

Dat komt voor. Ik schrik wel eens van "mooie" mensen en als ik ze dan leer kennen, blijkt dat we toch veel op elkaar lijken. Want ook ik heb weinig zelfvertrouwen. knipoog_dicht.gif

Quote:
Of, is het juist zo dat als je niet zelfverzekerd bent je juist niets om mode geeft?

Ik geef niets om mode, dat is in mijn geval genetisch. Mijn moeder is een raar soort vrouw, die tevreden is met een klein stapeltje kleren en een hekel heeft aan winkelen, het liefst in pyjama rondloopt. Ik lijk veel op haar, maar heb het geluk dat ik man ben, dan mag het ook. widegrin.gif

Het kan dus gewoon zijn wíe je bent. Weinig om mode geven hoeft niets te maken te hebben met weinig zelfvertrouwen.

Wel merk ik dat als ik in dipjes zit, ik nóg slordiger word. Dan verzorg ik mezelf slechter. Dat heeft gek genoeg te maken met dieptepunten in mijn zelfvertrouwen: ik denk dan "het is niks en het wordt ook niks, dus wat maakt het nog uit hoe ik me kleed". Ik maak mezelf wel eens wijs dat het juist zelfvertrouwen is, "schijt hebben aan de wereld en wat ze van me denken, die op uiterlijk gefocuste oppervlakkigerds", maar dat is stiekem dus niet zo. Soms zit ik er keurig verzorgd bij: gewoon schoon, regelmatig douchen, schone kleren, gekamd haar, maar als het ff wat minder gaat (zoals deze week) dan draag ik mijn smoezelige overhemd drie dagen te lang, douche ik niet, scheer ik mijn baard niet, ga ik te laat naar bed. Je kunt aan mij goed zien of ik me zelfverzekerd voel of juist niet. (Tis maar goed dat ik geen webcam heb trouwens. widegrin.gif)

Maar, verschilt per persoon. M'n vrouw haar gevoel hangt veel sterker af van hoe ze eruit ziet, terwijl het bij mij dus precies andersom is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik me slecht (= onzeker in dit geval) voel kleed ik me vaak net wat beter en doe ik wat meer make-up op, maar dat doe ik ook als ik me juist erg goed voel. Alleen wanneer ik zo'n onverschillige 't kan-me-niets-schelen-bui heb let ik niet op m'n kleding; dat is vrij vaak zo puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het uiterlijk zegt vrij weinig over het zelfvertrouwen van iemand. Wel is het zo dat die persoon dan vaak wel de schijn mee heeft. Maar ja, zoals het hierboven al is gepost, als je die persoon dan beter leert kennen dan kom je er vaak achter dat diegene helemaal niet zo veel zelfvertrouwen heeft.

Toch snap ik die mensen wel, want als mensen meer zelfvertrouwen voelen als ze dat of dat aan doen moeten ze dat zeker doen en is het eigenlijk vrij logisch dat ze dat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt: sommige mensen hebben er nood aan om zich net extra mooi te kleden wanneer ze zich een beetje onzeker voelen om dat te compenseren, anderen hebben net meer zin om zich mooi te kleden wanneer ze zich zo al erg zelfzeker voelen. En anderen geven gewoon helemaal niets om kleding enzo. Het kan bij dezelfde persoon ook op verschillende manieren werken. Ik ben zelf iemand die nogal veel aandacht besteedt aan kledij, make-up enzovoort en ook best opvallende dingen durft dragen, en ik merk dat dat enerzijds kan dienen om mijn eigen zelfvertrouwen te onderstrepen, maar anderzijds ook wel eens mijn gebrek aan zelfvertrouwen maskeert. Toch trek ik wanneer ik me erg goed in m'n vel voel al eens makkelijker een speciale combinatie aan, of ben ik meer geneigd om op dagen dat ik me goed in m'n vel voel iets opvallends aan te doen zoals hoge hakken of knalrode lipstick ofzo. Op dagen dat ik me een beetje minder voel speel ik makkelijker op veilig, ik zal nog steeds mijn best doen om er goed uit te zien maar dan eerder in een outfit die niet erg opvalt en waarvan ik weet dat het mij sowieso staat.

Ik denk dat je, los van de kledij enzovoort, wel één en ander kan zien aan de houding en uitstraling van mensen. Iemand die zich zelfzeker en goed in zijn of haar vel voelt ziet er ergens toch anders uit. Ik merk ook van mezelf dat ik er anders uitzie wanneer ik me geweldig goed voel: ik stap met meer zekerheid, hou mijn hoofd fier rechtop, lach makkelijker naar mensen,... Wanneer ik me rot voel heb ik meer de neiging om me een beetje te verstoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik heb niet veel zelfvertrouwen, maar draag wel graag mooie kleding en make-up. Ik voel me dan ook vaak net even iets beter. Ik weet niet of dat compenserend gedrag is. Ik vind er niks mis mee. Het is overigens ook bewezen dat een nieuwe mooie outfit je uit een dip kan halen. Dus als je je een beetje slecht en lelijk voelt moet je JUIST je best doen om er met je kleding en make-up heel mooi uit te zien.. Dat vrolijkt de mens op smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Pius" schreef het volgende:

Ik ben eigenlijk nogal nonchalant over m'n uiterlijk. Eigenlijk doe ik er pas wat aan sinds ik weer terug ben gegaan naar de Kerk.

Euh ja? Ik vind jou echt de Credible-metro eigenlijk puh2.gif

Altijd strak in het pak op foto's, stropdasje. Je oogt niet stijfjes genoeg om JG te zijn, dan eerder metro.

Antwoord op de vraag: jep, staat met elkaar in verband. Alleen is het verband niet zo simpel. Je hebt bijvoorbeeld zelfvertrouwen nodig om iets te durven dragen wat opvalt, aan de andere kant kun je dmv kleding e.d. op willen vallen omdat je dat anders niet doet, zelfvertrouwen boost dus. En je hebt het omgekeerde verband, zoals beschreven door Dosto.

De vraag is ten eerste of het een man of een vrouw betreft. Vrouwen hebben tot hun 25e zo goed als per definitie weinig zelfvertrouwen, daarna stijgt het geleidelijk waarbij het een flinke boost krijgt (al is dat voor de helft desinteresse) na bijvoorbeeld een huwelijk. Of ze een kinder krijgen (al is dat voor 90% desinteresse).

Zelf heb ik er steeds vaker lak aan hoe ik er uit zie, laat regelmatig een baard staan. Draag steeds weer dezelfde kleren (niet dagen achter elkaar echter) totdat ze versleten zijn.

Al moet mijn fysiek dan weer wel in orde zijn, als ik te vet of te iel ben naar mijn eigen zin voel ik me er niet lekker bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben tevreden met mijn uiterlijk. Ik ben gelukkig en dat straal ik ook uit. Over het algemeen ben ik zelfverzekerd. Ik heb ook op een ander forum (die van SoulSurvivor) waar ik lang niet zo actief ben meer als hier (het is hier veel leuker), de "hunk"-contest van het forum gewonnen. Klik

Die contest was trouwens wel grappig, maar stelde op zich niks voor en ik maak me ook niet al te veel illusies smile.gif Ik ben tevreden met mezelf, maar om mezelf nou meteen als superhunk te zien gaat mij wat ver...

Ik vind het wel leuk om me (naar mijn idee) leuk te kleden. Vooral als ik me in mijn driedelig pak kan steken vind ik dat wel leuk. Niet dat ik daar mijn eigenwaarde uit moet halen, maar grappig is het wel...

Maar als bijvoorbeeld mijn haar voor geen meter zit, dan kan ik me daar heel erg aan storen. Terwijl ik het bij anderen meestal nieteens opmerk als het nergens op lijkt. Waar ik eerder onzeker over ben is mijn adem. Misschien klinkt het gek, maar als ik geen kauwgom bij me heb, vind ik dat echt vet vervelend. Ik hou er niet van om uit mijn mond te stinken, zeker niet als ik het ook nog weet ook. Maarja dat heeft verder weinig met mijn uiterlijk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Nou je bent inderdaad wel knap ja, alleen volgens mij weet je dat zelf ook en dat is altijd wat minder vind ik.

Light Jr; Mag ik je vragen waar je het op baseert dat vrouwen tot hun 25ste weinig zelfvertrouwen hebben? Is dat een onderzoek geweest of je eigen mening?

Btw; Een baard vind ik juist altijd erg mooi bij mannen, je moet het alleen wel goed verzorgen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik als ik me zelf zelfvertrouwder voel me netter kleed dan niet. Wat trouwens niet wilt zeggen dat als ik me minder net kleed ik dan weinig zelfvertrouwen heb, maar gewoon geen zin en tijd heb. Net zoals als ik vroeger op sta mijn haar minder net in model zit en vaker slecht geschoren heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen die minder om zichzelf geven of willen dat andere mensen dat denken zijn wel eerder geneigd weinig aan zichzelf te doen denk ik.

jammer vind ik dat altijd,w ant ze doen zichzelf daarmee tekort.

ik vind het nog steeds vreemd dat er jongens zijn die hun haar niet met gel doen alleen maar omdat ze er "geen zin in hebben" (en dat niet erg overtuigend brengen). niks mis met jongens ide het niet doen hoor! maar er zijn zo van die gasten daar ziet het haar er echt gewoon onverzorgd uit. vreemd. nosmile.gif

staat er ook niet ergens in de bijbel dat je goed voor je uiterlijk meot zorgen en het goed is om er mooi uit te zien? verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben wel (ook) onzeker over mijn uiterlijk, ik compenseer dit dus wel door veel aandacht te besteden aan mijn uiterlijk. Ik voel me idd net iets beter als ik een outfit aan hebt en dit allemaal bij elkaar pas en goed zit. Hier is ook niets mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik vind het nog steeds vreemd dat er jongens zijn die hun haar niet met gel doen alleen maar omdat ze er "geen zin in hebben" (en dat niet erg overtuigend brengen). niks mis met jongens ide het niet doen hoor! maar er zijn zo van die gasten daar ziet het haar er echt gewoon onverzorgd uit. vreemd.
nosmile.gif

Och, ik weet niet, ik snap best dat sommige mensen daar geen zin in hebben. Iedereen heeft toch andere prioriteiten, en er zijn te weinig uren in een dag om aandacht te besteden aan alles. Er is in mijn ogen wel zoiets als een bepaalde basis waar je rekening mee moet houden (jezelf en je kleren regelmatig wassen en je haar kammen vind ik nu toch wel een must) maar buiten dat moet je het lekker zelf weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid