Spring naar bijdragen

Hervormingsdag



Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Nemen de protestanten hervormingsdag zelf nog wel serieus, je zou toch zeggen groot feest in reformatieland de protestantse kerken open en zitten vol,maar neen het is angstig stil; alleen bij de zware kringen (nadere reformatie) wat actie.

Ook in de midden-orthodoxie wordt deze dag nog redelijk herdacht. Het is geen feestdag, in tegenstelling wellicht tot de kringen waarin jij je begeeft, vinden wij een breuk niet iets waar je een feestje voor bouwt. Op Hervormingsdag herdenken wij de reformatie, iets noodzakelijks, maar niet feestelijk.

Een deel van de protestanten nemen Hervormingsdag weldegelijk serieus, voor de Luthersen is het een van de belangrijkste kerkelijke dagen en binnen het zwaar en midden orthodoxe deel van de gereformeerde kerken wordt het ook nog altijd herdacht.

Quote:

Te meer de dagen er op Allerheiligen en Allerzielen volop feest en actie,feesten van voortgaande eeuwigheid.

Ja, na de kerk de kroeg in? Ik weet hoe serieus dat gevierd als iemand die 18 jaar in overwegend katholiek gebied heeft gewoond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als men over zuipen begint wat al zo niet aan de orde is op Allerheilige en Allerzielen,dan is het zo dat de snappertjes niet hoog staan afgesteld.Deze draad kan zinnig verlopen als het over hervormingsdag gaat en de daaraan verbonden vraagstelling; zo te zien hebben de protestanten daar geen antwoord op,terwijl het hun grote feestdag is,nogmaals in reformatie land is daar vrijwel niets van te merken,op de gereformeerde gezindte na.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Da's te verwachten, als pinksterknakker kan ik je vertellen dat ik dit nog nooit eerder heb gehoord, dat Hervormingsdag, aangezien het het 'feestje' is van de twee betrokken kerken. Alles wat niet katholiek is of uitvloeisel van de Reformatie heeft er eigenlijk ook weinig mee te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zegt nu eigenlijk dat alleen katholieken met Hervormingsdag te maken hebben.
clown.gif

(Alle niet-katholieken en uitvloeisels van de Reformatie hebben er immers
niet
mee te maken.)

Welke twee betrokken kerken bedoel je trouwens? Hervormingsdag is als ik het goed begrijp vooral een luthers feest. Daarnaast wordt het ook door enkele calvinistische kerken gevierd.

Ik heb te weinig wikipedia pagina's doorgelezen dnek ik. Geen idee wat luthers of calvinistisch is. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Four Square vind van niet bljkbaar
widegrin.gif

Die mag wel meer zeggen. knipoog_dicht.gifpuh2.gif

Theologisch gezien put de pinksterbeweging uit de Reformatie, heiligingsbeweging van John Wesley (evangelicalisme) en dat 'Azusa Street Revival' gedeuren.

Verder zal historische banden wel per land verschillen, in de VS (waar men de opkomst van de pinksterbeweging laat beginnen) is ik meen de roots bij de methodisten.


Samengevoegd:

Quote:

Maar dat pinkstero's niet bezig zijn met het verleden, wekt geen verbazing, behalve als het de eerste gemeentes die beschreven zijn in Handelingen betreft natuurlijk. Maar wat er in de 2000 jaar daartussen is gebeurd, boeit ze niet.
puh2.gif

Dat vooroordeel klopt vrees ik wel vaak. knipoog_dicht.gif

Maar gelukkig zijn er wel mensen mee bezig met die geschiedenis en ik hoop dat het er meer worden. smile.gif

Op de VU hebben ze geloof ik een leerstoel pentecostalisme. En buiten dat ken ik gelukkig wel mensen die zich erg intresseren in de kerkgeschiedenis (in theologische opleidingen, iig Azusa (opleiding van de VPE, aan de VU) krijgt men ook kerkgeschiedenis).

Maar helaas geef ik toe dat niet iedereen dat doet, en vroeger, voor m'n tijd, schijnt't wat erger te zijn geweest. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nemen de protestanten hervormingsdag zelf nog wel serieus, je zou toch zeggen groot feest in reformatieland de protestantse kerken open en zitten vol,maar neen het is angstig stil; alleen bij de zware kringen (nadere reformatie) wat actie.

Te meer de dagen er op Allerheiligen en Allerzielen volop feest en actie,feesten van voortgaande eeuwigheid.

Waarom wordt deze reactie zo negatief opgevat? Ik ben zelf dan wel geen protestant meer, maar volgens mij constateert Sacerdos hier gewoon op redelijk neutrale manier een feit. De negatieve betekenis die daar vervolgens door jullie aan wordt gegeven komt mi. niet voor zijn rekening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een vraag die je kan stellen is, waarom we stil zouden moeten blijven staan bij deze dag? Je kan stellen dat elke "oprechte protestant" niet anders zou moeten doen, maar benadruk je dan niet teveel onjuiste praktijken in de RKK, die daarna door de RKK zelf zijn aangepakt? Het gaat immers voornamelijk om de 95 artikelen tegen de aflaat van Luther. Het is het begin geweest van een tumultueze tijd. Wordt de dag dat de contra-reformatie in de RKK is afgeroepen ook actief herdacht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Trente is een gevolg van de reformatie en ging Rome orde op zaken stellen wel te laat,zo waren ze ook te laat in 1723 toen de Katholieke Kerk in Nederland wilde vast houden aan de rechten en regels die gelden.Maar het gaat er nog altijd om dat het bij de protestanten angstig stil is op hervormingsdag.Vreemd de enigste feestdag die ze hebben vieren ze niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Trente is een gevolg van de reformatie en ging Rome orde op zaken stellen wel te laat,zo waren ze ook te laat in 1723 toen de Katholieke Kerk in Nederland wilde vast houden aan de rechten en regels die gelden.

Ja en?

Quote:
Maar het gaat er nog altijd om dat het bij de protestanten angstig stil is op hervormingsdag.Vreemd de enigste feestdag die ze hebben vieren ze niet.

Het is niet de enige feestdag, waarbij ik dit ook niet als feestdag zie hoor, enkel als herdenking van. Ik heb niet het idee dat je gelezen hebt wat ik zojuist schreef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Trente is een gevolg van de reformatie en ging Rome orde op zaken stellen wel te laat,zo waren ze ook te laat in 1723 toen de Katholieke Kerk in Nederland wilde vast houden aan de rechten en regels die gelden.Maar het gaat er nog altijd om dat het bij de protestanten angstig stil is op hervormingsdag.Vreemd de enigste feestdag die ze hebben vieren ze niet.

volgens mij vieren protestanten gewoon de algemeen christelijke feestdagen zoals kerst, pasen, pinksteren, hemelvaart, goede vrijdag. Verder houdt ook de protestantse kerk zich aan de lijdenstijd en wordt er in het protestantse liturgische jaar de zeven zondagen voor pasen aandacht besteed aan het lijden van christus. Hetzelfde geldt voor advent, ook in die tijd wordt toegeleefd naar het kerstfeest. De protestantse traditie is gewoon een stuk soberder en moet je je nog steeds afvragen of zoiets als de Hervorming niet iets heel ernstigs is waarbij je je af moet vragen of zoiets gevierd moet worden. Ik ga toch ook niet vieren dat mijn ouders gescheiden zijn, ookal weet ik nog steeds dat mijn vader de derde maandag van september 1999 vertrokken is. Dat vier je toch niet, ookal ben ik me er wel bewust van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Da's waar, maar toch, als ik zo nalees wat Sacerdos hier schrijft zie ik niet in welke misdaad hij begaat behalve kortzichtigheid en enigszins provocatief gedrag.

Dat is dan ook precies waar op gereageerd wordt. Zo post hij namelijk aldoor en inhoudelijk reageren is er niet bij.

Zijn laatste reactie laat ook wel weer zien dat hij niet werkelijk geinteresseerd is in antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar het gaat er nog altijd om dat het bij de protestanten angstig stil is op hervormingsdag.Vreemd de enigste feestdag die ze hebben vieren ze niet.

De wijze waarop je je gebrek aan kennis ten toon spreid is schrijnend. De enige feestdag die ze hebben? Kerst, Pasen, Pinksteren en Hemelvaart zijn ook feestdagen waar in protestantse kring massaal Gods lof wordt gezongen. Daarnaast heb je blijkbaar nog nooit gehoord van bid- en dankdag? Twee bij uitstek gereformeerde dagen die een prominente plek innemen in het kerkelijk jaar.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Waarom wordt deze reactie zo negatief opgevat? Ik ben zelf dan wel geen protestant meer, maar volgens mij constateert Sacerdos hier gewoon op redelijk neutrale manier een feit. De negatieve betekenis die daar vervolgens door jullie aan wordt gegeven komt mi. niet voor zijn rekening.

Goed lezen had tot de conclusie geleid dat het feit dat hij meent waar te nemen helemaal niet klopt. En dat de verwijzing naar feestdagen bij andere denominaties bijna lachwekkend genoemd mag worden als je kijkt naar de inhoudelijke betekenis die daar door velen aan wordt gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Feestdagen protestantse kerken:

Adventstijd

Kerstmis

Veertigdagentijd/Lijdenstijd

Witte Donderdag

Goede Vrijdag

Stille Zaterdag

Paaszondag

Hemelvaart

Pinksteren

Dankdag voor Gewas en Arbeid/Oogstdankdienst

Hervormingsdag

En misschien vergeet ik er nog een paar

Hoe je het ook wendt of keert, de protestanten hebben wel degelijk meer dan één feestdag. Misschien niet zo veel als de katholieke en orthodoxe Kerk, maar dat maakt niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid