Spring naar bijdragen

De Nationale Bijbeltest 2007


Aanbevolen berichten

Nou, ik heb hem ook even gedaan in de hoop onze Katholieke score wat op te kunnen vrolijken. Ik had van 42 vragen er 36 goed, dat is 86 %, of in een cijfer dus een 8,6. Daar kan ik mee leven, volgens mij is het zelfs nog iets hoger als m'n cijfer van vorig jaar. smile.gif

Ik had trouwens wel een stomme fout gemaakt door die bij die vraag over de haan, door in alle snelligheid...

Spoiler:

het verraad aan te klikken in plaats van de verloochening.

hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 108
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

8.1

Ik vind het een stomme test, ik heb bij vrij veel dingen een verkeerd antwoord wat ik wel kan beargumenteren (bij de baardwedstrijd bijvoorbeeld.. ik snap ook niet waarom B wel goed is). Ik heb ook het idee dat vrij veel dingen vertaling-gevoelig zijn, maar dat weet ik niet zeker. Ik denk dat Raido 'm dan ook even moet doen puh2.gif

Dat nieren-proeven is bij ons in de kerk een vaste uitdrukking, trouwens knipoog_dicht.gif

Scores tot nu toe:

2005: 9.1

2006: 7.5

2007: 8.1

Het wisselt knipoog_dicht.gif

@Ireacynthe: vul gewoon een getal van 4 cijfers in, 8271 is ijsselmuiden bijvoorbeeld smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Ireacynthe: vul gewoon een getal van 4 cijfers in, 8271 is ijsselmuiden bijvoorbeeld
smile.gif

Dankje. smile.gif

(Mijn postcode heeft nochthans ook vier cijfers, maar is toch niet geldig. Och, hoe stout, nu knoei ik als buitenlandse indringer met de scores van jullie nationale test. widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de test van 2004 ook gedaan, zonder plaatjes dus moeilijker widegrin.gif

Ik vond dat ze in die test wel erg veel politieke kennis testen: 'Welke spreuk uit de Bijbel staat op het gebouw van de VN (oid)?'

Toch ging het wel goed, ik heb een 8.6 daar. big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

71 procent, dus eigenlijk niet zo erg fantastisch, zeker voor iemand met mijn studies. Sjah, die katholieken...

Overigens waren sommige vragen en antwoorden wel nogal eum, apart. Trouwens, wat een arrogante, Sinterklaas even gaan opeisen als iets typisch Nederlands! puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb de test van 2004 ook gedaan, zonder plaatjes dus moeilijker
widegrin.gif

Ik vond dat ze in die test wel erg veel politieke kennis testen: 'Welke spreuk uit de Bijbel staat op het gebouw van de VN (oid)?'

Toch ging het wel goed, ik heb een 8.6 daar.
big-smile.gif

Ja, ik had die vragen waarin geen plaatjes waren, allemaal fout.

Toch nog een 8.1 , waar gaat dat heen, katholieken met Bijbelkennis. rofl.gif


Samengevoegd:

Quote:

83% goed, maar wat zitten er achterlijke vragen bij ... écht ..

Hehehe, ik dezelfde score als jij? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik had een 8.1

er zat m.i. een fout antwoord bij, namelijk waar de discipelen met pinksteren over spraken. Als je kijkt waar Petrus' toespraak over ging, dan was dat wel degelijk ook over Jezus' dood.

De vraag doelde hierop:

Handelingen 2

5 In Jeruzalem woonden destijds vrome Joden, die afkomstig waren uit ieder volk op aarde. 6 Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken. 7 Ze waren buiten zichzelf van verbazing en zeiden: ‘Het zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken? 8 Hoe kan het dan dat wij hen allemaal in onze eigen moedertaal horen? 9 Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia, 10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier gevestigd hebben, 11 Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië – wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.’

Klopt wel dus smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, ik was niet helemaal tevreden soms, maar toch, een 7,4! smile.gif

In in 2006 had in een 8,1.

Dus ook 2005 nog maar even doen. yes.gif

Hmm, nu een 7,1. Stoppen maar, voor het echt genant wordt.

Leuk trouwens dat Herman Finkers won gisteren.


Samengevoegd:

Quote:

Overigens waren sommige vragen en antwoorden wel nogal eum, apart. Trouwens, wat een arrogante, Sinterklaas even gaan opeisen als iets typisch Nederlands!
puh2.gif

Jullie zijn ook Nederlanders, dus dat kan prima lijkt me. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De vraag doelde hierop:

weet ik

Quote:
Handelingen 2

5 In Jeruzalem woonden destijds vrome Joden, die afkomstig waren uit ieder volk op aarde. 6 Toen het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken. 7 Ze waren buiten zichzelf van verbazing en zeiden: ‘Het zijn toch allemaal Galileeërs die daar spreken? 8 Hoe kan het dan dat wij hen allemaal in onze eigen moedertaal horen? 9 Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia, 10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier gevestigd hebben, 11 Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië – wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over
Gods grote daden
.’

Klopt wel dus
smile.gif

nee, klopt niet, want Petrus' toespraak staat in de context van dit pinkstergebeuren, en dat gaat als volgt verder:

12 Verbijsterd en geheel van hun stuk gebracht vroegen ze aan elkaar: ‘Wat heeft dit toch te betekenen?’ 13 Maar sommigen zeiden spottend: ‘Ze zullen wel dronken zijn.’

14 Daarop trad Petrus naar voren, samen met de elf andere apostelen, verhief zijn stem en sprak de menigte toe: ‘U, Joden en inwoners van Jeruzalem, luister naar mijn woorden en neem ze ter harte. 15 Deze mensen zijn niet dronken, zoals u denkt; het is immers pas het derde uur na zonsopgang. 16 Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: (..)

22 Israëlieten, luister naar wat ik u zeg: Jezus uit Nazaret is door God tot u gezonden, hetgeen gebleken is uit de grote daden en de wonderen en tekenen die God, zoals u bekend is, door zijn toedoen onder u heeft verricht. 23 Deze Jezus, die overeenkomstig Gods bedoeling en voorkennis is uitgeleverd, hebt u door heidenen laten kruisigen en doden. 24 God heeft hem echter tot leven gewekt en de last van de dood van hem afgenomen, want de dood kon zijn macht over hem niet behouden (..) 37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’

Het lijkt mij dus, dat Petrus' toespraak de inhoud weergeeft van die "grote daden". Hij spreekt tegen de menigte waar de andere apostelen ook al tegen spreken, namelijk de joden die in Jeruzalem zijn voor het Pascha. Dus dat ze over "Gods grote daden" spraken, is een beetje een inhoudsloze opmerking. Uiteraard spreken de apostelen over Gods grote daden, maar de vraag is welke grote daden precies? En Petrus' toespraak geeft antwoord op die vraag. Het zijn niet Gods scheppingsdaden, of de het bevrijden van Israel uit Egypte, maar alles wat rond Jezus gebeurde. Het antwoord dat de bijbeltest gaf, is een beetje biblicistisch smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid