Spring naar bijdragen

Gelijke kansen in Nederland?


Nou? Nou?  

  1. 1. Nou? Nou?

    • Ja!!!
      7
    • Nee!!!
      18


Aanbevolen berichten

Ik denk dat iedereen het er wel overeens is dat men in Nederland veel meer kansen krijgt dan in een hoop andere landen.

Maar mijn stelling is: Heeft iedereen in Nederland gelijke kansen?

(Dit topic open ik omdat na aanvang van Pius topic over armoede, ik wilde niet offtopic gaan dus open ik deze maar.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk wel dat iedereen gelijke kansen heeft in theorie. Maar je moet wel meekrijgen dat je echt wat van je leven moet maken. En niet iedereen krijgt dat mee, om ergens voor te vechten, om ergens wat voor te doen. Niet iedereen krijgt mee dat zij de mogelijkheid hebben om ergens voor te vechten, wat van het leven te maken.

En als mensen toevallig niet hoog opgeleid zijn, dan krijgen ze niet altijd mee, dat ze ook nog zinvolle hobby's/vrijwilligers werk kunnen doen om het leven interessant en leuk te maken.

Een collega van me is ook postbode, met een niet al te hoog IQ. Toch heeft ze een hartstikke druk en zinvol leven. Ze runt haar gezinnetje, werkt 15 uur in de week en doet hartstikke veel vrijwilligers werk. Heeft ze het breed, absoluut niet. Maar ze heeft wel haar kansen gepakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet iedereen heeft gelijke kansen, bijv. omdat die in hoge mate afhangen van je talenten. Ik zou nul komma niks kans maken in de commerciële wereld of in de politiek, of in de kunst. Mijn baas - die wél in die commerciële wereld zit - zou weer geen maken om een succesvol non-fictie boek te schrijven - iets wat ik misschien nog wel eens doe. En mijn tante, die kunstenares is en die samen met haar vriend diverse uit huis geplaatste jongeren heeft opgevangen, zou niet als secretaresse kunnen werken. Enz. enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, niet iedereen heeft gelijke kansen (financieel gezien dan, want daar gaat het hier natuurlijk over). Maar het onderliggende probleem is m.i. nog weer wat anders van aard; dat men gewoon minder makkelijk tevreden is met wat men heeft. Natuurlijk moet je proberen om dat enigzins recht te schaven, maar het middel moet nooit erger worden dan de kwaal. Bovendien wordt een mens vaak creatiever naarmate z'n kansen afnemen, en leert hij te accepteren wat hij te accepteren heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik denk wel dat iedereen gelijke kansen heeft in theorie. Maar je moet wel meekrijgen dat je echt wat van je leven moet maken. En niet iedereen krijgt dat mee, om ergens voor te vechten, om ergens wat voor te doen.

Daarnaast spelen sociaal-economische status, gezondheid en karakter ook een rol. Ik denk dat de Nederlandse overheid de intentie heeft om iedereen evenveel kansen te bieden en dat dat redelijk lukt in vergelijking met andere landen, maar niet ieder persoon kan even veel of even grote kansen aangrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat iedereen gelijke kansen heeft.

Afhankelijk van je intelligentie en je gezondheid.

Praktijkvoorbeeld: ik ben opzich echt niet dom (al doe ik soms anders voorkomen widegrin.gif) maar mijn (psychische) gezondheid laat wat te wensen over. Ik was en ben nog steeds niet in staat om een opleiding te volgen, wat zorgt dat ik alleen een VMBO diploma heb. Dus zelfs áls ik ooit weer zou kunnen werken moet ik het doen met een karig baantje, of heel zweaar lichamelijk werk, wat mijn lichaam dan weer niet aan kan. Een opleiding volgen zit er niet in omdat ik me maximaal een half uur kan concentreren en dan gaat m'n mind op stand-by.

Natuurlijk zijn er voor mensen als ik kansen, er zijn dagbestedingen en andere voorzieningen, je kunt een uitkering krijgen. Van mijn uitkering (75% van het minimum jeugdloon voor mijn leeftijd) zou ik nét een heel goedkoop huisje in een rotbuurt kunnen huren. kopen zit er al niet in, of ik moet mijn leven willen doorbrengen in een krakkemikkige stacaravan op een camping.

Er zíjn wel kansen, alleen minder opties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat je gelijke kansen hebt.

Stel je bent helemaal gezond en je inteligentie en sociale vaardigheden zijn binnen de maten van wat de samenleving "normaal" noemt, dan nog steeds hebben mensen geen gelijke kansen.

Tevens kan je langer door studeren.

Als je ouders hebt met geld, dan krijg je meer kans je te ontwikkelen op verschillende vlakken, in muziek, sport en alle zaken die direct of indirect (denk aan samenwerken bijv.) daar mee samen hangen. Ook zal denk ik dure kleding je meer zelfvertouwen kunnen geven. Ze kunnen je stimuleren in je studie door daar aan bij te dragen.

Ook hoog opgeleide ouders kunnen bijdragen aan een stimulans door te studeren en je wellicht een beetje op weg te helpen wat het makkelijker maakt. (ik spreek niet in absoluten natuurlijk!) Ook de houding van ouders en hoe ze kijken tegen zaken kan je beinvloeden. (bijv. handwerk in minderwaardig, of wetenschap is geen echt werk)

Dan nog het punt van talenten. Als je talenten niet in zaken doen ligt, in de economie liggen, etc, dan is de kans kleiner dat je het geld kunt bereiken dan als je dat wel had gehad.

En ligt je talent bij zaken in practische gebieden ipv theorie, dan zul je waarschijnlijk geen hoge studies volgen. Ook al is je werk nog zo belangrijk en van maatschappelijk belang, de status is toch vaak lager.

Dus status, rijkdom, macht en aanzien is niet voor iedereen weg gelegd.

Dat ligt op het vlak van je talenten, maar ik denk ook dat het budget en de opleiding van de ouders mee speelt.

En dan is er uiteraard nog de autochtoon-allochtoon kwestie, waarbij ik denk dat je als kind met allochtone ouders je een achterstand kunt hebben (als ze bijvoorbeeld nog niet de NL taal volledig beheersen, om maar een voorbeeldje te noemen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Gast Anon_phpbb

Ja dat geloofde ik eerst ook, je kan alles als je maar WILT. Maar ook dat is niet de realiteit denk ik. smile.gif Maar goed, wat maakt het uit? We hebben gewoon allemaal een andere 'test' gekregen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat in Nederland gelijke kansen heeft, maar iedereen heeft wel een kans! Zo krijgt bijvoorbeeld iedere student evenveel studiefinanciering krijgt (van IBG en ouderlijke bijdrage samen) wat in principe genoeg is om een opleiding te voltooien en aan het werk te gaan. Nu kan de één beter leren dan de ander en hebben niet alle ouders het even ruim om hun kind financieel te ondersteunen, maar goed.

En als je kijkt naar alle daklozen en daarmee een vergelijking trekt vind ik ook niet juist. Ik vind het vreselijk voor die mensen, werkelijk. Maar dakloos zijn is wel een keuze vind ik. Je kunt een uitkering aanvragen, je best doen een goedkope woonruimte te vinden en een baantje proberen te krijgen. Maar als je zelf er niet voor in wilt zetten om iets te bereiken en daardoor dakloos wordt vind ik dat ook je eigen keuze. Daarnaast is uit een onderzoek gebleken dat de gemiddelde dakloze €50,- per dag verdient! In Amsterdam kan dit soms zelfs rond de €200,- per dag liggen (in het oosten van het land ligt het iets lager). Dat is ook een zeer ruim inkomen wat voornamelijk opgaat aan drank en dergelijke.

Kortom, misschien liggen niet alle kansen gelijk maar als je wil kan je zeker wel iets bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje vreemd dat mensen reageren door te wijzen op het feit dat niet iedereen even getalenteerd is. Daar gaat het mijns inziens in deze discussie niet om. Waar het wel om gaat is dat je kansen krijgt om talenten te ontplooien, of je nou weinig fysieke of intellectuele mogelijkheden hebt of juist veel doet niet ter zake. Het gaat erom of je de faciliteiten aangeboden krijgt om de talenten die je wel hebt te ontplooien. In Nederland is dit in overgrote mate aanwezig, de overheid geeft iedereen mogelijkheden tot verder leren en door groeien. Dat is wat men in het algemeen verkeer ook onder gelijke kansen verstaat. Dat betekend uiteraard (en gelukkig) niet dat iedereen een totaal identiek leven lijdt. Dus er zijn vast verschillen, maar de mogelijkheden tot zelfontplooiing worden wel degelijk geboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat iedereen het er wel overeens is dat men in Nederland veel meer kansen krijgt dan in een hoop andere landen.

Maar mijn stelling is: Heeft iedereen in Nederland gelijke kansen?

(Dit topic open ik omdat na aanvang van Pius topic over armoede, ik wilde niet offtopic gaan dus open ik deze maar.)

Dat is geen stelling maar een vraag. Imho zou een stelling dit topic wat gepeperder maken.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat is geen stelling maar een vraag. Imho zou een stelling dit topic wat gepeperder maken.
knipoog_dicht.gif

Oké, een probleemstelling dan. clown.gif

Laat ik er dan van maken dat het een vraag is naar de opvatting van de users. widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

Beetje vreemd dat mensen reageren door te wijzen op het feit dat niet iedereen even getalenteerd is. Daar gaat het mijns inziens in deze discussie niet om. Waar het wel om gaat is dat je kansen krijgt om talenten te ontplooien, of je nou weinig fysieke of intellectuele mogelijkheden hebt of juist veel doet niet ter zake.

Inderdaad.

Maar dan zit er het probleem dat niet iedereen even veel ruimte krijgt om zich te ontplooien.

Anderzijds is er nog de kwestie van status en beloning. Heb je toevallig talent A in plaats van B, dan krijg je minder aanzien en zul je minder verdienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad.

Maar dan zit er het probleem dat niet iedereen even veel ruimte krijgt om zich te ontplooien.

Anderzijds is er nog de kwestie van status en beloning. Heb je toevallig talent A in plaats van B, dan krijg je minder aanzien en zul je minder verdienen.

Maar gelijke kansen geven betekent niet dat automatisch gelijke beloning, aanzien of iets dergelijks het gevolg is. Mijns inziens zijn gelijke kansen puur het mogelijk maken van zelfontplooiing. En dat er mensen zijn die door bepaalde omstandigheden niet in staat zijn om zich op dezelfde wijze te ontwikkelen als anderen wil nog niet zeggen dat de mogelijkheden daar niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dan bedoelde ik het met dit topic wat breder. smile.gif

Gelijke kansen bedoel ik ook op het gebied van rijkdom vergaren. Of wellicht op het gebied van sociale status.

Dat is natuurlijk een open deur, maar blijkbaar niet voor iedereen. Er zijn mensen die geloven dat je alles kunt bereiken. Er zijn mensen die vinden dat iemand in een bepaalde plek dat aan zichzelf te danken heeft.

Het idee dat iedereen ook wel die succesvolle ondernemer had kunnen zijn. Dat het aan de werknemer met minimum inkomen zelf ligt dat die dat niet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar dan bedoelde ik het met dit topic wat breder.
smile.gif

Gelijke kansen bedoel ik ook op het gebied van rijkdom vergaren. Of wellicht op het gebied van sociale status.

Tja, als je het zo gaat definiëren dan zijn er uiteraard geen gelijke verhoudingen. Overigens kun je dan ook nimmer gelijke kansen bieden in onze maatschappij en naar mijn oordeel in geen enkele.

Ik geloof vast dat iedereen in onze maatschappij de mogelijkheid krijgt om een leefbaar bestaan op te houden. Dat de American Dream ook bij ons waarheid kan worden. Daar zijn overigens voorbeelden genoeg van. Mocht dat onverhoopt niet lukken is het natuurlijk te kort door de bocht om dat helemaal op het bordje 'eigen schuld' te schuiven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tja, als je het zo gaat definiëren dan zijn er uiteraard geen gelijke verhoudingen. Overigens kun je dan ook nimmer gelijke kansen bieden in onze maatschappij en naar mijn oordeel in geen enkele.

Het is wel mogelijk, alleen zul je daarvoor mogelijk de keuzemogelijkheden van mensen, de vrijheden van mensen stevig moeten inperken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is wel mogelijk, alleen zul je daarvoor mogelijk de keuzemogelijkheden van mensen, de vrijheden van mensen stevig moeten inperken.

Maar in die gevallen ontneem je mensen met een andere mening dan hun kansen. Die zich niet willen voegen naar de hun opgelegde samenleving. Historische voorbeelden te over, dacht ik zo. De puur hypothetische situatie dat een grote groep mensen tegelijk besluit en aan dat besluit vast houdt om op dergelijke wijze een maatschappij in te richten zonder dissidenten rest dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid