Spring naar bijdragen

De hap-slik-weg maatschappij


Aanbevolen berichten

De hap-slik-weg maatschappij, wat vind jij?

Om aansluiting te vinden in deze maatschappij, zou ik het hier bij moeten laten. Maar dat doe ik dan toch maar niet.

Hap-slik-weg past wel bij de/een eetcultuur in het westen. Pius XII (de user, niet de paus puh2.gif) gaf al een mooie ilustratie in het ‘De vette hap uit de muur’ topic. Maar je ziet het ook terug bij de magnetron maaltijden of het bestellen van een pizza via de telefoon. Het moet snel en weinig moeite kosten, als het dan op kwaliteit inlevert dan is dat maar zo. Kwaliteit is niet alleen het eten (erg divers is de snackbar nou niet bepaald, gezond ook niet), maar een stukje kwaliteit is denk ik ook de sfeer er om heen, gezellig aan de tafel thuis met het gezin, of met vrienden, of in een restaurant.

Dat ‘kan’ wel (en gebeurt ook wel) maar vaak nemen mensen vaak die producten vanuit de hap-slik-weg mentaliteit.

(Hierbij zeg ik er eerlijk bij, die dingen die ik noem eet ik ook wel eens, en ik moet zeggen, een frikandel speciaal smaakt me prima.)

Je ziet de hap-slik-weg cultuur ook in het vergaren van informatie en kennis. Wie leest er nog een informatief boek als je ook een korte weergave op wikipedia kunt bekijken? Waarom studeren uit een boek als er ook samenvattingen bestaan? Waarom zelf op onderzoek gaan als iemand anders het al voor je voorkauwt?

Snel en kost weinig moeite, ten koste van kwaliteit en enige diepte.

Op tv het zelfde. Dan krijg je interviewen waar de interviewer in verband met de tijd niet kan doorvragen. Meestal hoor je dan weer het zelfde verhaaltje wat we al wisten. Die mensen willen wel doorvragen, maar krijgen daar de tijd gewoon niet voor. Het moet allemaal vlot en snel, niet te lang stil staan bij één onderwerp. (Wat dat betreft vind ik dat Buitenhof één van de positieve uitzonderingen is).

Naar geloof kan ik die lijn wellicht ook door trekken. Mensen die passief geloven, een hoop die niet naar de kerk gaan, en degene die wel naar de kerk gaan verder ook niet aan andere activiteiten (zoals bijv. Bijbelstudie, of andere kerkelijke activiteiten op gebied van onderricht of zaken die tijd kosten, zoals evangelisatie) willen deelnemen (bij dit laatste punt ben ik zelf ook veel te laks bloos.gif ) .

En anders kun je altijd nog je eigen geloof oppervlakkig maken en ietsist worden om zo alle moeilijkheden en verantwoordelijkheden te ontlopen.

Herkenning?

En als die er is, hoe kijken jullie er tegen aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk is het wel ironisch als je het grotere plaatje bekijkt; we hebben nog nooit zoveel hulpmiddelen gehad om niet te zondigen, zowel qua informatie als in praktisch opzicht, maar tegelijkertijd brengt diezelfde welvaart en keuzevrijheid ook veel meer verleiding en uiteindelijk grotere zelfbeschadiging met zich mee.

Het ultieme bewijs voor de zondigheid van de mens. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gorthaur: Herkenbaar, we zijn inmiddels zo welvarend en individualistisch dat instant bevrediging de norm is en sociale cohesie alleen nog met mond beleden wordt. De noodzaak om sociaal te zijn is ook minder omdat je altijd 24/7 kunt communiceren met mensen waar ook ter wereld.

Ten diepste veranderd er natuurlijk niets aan de mensen, in vroeger tijden was de rijke elite ook een verzameling aso's maar wel met directe fysieke macht over de minder rijk bedeelden. Dat laatste komt wel weer nu meer en meer beveiligingstaken overgenomen worden door particuliere beveiligers, waar dat toe leidt kun je in Irak zien. Al met al is er niets nieuws onder de zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeer herkenbaar. nosmile.gif Ik had laatst een discussie met iemand. We hadden het erover dat tegenwoordig iets wordt weggepleurd als het niet meer werkt en dat je wel iets nieuws koopt. Niet als vroeger toen je iets nog liet repareren. Waar is dat respect voor iets dat is gemaakt (en gecreeerd smile.gif) gebleven.

Ook de oppervlakkigheid is ook iets wat ik indirect zie en wel erg jammer vind. En gesprekken op tv die maar vijf minuten duren... en dan wordt het eindelijk eens interessant.. moeten ze kappen want lingo komt eraan. boosrood.gif

Verder de leegheid van sommige standaardzinnen in gesprekken. Zoals: "alles goed? met mij wel"

Mja we worden technologisch geavanceerder maar de moraal daalt helaas bij de mens. Hopelijk komen we tot inzicht dat je van 'koude' machines niet echt gelukkig wordt. (niets tegen apparaten smile.gif maar bij sommige mensen lijkt het leven alleen uit 'gadgets' te bestaan (heb jij de nieuwste iPhone? LOL nog zo'n oude 1mp foto phone))

Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige reden dat mensen nu gemakzuchtiger lijken dan vroeger, is simpelweg omdat daartoe nu meer mogelijkheden zijn. Mensen zijn altijd al op zoek geweest om dingen in zo weinig mogelijk tijd en moeite voor elkaar te krijgen. Elke nieuwe uitvinding is daarop weer geënt: van destijds de stofzuiger en de wasmachine, tot nu de Tom-Tom en de magnetron.

De enige reden dat mensen vroeger bijvoorbeeld veel meer boeken lazen, was dat men simpelweg nog geen internet met Wikipedia en Google had. Had men dat wel al gehad, dan had men echt niet nog al die boeken zitten lezen. Het is denk ik ook een misverstand om te denken dat men vroeger dieper op dingen in zou gaan. Men kon enkel op veel mínder dingen ingaan, dus dan hou je weinig keuze over.

Ik kan me dan ook zo voorstellen dat sommigen toen ook al meenden dat mensen wel erg gemakzuchtig werden. Zo zou Plato bijvoorbeeld aanvankelijk tégen de schrift zijn geweest, omdat je zo je geheugen niet meer prikkelde. En ik kan me ook zo voorstellen dat mensen ook toen al niet altijd even kritisch bronnen onderzocht op betrouwbaarheid en boeken ook maar gewoon doorscanden.

Wat je echter nu toch ook ziet, is dat mensen door het gemak meer tijd overhouden voor andere dingen. Vroeger was de was doen een dagtaak, nu kost het véél minder tijd. Betekent dit dan dat de huisvrouw of -man veel meer vrije tijd heeft? Integendeel, want het leven is daardoor wel een stuk complexer geworden, waardoor hij of zij een stuk meer werkzaamheden gekregen heeft.

Denk aan de basisschool, toen je nog moest leren hoofdrekenen. Je mocht dan geen rekenmachine gebruiken, maar de sommen waren daarop dan ook aangepast. Wat zou zo'n machine dan handig zijn geweest! Dan had je zeeën van tijd om buiten te spelen. Maar tegen de tijd dat je dan een rekenmachine mocht gebruiken, dus op de middelbare school, werden de sommen ineens ook complexer. Sterker nog, je had dat ding zelfs broodnodig om een beetje fatsoenlijk je huiswerk te kunnen doen. Kon je nóg niet buitenspelen...

Mensen kunnen steeds meer in steeds minder tijd, maar het leven wordt daardoor wel steeds complexer. Was vroeger een magnetron echt een grote luxe en kreeg je er zeeën van tijd mee, nu hebben veel mensen met hun drukke bezigheden het ding soms zelfs nodig. En hebben ze geen tijd meer om steeds weer uitgebreid te koken, dikke boeken door te worstelen, et cetera. Maar wel weer tijd voor dingen die men zich vroeger niet kon veroorloven.

Je kunt dus zuchten dat de samenleving zo naar gemak zou streven, wat ze dus altijd al doet, of je kunt de kansen zien die de samenleving ook biedt. Je hebt nu veel meer mogelijkheden om je in veel meer dingen te verdiepen. Het beste is daarom om het voordeel te halen uit de mogelijkheden die je hebt, en daarin toch de eenvoud zien te vinden.

Je kunt nu zelf kiezen of je je in één onderwerp echt helemaal in wilt verdiepen, of dat je van een heleboel onderwerpen oppervlakkig iets wilt weten. Je kunt nu zelf bekijken hoeveel moeite je kunt en wilt doen om een talent te ontwikkelen, of misschien wel meerdere. Maak bewust keuzes daarin, hou het simpel en wees dankbaar voor alles wat je hier hebt.

Ja, je moet wat creatiever zijn om de eenvoud én diepgang erin te houden en dat is lastig. Maar je kunt zelf ook onderzoeken hoe je in deze samenleving er toch het beste van kunt maken. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor, zonder voor alles te moeten vluchten. Maar ik denk wel dat mopperen op anderen die dat niet zo doen je alleen maar bitterder en cynischer maakt. Vergeet tenslotte niet: niemand kiest voor het leven, iedereen krijgt het zomaar, dus laat mensen dan ook vrij zijn in wat ze willen en doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hap-slik-weg past wel bij de/een eetcultuur in het westen. Pius XII (de user, niet de paus
puh2.gif
) gaf al een mooie ilustratie in het ‘De vette hap uit de muur’ topic. Maar je ziet het ook terug bij de magnetron maaltijden of het bestellen van een pizza via de telefoon. Het moet snel en weinig moeite kosten, als het dan op kwaliteit inlevert dan is dat maar zo. Kwaliteit is niet alleen het eten (erg divers is de snackbar nou niet bepaald, gezond ook niet), maar een stukje kwaliteit is denk ik ook de sfeer er om heen, gezellig aan de tafel thuis met het gezin, of met vrienden, of in een restaurant.

ik hou van lang tafelen! \o/

De laatste tijd is er bij ons thuis minder tijd om wat langer te zitten aan tafel ivm met werk, sport, catechese en ga zo nog maar door, maar toch op de één of andere manier proberen we het toch zo in te plannen dat we met zijn allen tegelijkertijd een zelfgekookte maaltijd eten.

Quality time en het is heel belangrijk dat het gebeurt.

Quote:

Je ziet de hap-slik-weg cultuur ook in het vergaren van informatie en kennis. Wie leest er nog een informatief boek als je ook een korte weergave op wikipedia kunt bekijken? Waarom studeren uit een boek als er ook samenvattingen bestaan? Waarom zelf op onderzoek gaan als iemand anders het al voor je voorkauwt?

Snel en kost weinig moeite, ten koste van kwaliteit en enige diepte.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik wikipedia nogal eens gebruik, maar er is niks beter dan in een boek kunnen snuffelen en er goed te tijd er voor te nemen. Maar misschien ligt dat aan mijn boekenliefde.

Quote:

Herkenning?

En als die er is, hoe kijken jullie er tegen aan?

En toch wel de herkenning, wel vaak de haast en de hap-slik-weg mentaliteit en hoewel ik het verschrikkelijk vind, gebeurt het me elke keer weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik hou van lang tafelen! \o/

De laatste tijd is er bij ons thuis minder tijd om wat langer te zitten aan tafel ivm met werk, sport, catechese en ga zo nog maar door, maar toch op de één of andere manier proberen we het toch zo in te plannen dat we met zijn allen tegelijkertijd een zelfgekookte maaltijd eten.

Quality time en het is heel belangrijk dat het gebeurt.

We eten (in een studentenhuis) elke avond gezellig samen - wie er tijd heeft en kan iig; meestal zijn we dan met z'n vijven. Maarja, er wonen dan ook allemaal old-school refo's, en die zijn wat minder van de hap-slik-weg-mentaliteit knipoog_dicht.gif. En we zitten ook vaak lang koffie te drinken, of blijven hangen na het ontbijten.. maar dat kan ook komen door ons gebrek aan zin om te studeren puh2.gif

Wat ik las over luxe ed.. Mijn moeder is helemaal weg van die luxe-dingen als een droger, afwasmachine, senseo-apparaat (naast het koffiezetapparaat), navigatie-systeem, enz. Terwijl ik daar best wel argwanend tegenover sta; ik wil een simpele telefoon, hang m'n was liever op dan dat ik geld uit geef aan een droger, 't zelfde met een afwasmachine, tomtom's vind ik eng (je onthoudt de weg niet maar raakt afhankelijk van dat ding) dus ik gebruik liever kaarten, heb net zo graag een minder luxe auto dan een onwijs luxe, verbouw liever groenten in de tuin dan dat ik magnetronmaaltijden koop..

Zelfs ondanks dat ik er wat argwanend tegenover sta, geniet ik nu wel van de droger die we hebben, koop ik uit tijdgebrek ook wel eens een patatje bij de buurman..

Ik merk het trouwens bij mezelf vooral in het vergaren van kennis. Ik vind het echt moeilijk om de wat ingewikkelder boeken te lezen - naast m'n studie. En wikipedia is supermakkelijk wanneer je even snel ergens wat over wil weten.. Alhoewel ik wel moet zeggen dat ik het trein-krantje De Pers met de wat langere achtergrondartikelen een stuk beter te lezen vind dan de Spits of Metro.

Met muziek merk ik het bij mezelf ook.. dat vind ik dan wel jammer. Ik hou vreselijk veel van muziek, en ik merk dat ik er voldoening uit haal wanneer ik echt goed luister en de muziek wat ingewikkelder (doch genialer) is. Maar meestal ga ik toch voor de easy-listening muziek.

Wat betreft geloof.. oei, dat is ook herkenbaar. Ik ga wel naar de kerk, wel naar bijbelkring - maar dat zijn allemaal georganiseerde dingen waar ik zelf geen discipline voor nodig heb. Maar kom je aan met stille tijd, of eens een echt verdiepende zelfstudie van een bijbelgedeelte... bloos.gif

Het is zo makkelijk, 'even snel' je verdiepen in iets, 'even snel' iets maken, bestuderen, leren.. maar het levert zo weinig op.

Ik ben blij dat ik blokfluit heb leren spelen toen ik klein was; dan kun je nog veel beter iets helemaal aanleren zonder dat je het opgeeft. Vorig jaar had ik piano kunnen leren spelen, iets wat ik al lang wilde, maar ik had het doorzettingsvermogen niet. Best zonde, vind ik nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hm nee.

Mjah, het ging niet alleen over die link - wie het begrijpe die begrijpe het - maar over het onderwerp: BOT dus.

Aangezien het over het onderwerp ging, is die link dus BOT, dus leg maar uit, nu ben ik nieuwsgierig geworden! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert: mooi gezegd! Ik herken die hap-slik-weg (of hoe je het ook wil noemen) toestanden wel, maar ik word eerlijk gezegd een beetje moe van het idee dat zoiets eigen is aan onze maatschappij, maar dat hoef ik allemaal niet meer te zeggen want dat heb jij dus al voortreffelijk gedaan. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid