Spring naar bijdragen

Belijdenis doen (geref/herv kerk)


Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben bezig met studiemateriaal over het fenomeen 'belijdenis doen' in de gereformeerde/hervormde kerk en het bijbelse 'belijdenis doen' (+bekering+doop). Hiervoor zou ik graag horen van mensen die belijdenis (gaan) doen in zo'n kerk over waarom ze dit doen en zo veel mogelijk motivaties. Op deze manier kan ik mijn studie zo veel mogelijk afstemmen op mensen die hier behoefte aan hebben.

Ook als je geen ervaring hiermee hebt, maar wel een idee hebt waarom dit gebeurd, laat het maar weten (liefst wel even aangeven waar je het vandaan hebt).

Het resultaat kun je uiteindelijk vinden op www.echtvrij.nl.

Alvast bedankt!

p.s. sorry voor de vreselijk typfout in de titel, ik krijg em er niet meer uit knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik volg momenteel weer belijdeniscatechisatie. Heb de eerste bijeenkomst van dit seizoen net achter de rug. De besproken tekst uit de Bijbel (SV) tegen deze achtergrond 1 Timotheus 6 vers 11:

Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.

P.s. Zo'n typefout in de titel trekt wel lekker de aandacht :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik volg momenteel ook belijdeniscatechisatie, nou ja belijdenis, maar ik wil wel graag belijdenis doen.

En de reden daarvoor is simpel, ik geloof! Ik geloof dat God mijn vader is en dat Hij er voor mij wil zijn, ik geloof dat Jezus voor mijn zonden is gestorven, ik geloof dat de Geest in deze wereld is om ons te helpen.

En voor mij is het logische stap om dan ook belijdenis te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank u Timonk, dat is wel even zo netjes knipoog_dicht.gif

He mensen die belijdenis gaan doen, wat is jullie definitie van belijdenis doen dan? Jezus zegt: bekeer je en laat je dopen. Zou dit dan niet de goede volgorde van dingen kunnen zijn voor jullie? Of is het ook omdat iedereen het doet? Niet om gemeen te doen hoor, maar het is wel standaard dat iedereen in jullie gemeente waarschijnlijk belijdenis doet rond een bepaalde leeftijd? En die tekst, die slaat eigenlijk ook op mij, toch? Ik heb geen belijdenis gedaan zoals jullie het doen, maar ik belijd Jezus wel.

Ik ben heel erg benieuwd smile.gif Zijn er nog meer teksten die jullie hieraan koppelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
He mensen die belijdenis gaan doen, wat is jullie definitie van belijdenis doen dan?

ik volg op dit moment ook belijdeniscatechesatie. Belijdenis doen is ja-zeggen op Gods verbond wat hij met jou heeft gesloten toen je klein was. De doop wordt als teken van dat verbond gezien. Weet op de vroege ochtend even niet de bijbelteksten erbij.

Quote:
Jezus zegt: bekeer je en laat je dopen. Zou dit dan niet de goede volgorde van dingen kunnen zijn voor jullie?

ik vraag me echt af of de volgorde van belang is, of dat het alleen belangrijk is dat je je laat dopen en je je bekeerd.

Quote:
Of is het ook omdat iedereen het doet? Niet om gemeen te doen hoor, maar het is wel standaard dat iedereen in jullie gemeente waarschijnlijk belijdenis doet rond een bepaalde leeftijd?

non-argumenten, zijn op elke kerk van toepassing in principe. En nee, het is niet standaard dat iedereen in mijn kerk belijdenis doet en van groepsdruk is al helemaal geen sprake. Als je belijdeniscatechesatie wil volgen en belijdenis wil doen, zul je dat echt heel goed moeten kunnen onderbouwen tegenover de dominee. En vlak voor de belijdenis plaats vindt, zal je je geloof tegenover de hele kerkenraad moeten kunnen onderbouwen. Argumenten die jij hierboven aanhaalt zijn dus absolute nonsense.

Quote:
En die tekst, die slaat eigenlijk ook op mij, toch? Ik heb geen belijdenis gedaan zoals jullie het doen, maar ik belijd Jezus wel.

bij volwassendoop doe je toch belijdenis van je geloof??? Dus wat is je punt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik volg op dit moment ook belijdeniscatechesatie. Belijdenis doen is ja-zeggen op Gods verbond wat hij met jou heeft gesloten toen je klein was. De doop wordt als teken van dat verbond gezien. Weet op de vroege ochtend even niet de bijbelteksten erbij.

[...]ik vraag me echt af of de volgorde van belang is, of dat het alleen belangrijk is dat je je laat dopen en je je bekeerd.

[...]non-argumenten, zijn op elke kerk van toepassing in principe. En nee, het is niet standaard dat iedereen in mijn kerk belijdenis doet en van groepsdruk is al helemaal geen sprake. Als je belijdeniscatechesatie wil volgen en belijdenis wil doen, zul je dat echt heel goed moeten kunnen onderbouwen tegenover de dominee. En vlak voor de belijdenis plaats vindt, zal je je geloof tegenover de hele kerkenraad moeten kunnen onderbouwen. Argumenten die jij hierboven aanhaalt zijn dus absolute nonsense.

[...]bij volwassendoop doe je toch belijdenis van je geloof??? Dus wat is je punt?

Helemaal mee eens op het laatste punt na, hoe belijd jij dan? Dat maakt het iets makkelijker om hier op te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik volg op dit moment ook belijdeniscatechesatie. Belijdenis doen is ja-zeggen op Gods verbond wat hij met jou heeft gesloten toen je klein was. De doop wordt als teken van dat verbond gezien. Weet op de vroege ochtend even niet de bijbelteksten erbij.

Heeft God echt een verbond gesloten met jou toen je klein was? Sluit God ooit een verbond met iemand die daar niet zelf voor kiest? Dan zijn er toch heel veel mensen die een verbond met God hebben en daar later toch niets mee doen, maar dan hebben ze toch een verbond? Er staat echt nergens in de bijbel dat God een verbond met iemand sluit zonder een 'ja' van beide kanten!! Is het nuttig om 18 jaar later dan ja te zeggen, ipv je gewoon dan te laten dopen omdat je dan een keuze maakt?

Quote:
[...]ik vraag me echt af of de volgorde van belang is, of dat het alleen belangrijk is dat je je laat dopen en je je bekeerd.

Lijkt me van wezenlijk belang als het er zo staat. Waarom anders doen wanneer God zegt 'doe het zo'? Hoe kun je een daad van geloof doen (dopen) zonder geloof (past in het vakje bekering)?? Als je niet bent bekeerd, hoe kun je dan ooit gedoopt worden en verbond hebben?

Quote:
[...]non-argumenten, zijn op elke kerk van toepassing in principe. En nee, het is niet standaard dat iedereen in mijn kerk belijdenis doet en van groepsdruk is al helemaal geen sprake. Als je belijdeniscatechesatie wil volgen en belijdenis wil doen, zul je dat echt heel goed moeten kunnen onderbouwen tegenover de dominee. En vlak voor de belijdenis plaats vindt, zal je je geloof tegenover de hele kerkenraad moeten kunnen onderbouwen. Argumenten die jij hierboven aanhaalt zijn dus absolute nonsense.

Oké, misschien werd ik geleid door mijn eigen ervaringen, maar dit was zo in mijn vroegere kerk. En waar staat in de bijbel 'belijd dit voor de dominee en voor de kerkenraad, en zorg dat je met een goed verhaal komt!'?? Want ik kan me zo voorstellen dat belijden in de bijbel niets meer en minder is dan 'ja, ik geloof dat Jezus mijn Heer is!'(zie romeinen 10:9-10). Waarom dan een moeilijk verhaal en een onderbouwing?

Quote:
[...]bij volwassendoop doe je toch belijdenis van je geloof??? Dus wat is je punt?

Mijn punt is eigenlijk, waar baseren jullie dit op? Ja, we hadden laatst nog een doopdienst waarbij iedereen dan ook even zegt waarom hij/zij zich laat dopen. Meestal is dit 1 zin of 2, maar het is geen beoordeling van wat je allemaal wel/niet weet!

Ik zou graag meer teksten zien, want geef toe, wat er gebeurd is eigenlijk gebaseerd op hoe het altijd gebeurd en niet op de bijbel, of wel? Want ik zou het echt graag willen horen, serieus! Als ik er een studie over wil maken, dan moet ik op z'n minst iets van jullie kant kunnen schrijven.

Definitie van belijden staat in romeinen 10 vers 9 en 10, waar staat dat je belijd dat Jezus je Heer is. Er staat niet bij tegen wie, dus ik neem aan dat tegen God genoeg is. Wat zou er anders gebeuren als je midden in de woestijn zou zitten.. Helaas, je mag geen verbond sluiten. Echt wel! Je sluit verbond met God, niet met de dominee!

Ik moet zeggen, dit waren mijn argumenten, maar ik wil zo graag wat onderbouwing van jullie kant. Nog iemand met meer informatie?? Met reacties zoals 2 hierboven kan ik wat, maar graag met teksten erbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hee ik heb geen in om jou van informatie te voorzien, waardoor jij een bijbelstudie kan schrijven waarom belijdenis doen en kinderdoop fout is. Als ik jou was zou ik gewoon de zoekfunctie van dit forum en van refoweb gebruiken, dan moet je vast wel ergens bij een uitleg uitkomen over de verbondstheologie/kinderdoop/belijdenis doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hee ik heb geen in om jou van informatie te voorzien, waardoor jij een bijbelstudie kan schrijven waarom belijdenis doen en kinderdoop fout is. Als ik jou was zou ik gewoon de zoekfunctie van dit forum en van refoweb gebruiken, dan moet je vast wel ergens bij een uitleg uitkomen over de verbondstheologie/kinderdoop/belijdenis doen.

Een hele wijze reactie van je Marlies. Ik hoop hier een voorbeeld aan te kunnen nemen, en dat ook vol te houden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een hele wijze reactie van je Marlies. Ik hoop hier een voorbeeld aan te kunnen nemen, en dat ook vol te houden.
smile.gif

Ik hoop dat de TS jong is, waarschijnlijk is het dan namelijk oprechte belangstelling smile.gif

Jethafa, ik reageer toch wel even, omdat ik hoop - zoals ik al schreef - dat je dit soort vragen stelt uit oprechte belangstelling, en ik het belangrijk vind dat je deze zaken ook vanaf de andere kant hoort.

Quote:

[...]

Heeft God echt een verbond gesloten met jou toen je klein was? Sluit God ooit een verbond met iemand die daar niet zelf voor kiest? Dan zijn er toch heel veel mensen die een verbond met God hebben en daar later toch niets mee doen, maar dan hebben ze toch een verbond? Er staat echt nergens in de bijbel dat God een verbond met iemand sluit zonder een 'ja' van beide kanten!! Is het nuttig om 18 jaar later dan ja te zeggen, ipv je gewoon dan te laten dopen omdat je dan een keuze maakt?

Ja, dat heeft God.

Ik hoop van harte dat God met jou ook voor jou heeft gekozen, want uit jezelf kun je niet eens voor God kiezen - wanneer je gelooft is dat pure genade.

Het zou handig zijn wanneer je je eerst eens verdiept in de Bijbel zonder dingen te roepen, want er staat wel degelijk in de Bijbel dat God een verbond met iemand (Abraham bijvoorbeeld) sluit zonder een 'ja' van beide kanten. Dat over Abraham staat in Genesis 15

Quote:
[...]

Lijkt me van wezenlijk belang als het er zo staat. Waarom anders doen wanneer God zegt 'doe het zo'? Hoe kun je een daad van geloof doen (dopen) zonder geloof (past in het vakje bekering)?? Als je niet bent bekeerd, hoe kun je dan ooit gedoopt worden en verbond hebben?

Lijkt me niet. Maargoed, hier zijn we bij verschillende interpretaties van een tekst uitgekomen. Ik denk dat zoiets als de volgorde van woorden voor God niet belangrijk zijn, en iig niet in dit geval. Het gaat om de kern: geloven en dopen; in welke volgorde dat nu staat.

De vraag 'als je niet bent bekeerd, hoe kun je dan ooit gedoopt worden en verbond hebben' heeft Marliesje je al uitgelegd dus lees dat nog maar een keer.

Quote:
[...]

Oké, misschien werd ik geleid door mijn eigen ervaringen, maar dit was zo in mijn vroegere kerk. En waar staat in de bijbel 'belijd dit voor de dominee en voor de kerkenraad, en zorg dat je met een goed verhaal komt!'?? Want ik kan me zo voorstellen dat belijden in de bijbel niets meer en minder is dan 'ja, ik geloof dat Jezus mijn Heer is!'(zie romeinen 10:9-10). Waarom dan een moeilijk verhaal en een onderbouwing?

Kom je uit een hervormde of gereformeerde kerk? Jammer dat ze je niet wat meer kennis van onze traditie hebben kunnen bijbrengen dan noparty.gif

Maarrem, jíj zei dat men lichtvaardig belijdenis deed, en Marliesje ontkrachtte dit door te zeggen dat men níet lichtzinnig belijdenis doet omdat er best dingen van je gevraagd worden die je niet lichtzinnig kunt beantwoorden. Daarmee zegt ze níet dat je per se altijd een gefundeerd goed in elkaar zittend verhaal moet kunnen vertellen voordat je belijdenis kunt doen. In principe is het genoeg wanneer je kunt belijden dat Christus je Heere is - en wat dat voor je betekent.

Quote:
[...]

Mijn punt is eigenlijk, waar baseren jullie dit op? Ja, we hadden laatst nog een doopdienst waarbij iedereen dan ook even zegt waarom hij/zij zich laat dopen. Meestal is dit 1 zin of 2, maar het is geen beoordeling van wat je allemaal wel/niet weet!

Ik zou graag meer teksten zien, want geef toe, wat er gebeurd is eigenlijk gebaseerd op hoe het altijd gebeurd en niet op de bijbel, of wel? Want ik zou het echt graag willen horen, serieus! Als ik er een studie over wil maken, dan moet ik op z'n minst iets van jullie kant kunnen schrijven.

Als je wérkelijk geinteresseerd bent, zou het raadzaam zijn om niet zo bevooroordeelt te zijn. Ik kan nu niet zeggen dat ik veel zin heb om jouw vragen te beantwoorden want je komt niet oprecht geinteresseerd over - het lijkt meer alsof je je eigen waarheid nog even bevestigd wilt zien. Ik kan je aanraden om de verschillende topics over belijdenis te lezen:

Hoe en wat van belijdenis

Belijdenis of dopen?

Belijdenis...

belijdenis

1e en 2e communie/vormsel/belijdenis

belijdenis RK naar protestant

Succes met lezen! flower.gif

Quote:

Definitie van belijden staat in romeinen 10 vers 9 en 10, waar staat dat je belijd dat Jezus je Heer is. Er staat niet bij tegen wie, dus ik neem aan dat tegen God genoeg is. Wat zou er anders gebeuren als je midden in de woestijn zou zitten.. Helaas, je mag geen verbond sluiten. Echt wel! Je sluit verbond met God, niet met de dominee!

God sluit een verbond met jou, en jij geeft antwoord terug door Hem te belijden. Wanneer je in de kerk belijdenis doet, doe je dat ook voor God en niet voor de dominee. Alleen is het met openbare belijdenis zo, dat je je er niet voor schaamt en het in de gemeente wilt doen, samen met mede-gelovigen; zodat je ook voortaan 'officieel' bij hun hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Sorry dat ik misschien niet 'oprecht geïnteresseerd' overkom. Ik weet niet of oprecht geïnteresseerd betekend dat ik het echt wil weten of dat ik jullie ideeën wil overnemen. Ik wil namelijk niet jullie ideeën overnemen, maar jullie ook niet die van mij en dat was niet mijn doel. Wel wil ik het echt graag weten, want nog steeds hoor ik geen bijbelse onderbouwing van waarom belijdenis doen bijbels is en op deze manier moet, zonder doop (als keuze ipv als erfgoed van je ouders).

Genesis 15 begin al in vers 2 waar Abram zegt: 'Heer mijn God.' Heer zeg je tegen iemand die Heer is van je leven. Hij neemt hem aan als Heer. Dat is belijdenis.

Het geeft niet dat we het niet met elkaar eens zijn, maar ik wil mijn geloof (en mijn artikel) bouwen op de bijbel en niet op traditie! Of ik jullie traditie nu ken of niet, er zou toch ergens ook bijbelse onderbouwing moeten zijn! Toch??

p.s. ik kom inderdaad uit een hervormde kerk en ik vind het oprecht jammer wat daar gebeurd. Als we nou eens aan God vragen wat Hij vindt.. Daar gaat het immers om. Maar goed..

p.p.s. ik ga nu die dingen lezen nienkej

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Jethafa schreef het volgende:

Genesis 15 begin al in vers 2 waar Abram zegt: 'Heer mijn God.' Heer zeg je tegen iemand die Heer is van je leven. Hij neemt hem aan als Heer. Dat is belijdenis.

Quote:
Nienke schreef het volgende:

Maarrem, jíj zei dat men lichtvaardig belijdenis deed, en Marliesje ontkrachtte dit door te zeggen dat men níet lichtzinnig belijdenis doet omdat er best dingen van je gevraagd worden die je niet lichtzinnig kunt beantwoorden. Daarmee zegt ze níet dat je per se altijd een gefundeerd goed in elkaar zittend verhaal moet kunnen vertellen voordat je belijdenis kunt doen.
In principe is het genoeg wanneer je kunt belijden dat Christus je Heere is - en wat dat voor je betekent.

Jethafa, wat zeg jij nu anders dan Nienke dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb, moet ik eerlijkheidshalve toegeven) niet alle posts hier gelezen,

Maar wat mij betreft het volgende:

Allereerst wil ik zeggen dat ik een broertje dood aan de doop belijdenis discussie heb. Alsof het een beter of slechter is. God wil dat je 'm aanneemt als jouw Vader... Nothing more... De moordenaar aan het kruis is waarschijnlijk uberhaupt niet gedoopt en moest het hebben van een belijdenis. Nou ja, je weet wat Jezus over hem gezegd heeft.

Wel denk ik (ik spreek ff uit mijn eigen ervaring) dat de eerder genoemde "gewoonte" bij belijdenis wel een grotere rol speelt dan bij doop.

Ik heb de ervaring doordat ik groot ben geworden in een Gereformeerde gemeente ( daar ook belijdenis gedaan heb) en nu overgestapt ben naar een baptisten gemeente (waar ik me hoogstwaarschijnlijk volgend jaar zal laten dopen).

Bij de gereformeerde kerk was het vaak zo dat je begon met catechesatie op je 12e.. Je doorliep 2 of 3 verschillende groepen en stroomde automatisch door naar een belijdenis catechesatie waarna je rond je achttiende belijdenis deed.

Bij de doop bij mijn huidige baptisten gemeente gaat dat wel anders. Dopelingen van alle leeftijden en inzichten. Meer persoonlijk, een getuigenis i.pv. een simpel ja op een standaard formulier met standaard vragen enz. enz.

Dus als je het mij vraagt: Vanuit mijn ervaring (lees: mening, inzicht, alles behalve waarheid) kan ik zeggen dat mijn aanstaande doop voor mij meer inhoud heeft dan mijn belijdenis 9 jaar geleden.

Maar wat belangrijk is in deze:

Als iemand echt overtuigd is van zijn geloof en zijn wens om dit kenbaar te maken en ernaar te leven, dan maakt het geen drol uit of dat d.m.v. belijdenis of doop gebeurt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb, moet ik eerlijkheidshalve toegeven) niet alle posts hier gelezen,

Maar wat mij betreft het volgende:

Allereerst wil ik zeggen dat ik een broertje dood aan de doop belijdenis discussie heb. Alsof het een beter of slechter is. God wil dat je 'm aanneemt als jouw Vader... Nothing more... De moordenaar aan het kruis is waarschijnlijk uberhaupt niet gedoopt en moest het hebben van een belijdenis. Nou ja, je weet wat Jezus over hem gezegd heeft.

Wel denk ik (ik spreek ff uit mijn eigen ervaring) dat de eerder genoemde "gewoonte" bij belijdenis wel een grotere rol speelt dan bij doop.

Ik heb de ervaring doordat ik groot ben geworden in een Gereformeerde gemeente ( daar ook belijdenis gedaan heb) en nu overgestapt ben naar een baptisten gemeente (waar ik me hoogstwaarschijnlijk volgend jaar zal laten dopen).

Bij de gereformeerde kerk was het vaak zo dat je begon met catechesatie op je 12e.. Je doorliep 2 of 3 verschillende groepen en stroomde automatisch door naar een belijdenis catechesatie waarna je rond je achttiende belijdenis deed.

Bij de doop bij mijn huidige baptisten gemeente gaat dat wel anders. Dopelingen van alle leeftijden en inzichten. Meer persoonlijk, een getuigenis i.pv. een simpel ja op een standaard formulier met standaard vragen enz. enz.

Hoewel in de gereformeerde kerken de 'gewoonte' inderdaad en grotere rol speelt dan bij de zgn. evangelicalen speelt het daar ook weldegelijk.

Dat men er met standaardformulieren werkt en er catechese aan voorafgaat krijg je wel een homogenere groep en meer eenheid binnen de kerk mbt. leer. Overigens is er in verscheidene kerken weldegelijk ruimte voor een persoonlijk getuigenis naast het ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allereerst wil ik zeggen dat ik een broertje dood aan de doop belijdenis discussie heb. Alsof het een beter of slechter is.

Dat proef je nu ook al uit de openingspost.

Quote:
Bij de doop bij mijn huidige baptisten gemeente gaat dat wel anders. Dopelingen van alle leeftijden en inzichten. Meer persoonlijk, een getuigenis

Die persoonlijke getuigenis, daarmee belijd je toch ook je geloof, met Jezus als Heer en Heiland?

Quote:
i.pv. een simpel ja op een standaard formulier met standaard vragen enz. enz.

Dat "simpel" ja op een formulier kan je zelf vormgeven door een getuigenis uit te spreken. Het is niet alleen de vragen beantwoorden, maar ook zeker kijken, wat wordt er van mij gevraagd en waar zeg ik dan ja tegen.

Quote:
Als iemand echt overtuigd is van zijn geloof en zijn wens om dit kenbaar te maken en ernaar te leven, dan maakt het geen drol uit of dat d.m.v. belijdenis of doop gebeurt...

Uiteindelijk gaat het erom dat je vol overtuiging kiest voor Jezus en dit kan je op verschillende manieren uitspreken/ tonen.

We kunnen niet puur alleen op basis van de Bijbel het ene afschieten en het andere de hemel inprijzen, dat Sola Scriptura Absurdum heeft geen enkele grond en is een waarlijk zandkasteel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Hoi,

Ik ben bezig met studiemateriaal over het fenomeen 'belijdenis doen' in de gereformeerde/hervormde kerk en het bijbelse 'belijdenis doen' (+bekering+doop). Hiervoor zou ik graag horen van mensen die belijdenis (gaan) doen in zo'n kerk over waarom ze dit doen en zo veel mogelijk motivaties.
Op deze manier kan ik mijn studie zo veel mogelijk afstemmen op mensen die hier behoefte aan hebben.

Wie is je doelgroep?

Quote:
Ook als je geen ervaring hiermee hebt, maar wel een idee hebt waarom dit gebeurd, laat het maar weten
(liefst wel even aangeven waar je het vandaan hebt).
Misschien kun je een boek kopen, een kerk inlopen en het een dominee vragen of op internet kijken. Persoonlijk zet ik vraagtekens bij je intenties en kan ik mij vinden in de bewoording van Marlies. Wil je nu een studie schrijven waarom volwassendoop beter is dan belijdenis doen?

Heeft God echt een verbond gesloten met jou toen je klein was? Sluit God ooit een verbond met iemand die daar niet zelf voor kiest?

Ja, lees maar eens wat God in zijn verbond opneemt met Abraham en zijn nakomelingen.

Quote:
Dan zijn er toch heel veel mensen die een verbond met God hebben en daar later toch niets mee doen, maar dan hebben ze toch een verbond?

Prachtig toch om te zien hoeveel liefde er vanuit God voor ons is! Hij sluit geen verbond omdat wij ons eraan zullen houden, Hij sluit een verbond omdat Hij iets aan ons beloofd!

Quote:
Er staat echt nergens in de bijbel dat God een verbond met iemand sluit zonder een 'ja' van beide kanten!! Is het nuttig om 18 jaar later dan ja te zeggen, ipv je gewoon dan te laten dopen omdat je dan een keuze maakt?

Heb jij het nagevraagd bij alle nakomelingen van Abraham?

Quote:
Lijkt me van wezenlijk belang als het er zo staat. Waarom anders doen wanneer God zegt 'doe het zo'? Hoe kun je een daad van geloof doen (dopen) zonder geloof (past in het vakje bekering)?? Als je niet bent bekeerd, hoe kun je dan ooit gedoopt worden en verbond hebben?

Ergens heb ik het idee dat het je totaal niet intresseerd welk verbond door God gesloten is, dus laat het verbond er dan maar buiten, dat leidt op deze manier nergens naar.

Ook kun je de vraag andersom stellen: wie zijn mensen om een doop ongeldig te verklaren en over te dopen? Of iets nu wel of niet volledig gaat zoals voorzegt, je kunt niet iets "overdoen". Kijk bijvoorbeeld naar de zegening voor de tweeling, hij was bedoeld voor de oudste, maar de jongste ontving hem. De vader zei niet "ow we doen het even over hoor knul"...

Quote:
Oké, misschien werd ik geleid door mijn eigen ervaringen, maar dit was zo in mijn vroegere kerk.

In mijn vroegere gemeente was dit zo met de volwassendoop, wanneer je 16 was, liet je je dopen...

Quote:
En waar staat in de bijbel 'belijd dit voor de dominee en voor de kerkenraad, en zorg dat je met een goed verhaal komt!'?? Want ik kan me zo voorstellen dat belijden in de bijbel niets meer en minder is dan 'ja, ik geloof dat Jezus mijn Heer is!'(zie romeinen 10:9-10). Waarom dan een moeilijk verhaal en een onderbouwing?

Grappig, maar dat "goede verhaal" kennen ze ook genoeg bij volwassendopen, misschien niet in jouw gemeente, maar het is echt niet iets waar volwassendoop los van staat ofzo. Waarom geen "moeilijk verhaal" ofwel goede voorbereiding en uitleg zodat iemand echt weet waar diegene voor kiest, en een onderbouwing?

Quote:
Mijn punt is eigenlijk, waar baseren jullie dit op? Ja, we hadden laatst nog een doopdienst waarbij iedereen dan ook even zegt waarom hij/zij zich laat dopen. Meestal is dit 1 zin of 2, maar het is geen beoordeling van wat je allemaal wel/niet weet!

Pardon, wil je nu gaan oordelen over de manier waarop je broerder en zusters bepaalde dingen zien? Je moet nog een studie beginnen en weet nu al te vertellen dat deze mensen denken te kunnen "oordelen"... echt jammer dat je al conclusies trekt nog voor je je erin verdiept hebt...

Jouw punt is helemaal niet "waar baseren jullie het op" want wanneer mensen dit aangeven, vind je het allemaal maar wat raar, want zo'n verbond is toch allemaal maar wat uit de lucht gegrepen.

Quote:
Ik zou graag meer teksten zien, want geef toe, wat er gebeurd is eigenlijk gebaseerd op hoe het altijd gebeurd en niet op de bijbel, of wel? Want ik zou het echt graag willen horen, serieus!

Kom op zeg, serieus? Je oordeelt hier en daar, vind de onderbouwing niks en wil dan ook nog in twijfel trekken of de belijdenis wel of niet betrekking op de bijbel heeft. Pak een bijbel uit de kast, een liedboek of een ander boek die de leer van de getuigenis beschrijft, maar ga niet doen alsof je nu geintereseerd bent...

Quote:
Als ik er een studie over wil maken, dan moet ik op z'n minst iets van jullie kant kunnen schrijven.

Waarom zou je dat doen als je het toch allemaal maar onzin vindt? Je bent de laatste die ik ga vertellen waarom ik besloten heb om belijdenis te doen, nadat ik als kind en als volwassen gedoopt ben. (die laatste doop zie ik echter niet als doop).

Quote:
Definitie van belijden staat in romeinen 10 vers 9 en 10, waar staat dat je belijd dat Jezus je Heer is. Er staat niet bij tegen wie, dus ik neem aan dat tegen God genoeg is. Wat zou er anders gebeuren als je midden in de woestijn zou zitten.. Helaas, je mag geen verbond sluiten. Echt wel! Je sluit verbond met God, niet met de dominee!

Dus alleen romeinen geeft volgens jou iets aan over belijden?

Wees gerust hoor, ik heb helemaal niets met mijn dominee gesloten, wel heb ik met haar gesprekken gehad, onderbouwingen gekregen en mocht ik belijden dat ik voor God kiest, die zijn enig geboren zoon voor mij naar deze aarde gestuurd heb. De dominee neemt geen verbond aan, maar laat je zien tot welk verbond je behoort en bevestigd dit.

Ik dacht trouwens dat jij niets van verbonden wilde weten?

Quote:
Ik moet zeggen, dit waren mijn argumenten, maar ik wil zo graag wat onderbouwing van jullie kant. Nog iemand met meer informatie?? Met reacties zoals 2 hierboven kan ik wat, maar graag met teksten erbij.

Argumenten? Zeg me dat je niet weet wat argumenten zijn, want dat was dit in ieder geval niet...

Ik wil je waarschuwen om op je uitspraken te letten, je oordelen richting anderen, want je gaat op dit moment recht op de grens van Credible af.

Quote:
Sorry dat ik misschien niet 'oprecht geïnteresseerd' overkom. Ik weet niet of oprecht geïnteresseerd betekend dat ik het echt wil weten of dat ik jullie ideeën wil overnemen. Ik wil namelijk niet jullie ideeën overnemen, maar jullie ook niet die van mij en dat was niet mijn doel. Wel wil ik het echt graag weten, want nog steeds hoor ik geen bijbelse onderbouwing van waarom belijdenis doen bijbels is en op deze manier moet, zonder doop (als keuze ipv als erfgoed van je ouders).

Ik denk dat je ook weinig bijbelse onderbouwing zal zien wanneer je deze houding aan zal blijven houden.

Quote:
Het geeft niet dat we het niet met elkaar eens zijn, maar ik wil mijn geloof (en mijn artikel) bouwen op de bijbel en niet op traditie! Of ik jullie traditie nu ken of niet, er zou toch ergens ook bijbelse onderbouwing moeten zijn! Toch??

Ik krijg medelijden met je onwetendheid van deze "traditie"...

Succes ermee!

Diana

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik ga dit jaar ook belijdenis doen en had een paar vragen.

ik lees hier her en der dat mensen pas aan het avondmaal mee mogen doen na belijdenis waarom is dat? want bij ons kan het ook voor de belijdenis ik doe van jongs af aan mee met avondmaal (is trouwens de PKN)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heeft God echt een verbond gesloten met jou toen je klein was?

Ja. "Laat de kinderen tot Mij komen"...

Quote:
Sluit God ooit een verbond met iemand die daar niet zelf voor kiest?

Ja. Het begint al in Genesis. Adam en Eva kiezen ervoor om niet naar Hem te luisteren, maar naar de slang. En ondanks dat zij dus zelf niet voor Hem kiezen, kiest Hij wel voor de mens en sluit het verbond dat eenmaal het 'zaad van de vrouw de kop van de slang zal vermorzelen'.

Daarnaast staat er voorbeelden te over in de bijbel van mensen met wie Hij een verbond sluit, zonder dat zij daar zelf niet voor kunnen kiezen. Te denken valt bijvoorbeeld aan Salomo, die een droom krijgt waarin hem gevraagd wordt wat hij wil hebben. Hij "kiest" voor wijsheid, maargoed... het is een droom! En de bijbel is er duidelijk over: hij krijgt die droom. Buiten dat wij geen invloed hebben op datgene wat wij dromen, wordt er nog duidelijk bij vermeld dat die droom aan hem gegeven is. Het is dus niet van hemzelf en we kunnen dus alleminst aannemen dat vaststaat dat hij zelf die keuze gemaakt heeft.

Quote:
Dan zijn er toch heel veel mensen die een verbond met God hebben en daar later toch niets mee doen, maar dan hebben ze toch een verbond? Er staat echt nergens in de bijbel dat God een verbond met iemand sluit zonder een 'ja' van beide kanten!!

Nou ja, ik zou zeggen: kom met bewijs. Toon aan waar de bijbel leert dat jouw stelling waar is, want ik heb je zojuist twee bijbelse voorbeelden gegeven die het omgekeerde aantonen.

Quote:
Is het nuttig om 18 jaar later dan ja te zeggen, ipv je gewoon dan te laten dopen omdat je dan een keuze maakt?

Gaat het nu om de doop, of om de belijdenis?

Quote:
[...]

Lijkt me van wezenlijk belang als het er zo staat. Waarom anders doen wanneer God zegt 'doe het zo'? Hoe kun je een daad van geloof doen (dopen) zonder geloof (past in het vakje bekering)?? Als je niet bent bekeerd, hoe kun je dan ooit gedoopt worden en verbond hebben?

Simpel. Paulus zegt dat de doortocht door de zee een afspiegeling is van de doop:

"1 Broeders en zusters, ik wil graag dat u weet dat onze voorouders allemaal door de wolk werden beschermd en allemaal door de zee trokken, 2 dat ze zich allemaal in de naam van Mozes lieten dopen in de wolk en in de zee." (1 Korinthe 10)

Lieten de Israeli's hun kinderen achter, tot zij oud genoeg waren om zelf de keuze te maken of zij als slaven in Egypte wilden blijven? Nee. Zij namen hun kinderen mee, door de zee en als Paulus zegt dat zij 'in de zee gedoopt werden', dan houdt dat dus in dat ook hun kinderen - alhoewel ze die beslissing niet voor zichzelf konden maken - gedoopt werden. Hadden die kinderen bekering nodig, of hadden zij het nodig om als slaven in Egypte te blijven, tot zij zelfstandig konden beslissen dat ze geen slaaf meer wilden zijn?

Kennelijk niet. De ouders namen die beslissing voor hun, net zoals ouders tegenwoordig nog de beslissing voor hun kind nemen dat zij geen slaaf van de zonde hoeven te zijn. Paulus legt haarfijn uit dat de doop inhoudt dat je opnieuw geboren wordt, en Johannes legt uit wat dat inhoudt:

"9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren." (1 Johannes 3)

Als we gedoopt zijn, zijn we geen slaven van de zonde meer. Dat lijkt me duidelijk.

Quote:
[...]

Oké, misschien werd ik geleid door mijn eigen ervaringen, maar dit was zo in mijn vroegere kerk. En waar staat in de bijbel 'belijd dit voor de dominee en voor de kerkenraad, en zorg dat je met een goed verhaal komt!'?? Want ik kan me zo voorstellen dat belijden in de bijbel niets meer en minder is dan 'ja, ik geloof dat Jezus mijn Heer is!'(zie romeinen 10:9-10). Waarom dan een moeilijk verhaal en een onderbouwing?

[...]

Mijn punt is eigenlijk, waar baseren jullie dit op? Ja, we hadden laatst nog een doopdienst waarbij iedereen dan ook even zegt waarom hij/zij zich laat dopen. Meestal is dit 1 zin of 2, maar het is geen beoordeling van wat je allemaal wel/niet weet!

Ik zou graag meer teksten zien, want geef toe, wat er gebeurd is eigenlijk gebaseerd op hoe het altijd gebeurd en niet op de bijbel, of wel? Want ik zou het echt graag willen horen, serieus! Als ik er een studie over wil maken, dan moet ik op z'n minst iets van jullie kant kunnen schrijven.

Definitie van belijden staat in romeinen 10 vers 9 en 10, waar staat dat je belijd dat Jezus je Heer is. Er staat niet bij tegen wie, dus ik neem aan dat tegen God genoeg is. Wat zou er anders gebeuren als je midden in de woestijn zou zitten.. Helaas, je mag geen verbond sluiten. Echt wel! Je sluit verbond met God, niet met de dominee!

Ik moet zeggen, dit waren mijn argumenten, maar ik wil zo graag wat onderbouwing van jullie kant. Nog iemand met meer informatie?? Met reacties zoals 2 hierboven kan ik wat, maar graag met teksten erbij.

Zo goed?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga dit jaar ook belijdenis doen en had een paar vragen.

ik lees hier her en der dat mensen pas aan het avondmaal mee mogen doen na belijdenis waarom is dat? want bij ons kan het ook voor de belijdenis ik doe van jongs af aan mee met avondmaal (is trouwens de PKN)

Bij ons is dat vooral een stukje bewustwoording. Je kan een vierjarige aan het aanvondmaal laten mee doen, je kan hem/haar uitleggen waar het voor staat, maar als je vier bent kan je gewoon niet beseffen waar het voor staat. En aangezien bij ons in de kerk het avondmaal als iets heel moois en bijzonders wordt gezien is er dus voor gekozen dat je eerst belijdenis moet doen voor je aan tafel mag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid