Spring naar bijdragen

Belijdenis doen (geref/herv kerk)


Aanbevolen berichten

Quote:
Ja. "Laat de kinderen tot Mij komen"...

[...]

Ja. Het begint al in Genesis. Adam en Eva kiezen ervoor om niet naar Hem te luisteren, maar naar de slang. En ondanks dat zij dus zelf niet voor Hem kiezen, kiest Hij wel voor de mens en sluit het verbond dat eenmaal het 'zaad van de vrouw de kop van de slang zal vermorzelen'.

Even een korte reactie omdat ik hier verder even niet op door ga. Het lijkt me niet Gods wil dat er discussies door christenen heen en weer worden gevoerd op een vijandige manier, en ik merk dat ik, als ik door ga, geen aardige dingen ga zeggen. Dat lijkt me niet goed. En ook van jullie kant.

Levi, je zegt dat God een verbond sluit met kinderen omdat er staat 'laat de kinderen tot mij komen'. Maar daar staat toch niet 'ik wil een verbond met deze kinderen'? Ik zeg niet dat kinderen niet bij God mogen komen. Als ik zie hoe de kinderen in onze gemeente in aanbidding en gebed bij God komen, dan sta ik daar 100% voor! Maar verbond is iets waar je op een gegeven moment voor kiest, met je volle verstand. Kinderen zijn dwaas, zegt de bijbel, en ze kunnen nog niet zelf kiezen. Ze vallen nog onder de verantwoordelijkheid van hun ouders. Sommige kinderen zijn heel snel in het zelfstandig worden en kiezen vrij jong al, maar andere kinderen kiezen pas als ze volwassen zijn.

Het voorbeeld van Adam en Eva is daarin juist een hele goede. God wil verbond met hen en in het paradijs was dit er standaard. Dit is hoe God het had bedoeld: iedereen had verbond met God en Hij wandelde met hen. Adam en Eva hadden hierin doch wel een keuze: wel of niet verbond. Zij kozen tegen. Daarmee vielen ze buiten het verbond: buiten de zegen, buiten de tuin, buiten Gods hand op hun leven. God liet ze niet helemaal los, want hij strafte wel de slang en profetteerde in Genesis 3:14 : Vervloekt ben je boven al het vee en alle wilde dieren. Je zult op je buik op de grond kruipen en je zult stof eten alle dagen van je leven. En ik zal vijandschap tussen jou en de vrouw zetten en tussen jouw nageslacht en dat van haar.

Hij (hiermeer wordt geprofetteerd naar de Messias die God al had voorzien) zal je hoofd verpletteren en jij zult zijn hiel raken.

Ik heb het even vertaald uit de engelse vertaling met behulp van de stongs, maar het gene waar jij vertaald 'het zaad van de vrouw' daar staat het woord 'Hu' wat betekend hij (of zij of het) in de derde persoon! Hier wordt dus een ander mee bedoelt. Ik zie dat als de Messias, maar dat kun je natuurlijk anders interpreteren. Maar het is in ieder geval niet het zaad van de vrouw, anders had dit hebreeuwse woord wat anders moeten zijn.

Sommige Nederlandse bijbels hebben dit soort woorden wat apart vertaald, vandaar mijn geliefde engelse bijbel en de strongs er maar bij.

Ik hoop hiermee niet de vijandigheid op te laaien, maar wel te laten zien dat ik niet tegen kinderen en al helemaal niet tegen een verbond ben, maar wel tegen Gods "souvereiniteit" dat wij zelf geen invloed zouden kunnen hebben op zijn keuze wie gered wordt en wie niet! Anders zou hij de hele wereld wel gered hebben, maar nee, wij hebben een keuze om bij hem te horen. En dat hebben we één voor één, niet de ouders!

Daarbij blijf ik er bij dat de kinderdoop bedacht is en toen gekeken is hoe we dat in de bijbel kunnen passen. Maar andersom zou niemand ooit bijbels gezien bij kinderdoop komen, ik in ieder geval nog niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Levi, je zegt dat God een verbond sluit met kinderen omdat er staat 'laat de kinderen tot mij komen'. Maar daar staat toch niet 'ik wil een verbond met deze kinderen'? Ik zeg niet dat kinderen niet bij God mogen komen. Als ik zie hoe de kinderen in onze gemeente in aanbidding en gebed bij God komen, dan sta ik daar 100% voor! Maar verbond is iets waar je op een gegeven moment voor kiest, met je volle verstand. Kinderen zijn dwaas, zegt de bijbel, en ze kunnen nog niet zelf kiezen. Ze vallen nog onder de verantwoordelijkheid van hun ouders. Sommige kinderen zijn heel snel in het zelfstandig worden en kiezen vrij jong al, maar andere kinderen kiezen pas als ze volwassen zijn.

In Jeremia 31:31-34 staat het volgende:

31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,†want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

God heeft hier gesproken over een nieuw verbond ter vervanging van het oude verbond. Dat oude verbond (van Abraham) werd beslecht door besnijdenis als het kind 8 dagen oud was. Dit verbond dat een extern teken had, is vervangen door een verbond wat ingelegd is in een ieder die geboren wordt. Kinderen komen op deze wereld met reeds het verbond in hen.

Vergelijk dit gedeelte eens met Deuteronomium 30:1-10

1 Wanneer alles werkelijkheid is geworden wat ik u beschreven heb, zegeningen en vervloekingen, en wanneer u ten slotte, door de HEER, uw God, uiteengejaagd en verstrooid onder alle volken, daar lering uit getrokken hebt 2 en samen met uw kinderen naar de HEER, uw God, terugkeert en hem weer met hart en ziel gaat gehoorzamen – daartoe heb ik u vandaag aangespoord –, 3 dan zal de HEER, uw God, in uw lot een keer brengen: hij zal zich over u ontfermen en u, na u eerst verstrooid te hebben, weer uit al die landen bijeenbrengen. 4 Zelfs al zijn sommigen verbannen naar het eind van de wereld, de HEER, uw God, zal u terughalen en weer bij elkaar brengen. 5 Hij zal u terugbrengen naar het land dat uw voorouders ooit bezaten en het u weer in bezit geven. Hij zal u meer nog dan uw voorouders zegenen en in aantal doen toenemen. 6 De HEER, uw God, zal uw hart besnijden en ook dat van uw nakomelingen, zodat u hem weer met hart en ziel zult liefhebben en in leven zult blijven. 7 De vervloekingen zal hij bestemmen voor uw vijanden en voor iedereen die op uw ondergang uit was. 8 En u zult de HEER weer gehoorzaam zijn en al zijn geboden, zoals ik ze u vandaag heb voorgehouden, in acht nemen. 9 De HEER, uw God, zal u voorspoed geven in alles wat u onderneemt, u kinderrijk maken en uw vee en uw land vruchtbaar maken. Hij zal er weer vreugde in vinden om u te zegenen, zoals voorheen bij uw voorouders. 10 Want u toont de HEER, uw God, dan uw gehoorzaamheid door de geboden en bepalingen in dit wetboek in acht te nemen, en u wilt hem weer met hart en ziel toebehoren.

Het is ook een uitgangspunt dat je hanteert. Ga je uit van de verbondsleer, zoals beschreven in Jeremia of ga je uit van volwassendoop en maak je daarmee een scheidslijn tussen OT en NT?

Quote:
Het voorbeeld van Adam en Eva is daarin juist een hele goede. God wil verbond met hen en in het paradijs was dit er standaard. Dit is hoe God het had bedoeld: iedereen had verbond met God en Hij wandelde met hen. Adam en Eva hadden hierin doch wel een keuze: wel of niet verbond. Zij kozen tegen. Daarmee vielen ze buiten het verbond: buiten de zegen, buiten de tuin, buiten Gods hand op hun leven. God liet ze niet helemaal los, want hij strafte wel de slang en profetteerde in Genesis 3:14 : Vervloekt ben je boven al het vee en alle wilde dieren. Je zult op je buik op de grond kruipen en je zult stof eten alle dagen van je leven. En ik zal vijandschap tussen jou en de vrouw zetten en tussen jouw nageslacht en dat van haar.

Hij (hiermeer wordt geprofetteerd naar de Messias die God al had voorzien) zal je hoofd verpletteren en jij zult zijn hiel raken.

Welke vertaling hanteer je voor je citaat? Want in de SV, NBV en NBG wordt niet gerefereerd naar "Hij".

Quote:
Ik heb het even vertaald uit de engelse vertaling met behulp van de stongs, maar het gene waar jij vertaald 'het zaad van de vrouw' daar staat het woord 'Hu' wat betekend hij (of zij of het) in de derde persoon! Hier wordt dus een ander mee bedoelt. Ik zie dat als de Messias, maar dat kun je natuurlijk anders interpreteren. Maar het is in ieder geval niet het zaad van de vrouw, anders had dit hebreeuwse woord wat anders moeten zijn.

Sommige Nederlandse bijbels hebben dit soort woorden wat apart vertaald, vandaar mijn geliefde engelse bijbel en de strongs er maar bij.

15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u

en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop

vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Kanttekening SV:

haar zaad:

Dit zaad is eigenlijk alleen de Heere Christus, de eniggeboren Zoon Gods die uit de vrouw, ene maagd zijnde door de werking van Gods Geest, in de volheid des tijds moest geboren worden, om door de verdienste zijns doods en de kracht zijns Geestes den duivel al zijn geweld te benemen, en onder zijne en zijner gemeente voeten te vertreden. Zie Ps. 110:1; Joh. 12:31; Rom. 16:20; Hebr. 2:14; 1 Joh. 3:8. Dit is de eerste Evangelische belofte des levens, gesteld tegen de eerst voorgaande aanzegging des doods.

God sloot verschillende verbonden in Genenis, echter waar Jeremia op voortgaat is het verbond met Abraham, waarover we kunnen lezen in Genesis 17. Zijn nageslacht moest als teken van het verbond besneden worden en dat waren juist de kinderen. Jezus bekrachtigd dit later nog eens door te stellen "Laat de kinderen tot mij komen", om aan te geven aan de discipelen dat ook de kinderen erbij hoorden.

Quote:
Ik hoop hiermee niet de vijandigheid op te laaien, maar wel te laten zien dat ik niet tegen kinderen en al helemaal niet tegen een verbond ben, maar wel tegen Gods "souvereiniteit" dat wij zelf geen invloed zouden kunnen hebben op zijn keuze wie gered wordt en wie niet!

Hoe zie jij die invloed dan en dat neigt een beetje naar de leer van Kuijper wat je hier schrijft. Ik ben benieuwd. smile.gif

Quote:
Anders zou hij de hele wereld wel gered hebben, maar nee, wij hebben een keuze om bij hem te horen. En dat hebben we één voor één, niet de ouders!
God heeft ook de wereld gered, middels het offer van Zijn Zoon Jezus Christus. Die door de toenadering vanuit God ons weer tot Hem wil brengen. Lees Deuteronomium 31 eens, zoals hierboven al aangegeven. God red de wereld zeker, maar als de mens dat aanbod/ offer van God niet wil aannemen kunnen we er niets tegen doen. In Narnia het laatste boek wordt het ook mooi beschreven hoe dat je dat zou kunnen zien.
Daarbij blijf ik er bij dat de kinderdoop bedacht is en toen gekeken is hoe we dat in de bijbel kunnen passen. Maar andersom zou niemand ooit bijbels gezien bij kinderdoop komen, ik in ieder geval nog niet.

Lees Handelingen dan nog een keer op je gemak door. Dit topic gaat verder ook niet over de (kinder)doop, maar over de vraag naar belijdenis doen en wat dat dan inhoudt. Doet me denken aan dit topic over belijdenis en dit doop topic kunnen ook wel handig zijn om te lezen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid