Jyoti 0 Geplaatst 30 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 Aangezien nog niet de helft van de Nederlanders die meegedaan hebben crediblers zijn (er hebben bijna 100 Nederlanders meegedaan, en slechts 31 crediblers) zal het daar niet aan liggen. Ik heb de resultaten trouwens ook bekeken toen de test nog niet op credible vermeld werd, en toen waren ze ook al opvallend anders. Nuja, om een duidelijk beeld te krijgen zou je eigenlijk ook aan elke deelnemer moeten vragen of hij katholiek is of niet. In Vlaanderen heb je best weinig protestanten, dus misschien komen de afwijkende Nederlandse resultaten gewoon doordat er veel meer niet-katholieken hebben meegedaan binnen die groep. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf op voorhand niet zo bij stilgestaan had dat die test blijkbaar erg katholiek opgesteld is, ik heb vrees ik toch best weinig voeling met (de verschillen tussen het katholieke en) het protestantse denken. Ik moet eens aan mijn prof vragen of de test bewust zo katholiek opgesteld is, of dat de makers van de test door hun katholieke achtergrond en te weinig contact met protestanten gewoon te weinig oog hadden voor de verschillen tussen katholieke en protestantse geloofsopvattingen. (Maar aangezien de opstellers van die test een pak intelligenter zijn dan ik neem ik aan dat ze zich er wel bewust van zijn. ) Samengevoegd: Quote: Op zondag 30 september 2007 01:44:02 schreef rem het volgende: External Critique : 4 Relativism : 4 Second Naiveté : 4 Orthodoxy : 3 En wat houd dit in ??? Wel, dat staat zo'n beetje uitgelegd in de beginpost, en zoals ik al zei kun je bij de uitkomst van de test ook doorklikken voor extra uitleg over de verschillende geloofsstijlen. Link naar bericht Deel via andere websites
bartus3 0 Geplaatst 30 september 2007 Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 Quote: Op zaterdag 29 september 2007 22:06:11 schreef krokeledokus het volgende: External Critique : 1 Relativism : 2 Second Naiveté : 5 Orthodoxy : 4 Wat het inhoudt? Ik vond de vragen vreemd. Was het vaak niet eens met de stelling, maar ook niet met het totaal omgekeerde.... Zoals Maria. Die bleef maagd voor, tijdens en na de geboorte van Jezus. Mijn antwoord was 1. Want tja.. na de geboorte van Jezus kreeg ze nog andere kinderen, en daar was Jozef (hopelijk) de vader van. Maar dat betekent niet dat ik niet vond dat zij voor en tijdens de geboorte wel maagd was! mmm... en nog meer van die vragen.. De vraagstelling klopte voor mijn gevoel niet helemaal! Ow.. en er was een woord in waar ik echt nog nooit van gehoord had! Ben het nu al weer vergeten hoe het woord was.. maar ik had echt nog nooit van gehoord! had eigenlijk het zelfde idee. dit was mijn uitslag: External Critique : 2 Relativism : 4 Second Naiveté : 5 Orthodoxy : 4 Link naar bericht Deel via andere websites
HenkG 0 Geplaatst 30 september 2007 Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 Gezien een eerdere post van Timon mag ik mezelf rekenen tot de gemiddelde Credibler External Critique : 2 Relativism : 3 Second Naiveté : 4 Orthodoxy : 4 Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 30 september 2007 Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 @Iriancynthe, wat voorbeeldjes: "De bijbel verbergt een diepere waarheid die door eigen zoeken onthuld moet worden." Hoewel katholieken en Protestanten hierop zowel 'ja' als 'nee' op kunnen antwoorden omdat de vraag zo vaag is gesteld, zullen katholieke eerder neigen naar 'nee' en Protestanten naar 'ja' denk ik. 'De wonderverhalen uit de bijbel dienen in hun historische context geplaatst te worden, wil men hun betekenis begrijpen.' Met dezelfde disclaimer; ook hier neigen Protestanten denk ik eerder naar 'ja' en katholieke naar 'nee'. 'Maria is werkelijk voor, tijdens en na de geboorte van Jezus maagd gebleven, ook al gaat dit in tegen het moderne denken.' Dit is natuurlijk typisch katholiek. 'Enkel de grote religieuze tradities bieden een garantie om tot God te komen' Een inschattinkje, maar bepaalde groepen Evangelische Protestanten zouden hier 'nee' tegen kunnen zeggen. Een beetje het 'tegen religie, vóór Jezus'-idee 'Uitspraken over het absolute, zoals dogma's, blijven altijd relatief omdat ze door mensen en op bepaalde momenten worden uitgesproken' Dit is ook een beetje een far stretch en multi-interpretabel, maar aan de vraagstelling te zien zou ik denken dat Protestanten eerder naar 'ja' neigen en katholieken naar 'nee' 'Alleen een priester/religieuze leider kan op belangrijke godsdienstige vragen een antwoord geven' Zelfde disclaimer weer; maar Protestanten zouden eerder naar 'nee' neigen en katholieken naar 'ja'. 'Ik ben er mij van bewust dat mijn levensbeschouwelijke opvatting maar een mogelijkheid is naast zovele anderen.' Ook weer een vage vraagstelling, maar Protestanten, en zeker sommige Evangelischen óf PKN vrijzinnigen zouden beiden, weliswaar vanuit een totaal verschillende invalshoek eerder 'ja' antwoorden dan katholieken en Gereformeerden. Ik refereer maar aan de discussies over dat document door de CGL over dat de Kerk de éne Kerk is. 'ik vind dat je bijbelverhalen moet begrijpen zoals het er letterlijk geschreven staat.' Weer de disclaimer; maar dan zouden Protestanten eerder 'ja' zeggen, en katholieken 'nee'. Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 30 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 Hmm, dat had ik dus zelf helemaal niet zo gezien. De Maria-vraag was me al wel opgevallen, maar verder had ik er niet zo bij stilgestaan. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 30 september 2007 Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 Quote: Op zondag 30 september 2007 22:41:19 schreef Iriacynthe het volgende: Hmm, dat had ik dus zelf helemaal niet zo gezien. De Maria-vraag was me al wel opgevallen, maar verder had ik er niet zo bij stilgestaan. De pest is ook nog eens dat ik bij al deze vragen zowel 'ja' als 'nee' had kunnen antwoorden. Het is mar net welke argumentatie je in je hoofd hebt. Link naar bericht Deel via andere websites
Jyoti 0 Geplaatst 30 september 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 Dat probleem had ik ook, het antwoord was vaak eerder een 'ja, maar' of 'nee, maar' of zelfs 'misschien, als'. Nuja, ik denk dat zo'n test altijd wel dat probleem heeft, het blijft natuurlijk maar een serie vraagjes waarmee je nu ook niet alles kan bepalen, maar toch. Hoe dan ook bedankt om wat uit te leggen waarom die test zo ongelooflijk katholiek is/zou zijn, ik kon me er zelf weinig bij voorstellen. Interessant is dat zowat iedereen waarmee ik college heb (binnen een katholieke theologische richting) het 'protestantse' antwoord gaf op een hoop van die vragen. Het is niet verwonderlijk dat we collectief nogal laag scoorden op orthodoxie (we scoorden vooral hoog op tweede naïviteit, en in iets mindere mate op relativisme). Link naar bericht Deel via andere websites
ThijsK 0 Geplaatst 30 september 2007 Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 External Critique : 1 Relativism : 4 Second Naiveté : 5 Orthodoxy : 2 Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 30 september 2007 Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 Het 'aardige' is ook, dat vanuit het protestantisme bekeken je dus bepaalde vragen anders kunt beantwoorden (waar Pius al wat voorbeelden van aanhaalde) maar daarmee juist zo orthodox als de pest zijn. En het is natuurlijk ook maar welke betekenis aan welk woord koppelt en hoever je een uitkomst in het extreme trekt. Zoals Pius ook al schreef met 'ja' als 'nee'. Hangt er maar net van de definitie af en wat je er in betrekt. Link naar bericht Deel via andere websites
dingo 166 Geplaatst 30 september 2007 Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 External Critique : 1 Relativism : 2 Second Naiveté : 5 Orthodoxy : 3 Link naar bericht Deel via andere websites
Mr. Emilio 0 Geplaatst 30 september 2007 Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 Quote: Op zondag 30 september 2007 22:45:29 schreef Pius_XII het volgende: [...] De pest is ook nog eens dat ik bij al deze vragen zowel 'ja' als 'nee' had kunnen antwoorden. Het is mar net welke argumentatie je in je hoofd hebt. En dat maakt de gehele test dus net zo waardevol als de etappeoverwinningen van Michael Rasmussen in de tour van dit jaar.. Link naar bericht Deel via andere websites
dingo 166 Geplaatst 30 september 2007 Rapport Share Geplaatst 30 september 2007 Quote: Binnen het tweede naïviteitsdenken wordt de nadruk gelegd op een symbolische religieuze interpretatie. Een hoge score op deze dimensie geeft het geloof aan dat de bijbel, hoewel geschreven in een historische context verschillend van de onze, een fundamentele boodschap bevat die ook voor ons vandaag nog zinvol is. Deze geloofsstijl wordt gekenmerkt door de overtuiging dat geloven een zoektocht is en kritische geloofsvragen niet uit de weg mogen gegaan worden. Toch vind ik het wel geruststellend dat ik hier hoog op score. Link naar bericht Deel via andere websites
Kyron 0 Geplaatst 1 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 1 oktober 2007 Ik heb een tijd geleden ook zo een topic geopend op een ander forum. Ik kopieer eventjes wat ik toen geschreven heb. De beperking is inderdaad, dat merkte een zekere Diak ook al op, dat de vraagstelling typisch (Vlaams-) katholiek is. Hoewel ik tevens wel van mening ben dat de verschillen door kerken heen lopen. Daarom heb ik ook zo deze test als katholiek een tijd geleden in een meer typische evangelische site geopend. Als een katholiek en een protestant hoog scoren op een bepaald punt zullen die mijns inziens, hoewel ze wel van gedachte kunnen verschillen wel met elkaar een zekere verwantschap voelen. Misschien soms nog meer dan 2 katholieken samen met andere accenten.: Godsdienstpsychologie onderzoekt de psychologische factoren die bepalend zijn voor de confrontatie van de persoon met de religieuze traditie. Over de vraag waarom de mens een godsdienst kiest, of waarom – en in welke mate – de mens godsdienstig is, is in de psychologie veel geschreven. Bijv. door Carl Gustav Jung. Bij ons hier in België is één van de grondleggers van de godsdienstpsychologie Antoon Vergote, emeritus van de Universiteit Leuven. Zij opvolger Dirk Hutsebaut heeft naam gemaakt met zijn onderzoek bij jongeren en met de ontwikkeling van de PKG- schaal (Post – Kritisch – Geloofsschaal) Die je hieronder vind. Mijn persoonlijke score: Second Naiveté : 6 Relativism : 4 External Critique : 2 Orthodoxy : 2 Samengevoegd: Om het makkelijk te maken, hierbij de volledige uitleg die je ook op die site kunt vinden. Orthodoxie Deze geloofsstijl wordt gekenmerkt door een letterlijke interpretatie van geloofsovertuigingen en religieuze doctrines. Ook bijbelverhalen worden letterlijk geïnterpreteerd. Indien u hoog scoort op deze dimensie, is de kans groot dat u gelooft in een onveranderlijke, persoonlijke God, met wie u een positieve relatie hebt. Bovendien draagt geloof hierbinnen een absolute zekerheid weg. Externe kritiek Deze geloofsstijl wordt gekenmerkt door een sterke kritiek op geloofsovertuigingen en religie, op basis van een positief-wetenschappelijke attitude en een nadruk op persoonlijke autonomie. Menselijke autonomie wordt gecontrasteerd met de afhankelijkheid die geloof zou kenmerken. Religieuze overtuigingen worden verworpen op basis van een letterlijk verstaan. Relativisme Indien relativisme bij u een hoge score wegdraagt, is het waarschijnlijk dat u uitspraken over God, officiële kerkelijke doctrines en menselijke Godservaring als relatief beschouwt. Deze zijn gekleurd door de tijd en plaats waarin ze werden uitgesproken of ervaren. Hoewel relativisme meestal gekenmerkt wordt door ongeloof, wordt binnen deze geloofsstijl religie niet op een radicale manier verworpen. Deze dimensie wordt meestal gekenmerkt door enige (objectieve) interesse in religies. Binnen deze geloofsstijl genieten religies het statuut van verwisselbare mogelijkheden. Met andere woorden: het christelijk geloof wordt beschouwd als één optie naast zovele andere. Tweede naïviteit Binnen het tweede naïviteitsdenken wordt de nadruk gelegd op een symbolische religieuze interpretatie. Een hoge score op deze dimensie geeft het geloof aan dat de bijbel, hoewel geschreven in een historische context verschillend van de onze, een fundamentele boodschap bevat die ook voor ons vandaag nog zinvol is. Deze geloofsstijl wordt gekenmerkt door de overtuiging dat geloven een zoektocht is en kritische geloofsvragen niet uit de weg mogen gegaan worden. Link naar bericht Deel via andere websites
anastasia 0 Geplaatst 1 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 1 oktober 2007 External Critique : 5 Relativism : 5 Second Naiveté : 1 Orthodoxy : 1 Duidelijke voorbeeld van een test ingevuld door een ontzettend ongelovige Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 1 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 1 oktober 2007 Quote: Op maandag 01 oktober 2007 08:53:56 schreef anastasia het volgende: Duidelijke voorbeeld van een test ingevuld door een ontzettend ongelovige klik Link naar bericht Deel via andere websites
anastasia 0 Geplaatst 1 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 1 oktober 2007 Jammer, het plaatje doet het niet, Er staat namelijk een prachtig roze driehoekje aan de ongelovigekant van de as... (categorie 1930-1939, met maar 1 invuller) Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 1 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 1 oktober 2007 Quote: Op maandag 01 oktober 2007 15:15:09 schreef anastasia het volgende: Jammer, het plaatje doet het niet, Er staat namelijk een prachtig roze driehoekje aan de ongelovigekant van de as... (categorie 1930-1939, met maar 1 invuller) Hé dat vind ik nu zo jammer dat je deze gelegenheid aangrijpt om de bejaarde homosexuele medemens in het ongelovige hoekje neer te zetten. Link naar bericht Deel via andere websites
JosM 0 Geplaatst 1 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 1 oktober 2007 External Critique : 1 Relativism : 2 Second Naiveté : 5 Orthodoxy : 3 Denk dat ik er wel tevreden mee mag zijn... Link naar bericht Deel via andere websites
Rafox 0 Geplaatst 1 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 1 oktober 2007 External Critique : 1 Relativism : 2 Second Naiveté : 5 Orthodoxy : 4 Link naar bericht Deel via andere websites
robinwithaar 0 Geplaatst 2 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 2 oktober 2007 Het zijn wel lastige vragen soms die je op verschillende manieren kunt beantwoorden. Bij sommige stellingen had ik ook van aan de ene kant ben ik er wel ergens mee eens, maar aan de andere kant klopt die stelling van geen kant. Uiteindelijk was mijn resultaat: External Critique : 1 Relativism : 3 Second Naiveté : 4 Orthodoxy : 3 En ergens komt dit dan wel weer overeen met hoe ik dacht dat het resultaat zou zijn... Link naar bericht Deel via andere websites
Van Xanten 0 Geplaatst 3 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 3 oktober 2007 Mijn uitslag External Critique : 1 Relativism : 2 Second Naiveté : 5 Orthodoxy : 7 En wat betekent dat dan eigenlijk? Link naar bericht Deel via andere websites
hopeloos 0 Geplaatst 3 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 3 oktober 2007 Quote: Op woensdag 03 oktober 2007 14:47:16 schreef Van Xanten het volgende: En wat betekent dat dan eigenlijk? Quote: Op maandag 01 oktober 2007 07:30:16 schreef Kyron het volgende: Om het makkelijk te maken, hierbij de volledige uitleg die je ook op die site kunt vinden. Orthodoxie Deze geloofsstijl wordt gekenmerkt door een letterlijke interpretatie van geloofsovertuigingen en religieuze doctrines. Ook bijbelverhalen worden letterlijk geïnterpreteerd. Indien u hoog scoort op deze dimensie, is de kans groot dat u gelooft in een onveranderlijke, persoonlijke God, met wie u een positieve relatie hebt. Bovendien draagt geloof hierbinnen een absolute zekerheid weg. Externe kritiek Deze geloofsstijl wordt gekenmerkt door een sterke kritiek op geloofsovertuigingen en religie, op basis van een positief-wetenschappelijke attitude en een nadruk op persoonlijke autonomie. Menselijke autonomie wordt gecontrasteerd met de afhankelijkheid die geloof zou kenmerken. Religieuze overtuigingen worden verworpen op basis van een letterlijk verstaan. Relativisme Indien relativisme bij u een hoge score wegdraagt, is het waarschijnlijk dat u uitspraken over God, officiële kerkelijke doctrines en menselijke Godservaring als relatief beschouwt. Deze zijn gekleurd door de tijd en plaats waarin ze werden uitgesproken of ervaren. Hoewel relativisme meestal gekenmerkt wordt door ongeloof, wordt binnen deze geloofsstijl religie niet op een radicale manier verworpen. Deze dimensie wordt meestal gekenmerkt door enige (objectieve) interesse in religies. Binnen deze geloofsstijl genieten religies het statuut van verwisselbare mogelijkheden. Met andere woorden: het christelijk geloof wordt beschouwd als één optie naast zovele andere. Tweede naïviteit Binnen het tweede naïviteitsdenken wordt de nadruk gelegd op een symbolische religieuze interpretatie. Een hoge score op deze dimensie geeft het geloof aan dat de bijbel, hoewel geschreven in een historische context verschillend van de onze, een fundamentele boodschap bevat die ook voor ons vandaag nog zinvol is. Deze geloofsstijl wordt gekenmerkt door de overtuiging dat geloven een zoektocht is en kritische geloofsvragen niet uit de weg mogen gegaan worden. Link naar bericht Deel via andere websites
Van Xanten 0 Geplaatst 3 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 3 oktober 2007 Dank u. Link naar bericht Deel via andere websites
Henriëtte 0 Geplaatst 3 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 3 oktober 2007 Wat is 'External Critique' 'Relativism' 'Second Naiveté'? Link naar bericht Deel via andere websites
Gusto 0 Geplaatst 3 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 3 oktober 2007 een paar posts hiervoor even kijken dan vind je het antwoord Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten