Spring naar bijdragen

Waarom ben jij eigenlijk Christen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Momenteel zie ik op veel stations een poster met de tekst "Jezus is het licht van de wereld". Klinkt heel mooi, maar Jezus is al 2000 jaar dood. Bovendien zei Jezus niet voor niets zdat wij zélf het licht der wereld moeten zijn (Mat 5:14).

Ik wijs Jezus af als zijnde Verlosser voor de zonden van de mensheid. Mensen zijn naar mijn mening zelf verantwoordelijk voor hun daden of heel Bijbels gezegd "moeten zelf hun kruis dragen" (Mat 10:38).

Jezus is wat dit betreft voor mij wel een voorbeeldfiguur, maar ik aanbid hem zeker niet als zijnde God. Jezus was voor mij een groot spiritueel leraar, zoals Einstein een groot wetenschapper was en Mozart een groot componist was. Gewoon een mens dus, volgens mij liet Jezus ook gewoon scheten
engel.gif
*

Waarom zou het teleurstellend zijn om Jezus gewoon als mens te zien? Je moet ten eerste je superioriteit opgeven, je hebt de waarheid niet meer in pacht.

Wees daar blij om, kun je eindelijk eens open-minded naar de overeenkomsten van religies en levenbeschouwingen kijken i.p.v de eeuwige strijd om het gelijk.

Daarnaast heb je geen garantie meer op het eeuwige leven.

Maar is dat zo'n ramp? Daarmee kan het leven vóór de dood eindelijk eens beginnen
knipoog_dicht.gif

*= met dank aan Hans Teeuwen
worshippy.gif

Als wij verantwoordlijk zijn voor onze zonden, als we straf moeten dragen voor onze fouten dan zullen wij in de poel des vuurs gegooid worden voor eeuwig maar dankzij de Heer die ons zo liefheeft hoeven wij niet te lijden voor eeuwig voor onze zonden!

We hebben de keuze om voor eeuwig bij Hem te zijn!

Waar wil jij bij, bij de wereld die vernietigd zal worden en veroordeeld of bij Diegene die van je houdt wezen?

Wees niet dwaas en kies voor Hem die van je houdt en draag je kruis (dat betekend in de bijbel lijden tot eer van God zoals Jezus deed op deze wereld) en als je me niet geloof of God wel bestaat, dan ben ik levend bewijs dat het wel zo is, een grasspriet is al je bewijs.

Dit is je keuze wat geldt voor eeuwig, als je sterft in je zonden dan ben je voor eeuwig verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als wij verantwoordlijk zijn voor onze zonden, als we straf moeten dragen voor onze fouten dan zullen wij in de poel des vuurs gegooid worden voor eeuwig maar dankzij de Heer die ons zo liefheeft hoeven wij niet te lijden voor eeuwig voor onze zonden!

We hebben de keuze om voor eeuwig bij Hem te zijn!

Waar wil jij bij, bij de wereld die vernietigd zal worden en veroordeeld of bij Diegene die van je houdt wezen?

Wees niet dwaas en kies voor Hem die van je houdt en draag je kruis (dat betekend in de bijbel lijden tot eer van God zoals Jezus deed op deze wereld) en als je me niet geloof of God wel bestaat, dan ben ik levend bewijs dat het wel zo is, een grasspriet is al je bewijs.

Dit is je keuze wat geldt voor eeuwig, als je sterft in je zonden dan ben je voor eeuwig verloren.

Alleen toch weer jammer dat het nog steeds niet echt een bewuste keuze is.. noparty.gif

Al dit soort posts bestaan altijd weer uit dezelfde opbouw.. het dreigen met vuur en pijn, de manier om het uit de weg te gaan, het 'kiezen' voor God/Jezus.. ik vind het jammer dat een dergelijk stereotype zich steeds maar blijft herhalen..

Je post is er een die in probeert te spelen op emotie.. het is gewoonweg zo dat degene waar je op reageerde een ander geloof heeft dan jij.. net zoals ik een ander wereldbeeld heb.. als je vervolgens met dergelijke uitspraken aan komt zetten zal dat absoluut geen enkel effect hebben..

clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alleen toch weer jammer dat het nog steeds niet echt een bewuste keuze is..
noparty.gif

Al dit soort posts bestaan altijd weer uit dezelfde opbouw.. het dreigen met vuur en pijn, de manier om het uit de weg te gaan, het 'kiezen' voor God/Jezus.. ik vind het jammer dat een dergelijk stereotype zich steeds maar blijft herhalen..

Je post is er een die in probeert te spelen op emotie.. het is gewoonweg zo dat degene waar je op reageerde een ander geloof heeft dan jij.. net zoals ik een ander wereldbeeld heb.. als je vervolgens met dergelijke uitspraken aan komt zetten zal dat absoluut geen enkel effect hebben..

clown.gif

er zijn 2 keuze's ik laat zien wat ze zijn, het is nogal gemeen om ze de afgrond in te laten lopen zonder ze te waarschuwen toch?

Hoe moet ik het dan vertellen?

Tuurlijk wekt het vertellen van de waarheid emoties op, zo is de mens, ik kan huilen om wat de Heer heeft gedaan voor me en dat zal zo door blijven gaan omdat de Heer zelf me dat duidelijk heeft gemaakt (wat Hij gedaan heeft).

Ik probeer niet mensen hun vreugde te ontnemen en onzekerheid geven, maar de waarheid vertellen gaat boven dat, ik probeer juist het beste te laten zien, ik heb geen hekel aan Karin omdat ze anders is, ik wil haar het beste geven en dat kan ik niet uit haat doen alleen uit liefde.

En of ze bij een kerk aansluit scheelt me ook niks, zolang God maar de eer krijgt en zodat Hij nog weer iemand dicht bij Hem heeft waarvan Hij kan houden.

En mijn eigen woorden zullen op nooit iemand effect hebben, maar de woorden die Hij door mij heenspreekt wel door Zijn Heilige Geest!

Ik hoop niet dat je denk dat ik mijzelf goed vindt, want dat ben ik niet, ik ben zoals Paulus zegt een ellendig mens en verloren zonder Hem!

En ik probeer ook niemand kwaad te laten worden op mij op de manier zoals ik het evangelie van Hem verkondig, maar wat scheelt het als ik gezien wordt als een extremist die geen leven heeft of iets in die richting, alles wat geldt is Hij!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

er zijn 2 keuze's ik laat zien wat ze zijn, het is nogal gemeen om ze de afgrond in te laten lopen zonder ze te waarschuwen toch?

Hoe moet ik het dan vertellen?

De vergelijking met naderend gevaar zoals een afgrond gaan gewoon niet op aangezien jij enkel gelooft dat er gevaar dreigt. Ik zal er dan verder niet op in gaan in hoeverre het berust op waarheid e.d., maar voor iemand die niet in dergelijke zaken gelooft is het onmogelijk die afrond te zien.. er voor waarschuwen is dus zinloos.

Het probleem is dat je de indruk wekt dat iemand bewust niet voor Jezus kiest of bewust een ander geloof heeft terwijl een geloof iets is dat onbewust groeit. Je kunt het sturen of laten sturen, maar een bewuste keuze zal het nimmer zijn.. in ieder geval niet te vergelijken met een ruk aan het stuur om een afgrond te ontwijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Diegenen die een bewuste keuze maken zijn op één hand te tellen. Verder is het een kwestie van opvoeding, daar komt weinig keuze bij kijken.

Daar ben ik het zo niet met je over eens! Met opvoeding krijg je wel degelijk iets mee, maar echt geloof kan niet worden aangeleerd.

Ieder die zegt dat hij of zij echt in God gelooft, heeft daar voor een bewuste keuze gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
wat overtuigt jou van een Schepper?

Dat is net zo moeilijk uit te leggen als waarom ik per se op wateengedoe2 verliefd ben geworden en niet op een ander. Ik ben zelf opgegroeid met het geloof, maar heb deze in de puberteit nauwelijks echt beleefd. Zodat ik wel kan zeggen dat de échte overtuiging later begon. Maar nu ik de overtuiging heb, wordt ik daarin gesterkt door de schepping en haar fascinerende orde, persoonlijke ervaringen, de schoonheid en consistentie van de (katholieke) theologie en filosofie en ook de talen waarin God spreekt: muziek, liturgie (de Mis!), literatuur (de Bijbel!), romantiek en kunst.

Quote:
en waarom Jezus?

Omdat het onmogelijk is dat God Zelf als een babytje op aarde zou willen komen en als méns onder ons wil wonen en zelfs aan een kruis wil sterven, om maar dichter tot ons te komen. Dat tart alle regels van de god-etiquêtte, omdat deze voorschrijft dat God altijd sterk, onoverwinnelijk en hoog verheven moet zijn. Een God die zich niets aantrekt van dat soort regels en een lijdende God met littekens wordt, valt bij mij nogal op.

Quote:
Wat heeft Hij voor jou gedaan, in jouw eigen leven, iets wat verder gaat als het Kruis,

Het voert te ver om hier mijn hele levensverhaal op te hangen, dus zeg maar gerust: heel veel. Alleen al over de momenten van diepe en innige gemeenschap die ik met Hem mag hebben in de Eucharistie kan ik vele posts schrijven.

Quote:
waarom is Christus het volgens jou waard om aanbeden te worden?

Omdat Hij zich als allerhoogste Majesteit niet te min voelde om zich als mens onder de mensen te begeven en álles te doen wat een mens doet, behalve de zonde, en álles te lijden wat een mens te lijden heeft. Omdat Hij zich niet te min voelde om samen met de mens te sterven, onder het mom van: als de mens niet God kan worden, kan God altijd mens worden.

Je moet het zien als een rijk en welvarend mens die het zogezegd gemaakt heeft in deze wereld, die zich niet te min voelt om een slijmerige pad in een zompig en ijskoud moeras te worden om een paar andere padden te waarschuwen voor gevaar. En tja, de Eucharistie... crysmile.gif

Quote:
wat kan Hij voor anderen betekenen?

Hij kan voor ieder mens net zoveel betekenen als een vrouw voor haar man of een man voor zijn vrouw in een liefdevol en langdurig huwelijk. En dan nog zóveel, zóveel meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar ben ik het zo niet met je over eens! Met opvoeding krijg je wel degelijk iets mee, maar echt geloof kan niet worden aangeleerd.

Ieder die zegt dat hij of zij echt in God gelooft, heeft daar voor een bewuste keuze gemaakt.

Het heeft niets te maken met het aanleren of indoctrineren (al is dit wel een mogelijkheid), het is de 'nature/nurture' discussie.. wat je eigenlijk bent qua genen en wat je later nog 'aangeleerd' wordt door je omgeving.. je ouders hoeven niet Christelijk te zijn om er voor te zorgen dat je toch Christelijk wordt als de opeenstapeling van stimuli er voor zorgt dat jij het Christendom als de meest geloofwaardige verklaring voor het leven en alles daarna vindt. Evenzo is het mogelijk om atheistisch/islamitisch te worden als je streng-Christelijke ouders hebt.. het gaat er niet om wat zij je wel of niet leren, maar om hoe jij het opneemt en verwerkt (of dit voor je verwerkt wordt in hersenprocessen) en combineert met andere beschikbare informatie.

Ik geloof niet in God omdat ik er niet in geloof.. ik kan dan wel een afweging gaan maken gebaseerd op wat ik logisch vind en waar mijn gevoel mij heen leidt maar dan heb ik het toch weer over onbewuste gevoelens/processen die ik zelf niet in de hand heb.. ik maak een afweging in gevoelens en dus is de afweging al op voorhand gemaakt in mijn onder/voor-bewuste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat overtuigt jou van een Schepper?

en waarom Jezus?

Dat is eigenlijk 1 vraag voor mij, want als er een schepper is dan kan het niet anders zijn dan dat het Jezus is, dat is onlosmakelijk wat mij betreft. Wat mij ervan heeft overtuigd weet ik eigenlijk niet meer, maar wat mij er elke dag weer van overtuigd van de Waarheid is gewoon het feit dat ik Jezus ken, met Hem wandel, praat, en geniet van alles wat Hij in mij en met mij doet.

Ik kan het eigenlijk niet uitleggen maar er is gewoon zo'n diep besef in me dat totaal geen ruimte overlaat voor twijfel dat Jezus echt God is, en echt 2000 jaar geleden is gestorven als ultiem liefdesoffer voor iedereen. Het overtuigd me elke keer weer als ik mag staren naar Gods grootheid, glorie, schepping, wonderen, gewoon elke keer als ik iets van God zie weet ik dat het... tja, God is...

Quote:
Wat heeft Hij voor jou gedaan, in jouw eigen leven, iets wat verder gaat als het Kruis,

Beetje vreemde vraagstelling eigenlijk, wat heeft Hij gedaan dat verder gaat dan het kruis? Niets! Alles heeft gedaan door te sterven aan het kruis, alles is mogelijk doordat Jezus is gestorven aan het kruis! Alles wat er in mijn leven is gebeurt is alleen mogelijk doordat Jezus is gestorven.

Ik ben sinds dat ik hier op het forum kwam echt enorm veranderd. Ik heb God mogen leren kennen in de afgelopen maanden en heb een God gezien waarvan ik nooit had gedroomd dat Hij echt zo zou zijn, echt zo met mij om zou willen gaan, en echt zoveel van mij houdt, en nog veel meer.

De grootste verandering is denk ik wel dat mijn geloofsleven mijn leven is geworden. Er is niets meer dat buiten God omgaat en ik probeer alles wat ik doe tot eer van Hem te doen, en dat is de grootste opluchting ooit, het meest vrije en gelukkige gevoel dat ik ooit heb gehad, omdat ik weet dat God goed is, en dat dit is wat Hij voor mij heeft gepland, voor ieder mens heeft gepland. Want Hij is alles waard smile.gif

Quote:
waarom is Christus het volgens jou waard om aanbeden te worden?

Volgens mij heb ik al genoeg redenen gegeven knipoog_dicht.gif

Quote:
wat kan Hij voor anderen betekenen?

Hetzelfde als voor mij, God wil ons in onze volledige bestemming leiden, waar wij het meest gelukkig zijn, en God het minst bedroeven. Hij wil met ons bevriend zijn, en met ons samenwerken om de natiën te bereiken met het evangelie. Hij wil mensen vrijzetten van alles wat ze gebonden houdt, en gewoon van ze houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De vergelijking met naderend gevaar zoals een afgrond gaan gewoon niet op aangezien jij enkel gelooft dat er gevaar dreigt. Ik zal er dan verder niet op in gaan in hoeverre het berust op waarheid e.d., maar voor iemand die niet in dergelijke zaken gelooft is het onmogelijk die afrond te zien.. er voor waarschuwen is dus zinloos.

je hebt wel gelijk, maar daarom bid ik ook dat ze het mogen zien, want ik kan zelf niet de ogen openen, dat kan alleen God.

Quote:
Het probleem is dat je de indruk wekt dat iemand bewust niet voor Jezus kiest of bewust een ander geloof heeft terwijl een geloof iets is dat onbewust groeit. Je kunt het sturen of laten sturen, maar een bewuste keuze zal het nimmer zijn.. in ieder geval niet te vergelijken met een ruk aan het stuur om een afgrond te ontwijken.

Onze taak is het evangelie te verkondigen, het maakt niet uit op wat voor manier, wij hoeven het alleen te vertellen en dan zal God Zijn werk verder doen. Misschien doe ik het dringerig, alsof ze moeten kiezen, maar dat hoeft niemand.

Hoe vaker iemand kans heeft gehad om het evangelie te horen, des te vaker en beter kan de Heer hen tot Hem brengen.

Maar ik zal er nog over nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Momenteel zie ik op veel stations een poster met de tekst "Jezus is het licht van de wereld". Klinkt heel mooi, maar Jezus is al 2000 jaar dood. Bovendien zei Jezus niet voor niets zdat wij zélf het licht der wereld moeten zijn (Mat 5:14).

Ik wijs Jezus af als zijnde Verlosser voor de zonden van de mensheid. Mensen zijn naar mijn mening zelf verantwoordelijk voor hun daden of heel Bijbels gezegd "moeten zelf hun kruis dragen" (Mat 10:38).

Jezus is wat dit betreft voor mij wel een voorbeeldfiguur, maar ik aanbid hem zeker niet als zijnde God. Jezus was voor mij een groot spiritueel leraar, zoals Einstein een groot wetenschapper was en Mozart een groot componist was. Gewoon een mens dus, volgens mij liet Jezus ook gewoon scheten
engel.gif
*

Waarom zou het teleurstellend zijn om Jezus gewoon als mens te zien? Je moet ten eerste je superioriteit opgeven, je hebt de waarheid niet meer in pacht.

Wees daar blij om, kun je eindelijk eens open-minded naar de overeenkomsten van religies en levenbeschouwingen kijken i.p.v de eeuwige strijd om het gelijk.

Daarnaast heb je geen garantie meer op het eeuwige leven.

Maar is dat zo'n ramp? Daarmee kan het leven vóór de dood eindelijk eens beginnen
knipoog_dicht.gif

*= met dank aan Hans Teeuwen
worshippy.gif

Ik ben het met Hans Teeuwen eens... widegrin.gif

Maar dat is juist het mooie van Jezus, dat God zelf de gedaante van een mens aannam...en ook af en toe een scheet liet...

Over jouw opmerking dat Hij 2000 jaar dood is:

Ik geloof zelf trouwens dat het bewezen is dat Jezus is opgestaan. Ik heb boeken gelezen van rechters en advocaten, in Amerika, ( een boek heet "bewijs genoeg"), die eerlijk ondezoek deden volgens de methode van bewijsvoering in de Rechtszaal.

Het is volgens deze mensen en mij bewezen dat Jezus uit de Doden is opgestaan.

Ik heb het niet over wetenschappelijke vraagstukken als Evolutie/ Genesis ( tegenstrijdigheden die volgens mij niet bestaan, omdat volgens mij beide theorieen falen, maar ons wel iets leren ), nee over de opstanding zelf...

Ik kan er naast zitten en bewijzen zijn te manipuleren, maar ik geloof dit, omdat ik zeker weet ( dat is geen verstandelijk iets, maar een gevoel, dat Hij er is...) dat Hij de Schepper is.

Ik geloof dat je Jezus onrecht aandoet door hem neer te zetten als een goede leraar...( dat verwijt ik je trouwens niet, dat denk ik alleen zelf )

Er zijn profeten die Hem hebben aangekondigd, meer dan 300 maal, er zijn 500 tot 4000 mensen die Hem na Zijn opstanding hebben gezien, en ik praat met Hem...

Ik heb vriendschap met Jezus.

Ik weet dat Hij bestaat omdat ik net nog met Hem gesproken heb.Ik kan niet redeneren over het bestaan van een vriend van me...

Het gaat niet erom dat ik de waarheid in pacht heb als Christen, maar helaas zijn er veel Christenen die dat wel denken.

Ik Geloof, met mijn hart, ziel en verstand, in Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het heeft niets te maken met het aanleren of indoctrineren (al is dit wel een mogelijkheid), het is de 'nature/nurture' discussie.. wat je eigenlijk bent qua genen en wat je later nog 'aangeleerd' wordt door je omgeving.. je ouders hoeven niet Christelijk te zijn om er voor te zorgen dat je toch Christelijk wordt als de opeenstapeling van stimuli er voor zorgt dat jij het Christendom als de meest geloofwaardige verklaring voor het leven en alles daarna vindt. Evenzo is het mogelijk om atheistisch/islamitisch te worden als je streng-Christelijke ouders hebt.. het gaat er niet om wat zij je wel of niet leren, maar om hoe jij het opneemt en verwerkt (of dit voor je verwerkt wordt in hersenprocessen) en combineert met andere beschikbare informatie.

Ik ben van half turkse afkomst (turkse vader, nederlandse moeder), dat betekend dat ik contacten heb met christenen, moslims en andersgelovigen. En ik ken NIEMAND die zich - op basis van eigen inzichten- heeft bekeerd tot een ander geloof (of tot atheïst ofzo).

Het is inderdaad een kwestie van 'nature/nurture'. Als je ouders van jongs af aan hebben verkondigd dat de christelijke god en Jezus de enige echten zijn, dan moet je toch wel heel sterk in je schoenen staan om daar aan te twijfelen.

Ik kan me op zich wel in je verhaal vinden, maar dat vind ik het theoretische verhaal. In de praktijk werkt het (naar mijn idee) gewoon niet zo. Ik bedoel, waarom denk je dat een christen open zou staan voor 'de opeenstapeling van stimuli die ervoor zorgt dat een christen moslim wordt'. Dat zullen maar weinig mensen zijn.

Als ik kijk in diverse christelijke fora, dan merk ik dat veel christenen reageren met hun hand op de bijbel, een rotsvast geloof in God.

Ik denk dat het weldegelijk een kwestie van Nurture is.


Samengevoegd:

Quote:

Ik heb het gelezen en ik snap niet wat je fout heb gedaan waardoor het verdween. Maar ik wil je even kennis laten maken met mij.

Ik was evangelisch christen en geheel door eigen inzichten ben ik tot de overtuiging van Agnost gekomen. Dus, bij deze. Nu ken je wel zo een iemand.

Beschouw mezelf ook als agnost. Ik ben ervan overtuigd dat er veel meer is tussen hemel en aarde. Maar wat scheppers en hogere machten betreft hecht ik net zoveel waarde aan de bijbel als aan Erich von Däniken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je er op staat, bovendien ben ik in een goede bui knipoog_dicht.gif

Quote:

Ik ben van half turkse afkomst (turkse vader, nederlandse moeder), dat betekend dat ik contacten heb met christenen, moslims en andersgelovigen. En ik ken NIEMAND die zich - op basis van eigen inzichten- heeft bekeerd tot een ander geloof (of tot atheïst ofzo).

Ik ook niet, ik ken alleen mensen die naar aanleiding van de Heilige Geest, die in hun hart overtuigd dat Jezus Heer is, zich bekeren van hun oude leven en opnieuw beginnen met Jezus.

Quote:
Het is inderdaad een kwestie van 'nature/nurture'. Als je ouders van jongs af aan hebben verkondigd dat de christelijke god en Jezus de enige echten zijn, dan moet je toch wel heel sterk in je schoenen staan om daar aan te twijfelen.

Nee hoor. Twijfel brengen is geloof ik 1 van de grootste taken van Satan, er zijn zo ontzettend veel christenen die twijfelen aan wat ze geloven, kijk alleen al naar de kerkgeschiedenis, hoeveel verschillende stromingen zijn er ondertussen wel niet in Nederland?

Quote:
Ik kan me op zich wel in je verhaal vinden, maar dat vind ik het theoretische verhaal. In de praktijk werkt het (naar mijn idee) gewoon niet zo. Ik bedoel, waarom denk je dat een christen open zou staan voor 'de opeenstapeling van stimuli die ervoor zorgt dat een christen moslim wordt'. Dat zullen maar weinig mensen zijn.

Misschien dat christenen geen moslims worden omdat Jezus toch echt gestorven is, en ze die onvoorwaardelijke genade liever niet willen opgeven? knipoog_dicht.gif

Aan de andere kant komen er op het moment duizenden moslims in landen als Mozambique, Indonesië, en Hindoe's uit Pakistan, India e.d. tot Jezus. Dat hebben ze toch echt niet meegekregen met hun opvoeding hoor knipoog_dicht.gif

Quote:
Als ik kijk in diverse christelijke fora, dan merk ik dat veel christenen reageren met hun hand op de bijbel, een rotsvast geloof in God.

Ik denk dat het weldegelijk een kwestie van Nurture is.

Ik denk dat je verbaasd zou staan hoeveel christenen toegeven dat ze regelmatig twijfelen over bepaalde zaken. Maar dat rotsvaste geloof kom je zeker ook tegen, ik ben er 1 van. Dat komt absoluut niet door mijn opvoeding, die inderdaad christelijk was, maar ik heb me pas september vorig jaar echt bekeer. Dat kwam echt niet door mijn ouders hoor. Ik rookte, dronk regelmatig veel, begon te blowen, zelfs overwogen paddo's te nemen (waar ik nog steeds ontzettend dankbaar voor ben dat ik dat nooit heb gedaan...), etc, totdat in September God realiteit voor me werd.

Het waren niet langer geschreven verhaaltjes, God was hier, op dit moment, en ik merkte opeens dat Hij persoonlijk om mij gaf. Dit waren dingen die mijn ouders mij NOOIT hebben verteld. Ze leven vrij gesloten, en hebben vrij weining gedeeld over hun geloof. Ik ben er nu zelf achtergekomen dat we redelijk op dezelfde lijn zitten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Diegenen die een bewuste keuze maken zijn op één hand te tellen. Verder is het een kwestie van opvoeding, daar komt weinig keuze bij kijken.

Juist in de club mensen die mijn geloof verrijkt hebben zitten ook voormalig atheïsten.

En van mensen die een christelijke opvoeding gehad hebben ken ik er echt zat die op een gegeven moment zelf een bewuste keuze gemaakt hebben voor het geloof, waaronder ondergetekende.

Maar, als ik het vragen mag, ben jij ook een product van je opvoeding, of behoor jij tot degene die op één hand te tellen zijn die een bewuste keuze gemaakt hebben niet in God te geloven?


Samengevoegd:

Omdat je het zo lief vraagt:

Quote:

Ik ben van half turkse afkomst (turkse vader, nederlandse moeder), dat betekend dat ik contacten heb met christenen, moslims en andersgelovigen. En ik ken NIEMAND die zich - op basis van eigen inzichten- heeft bekeerd tot een ander geloof (of tot atheïst ofzo).

Jammer.

Als je er wat over wilt lezen raad ik je C.S. Lewis aan. Die heeft wel wat geschreven, over dat hij door oa. logisch denken christen geworden is.

Quote:

Het is inderdaad een kwestie van 'nature/nurture'. Als je ouders van jongs af aan hebben verkondigd dat de christelijke god en Jezus de enige echten zijn, dan moet je toch wel heel sterk in je schoenen staan om daar aan te twijfelen.

Ik ken zelf geen mensen die exact het zelfde over dingen denken als hun ouders. Zou iemand naast z'n geloof ook niet de zelfde muzieksmaak, kledingkeuze, studie, etc. moeten overnemen?

Andersom kun je dit ook weg redeneren. Dat atheïsten met atheïstische ouders dan wel sterk in hun schoenen moeten staan willen ze toch in een god gaan geloven.

Quote:

Ik bedoel, waarom denk je dat een christen open zou staan voor 'de opeenstapeling van stimuli die ervoor zorgt dat een christen moslim wordt'. Dat zullen maar weinig mensen zijn.

Omdat ze de waarheid al gevonden hebben en de islam toch weer niet zo overtuigend is.

Quote:

Als ik kijk in diverse christelijke fora, dan merk ik dat veel christenen reageren met hun hand op de bijbel, een rotsvast geloof in God.

Ik denk dat het weldegelijk een kwestie van Nurture is.

Of omdat de waarheid gewoon overtuigend genoeg is?

Quote:

Beschouw mezelf ook als agnost. Ik ben ervan overtuigd dat er veel meer is tussen hemel en aarde. Maar wat scheppers en hogere machten betreft hecht ik net zoveel waarde aan de bijbel als aan Erich von Däniken.

Zolang je maar open staat voor dat het éém toch meer waarde kan hebben dan je denkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

voor Christenen:

wat overtuigt jou van een Schepper?

Hoe het hele leven en universum in elkaar zit. Hoe perfect alles op elkaar afgestemd is en hoe het ene het andere aanvult etc..

Mijn gevoel, zelfs al zijn mijn hersens het oneens, mijn hart dat blijft geloven omdat ik het gewoon weet.

en waarom Jezus?

Jezus is een moeilijk punt voor mij. Ik geloof in Jezus maar ik geloof niet dat het de enige weg is hoe een mens tot God kan komen.

Wat heeft Hij voor jou gedaan, in jouw eigen leven, iets wat verder gaat als het Kruis,

waarom is Christus het volgens jou waard om aanbeden te worden?

Geen idee, in mijn leven is er niet echt veel gebeurd hoor tot hiertoe
widegrin.gif
Ik weet gewoon dat God bestaat.

Ik bid altijd tot God, niet tot Jezus.

En ik heb ook het gevoel dat hij me al heel vaak heeft geholpen.

Maar ik voel ook vaak, en heel lang dat er niemand is en dat ik alleen sta.Maarja... zo is het dan, dat veranderd mijn geloof niet. Mijn geloof kan niet minderen omdat ik het zeker weet. Maar het pakket errond kan wel veranderen, want daar weet ik zelf niet veel van. Om via menselijke geschriften te weten te komen wat God wil... is dat mogelijk? Zijn er geen leugens? Hoe weten we dat zeker?

Ik heb teveel vragen die eigenlijk oneindig zijn, waar geen ultieme bewijzen op te vinden zijn. Daarom volg ik mijn hart en oordeel over niks, want wat weet ik ervan? Als ik dit of dat geloof kies, wie zegt dat ik niet mis kan zijn?

wat kan Hij voor anderen betekenen?

Daar weet ik niet zo meteen een antwoord op nu. Het zijn eigenlijk vragen waar ik bladzijden over kan schrijven. Want deze korte antwoorden gaan mensen mislijden waardoor ze me misbegrijpen denk ik.

dus je gelooft wel in Jezus en in De Schepper,

Maar je gelooft niet wat ze zeiden?

Jezus zei:

Ik ben de weg de warheid en het leven.

God zei bij het dopen van Jezus:

Dit is mijn zoon aan hem geef ik alle

Glorie.

er staat in de bijbel dat Jezus de enige weg is,

en ik beschouw de bijbel als complete waarheid!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

er staat in de bijbel dat Jezus de enige weg is,

Wel eens van het begrip 'anonieme Christenen' gehoord, afkomstig van Karl Rahner?

Quote:
en ik beschouw de bijbel als complete waarheid!

De complete Bijbel? clown.gif

Maar genoeg gedolt, ik ben Christen omdat het wáár is, punt uit, de rest is bijzaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is inderdaad een kwestie van 'nature/nurture'. Als je ouders van jongs af aan hebben verkondigd dat de christelijke god en Jezus de enige echten zijn, dan moet je toch wel heel sterk in je schoenen staan om daar aan te twijfelen.

het is in ieder geval geen volledige kwestie van nature/nurture. In mijn naaste omgeving zijn best wel veel mensen Christen. Maar ik heb er heel lang en heel hard aan getwijfeld of dat wel zo was. En dat kwam niet alleen door de pubertijd. Uiteindelijk ben ik wel Christen geworden, maar niet zozeer door mijn ouders. En net als de mensen boven mij, ken ook ik mensen die zelf de weg naar God hebben gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Pietjebell,

Je moet wel weten dat Jezus nooit heeft gezegd dat degene die het Christendom volgt een "Christen" is of heet. En het "Christendom" is ook een zelfverzonnen naam.

Dat was ten eerste, ten tweede wil ik je erop wijzen dat je Jezus niet kan volgen die omdat Jezus zelf heeft gezegd dat we God moeten gehoorzamen en dat onze God ook de God van Jezus is.

Zowiezo kun je niet zeggen dat Jezus God is, dit omdat Jezus bijvoorbeeld zelf heeft gezegd dat hij niet wist wanneer de Dag de Oordeels is, hij zei zelfs dat alleen God dat wist.

En ik wil jou ook meteen een vraag stellen. Hoe kan verklaar je dat Mohammed (vrede zij met hem) met een boek (de Koran) is gekomen waar feiten worden vertelt, en dit is meer dan 1400 jaar geleden, terwijl er van sommige feiten pas in de afgelopen jaren een bewijs is gekomen van bijvoorbeeld de wetenschappers?

Hoe kan het dat iemand die niet kan lezen en schrijven, met een boek is gekomen waar uitgelegd wordt hoe het helaal in elkaar zit, hoe kan het zo zijn dat 1 man zoveel aanhangers heeft gekregen en ervoor heeft gezorgd dat het de grootst groeiende religie is geworden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid