Spring naar bijdragen

praktische voordelen van kuis leven


Aanbevolen berichten

Er zullen vast wel topics over zijn die ietwat overlap hebben, maar waar ik he specifiek over wilde hebben, en wat niet in de topictitel pastte, is om de voordelen van kuis leven in je verkeringstijd, of in de tijd dat je nog single bent, te bespreken. Want van welke smaak Christendom je ook afkomstig bent, volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat het op z'n minst een mooi streven is?

Vanuit de katholieke theologie leggen wij er altijd best wel de nadruk op dat God niet zomaar regels/ethische maximes instelt, maar dat deze ook een doel hebben, en dus ook, zeker ten dele, rationeel onderbouwt kunnen worden.

Ik heb, voor dat ik weer terug kwam tot het geloof, best een redelijk ongeordend sexleven gehad, maar toen ik me begon te interesseren in het Christendom, had ik in ieder geval al voor mezelf duidelijk dat er niet meer gesext zou worden voor het huwelijk. Naarmate ik verder groeide, heb ik dit gedachtegoed ook eveneens meer vorm weten te geven voor mezelf. Nu is het zo dat ik ook niet bewust meer op zoek ben naar verkering/versieren, ik zeg erbij bewust, want de onderbuik wil nog wel eens wat anders, maar over het algemeen heb ik dat wel goed onder controle.

Het voordeel hiervan, is denk ik dat je min of meer 'gedwongen' wordt om de ander, in mijn geval de vrouw, minder als object te zien. Je hoeft ook minder haantjesgedrag te laten zien, omdat het versieren niet meer je doel is. Op deze manier valt er weliswaar (in ieder geval gedeeltelijk) een erotische spanning weg, maar het voordeel is ook dat je meer tot de kern van de andere persoon doordringt, en dat je jezelf kan geven, in plaats van dat je de ander gebruikt als zijnde een stuk consumentisme. Op die manier vallen ook de vriendinnen op een gegeven moment weg die min of meer op een snel resultaat uit zijn, en de partner die je op een gegeven moment overhoudt uit de kring van getrouwen die je hebt opgebouwd is dan al iemand waarbij je je geestelijk vertrouwd voelt, en waarbij je echt jezelf kan zijn. De andere vriendinnen uit die groep zijn dan ook geen afdankertjes, maar échte vriendschappen geworden, ook omdat je jezelf aan hun eveneens erg hebt blootgegeven.

Als je jezelf dan op een gegeven moment hebt willen binden, dan is de verkering eigenlijk al een aanlooptraject naar het huwelijk, ik ga er niet aan beginnen, als ik niet voor mezelf weet dat er een zeer grote kans is dat het in een huwelijk uitloopt. In deze tijd reserveer je dan al zaken voor elkaar, het fijn tegen elkaar aanliggen, het zoenen, het streelwerk (met grenzen), maar ook weer vooral het geestelijk verder in elkaar opgaan. Ook hier helpt een zekere mate van kuisheid weer, bijvoorbeeld door het goede gesprek niet 'weg te vrijen', en de gedachte dat je in feite een offer voor elkaar brengt, je wil op een gegeven moment niets liever dan elkaar bespringen en n**ken als konijnen, maar toch doe je het niet, omdat je het wilt bewaren voor het moment dat je (in mijn geloof) God belooft op deze manier de rest van je leven bij elkaar blijft tot de dood je band verandert.

Dit zijn alvast wat bespiegelingen, wie heeft er aanvullingen? flower.gif

p.s. dit is niet primair een discussietopic wat mij betreft, eerder een beschouwende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Leuk topic thumbsup.gif

Quote:

het voordeel is ook dat je meer tot de kern van de andere persoon doordringt, en dat je jezelf kan geven, in plaats van dat je de ander gebruikt als zijnde een stuk consumentisme.

Quote:
Ook hier helpt een zekere mate van kuisheid weer, bijvoorbeeld door het goede gesprek niet 'weg te vrijen',

Ik denk dat dit wel een van de grootste voordelen is, je leert echt met elkaar overweg te kunnen. Je moet tenslotte langer met elkaar door een deur, niet alleen voor zolang het leuk is in bed. Hoe fijn en belangrijk seks ook is, het is geen fundament om een relatie op te bouwen. Het kan juist heel erg afleiden van wezenlijke dingen, zoals naar elkaar luisteren, waardoor je je partner als persoon leert kennen. Men zegt wel vaak dat je partner je beste vriend(in) moet zijn en daar ben ik ook van overtuigd. Je wilt toch (met iemand waar je echt van houdt) je hele leven met elkaar delen en niet alleen je lichaam.

Quote:
en de gedachte dat je in feite een offer voor elkaar brengt, je wil op een gegeven moment niets liever dan elkaar bespringen en n**ken als konijnen, maar toch doe je het niet

rofl.gif zo subtiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb er nog maar net voor gekozen om geen sex meer te hebben voor het huwelijk,

het echte verschil moet ik nog merken puh2.gif maar ik sta er wel echt achter en ik weet zeker dat het een goede keuze is. eerst moest ik er niet aan denken, en snapte ik niet waar het op slaat om geen sex te mogen hebben voor het huwelijk... maar ik heb me er wat in verdiept, en ik heb het begrepen, en ik ben ook tot de conclusie gekomen dat het beter is voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Pius,

Het idee achter te verhaal begrijp ik en daar sluit ik me zeker bij aan. Hoewel ik de uitvoering ervan anders zie...

Ik zie seks als een huwelijk, dit heb ik ook wel eens ergens uitgelegd, maar vindt dat niet zo belangrijk dat ik dat hie weer ga doen of uitwerken.

Vanuit die visie denk ik dat je geestelijk leven en je seksuele leven als het ware gelijk op zullen groeien, als het goed is.

Vanuit het samen op weg gaan en daardoor elkaar leren kennen, leren waarderen, aanvoelen en liefhebben zul je groeien naar een geestelijk eenheid. Je kent elkaar zo goed, dat je bijna zou zeggen dat het 1 ziel en 1 gedachte is... je bent dan zo in elkaar geinteresseerd dat je pas echt kunt spreken van elkaar kennen.

Op dat punt denk ik dat je aangekomen bent bij de bekroning daarvan: seks. Hierin ga je de meest intieme relatie aan, het meest intieme communicatie middel, dat klinkt misschien droog, maar ik denk wel dat het dat is. Je gaat verder dan de gesproken woorden waarin je uitdrukking geeft aan je liefde voor de ander. Ik denk dat seks hebben volmaakt is op het moment dat je dit geestelijk ook bent, in hoeverre iets op deze aardbol volmaakt kan zijn dan he...

just my 2 cents...

Liefs Diaan

@ Danielle: Misschien kun je nu ook nog argumenten aandragen waarom je dit vind flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk topic smile.gif

Ik heb het toevallig van de week nog over dit onderwerp gehad met een vriendin, toen we er ons over verbaasden dat een goede vriend zo'n lange tijd verkering had gehad met iemand die zo anders dacht en was als hij. Wat hij zelf als reden gaf dat het zo lang aan heeft kunnen blijven, is dat ze vrij jong weinig grenzen hadden op seksueel gebied en daardoor nooit echt toekwamen aan goede gesprekken.

Ik denk wel dat dat het gevaar is van geen duidelijk bepaalde grenzen hebben wat betreft seks. Eigenlijk sluit ik me gewoon aan bij Hester smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nadelen: mensen zonder seksleven schijnen gemiddeld slechter te presteren op hun (hoge)school/universiteit etc.

Vroeger trouwde de mens op een leeftijd van ongeveer 15/16 jaar. Tegen de tijd dat men last van hormoontjes kreeg, kon men het ook uiten. Ik zie niet in waarom we nu gevoelens moeten opkroppen omdat vroeg trouwen niet meer de mode is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nadelen: mensen zonder seksleven schijnen gemiddeld slechter te presteren op hun (hoge)school/universiteit etc.

Mensen zonder seksleven an sich? Of mensen die gefrustreerd zijn om dat ze geen sex hebben? Daar zit nogal wat licht tussen lijkt me.

Quote:
Vroeger trouwde de mens op een leeftijd van ongeveer 15/16 jaar. Tegen de tijd dat men last van hormoontjes kreeg, kon men het ook uiten. Ik zie niet in waarom we nu gevoelens moeten opkroppen omdat vroeg trouwen niet meer de mode is.

Ik heb toch in ieder geval een begin van een argumentatie gegeven, je zou daar op in kunnen gaan. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Danielle: Misschien kun je nu ook nog argumenten aandragen waarom je dit vind
flower.gif

ergens anders heb ik al verteld dat ik het nut van het huwelijk niet echt zie. zelf woon ik samen en mijn vriend en ik hebben een hele goede relatie waarin we elkaar in vertrouwen kunnen nemen, we hebben echt hele leuke/goede gesprekken en we hebben ontzettend veel lol samen. dat is voor mij ook super belangrijk. er is echt een hele goede basis in onze relatie: we zijn elkaars beste maatjes. zonder intimiteit lijkt het mij dat het ook meer op gewoon een vriendschap lijkt. sex brengt je dichter bij elkaar. vaak lees ik dat getrouwde stellen meer het gevoel hebben dat ze als broer en zus leven omdat ze geen sex meer hebben. dat is na mijn idee ook zo. en aangezien ik nooit zal trouwen maar wel een relatie heb zou sex hebben moeten kunnen. en ookal weet je van te voren dat je wel wilt trouwen dan nog moet je gewoon met elkaar kunnen vrijen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ergens anders heb ik al verteld dat ik het nut van het huwelijk niet echt zie. zelf woon ik samen en mijn vriend en ik hebben een hele goede relatie waarin we elkaar in vertrouwen kunnen nemen, we hebben echt hele leuke/goede gesprekken en we hebben ontzettend veel lol samen. dat is voor mij ook super belangrijk. er is echt een hele goede basis in onze relatie: we zijn elkaars beste maatjes. zonder intimiteit lijkt het mij dat het ook meer op gewoon een vriendschap lijkt. sex brengt je dichter bij elkaar. vaak lees ik dat getrouwde stellen meer het gevoel hebben dat ze als broer en zus leven omdat ze geen sex meer hebben. dat is na mijn idee ook zo. en aangezien ik nooit zal trouwen maar wel een relatie heb zou sex hebben moeten kunnen. en ookal weet je van te voren dat je wel wilt trouwen dan nog moet je gewoon met elkaar kunnen vrijen.

Als jouw basis is dat je hele goede maatjes bent, dat de relatie zonder seks net vriendschap lijkt, denk ik dat jij eens grondig naar je relatie moet gaan kijken.

In een relatie is de allereerste voorwaarde dat je van elkaar houd. Van daaruit ga je verder borduren. Je kunt goed praten, lol hebben, leuke dingen doen, en omdat je van elkaar houd, verlang je ook naar meer intimiteit. Je hebt dus seks op basis van liefde. Als de relatie zonder die seks meer op vriendschap lijkt, heb je geen seks op basis van liefde, maar op basis van seks, welke gedachte wat mij betreft zo werelds is als het maar kan.

Bovendien heb ik een beetje het idee dat je de mensen die geen seks voor het huwelijk willen lichtelijk belachelijk vind, wat ik weer erg jammer vind.

Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is wat ik bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als jouw basis is dat je hele goede maatjes bent, dat de relatie zonder seks net vriendschap lijkt, denk ik dat jij eens grondig naar je relatie moet gaan kijken.

In een relatie is de allereerste voorwaarde dat je van elkaar houd. Van daaruit ga je verder borduren. Je kunt goed praten, lol hebben, leuke dingen doen, en omdat je van elkaar houd, verlang je ook naar meer intimiteit. Je hebt dus seks op basis van liefde. Als de relatie zonder die seks meer op vriendschap lijkt, heb je geen seks op basis van liefde, maar op basis van seks, welke gedachte wat mij betreft zo werelds is als het maar kan.

Bovendien heb ik een beetje het idee dat je de mensen die geen seks voor het huwelijk willen lichtelijk belachelijk vind, wat ik weer erg jammer vind.

Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is wat ik bedoel.

natuurlijk heb je dan niet meteen sex op basis van sex. het brengt je dichter bij elkaar. en ja mensen die geen sex voor het huwelijk willen vind ik lichtelijk belachelijk omdat ik er zelf geen extra waarde aan hecht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en ja mensen die geen sex voor het huwelijk willen vind ik lichtelijk belachelijk omdat ik er zelf geen extra waarde aan hecht

Wat is het leven toch eenvoudig voor het SBS6 kijkend, Telegraaf lezend, en Privé kopend smaldeel van onsch vaderland. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat volg ik zelf ook niet helemaal, het idee dat je als koppel zonder seks eerder een soort beste vrienden bent. Wat ik voel voor mijn vriend verschilt toch nogal van wat ik voel voor mijn beste vrienden, en daar speelt seks maar een kleine rol in.

Een groot pluspunt aan wachten tot het huwelijk lijkt me dat je geen overhaaste dingen doet in een verliefde (of gewoon g**le) bui, maar dat seks echt iets wordt dat je bewust deelt met je partner. Zo voorkom je ook dat je achteraf spijt hebt omdat je naar bed bent gegaan met iemand waarvan een week later bleek dat hij of zij eigenlijk toch niet echt bij je paste. Nuja, voor die voordelen moet je niet wachten tot het huwelijk, gewoon wachten tot je een serieuze en stabiele relatie hebt met iemand waar je echt van houdt heeft de zelfde voordelen. En al die voordelen hangen ook maar af hoe je seks bekijkt, als seks voor iemand gewoon iets leuks is waar niet noodzakelijk grote gevoelens aan te pas moeten komen neem ik aan dat die niets ziet in al deze zogenaamde voordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

natuurlijk heb je dan niet meteen sex op basis van sex. het brengt je dichter bij elkaar. en ja mensen die geen sex voor het huwelijk willen vind ik lichtelijk belachelijk omdat ik er zelf geen extra waarde aan hecht

Mag ik vragen, ben jij christelijk?

Want nu herhaal jij wat ik net al zei. Jou vriend is niet ouw vriend, maar een vriend, en hij is jouw vriend doordat je seks met hem hebt. Als een andere vriend toevallig een paar keer lief doet, en je zou met hem seks hebben, is híj je vriend, ondanks dat hij niet veel meer voor je betekend dan andere vrienden zonder de seks.

Ergens klopt jouw beredenering van geen kant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mag ik vragen, ben jij christelijk?

Want nu herhaal jij wat ik net al zei. Jou vriend is niet ouw vriend, maar een vriend, en hij is jouw vriend doordat je seks met hem hebt. Als een andere vriend toevallig een paar keer lief doet, en je zou met hem seks hebben, is híj je vriend, ondanks dat hij niet veel meer voor je betekend dan andere vrienden zonder de seks.

Ergens klopt jouw beredenering van geen kant.

nou ik hou niet van mijn vriend als gewoon een vriend hoor. die liefde gaat wel een stukje verder en is veel dieper. en zoiets intiems zou ik echt niet met een gewone vriend delen. het moet wel speciaal zijn. en op de vraag of ik christen ben... nou ik geloof wel in god maar ik lees geen bijbel en ga niet naar de kerk enzo. ik weet eigenlijk niet of je mij dan wel een christen kunt noemen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

nou ik hou niet van mijn vriend als gewoon een vriend hoor. die liefde gaat wel een stukje verder en is veel dieper. en zoiets intiems zou ik echt niet met een gewone vriend delen.

Maar waarom zeg je dan dit:

Quote:

Er is echt een hele goede basis in onze relatie: we zijn elkaars beste maatjes. zonder intimiteit lijkt het mij dat het ook meer op gewoon een vriendschap lijkt. sex brengt je dichter bij elkaar. vaak lees ik dat getrouwde stellen meer het gevoel hebben dat ze als broer en zus leven omdat ze geen sex meer hebben. dat is na mijn idee ook zo.

Het lijkt hier alsof je zegt 'we zijn gewoon vrienden, maar omdat we seks hebben zijn we niet gewoon vrienden maar geliefden.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet netjes om een vraag met een tegen vraag te beantwoorden. Daarbij doelt Nienke naar mijn idee op 'we zijn gewoon vrienden, maar omdat we seks hebben zijn we niet gewoon vrienden maar geliefden.'

Jullie hebben geen seks omdat jullie geliefden zijn, maar jullie zijn geliefden omdat jullie seks met elkaar hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
en ja mensen die geen sex voor het huwelijk willen vind ik lichtelijk belachelijk omdat ik er zelf geen extra waarde aan hecht

nooo.gif Danielle: je bent te gast op een christelijk jongeren forum, let daar in het vervolg op in je taalgebruik.

Quote:

dus een goede vriendschap is geen goede basis voor een liefdesrelatie?

Voor mij niet nee, een liefdesrelatie heeft een basis nodig van een rots, niet van een vriendschap dat goed voelt. Als er iets in het leven is dat de mens misleid en op verkeerde benen zet, dan is dat gevoel wel...

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid