Spring naar bijdragen

Wat doe jij volgend jaar?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Volgend jaar zit ik in het 2e jaar van de ETH

En in oktober 2008 ga ik naar India met een evangelisatiecampagne mee waar we 1 miljoen mensen verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja. En de meeste mensen daar zijn hindoe, i know.

Maar ik bedoel dat je jouw post op meerdere manieren kan opvatten en ik niet wil reageren zonder precies te weten wat je bedoelt. Geen zin in eventuele misverstanden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, niets hoor. Ik vraag me alleen altijd af wat mensen beweegt om naar een plaats als India te gaan om daar te evangeliseren. Aan de ene kant heb ik er wel bewondering voor en vind ik het ook wel goed dat het geloof daar wordt verspreid. Aan de andere kant vind ik dat het van arrogantie getuigd om te denken dat je licht moet brengen in een land met een religieuze en filosofische traditie die 3000 jaar ouder is dan die van ons. Zeker in het licht van de eeuwenlange christelijke overheersing en uitbuiting door de Britten.

Een beetje dubbel dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar is het hindoeisme meer dan het christendom omdat het ouder is? Jezus roept ons inderdaad op om licht te zijn en te brengen. Jezus roept ons op alle volken tot zijn discipelen te maken. Naar mijn weten zei Hij niet: "Alle landen, behalve India, want daar hebben ze al het hindoeisme dat al ouder is dan mijn boodschap"

Dat de Britten er een puinzooi van hebben gemaakt soms/vaak, is geen reden om te zeggen dat India Jezus niet nodig heeft. Hooguit dat fijngevoeligheid geboden is

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat vind ik mooi om te horen, dankjewel

Maar om even het slowchat-gehalte iets in te dammen lijkt het me goed om weer even BOT te gaan big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

India is een prachtig land! Ik heb deze zomer het geluk gehad om er een maand te verblijven en ik zou zo terug gaan als het praktisch haalbaar was. smile.gif

Naar welke streek trek je eigenlijk?

Verder is een kleine waarschuwing misschien wel op z'n plaats, ook al heb je die allicht al wel gehoord van anderen. India is een erg arm lang, en naar onze normen vaak ook ongelooflijk onhygiënisch. Bedelende kinderen in lompen en zonder schoenen, politieagenten die die kinderen wegslaan met een stok wanneer ze westerlingen lastig vallen, mensen die hun behoefte doen op straat, ratten die door het hotel rennen, stinkende steegjes vol vuil, drek en koeien, grote villa's die afgesloten worden met een hoog hek met prilleldraad en een bewaker en aan de overkant van de straat krottenwijken, zieke en gehandicapte mensen die geen verzorging krijgen en langs de kant van de weg liggen,... Veel van ons waren er echt niet goed van, er zijn momenten dat ik letterlijk in tranen ben uitgebarsten en gewoon naar huis wou omdat ik al die ellende niet wou aanzien. Ik was daar eerlijk gezegd totaal niet op voorbereid, ik wist natuurlijk wel dat er armoede was in India maar dat het zo zou zijn kon ik me niet voorstellen. India blijft een prachtig land, ik zou je de reis zeker niet willen afraden, maar bereid jezelf realistisch voor en besef dat je het hier allicht moeilijk mee zult krijgen. Nuja, het hangt ook af van streek tot streek, wij zaten wel op een aantal 'erge' plaatsen, en zoiets is allicht ook al een pak minder schokkend als je al eerder in armere landen geweest bent, maar ik wou het je toch ook even zeggen.

Wat zeker in het kader van jouw evangelisatiewerk daar ook wel eens schokkend zou kunnen zijn is de erg relativistisch overkomende geloofsbeleving die vele mensen daar hebben. Mensen van alle religies bidden in heiligdommen van alle religies, Jezus wordt door hindoes bijvoorbeeld ook gewoon aanbeden, klinkt misschien geweldig maar als je hoort dat ze hem zien als een reïncarnatie van Shiva ofzo vind je dat misschien al minder leuk. Wij denken meer in termen van, je bent of hindoe, of boeddhist, of christen, of... maar daar lijkt het naar onze normen vaak erg flou. Het omgekeerde is trouwens ook waar, ik heb bij christenen beeltenissen zien hangen van Jezus die afgebeeld werd net als Boeddha, onder een bodhi-boom en al. Ik heb ook een paar keer een mis kunnen bijwonen en ook al was de basisliturgie hetzelfde, het kwam voor ons erg vreemd over omdat het vele typisch Indische kenmerken had: je deed je schoenen uit voor het betreden van de kerk, iedereen zat op de grond, er was geen hoog altaar maar een soort lage tafel, de viering werd opgeluisterd met traditionele Indische muziek,... Het was allemaal erg mooi en leerrijk, maar als je in zo'n context met mensen over het geloof wilt communiceren denk ik wel dat je flexibel moet kunnen omspringen met je eigen geloofsbeleving, en open moet staan voor een geloofsbeleving die heel anders is en elementen bevat die voor jou misschien onchristelijk lijken.

Hoe dan ook wens ik je een leerrijke ervaring toe, en laat je niet te bang maken door mijn waarschuwingen, zo'n reis is écht iets om naar uit te kijken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kijk er ook zeker naar uit. En ik ben me bewust ervan dat de reis mijn leven waarschijnlijk op de kop gaat zetten. Of dat het minimaal een enorme impact zal hebben. Ik weet nu al wel verstandelijk van de armoede en barre omstandigheden, maar ik weet dat ik het niet besef tot ik het mee maak.

Dat hindoes heel relativerend zijn qua geloof weet ik en daar ben ik me van bewust. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat we Jezus alleen als een mogelijke weg naast de duizendeneen andere goden zullen promoten. We zullen Hem wel onderwijzen als DE weg, DE waarheid en het leven.

Ik weet nu nog niet precies waar we heen gaan. Maar daar kom ik op tijd wel achter.

Ik vind het trouwens heel leuk en interessant om erover te praten maar om te voorkomen dat de Mods hier moeten ingrijpen stel ik voor om toch BOT te gaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, jij zegt wat je volgend jaar gaat doen en ik pik daarop in omdat ik ook een ervaring in die lijn heb en wat tips voor je heb, da's toch behoorlijk ontopic? smile.gif

Maar goed, dit is inderdaad niet de plaats om daar erg lang op door te gaan, moest je (nu of wanneer de reis nadert) misschien nog dingen willen weten over hoe ik India ervaren heb en hoe ik de reis voorbereid heb enzo mag je natuurlijk altijd iets in mijn profiel achterlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Volgend jaar (eigenlijk dit jaar dus knipoog_dicht.gif) hoop ik af te studeren, aan het werk te gaan en daarnaast een nieuwe studie aan te vangen. En wellicht word ik aan mijn rechter (dove) oor geopereerd (cochleaire implantatie, voor hen die er bekend mee zijn knipoog_dicht.gif).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgend jaar dan ga ik hopelijk beginnen aan de Fontys. Ik wil de opleiding 'International Event, Music & Entertainment Studies" doen. Ik heb me al ingeschrefven, maar krijg als het goed is deze maand een pakket van de fontys met formulieren waarmee ik me echt kan inschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Mensen die menen andere mensen het licht te moeten brengen omdat die mensen het allemaal fout hebben... cry.gif Daar word ik altijd zo verdrietig van.

Verder hoop ik mijn bachelor Journalistiek eindelijk af te ronden - op mijn scriptie na, waarschijnlijk, want die wil ik eigenlijk combineren met premasters. De (pre)master die ik wil gaan volgen? Dat weet ik nog niet volledig zeker, maar ik hoop op Religie & Levensbeschouwing: Communicatie & Media.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid