Spring naar bijdragen

De echte bijbel en mensen woorden!


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Kun je me dan eens uitleggen waarom er in jullie Nieuwe Wereld Vertaling een aantal passages die wijzen op een Drie-eenheid aantoonbaar verkeerd zijn vertaald? Als de Schrift klopt, waarom veranderen jullie deze dan? Verder is de Schrift aangepast aan de leer, de NWV werd opgesteld toen de leer al gedefinieerd was. Staat de leer dan boven de Bijbel?

Ik moet er wel bij zeggen dat dit slechts voor enkele passages opgaat en ik de NWV verder als zeer goede vertaling bezie.

[...]

Kun je me dan uitleggen hoe het kan dat jullie voorspellingen doen op basis van Bijbelboeken die vervolgens niet uitgekomen zijn? Waarschuwt de Bijbel daar niet voor?

Jouw "aantoonbaar" wil ik dan wel eens zien.

Wij veranderen de schrift niet. Wij herstellen hem, na een nauwkeurig onderzoek te hebben gedaan in de oorspronklijke staat. En dit kan ik jouw aantoonbaar maken.

Quote:

Ik moet er wel bij zeggen dat dit slechts voor enkele passages opgaat en ik de NWV verder als zeer goede vertaling bezie.

[...]

Kun je me dan uitleggen hoe het kan dat jullie voorspellingen doen op basis van Bijbelboeken die vervolgens niet uitgekomen zijn? Waarschuwt de Bijbel daar niet voor?

Ja dat kan ik uitleggen.

Wij zoeken voortdurend naar informatie in de schrift. Maar, zoals je weet, wordt het licht van de waarheid naarmate de eindtijd vordert steeds helderder. Zo zijn er door ons verwachtingen geweest die ontstaan zijn uit een menselijke neiging namelijk ongeduld en een niet volledig begrip van Gods woord. We weten dat als wij een fout ontdekken in ons geloof dat wij deze moeten herstellen. Het is dan ook niet verkeerd om een hoop te hebben en uit te kijken naar vervulling van profetieen, dingen die gebeuren moeten. Maar sommige broeders en zusters zijn soms iets te voorbarig met conclusies geweest. Denk ook maar eens aan de tijd van de komst van de Messias. Oprechte joden keken uit naar de Messias.

Het is trouwens beter een keer te veel te waarschuwen en een verkeerde conclusie te trekken en toch te blijven uitschouwen naar de vervulling van de profetie in vertrouwen op God, dan maar gewoon, door te blijven gaan met je gewone levendje zonder acht te slaan op bijbelse profetien, net zoals de mensen deden in de tijd van Noach

Jo

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 481
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Johannes 1:1 NWV : "In [het] begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god." Omdat Jehovah's Getuigen ontkennen dat Christus God is, maar geloven dat hij slechts een eng

Quote:

Graag zou ik dat 1914 eens goed onderbouwt zien worden. De JG die bij mij thuis waren kwamen er niet helemaal uit.

Met plezier Thorgrem,

Hier onder geef ik je de hele uitleg zoals hij in onze lectuur staat, ik zelf zou het niet beter kunnen vertellen. Neem je aub de tijd om dit grondig te lezen, ik weet dat het veel tekst is maar dat kan nu eenmaal niet anders.

Waarom zeggen Jehovah’s Getuigen dat Gods koninkrijk in 1914 werd opgericht?

De tweevoudige bewijsvoering hiervoor is: (1) De bijbelse chronologie en (2) de gebeurtenissen die zich sedert 1914 als een vervulling van profetieën hebben voorgedaan. wij beschouwen hier nu uitsluitend de chronologie.

Lees Daniël 4:1-17. Uit de verzen 20-37 blijkt dat deze profetie in Nebukadnezar in vervulling is gegaan. Maar ze heeft ook een grotere vervulling. Hoe weten wij dit? De verzen 3 en 17 tonen aan dat de droom die God aan koning Nebukadnezar gaf, betrekking had op het koninkrijk Gods en op Gods belofte om het te geven „aan wie hij wil . . . zelfs de geringste der mensheidâ€. Uit de hele bijbel blijkt dat het Jehovah’s voornemen is dat zijn eigen Zoon, Jezus Christus, als Zijn vertegenwoordiger over de mensheid zal regeren (Ps. 2:1-8; Dan. 7:13, 14; 1 Kor. 15:23-25; Openb. 11:15; 12:10). Uit de beschrijving die de bijbel van Jezus geeft, blijkt dat hij werkelijk „de geringste der mensheid†was (Fil. 2:7, 8; Matth. 11:28-30). De profetische droom wijst derhalve naar de tijd dat Jehovah de heerschappij over de mensheid aan zijn eigen Zoon zou geven.

Wat zou er in de tussentijd gebeuren? De heerschappij over de mensheid, voorgesteld door de boom en zijn wortelstomp, zou „een dierehart†hebben (Dan. 4:16). De geschiedenis der mensheid zou beheerst worden door regeringen die de kenmerken van wilde beesten vertoonden. Tegenwoordig worden dieren als symbool van regeringen gebruikt. Ook de bijbel gebruikt wilde beesten als symbolen voor wereldregeringen en voor het gehele wereldomvattende stelsel van menselijke heerschappij onder invloed van Satan (Dan. 7:2-8, 17, 23; 8:20-22; Openb. 13:1, 2). Zoals Jezus te kennen gaf in zijn profetie zou Jeruzalem „door de natiën worden vertreden totdat de bestemde tijden der natiën†vervuld waren (Luk. 21:24). „Jeruzalem†beeldde het koninkrijk Gods af, want van haar koningen werd gezegd dat zij op „de troon van het koningschap van Jehovah†zaten (1 Kron. 28:4, 5; Matth. 5:34, 35). De heidense regeringen, voorgesteld door wilde beesten, zouden dus het recht van Gods koninkrijk om de aangelegenheden der mensen te besturen, „vertreden†en zouden zelf de scepter zwaaien onder leiding van Satan. — Vergelijk Lukas 4:5, 6.

Hoe lang zou het die regeringen worden toegestaan deze heerschappij uit te oefenen voordat Jehovah het Koninkrijk aan Jezus Christus gaf? Daniël 4:16 zegt „zeven tijden†(„zeven jaarâ€, GNB [vs.13], ook JB voetnoot bij vers 13). De bijbel toont aan dat bij het berekenen van profetische tijden een dag als een jaar wordt gerekend (Ezech. 4:6; Num. 14:34). Om hoeveel „dagen†gaat het nu? Openbaring 11:2, 3 verklaart duidelijk dat 42 maanden (drie en een half jaar) in die profetie als 1260 dagen worden gerekend. Zeven jaar zou tweemaal zoveel zijn, ofte wel 2520 dagen. Volgens de regel van „een dag voor een jaar†wordt dat 2520 jaar.

Wanneer begonnen de „zeven tijden†te tellen? Nadat Zedekía, de laatste koning in het typologische koninkrijk van God, door de Babyloniërs van de troon in Jeruzalem verwijderd was (Ezech. 21:25-27). Ten slotte verdween begin oktober 607 v.G.T. ook het laatste spoortje joodse soevereiniteit. De jood Gedalja, die door de Babyloniërs als bestuurder was aangesteld, was toen namelijk vermoord, en de overgebleven joden waren naar Egypte gevlucht (Jeremia, hoofdstuk 40-43). Dit vond plaats zeventig jaar vóór 537 v.G.T., het jaar waarin de joden uit hun ballingschap terugkeerden, ofwel begin oktober 607 v.G.T. (Jer. 29:10; Dan. 9:2; zie het boek „Uw koninkrijk komeâ€, blz. 186-189).

Hoe wordt dan de tijd tot op 1914 berekend? Wanneer wij vanaf begin oktober 607 v.G.T. 2520 jaar tellen, komen wij uit op begin oktober 1914 G.T., zoals het schema toont.

BEREKENING VAN DE „ZEVEN TIJDENâ€

„Zeven tijden†= 7 X 360 = 2520 jaar

Een bijbelse „tijd†of bijbels jaar = 12 X 30 dagen = 360 (Openb. 11:2, 3; 12:6, 14).

In de vervulling van de „zeven tijden†is elke dag gelijk aan een jaar (Ezech. 4:6; Num. 14:34).

Begin oktober 607 v.G.T. tot 31 december 607 v.G.T. = 1/4 jaar

1 januari 606 v.G.T. tot 31 december 1 v.G.T. = 606 jaar

1 januari 1 G.T. tot 31 december 1913 = 1913 jaar

1 januari 1914 tot begin oktober 1914 = 3/4 jaar

Totaal: 2520 jaar

Wat is er op dat tijdstip gebeurd? Jehovah vertrouwde de heerschappij over de mensheid toe aan zijn eigen Zoon, de verheerlijkte Jezus Christus in de hemel. — Dan. 7:13, 14.

Waarom is er dan nog steeds zoveel goddeloosheid op aarde? Nadat Christus op de troon was geplaatst, werden Satan en zijn demonen uit de hemel neergeslingerd naar de aarde (Openb. 12:12). Christus ging er als koning niet onmiddellijk toe over allen te vernietigen die weigerden Jehovah’s soevereiniteit en hemzelf als de Messías te erkennen. In plaats daarvan moest er, zoals hij had voorzegd, een wereldomvattend predikingswerk worden verricht (Matth. 24:14). Als Koning zou hij leiding geven aan het scheiden van de mensen van alle natiën, waarbij aan hen die rechtvaardig bleken te zijn het vooruitzicht op eeuwig leven werd toegekend en de goddelozen tot de eeuwige afsnijding in de dood werden veroordeeld (Matth. 25:31-46). Intussen zouden de buitengewoon moeilijke toestanden heersen die voor „de laatste dagen†waren voorzegd. Zoals onder „Laatste dagen†wordt aangetoond, zijn die gebeurtenissen sedert 1914 duidelijk waarneembaar. Voordat de laatste leden van het geslacht dat in 1914 leefde overleden zullen zijn, zullen alle voorzegde dingen plaatsvinden, met inbegrip van de „grote verdrukkingâ€, waarin de huidige goddeloze wereld haar einde zal vinden. — Matth. 24:21, 22, 34.

Ik denk Thorgrem dat als je alle teksten grondig zonder vooroordeel bestudeert en eventueel ook andere bijbelvertalingen er bij haalt je beslist tot het zelfde inzicht zult komen zoals hierboven is uitgelegt.

Veel plezier met je studie,

Jo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...][...]Inderdaad, maar ik ben mij niet van een dergelijke traditie bewust.

Hier in het zuiden noemen ze dit in de katholieke kerk de 6 wekendienst. Zo hebben ze ook de jaardienst en kun je in de loop van het jaar tegen betaling nog enkele diensten laten uitvoeren, op de verjaardag, kerstmis, ällerheiligen"enz.. Het komt er op neer dat in de gebeden de naam van de overledene(n) wordt genoemd.

Jo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hier in het zuiden noemen ze dit in de katholieke kerk de 6 wekendienst. Zo hebben ze ook de jaardienst en kun je in de loop van het jaar tegen betaling nog enkele diensten laten uitvoeren, op de verjaardag, kerstmis, ällerheiligen"enz.. Het komt er op neer dat in de gebeden de naam van de overledene(n) wordt genoemd.

Jo

Nu kom ik ook uit het zuiden, wat minder zuidelijk dan jou, maar van een dergelijke mis na zes weken heb ik nog nooit gehoord. Verder vind ik het noemen van de doden in gebed een goed punt, want zolang mensen andere blijven herinneren zijn ze niet dood. Wij sluiten jaarlijks het kerkelijk jaar ook af met een dienst en staan stil bij de gemeenteleden die gestorven zijn en noemen hen in gebed. Daar is mijns inziens niets verkeerd mee om de doden te gedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nu kom ik ook uit het zuiden, wat minder zuidelijk dan jou, maar van een dergelijke mis na zes weken heb ik nog nooit gehoord. Verder vind ik het noemen van de doden in gebed een goed punt, want zolang mensen andere blijven herinneren zijn ze niet dood. Wij sluiten jaarlijks het kerkelijk jaar ook af met een dienst en staan stil bij de gemeenteleden die gestorven zijn en noemen hen in gebed. Daar is mijns inziens niets verkeerd mee om de doden te gedenken.

Natuurlijk is het niet verkeerd om aan dode familieleden of gemeenteleden te denken. Echter dezen te herdenken, of anders gezegt gebeden voor hun op te zeggen, (met wat voor doel?) wordt echter niet ondersteund door de schrift. Conform de schrift (pred. 9:5) en andere teksten, zijn zij zonder wetenschap van de dingen die om hen heen gebeuren. Zij zijn in "Hades"/"sjeool"/"het herineringsgraf"/"gemeenschappelijk mensengraf" in afwachting van de opstanding. in het algemeen hebben zij met hun dood voor hun zonden betaald en zullen deze bij de opstanding niet meer herdacht worden. Dus waarom bidden voor hun? Een gebed is namelijk een verzoek of bede ergens voor.

Het gebruik om kaarsen aan te steken en dergelijke gebruiken komen deze eigenlijk niet voort uit het vereren van voorouders? In ieder geval wordt er in de schrift niet toe aangemoedigd maar wordt het daarentegen verboden.

(Ezechiël 18:4) 4 Ziet! Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.

(Openbaring 20:12-13) 12 En ik zag de doden, de groten en de kleinen, voor de troon staan, en er werden boekrollen geopend. Maar er werd een andere boekrol geopend; het is de boekrol des levens. En de doden werden geoordeeld op grond van de dingen die in de boekrollen geschreven stonden, overeenkomstig hun daden. 13 En de zee gaf de doden in haar op, en de dood en Ha̱des gaven de doden in hen op, en zij werden ieder afzonderlijk geoordeeld overeenkomstig hun daden.

(Exodus 20:3) 3 Gij moogt geen andere goden tegen mijn persoon in hebben.

Deze laatste tekst lijkt je misschien erg zwaar, maar bedenk dat vele gebruiken die in de cristenheid als tradities worden toegepast overgenomen zijn in misschien een ander "jasje" uit de natuur religies die vroeger hier normaal waren. (voorouderverering)

Maar je hebt gelijk we waren bezig met de canon.

Dus over naar de orde van deze topic.


Samengevoegd:

God kan niet liegen? ( Titus 1:2.)

Dus zoals ik reeds aangehaald heb is dit toch duidelijk een maatstaf om de canon van de bijbel aan te kunnen toetsen. Wie wil dit tegenspreken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Natuurlijk is het niet verkeerd om aan dode familieleden of gemeenteleden te denken. Echter dezen te herdenken, of anders gezegt gebeden voor hun op te zeggen, (met wat voor doel?) wordt echter niet ondersteund door de schrift.

Het spijt me zeer, maar dit is aantoonbaar niet waar.

2 Makk. 12:40-46 40 Bij ieder van de gesneuvelden vonden ze onder zijn kleren afgodsbeeldjes uit Jamnia. Omdat het bezit daarvan voor Joden bij de wet verboden is, begreep iedereen dat dit er de oorzaak van was dat ze waren gevallen. 41 Allen prezen daarom de Heer, de rechtvaardige rechter die aan het licht brengt wat verborgen is, 42 en hieven een smeekgebed aan waarin ze vroegen of deze zonde volledig mocht worden uitgewist. De edele Judas waarschuwde het volk om, nu men met eigen ogen had gezien wat de gesneuvelden zich met hun vergrijp op de hals gehaald hadden, zich niet ook aan zonden schuldig te maken. 43 Hij hield een inzameling onder al zijn mannen en stuurde de opbrengst, ongeveer tweeduizend zilveren drachmen, naar Jeruzalem om een zoenoffer te laten brengen. Deze goede en nobele daad verrichtte hij met het oog op de opstanding; 44 als hij niet verwacht had dat de gesneuvelden uit de dood zouden opstaan, zou het immers zinloos en dwaas zijn geweest om voor hen te bidden. 45 In het besef dat voor wie als vroom mens sterft een prachtige beloning in het verschiet ligt – inderdaad een heilige en godvruchtige gedachte –, bracht hij ten behoeve van de doden dit zoenoffer, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het spijt me zeer, maar dit is aantoonbaar niet waar.

2 Makk. 12:40-46 40 Bij ieder van de gesneuvelden vonden ze onder zijn kleren afgodsbeeldjes uit Jamnia. Omdat het bezit daarvan voor Joden bij de wet verboden is, begreep iedereen dat dit er de oorzaak van was dat ze waren gevallen. 41 Allen prezen daarom de Heer, de rechtvaardige rechter die aan het licht brengt wat verborgen is, 42 en hieven een smeekgebed aan waarin ze vroegen of deze zonde volledig mocht worden uitgewist. De edele Judas waarschuwde het volk om, nu men met eigen ogen had gezien wat de gesneuvelden zich met hun vergrijp op de hals gehaald hadden, zich niet ook aan zonden schuldig te maken. 43 Hij hield een inzameling onder al zijn mannen en stuurde de opbrengst, ongeveer tweeduizend zilveren drachmen, naar Jeruzalem om een zoenoffer te laten brengen. Deze goede en nobele daad verrichtte hij met het oog op de opstanding; 44 als hij niet verwacht had dat de gesneuvelden uit de dood zouden opstaan, zou het immers zinloos en dwaas zijn geweest om voor hen te bidden. 45 In het besef dat voor wie als vroom mens sterft een prachtige beloning in het verschiet ligt – inderdaad een heilige en godvruchtige gedachte –, bracht hij ten behoeve van de doden dit zoenoffer, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken.

Aha eindelijk iemand die een tekst aanhaald uit de apocrieve boeken. Nu nog bewijzen dat 2 makkabeeen bij de canon van de bijbel behoort. Is deze tekst in overeenstemming met de 66 boeken? Kun je mij dat bewijzen. Ik zeg je dat wat hier staat niet overeenstemt met het woord van God.

De schrift leert namelijk dat de zonden reeds vergeven zijn bij de dood (met uitzondering van de zonden tegen de heilige geest).

Lees maar eens wat de schrift zegt.

(Romeinen 6:23) 23 Want het loon dat de zonde betaalt, is de dood... , dus met de dood te ondergaan heb je betaald voor je zonden. Iedereen krijgt dan ook een opstanding de goeden en de slechten. Hier hoef je niet om te bidden.

(Johannes 5:28-29) . . . Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

Dus zoals je ziet (bijna) iedereen krijgt een opstanding.

En dus Makkabeeen stemt niet overeen met de rest van de schrift of te wel de canon van de 66 boeken

Jo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aha eindelijk iemand die een tekst aanhaald uit de apocrieve boeken. Nu nog bewijzen dat 2 makkabeeen bij de canon van de bijbel behoort.

rofl.gifrofl.gif aa eindelijk iemand die er op reageerd, nu nog bewijzen dat 2 makkabeeen niet tot de canon van de Bijbel behoort. O wacht het is de topicstarter die nog altijd niet aangetoont heeft dat het er niet bij hoort.

Quote:

Is deze tekst in overeenstemming met de 66 boeken? Kun je mij dat bewijzen. Ik zeg je dat wat hier staat niet overeenstemt met het woord van God.

De schuldige is onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Aangezien er nog helemaal niets bewezen is bestaat mijn Bijbel uit meer dan 66 boeken.

Quote:

De schrift leert namelijk dat de zonden reeds vergeven zijn bij de dood (met uitzondering van de zonden tegen de heilige geest).

Lees maar eens wat de schrift zegt.

(Romeinen 6:23) 23 Want het loon dat de zonde betaalt, is de dood... , dus met de dood te ondergaan heb je betaald voor je zonden. Iedereen krijgt dan ook een opstanding de goeden en de slechten. Hier hoef je niet om te bidden.

(Johannes 5:28-29) . . . Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

Dus zoals je ziet (bijna) iedereen krijgt een opstanding.

Sellectief hier en daar stukjes pakken die je aanstaan is idd veel aantrekkelijker dan de Bijbel in zijn geheel zien. Maar zoals Pius al aangeef, ook op andere plaatsen zijn er verwijzingen te vinden.

Quote:

En dus Makkabeeen stemt niet overeen met de rest van de schrift of te wel de canon van de 66 boeken

Jo

rofl.gif Je hebt nog niets aangetoont helaas. Reageer nu maar gewoon op het citaat en de citaten die Pius daarna aanhaalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

2 Timoteüs 1:16-18 is trouwens ook een aanwijzing, net zoals Gen. 50:10, Numeri 20:29 en Deut 34:8.

Oke jullie je zin,

"(2 Timotheüs 1:16-18) 16 Moge de Heer het huisgezin van Onesi̱forus barmhartigheid schenken, want hij heeft mij dikwijls verkwikking verschaft, en hij heeft zich niet geschaamd voor mijn ketenen. 17 Integendeel, toen hij zich in Ro̱me bevond, heeft hij naarstig naar mij gezocht en mij gevonden. 18 De Heer geve hem dat hij barmhartigheid bij Jehovah vindt op die dag. En gij weet heel goed welke diensten hij allemaal in E̱feze heeft bewezen."

Ik denk dat jullie op vers 18 zinspelen. Wat wordt hier gezegt? "dat hij barmhartigheid vind bij Jehovah op die dag". Welke dag? Is dit niet de periode na de opstanding, ofte wel op de dag des oordeels? (Johannes 5:28-30)Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen 29 en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels.

Dus zoals hier boven uitgelgt krijt (bijna) iedereen een opstanding. De zonden die voor de dood zijn begaan tellen niet meer. Ieder wordt dan geoordeeld op die dag naar zijn gedrag en handelingen welke in volledige kennis van Jehovah God, dus na de opstanding worden gedaan.

"(Genesis 50:10) Toen kwamen zij aan de dorsvloer van A̱tad, die in de Jordaanstreek is, en daar hielden zij een zeer grote en zware weeklacht, en hij liet de rouwplechtigheden voor zijn vader zeven dagen duren."

Hieruit maak ik op wat het is. Namelijk een rouwende familie die zeven dagen met elkaar doorbrengen om hun verdriet te verwerken. Ik zie hier niets van zonden die vergeven moeten worden.

"(Numeri 20:29) 29 De gehele vergadering nu zag dat Aä̱ron de laatste adem had uitgeblazen, en heel het huis van I̱sraël bleef Aä̱ron dertig dagen lang bewenen."

Wederom de vraag, waar is dan die aanwijzing dat de zonden nog vergeven moeten worden naar iemands dood? Hier wordt uitsluitend over een rouwperiode van 30 dagen gepraat.

(Deuteronomium 34:8) 8 De zonen van I̱sraël nu beweenden Mo̱zes dertig dagen in de woestijnvlakten van Mo̱ab. Ten slotte waren de dagen van het wenen van de rouwtijd voor Mo̱zes ten einde.

Het spijt me, maar ik kan hier echt niks uit opmaken wat betreft zelfs het onderwerp zonden. Al de bovenstaande teksten hebben het over verdriet van rouwende mensen. Niet meer en niet minder

Dus wat in 2 makkebeen staat strookt niet met de rest van de bijbel (66 boeken) dus het behoort niet in de canon.

Jo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht dat Pius straks zelf op jouw schriftuitleg kan reageren.

Tot nu toe heb je nog steeds niet aangetoond dat 2 Makkabeeën niet in de canon thuishoort. Als je bewering klopt en die citaten idd geen raakvlak hebben met 2 Makkabeeën wil nog niet zeggen dat daarmee 2 Makkabeeën maar geschrapt moet worden.

Daarnaast heb ik vanaf het begin van dit topic gevraagd wat de richtlijnen voor een Bijbelboek zijn en waar die in de Bijbel staan. Tot op heden heb je daar geen antwoord op gegeven.

Hier staat ook nog een vraag van Pius voor je open: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het geval van Onesiphorus kun je inderdaad op meerder manieren uitleggen, maar zeker ook binnen onze katholieke theologie, waardoor je weer een doorgaande lijn vind naar de Kerkvaderen.

Voor w.b. die verzen uit het OT, de Joden rouwen tegenwoordig nog op precies dezelfde manier, en daar bid men ook voor de doden. Denk maar aan het Kaddish jatom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wellicht dat Pius straks zelf op jouw schriftuitleg kan reageren.

Tot nu toe heb je nog steeds niet aangetoond dat 2 Makkabeeën niet in de canon thuishoort. Als je bewering klopt en die citaten idd geen raakvlak hebben met 2 Makkabeeën wil nog niet zeggen dat daarmee 2 Makkabeeën maar geschrapt moet worden.

Daarnaast heb ik vanaf het begin van dit topic gevraagd wat de richtlijnen voor een Bijbelboek zijn en waar die in de Bijbel staan. Tot op heden heb je daar geen antwoord op gegeven.

Hier staat ook nog een vraag van Pius voor je open:

Beste Thorgrem,

Ik kan van alles als bewijs gaan aanhalen maar eigenlijk is 1 leugen/1 onjuistheid genoeg om Makkabeeen uit te sluiten als zijnde een deel van Gods woord. Dus hoeveel bewijzen wil je? (Titus 1:2)

Ik heb je al diverse keren vanuit de schrift de richtlijnen gegeven, hoevaak moet ik ze herhalen?

Maar oke, dan maar nog een keer.

Wat in een bijbelcanon boek staat moet waar zijn.(titus 1:2)

Wat in een bijbelcanon boek staat moet acuraat zijn.(2 Timotheüs 3:16-17)

Wat in een bijbelcanon boek staat moet profetisch 100% juist zijn.(2 Petrus 1:20-21)

Wat in een bijbelcanon boek staat moet Gods naam Jehovah verheerlijken/heiligen. (Mattheüs 6:9) . . . GIJ dan moet aldus bidden: ’Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd. Maar ook (Johannes 17:6, (Jesaja 12:4-5), (Jesaja 43:10-12)enz.enz.enz.

Wat in een bijbelcanon boek staat moet Gods wil bekendmaken inzake zijn koninkrijk (p.s de rode draad in de bijbel). Dit is zo vanaf (Genesis 3:15)de eerste profetie, tot en met (Openbaring 22:12-15)

Wat in een bijbelcanon boek staat moet niet in tegenspraak zijn met een ander bijbelcanon boek. Dit is gewoon logisch want het is Gods woord en niet zomaar een boek dat door onvolmaakte mensen is gemaakt.

Ik denk dat dit hierboven voorlopig voldoende toeststenen zijn en dit is beslist een logische en algemeen aanvaardbare norm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Titus

2 die hoop geeft op het eeuwige leven dat God, die niet liegt, vóór alle tijden heeft beloofd.

Oeps, hier staat niets over de Schift in verder laat staan een bijbelcanon

Quote:
2 Timoteüs

16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, 17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.

Hier staat slechts dat elke schrifttekst door God geinspireerd is en gebruikt kan worden om dwalingen en fouten te weerleggen en uitelg te geven. Lijkt me meer dan uitstekend opgaan voor 2 Makkabeeën. Daarnaast stond bij het schrijven van dit boek (en dat geld voor elk boek behorende tot de canon) de Bijbel nog niet bestond. Waarnaar zouden ze revereen als ze het over 'elke schrifttekst' hebben?

Quote:
2 Petrus

20 En als zij die zich door hun kennis van onze Heer en redder Jezus Christus hebben losgemaakt van het vuil van de wereld, daar weer in verstrikt raken en er opnieuw door worden beheerst, zijn ze er erger aan toe dan voorheen. 21 Het was beter voor hen geweest de weg van de rechtvaardigheid nooit gekend te hebben dan die weg wel te kennen, en zich vervolgens af te wenden van het heilige gebod dat hun is overgeleverd.

Wie zegt dat de deuterocanonieke boeken dat niet zijn?

Misschien had je gedacht dat ik je geposte Bijbel citaten niet op zou zoeken, maar helaas dus wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het aardige is trouwens dat de Schriften waarnaar in 2 Timotheüs 3:16-17 wordt verwezen, naar alle waarschijnlijkheid de Septuagint is, en die bevatte ook het boek 2 Makkabeeen.

Waaruit zou je dat kunnen op maken dat de Septuagint bedoelt wordt? Wanner is 2 Timotheus geschreven en wanneer is de Septuagint tot stand gekomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waaruit zou je dat kunnen op maken dat de Septuagint bedoelt wordt?

Omdat de quotes in het NT van OT teksten veel meer overeenkomen met de LXX als met de Masoretentekst. Het is denk ik, een redelijke communis opinio. Ook aardig, een vergelijking van de LXX met de Dode zeerollen, tegenover de Masoretentekst.

http://www.geocities.com/r_grant_jones/Rick/Septuagint/spappen dix.htm

Quote:

Wanner is 2 Timotheus geschreven en wanneer is de Septuagint tot stand gekomen?

2 Timotheus ongeveer in het jaar 50-65 geloof ik, en de LXX tussen 300 en 100 v. Chr.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het geval van Onesiphorus kun je inderdaad op meerder manieren uitleggen, maar zeker ook binnen onze katholieke theologie, waardoor je weer een doorgaande lijn vind naar

Voor w.b. die verzen uit het OT, de Joden rouwen tegenwoordig nog op precies dezelfde manier, en daar bid men ook voor de doden. Denk maar aan het Kaddish jatom.

Ja oke, maar wat wil je hiermee dan zeggen. Er blijkt toch duidelijk niet uit de teksten welke je aangehaald hebt dat er voor de doden gebeden moet worden om hun zonden bij God vergeven te krijgen.

Ik blijf erbij Makabeen is in tegenspraak met de 66 canonboeken. Makabeen is onjuist en geen geinsprireerd woord van God maar van mensenhand gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oeps, hier staat niets over de Schift in verder laat staan een bijbelcanon

Hier staat duidelijk dat God, de auteur van "Gods woord" niet liegen kan. Dus dan is het logisch dat hij deze eigenschap (niet kunnen liegen) ook overeenkomt met zijn woord de bijbel. Dus in de echte bijbel staan geen leugens.

Quote:
[...]

Hier staat slechts dat elke schrifttekst door God geinspireerd is en gebruikt kan worden om dwalingen en fouten te weerleggen en uitelg te geven. Lijkt me meer dan uitstekend opgaan voor 2 Makkabeeën. Daarnaast stond bij het schrijven van dit boek (en dat geld voor elk boek behorende tot de canon) de Bijbel nog niet bestond. Waarnaar zouden ze revereen als ze het over 'elke schrifttekst' hebben?

Dus maw kan ik met de echte bijbel ook alles toetsen, dwaalleerstellingen ontdekken, en foute boeken ontdekken en ontmaskeren.

Natuurlijk niet was er een tijd dat de hele bijbel zoals wij die nu kennen er nog niet voorhanden was. Maar alle boeken die er al waren waren de toetsteen voor het nieuwe boek net zoals (2 Timotheüs 3:16-17)zegt. De boeken van de profeten moesten in harmonie zijn met de toen al bekende boeken van mozes. En ook zo nu de boeken van Johannes moeten overeenstemmen met de boeken van mozes enz. enz.

De makkabeen voldoen niet aan deze toets.

Quote:
[...]

Wie zegt dat de deuterocanonieke boeken dat niet zijn?

Misschien had je gedacht dat ik je geposte Bijbel citaten niet op zou zoeken, maar helaas dus wel.

Dat bewijzen de deuterocanonieke boeken zelf door hun inhoud. Ze bevatten leugens, tegenspraken en onvolmaaktheden die ronduit in tegenspraak zijn met de 66 canoieke boeken. Ze sluiten zichzelf uit "Gods woord".

Neen Thorgrem, ik meen het eerlijk, ik hoop slechts dat telkens wanneer ik teksten aanhaal jij en ook anderen deze kritisch doen lezen. Lezen, zonder vooroordeel en zonder de hang naar tradities, en dan ook bereid is om de waarheid Gods te zien. Het is namelijk niet alleen een kwestie van bijbelteksten kennen en veel kennis te hebben. Dat hadden de farizeeen in Jezus tijd ook. Voor het eerste oog waren dit "geweldig goede mensen" (Mt 23:27, 28),maar intussen waren ze niet bereid om echt naar Gods woord te leven. Maar het is een kwestie van een oprechte nederigheid of anders gezegt een ootmoedige geest hebbend en eerlijkheid. Nederigheid stelde Jezus’ „ongeletterde en gewone†discipelen in staat geestelijke waarheden te vatten en toe te passen die personen die ’wijs en intellectueel’ waren, maar alleen „naar het vleesâ€, ontgingen (Handelingen 4:13; Lukas 10:21; 1 Korinthiërs 1:26). De laatstgenoemden hadden niet de bereidheid Jehovah’s woord te aanvaarden omdat hun hart door trots was verhard. Is het dan een wonder dat Jehovah trots haat? — Spreuken 8:13; Daniël 5:20.

Iedereen die God zoekt moet de oprechte wil hebben om Jehovah God en Zijn wil te vinden.(Jakobus 4:6),(Johannes 13:2-5, 12-17), (Kolossenzen 2:18)

Jo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat bewijzen de deuterocanonieke boeken zelf door hun inhoud. Ze bevatten leugens, tegenspraken en onvolmaaktheden die ronduit in tegenspraak zijn met de 66 canoieke boeken. Ze sluiten zichzelf uit "Gods woord".

Ah ja, waar heb ik dat toch meer gehoord? nooo.gif

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hier staat ook nog een vraag van Pius voor je open:

Beste Thorgrem,

Ik wil best over ieder punt met jullie bijbels argumenteren. Daarom heb ik je op verzoek onze uitleg gestuurd over 1914. Als je oprecht in je vraag bent dan is het misschien beter om de aangereikte gegevens zelf eens goed en grondig te onderzoeken. Ga niet af op mooie woorden van mij of anderen maar probeer zelf de feiten en fictie cq. aannames van elkaar te onderscheiden. Het heeft geen enkel nut dat ik, of iemand anders, dit voor jouw doet. Als je de waarheid wilt weten dan moet jezelf de schop pakken en gaan graven.

(Spreuken 2:1-6) 2 Mijn zoon, indien gij mijn woorden (de bijbel) aanneemt en míjn geboden als een schat bij u weglegt, 2 om met uw oor aandacht te schenken aan wijsheid, opdat gij uw hart neigt tot onderscheidingsvermogen; 3 indien gij bovendien om het verstand zelf roept en om het onderscheidingsvermogen zelf uw stem verheft, 4 indien gij ernaar blijft zoeken als naar zilver, en gij er als naar verborgen schatten naar blijft speuren, 5 in dat geval zult gij de vrees voor Jehovah begrijpen, en de kennis van God zult gij vinden. 6 Want Jehovah zelf geeft wijsheid; uit zijn mond zijn kennis en onderscheidingsvermogen afkomstig.

Kom je tijdens het graven concrete vragen of onduidelijkheden tegen dan kun je mij, "Aime" of andere getuigen natuurlijk altijd om nadere uitleg vragen.

Veel succes en Jehovah's geest gewenst.

In deze topic wil ik mij echter bezig houden met de bijbel canon en wegens tijdgebrek houd ik de andere topics een beetje van mij af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ah ja, waar heb ik dat toch meer gehoord?
nooo.gif

Natuurlijk "Pius XII"is het voor jouw moeilijk te aanvaarden dat deze boeken niet bij de canon horen. Dit zou namelijk voor een groot deel het fundament onder je geloof uithalen. Maar als deze boeken dan voor jouw geloof zo waardevol zijn dan schijnt het toch moeilijk voor je te zijn om bewijzen aan te dragen waaruit blijkt dat ze canoniek zijn.

Laat ons allemaal dan maar eens zien waarom de deuterocanonieke boeken zo kostbaar zijn en bijbels recht hebben om bij de bijbelcanon te behoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid