GotBalls 0 Geplaatst 2 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 2 juni 2007 Wie van jullie viert nog: De kerstmis Pasen Zondag als sabbat Pinksteren Zijn er nog meer feestdagen van het christengeloof ? Samengevoegd: Ik ben trouwens nieuw hier. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 2 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 2 juni 2007 Wat versta jij onder vieren? Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 2 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 2 juni 2007 Quote: Op zaterdag 02 juni 2007 19:55:33 schreef GotBalls het volgende: Wie van jullie viert nog: De kerstmis Pasen Zondag als sabbat Pinksteren Zijn er nog meer feestdagen van het christengeloof ? Samengevoegd: Ik ben trouwens nieuw hier. Op die derde na vier ik ze allemaal. De zondag vier ik als de Dag des Heren. Link naar bericht Deel via andere websites
HenkG 0 Geplaatst 2 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 2 juni 2007 Goede Vrijdag en Hemelvaart misschien ook nog Link naar bericht Deel via andere websites
dcshoes 0 Geplaatst 2 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 2 juni 2007 Geen van alle Link naar bericht Deel via andere websites
jeffrey_1989 0 Geplaatst 2 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 2 juni 2007 Het begint nu aardig te komen dat ik het echt ''vier''. De zondag zie ik als een dag voor God maar ook om met vrienden om te gaan met als grote leidraad God. Dat we toch doelbewust bezig zijn met God. Maar ook wel eens als ontspanning. Link naar bericht Deel via andere websites
GotBalls 0 Geplaatst 3 juni 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Quote: Op zondag 03 juni 2007 00:26:46 schreef dcshoes het volgende: Geen van alle Waarom niet ? Je bent toch christen ? Samengevoegd: Quote: Op zaterdag 02 juni 2007 20:49:49 schreef HenkG het volgende: Goede Vrijdag en Hemelvaart misschien ook nog Waarom goede vrijdag ? Omdat hij op die dag is gekruizigd ?? Link naar bericht Deel via andere websites
Clyppan 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Quote: Op zondag 03 juni 2007 02:20:44 schreef GotBalls het volgende: [...] Waarom niet? Je bent toch christen? Niet iedereen op het forum is Christelijk. Link naar bericht Deel via andere websites
GotBalls 0 Geplaatst 3 juni 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Quote: Op zondag 03 juni 2007 03:07:44 schreef PascalPas het volgende: [...] Niet iedereen op het forum is Christelijk. Ow maar dan ben je eigenlijk wel goed bezig om die heidense feestvieringen niet mee te vieren met de christenen. Link naar bericht Deel via andere websites
Alex Tromp 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Quote: Op zondag 03 juni 2007 03:41:16 schreef GotBalls het volgende: Ow maar dan ben je eigenlijk wel goed bezig om die heidense feestvieringen niet mee te vieren met de christenen. Er is eigenlijk 1 ding wat heel erg voorop staat bij het posten op dit forum: hou het serieus. Er zit zo'n suggestieve ondertoon in je eerste en deze posting. Het is al zo vaak gezegd dat heidense feestvieringen in een christelijk jasje zijn gegoten, maar ik denk dat iedere christen die bewust kerst, Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren en de zondag viert helemaal niks meer met de heidense elementen van de originele vieringen heeft. Echt een hele magere poging om te gaan zitten stangen! Link naar bericht Deel via andere websites
jeffrey_1989 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Quote: Op zondag 03 juni 2007 02:20:44 schreef GotBalls het volgende: Samengevoegd: [...] Waarom goede vrijdag ? Omdat hij op die dag is gekruizigd ?? Het is heel spijtig dat Hij gekruizigd is maar aan de andere kant mogen we ook feestvieren omdat wij op die dag vrijgemaakt zijn. (ok officieel 3 dagen later ongeveer maar ok) Doordat dat is gebeurd mogen wij vrij zijn en op die manier kun je het ook ''vieren''. Maar aan de andere kant ook niet aangezien het allesbehalve leuk is dat Jezus gekruizigd moest worden. Soms wil ik zelfs wel dat ik het zelf op me kon nemen omdat het eigenlijk mijn eigen verantwoording is. Maar gelukkig was/is Jezus een gentleman die het ook op zich wil nemen zodat wij minder lasten hebben. Link naar bericht Deel via andere websites
danielle_v 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 wat verstaan jullie onder vieren? dat je met pasen lekker gaat ontbijten en met kerst cadeaus? Link naar bericht Deel via andere websites
jeffrey_1989 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Dat heet geen vieren vind ik. Dat noem ik eerder een door mensen gemaakte traditie. Vieren is zo ongeveer letterlijk vieren omdat Hij iets groots gedaan heeft op die dag. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Allerzielen Allerheiligen Hoogfeest van de Heilige drie-eenheid Om er maar weer even 3 toe te voegen. Samengevoegd: Quote: Op zondag 03 juni 2007 11:49:44 schreef jeffrey_1989 het volgende: Dat heet geen vieren vind ik. Dat noem ik eerder een door mensen gemaakte traditie. Vieren is zo ongeveer letterlijk vieren omdat Hij iets groots gedaan heeft op die dag. En hoe geef jij uiting aan die vieringen dan? Zeker niet door een door mensen gemaakte traditie. Daarnaast vieren vieren we de feestdagen van alle heiligen die bij naam bekend zijn (ik persoonlijk niet). Maria ten hemel opneming Maria koningin Sacramentsdag De vele processies zoals de Stille omgang te Amsterdam Carnaval Driekoningen Palmzondag Witte donderdag Goede vrijdag (was al genoemd, maar die hoort in dit rijtje) Stille zaterdag Sint Maarten Eerste zondag van de advent Kortom erg veel om te vieren. Bron om een en ander na te lezen om om te weten te komen waar het feest om gaat: link Link naar bericht Deel via andere websites
jeffrey_1989 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Quote: Op zondag 03 juni 2007 11:56:30 schreef Thorgrem het volgende: Samengevoegd: [...] En hoe geef jij uiting aan die vieringen dan? Zeker niet door een door mensen gemaakte traditie. Och wat zijn we toch weer aardig een vraag aan het stellen. Eigenlijk moet ik niet op zo'n vraag antwoorden aangezien je gewoon zo ongeveer zit te beledigen. Lekker christelijk! Maar ik geef geen uiting eraan door me lekker vol te proppen en even naar de kerk te gaan. Dat is een door mensen gemaakte traditie in mijn ogen. En dat is niet de bedoeling van Kerst. Kerst is niet een tijd van volproppen. En zo bedoel ik de door mensen gemaakte traditie. Je kunt het echt wel op een minder uitlachende toon vragen hoor. Beetje ''respect'' mag ook wel. Daar hoef je niet gelijk iemand voor uit te lachen of belachelijk te maken. Echt bijna schandelijk vind ik dat gewoon! Valt me tegen. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Ik 'vier': Kerst (niet kerstmis) Goede Vrijdag Pasen Hemelvaart Pinksteren Ik 'gedenk' (ofzo, iig geen vieren) Midwinter (winter zonnewende, het is toch God die de seizoenen geeft) Midzomer (zomer zonnewende) Biddag voor Gewas en Arbeid Dankdag voor Gewas en Arbeid Zelf verdiep ik me momenteel ook in de Joodse feestdagen, de meeste houdt ik op één of andere manier in de christelijke setting, maar daarbij vergeten we vaak de oorspronkelijke betekenis. Chanoeka/Chag Haörot (Lichtfeest --> Kerst) Pesach (Pasen) Sjavoeot (Pinksteren/Dankdag) Soekkot (Biddag) Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Quote: Op zondag 03 juni 2007 11:56:30 schreef Thorgrem het volgende: Aller zielen Aller heiligen Hoogfeest van de Heilige drie-eenheid En natuurlijk Maria Tenhemelopneming, Maria Lichtmis, Maria Boodschap en Onbevlekte Ontvangenis van de heilige Maagd Maria. Belangrijke bakens van licht in het liturgisch jaar. Quote: Op zondag 03 juni 2007 12:03:21 schreef jeffrey_1989 het volgende: Och wat zijn we toch weer aardig een vraag aan het stellen. Eigenlijk moet ik niet op zo'n vraag antwoorden aangezien je gewoon zo ongeveer zit te beledigen. Lekker christelijk! De heilige hoogfeesten afstempelen als menselijke tradities. Lekker christenlijk! Quote: Maar ik geef geen uiting eraan door me lekker vol te proppen en even naar de kerk te gaan. Dat is een door mensen gemaakte traditie in mijn ogen. En dat is niet de bedoeling van Kerst. Kerst is niet een tijd van volproppen. En zo bedoel ik de door mensen gemaakte traditie. Jij bepaalt wel even wat het doel van de Kerk is? Jij Jeffrey van 17 uit het jaar 2007 na Christus bepaald wel even wat Gods plan met de Kerk is? Jij Jeffrey zonder enige theologische achtergrond schuift de heilige apostolische traditie zomaar aan de kant op basis van je eigen grillen? Lekker christelijk! Quote: Je kunt het echt wel op een minder uitlachende toon vragen hoor. Beetje ''respect'' mag ook wel. Daar hoef je niet gelijk iemand voor uit te lachen of belachelijk te maken. Echt bijna schandelijk vind ik dat gewoon! Valt me tegen. Ach zolang jij geen respect opbrengt voor Gods heilige Traditie is het lastig om dat terug te geven natuurlijk. Je moet het Thorgrem vergeven: hij heeft een hart vol liefde voor God en het doet hem pijn om te zien dat jij de leer van die God op zo'n manier ridiculiseert. Link naar bericht Deel via andere websites
hopeloos 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Is het de heilige apostolische traditie om je met kerst vol te proppen dan? Volgens mij praten jullie een beetje langs elkaar heen.. Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Ik dacht toch echt dat het als een belediging bedoeld was beste Jeffrey. Nu dat niet zo blijkt te zijn wil ik oprecht mijn excusses aanbieden voor mijn reactie daarop. Maar wat is dan geen menselijke traditie. Hoe vier jij het dan en waaruit blijkt dat dat geen menselijke traditie is? Link naar bericht Deel via andere websites
dcshoes 0 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Quote: Op zondag 03 juni 2007 02:20:44 schreef GotBalls het volgende: [...] Je bent toch christen ? Nee Link naar bericht Deel via andere websites
GotBalls 0 Geplaatst 3 juni 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 heeft jezus gezegd dat we die feestdagen moeten gedenken ? welke feestdagen van wel dan ? en die oude israelische feestdagen dan ? hij was toch jood ?? Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Volgens mij had Jezus wel belangrijkere dingen te vertellen dan bij de gebeurtenissen zeggen dat ze het vanaf toen jaarlijks moeten vieren en op welke manier enzo. Zoiets bij de Hemelvaart nog roepen naar de discipelen dat dit natuurlijk wel ieder jaar gevierd moet worden. Dat is natuurlijk net zoiets als de Engelsen en Canadezen die bij de bevrijding in '45 aan iedereen zeggen dat 5 mei voortaan maar eens bevrijdingsdag moet zijn, want ze deden het niet voor niets. Link naar bericht Deel via andere websites
GotBalls 0 Geplaatst 3 juni 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Maar je weet niet zeker of hij het heeft gezegd ? Netals zondag vieren als de sabbat dat weetje niet . Klopt want hij heeft het ook nooit gezegd. Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 3 juni 2007 Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Ik weet zeker dat hij dat niet heeft gezegd. Wat is je punt wat je maar niet naar voren laat komen? Link naar bericht Deel via andere websites
GotBalls 0 Geplaatst 3 juni 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 juni 2007 Als hij het niet heeft gezegd dan is het heidens.En heidense praktijken mogen niet worden gepraktiseerd. Ik vraag je hierbij vriendelijk om je te bekeren van je goddeloze handelingen. Voor dat jezus terugkomt op de wolken zodat jij niet beschaamt staat wanneer hij voor je neus staat. Samengevoegd: De paashaas is heidens de haas is al een orein dier, zou jij dan nog het paasfeest willen vieren op die manier wanneer hij terugkomt en voor je neus paaseieren zit te eten voor hem ?? Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten