Spring naar bijdragen

satan moest God verlaten?


Aanbevolen berichten

Hey mensen.

Ik vraag me af he: Als God alles weet enzo dan wist hij dus ook dat Lucifer/satan/de duivel van hem weg zou gaan.

Voor de gene die het niet weten: de duivel was vroeger de beste engel die God had. hij stond helemaal bovenaan maar kreeg een beetje hoogmoed en vond zichzelf net zo goed als God. Toen heeft God hem weg gestuurd en heeft hij (satan) 1/3e van alle engelen mee genomen.

Maar God wist dus dat lucifer de fout in zou gaan. en toch heeft Hij hem gemaakt. Waarom heeft Hij dat dan gedaan? Zodat mensen nu keuze hadden tussen goed en kwaad? want zou er zonder satan geen kwaad op de aarde zijn en liet God het dan toe om mensen vrije wil te geven enzo?

plz respond smile.gif

God bless.


Samengevoegd:

ow volgens mij hoort dit onderwerp bij bijbel en leer.

sorry keb em verkeerd neer gezet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastige vraag..

Zonder de duivel zouden we nu geen zonde in de wereld hebben, hoe dat zou zijn kunnen we ons volgens mij haast niet voorstellen.

God wist dat de duivel zich tegen Hem zou keren, en toch heeft Hij hem geschapen. Alles heeft zijn reden, dus dit ook. Toch is het lastig want God had toch de keus om de duivel niet te schapen?

Maar toch denk ik dat Hij dit gedaan heeft om de mens een keus te geven tussen goed en kwaad, een eigen vrije wil te geven zodat wij niet als robots achter Hem aanlopen maar uit eigen vrije wil voor God kiezen. De keuze voor Hem maakt het juist zoveel malen sterker.

Ik weet niet of ik zo je antwoord heb gegeven op je vraag, het is eigenlijk ook maar het eerste wat in mij opkwam...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op het moment dat God wist dat die engel zou vallen, moest Hij hem toch maken om dit te laten gebeuren omdat zijn gedachte anders verkeerd zou zijn geweest?

Dus God is een slaaf van Zijn gedachten en het is te hopen dat God nooit een raar impulsief idee krijgt?

Volgens mij ga ik zo hard mijn vingers branden als ik de gedachtengang van God probeer te doorgronden widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben bang dat me dat met mijn omvang toch niet gaat lukken puh2.gif

Nee, maar serieus (omdat dat natuurlijk wel zo netjes is): Het is mij af en toe een groot raadsel waarom God sommige dingen doet. En dit is ook zoiets. Maar zo zou je ook kunnen zeggen dat Hij net zo goed de mens niet had kunnen maken, omdat we toch in zondes zouden vervallen. Maar toch ben ik blij dat Hij het wel gedaan heeft smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja.. moeilijk. Ik weet sowieso niet zeker of God alles weet, want dat betekend dat wij ook nooit keuzes kunnen maken, omdat het toch al vast staat wat voor keuzes wij gaan maken. Waar is dan de Heilige Geest voor, Die ons helpt bij onze keuzes? Onze keuzes zijn dan toch al vastgelegd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja.. moeilijk. Ik weet sowieso niet zeker of God alles weet, want dat betekend dat wij ook nooit keuzes kunnen maken, omdat het toch al vast staat wat voor keuzes wij gaan maken. Waar is dan de Heilige Geest voor, Die ons helpt bij onze keuzes? Onze keuzes zijn dan toch al vastgelegd?

God weet alles, maar er is zeker een vrije keuze. God weet alleen al welke keuze je gaat maken. Als je iemand heel goed kent zul je misschien een aantal keuzes die die persoon voorgeschoteld krijgt kunnen doorgronden, zo kan God alle keuzes die wij krijgen doorzien, en weet Hij ze van tevoren al. Het is immers God die ons heeft gemaakt in de schoot van onze moeder toch? knipoog_dicht.gif

Voor de rest, tja, ik heb ook geen sluitend antwoord op die vraag. Sommige dingen kunnen denk ik ook maar beter een mysterie blijven, vind het soms toch ook nog wel leuk "to marvel at his greatness", kwam even niet op de juiste nederlandse woorden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op het moment dat God wist dat die engel zou vallen, moest Hij hem toch maken om dit te laten gebeuren omdat zijn gedachte anders verkeerd zou zijn geweest?

is het niet andersom? Hij (God) wist dat ALS Hij die engel zou maken dat hij zou vallen, en TOCH koos hij ervoor om hem te maken. Hij wilde het misschien dus toch gebruiken zodat mensen vrije keus kregen tussen goed en kwaad.

Maar dan nu de vraag: zou er wel of geen ''kwaad'' in de wereld geweest zijn als lucifer niet de foute kant op was gegaan en gewoon God trouw was gebleven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals iemand anders als zei is het voor ons mensen moeilijk te doorgronden hoe God denkt en waarom Hij bepaalde beslissing neemt.

Dat God alwetend is hoeft niet te betekenen dat Hij zijn alwetendheid gebruikt. Daarnaast kun je je vraagtekens zetten of met alwetend bedoeld wordt dat God echt alles weet wat er gaat gebeuren. Of is Hij ons een paar stappen voor omdat Hij inzicht heeft in de consequenties van onze keuzes (en daarmee ook de Zijne).

Lastig onderwerp, maar een eenduidig antwoord zullen we nu en in dit leven (waarschijnlijk) niet krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op het moment dat God wist dat die engel zou vallen, moest Hij hem toch maken om dit te laten gebeuren omdat zijn gedachte anders verkeerd zou zijn geweest?

dan zouden Gods gedachten nu beperkt moeten zijn allesindspuh2.gif want ik stel me op een dag echt enorm veel voor, moest dat allemaal uitkomen aiaiai puh2.gif de wereld zou al gauw in iets heel raar veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dus God is een slaaf van Zijn gedachten en het is te hopen dat God nooit een raar impulsief idee krijgt?

Het is maar net de vraag of God 'denkt' of 'gedachten' heeft (en impulsief is knipoog_dicht.gif) dat is allemaal menselijk. Ik geloof dat God alles weet, ik geloof dat God dingen gedaan heeft waarvan wij niet weten of maar een topje zien, en het vaak alsnog niet begrijpen.

De vraag is denk ik.. waartoe, tot welk doel en niet waarom, om welke reden..

Quote:
Tja.. moeilijk. Ik weet sowieso niet zeker of God alles weet, want dat betekend dat wij ook nooit keuzes kunnen maken, omdat het toch al vast staat wat voor keuzes wij gaan maken.

Jij weet niet wat God heeft 'besloten' in zijn eeuwige Wijsheid, jij moet die keuze nog gaan maken, het is dus jou verantwoordelijkheid omdat jij de persoon bent die de keuze maakt. Jij kiest er voor om te vloeken, ookal wist God dat je dat zult doen.

Quote:
Waar is dan de Heilige Geest voor, Die ons helpt bij onze keuzes? Onze keuzes zijn dan toch al vastgelegd?

De heilige Geest.. is die er voor onze keuzes? Ik denk vooral voor de ondersteuning in onze kapotte wereld om zoveel mogelijk de wil van God te doen.

Quote:
is het niet andersom? Hij (God) wist dat ALS Hij die engel zou maken dat hij zou vallen, en TOCH koos hij ervoor om hem te maken. Hij wilde het misschien dus toch gebruiken zodat mensen vrije keus kregen tussen goed en kwaad.

Dat geloof ik persoonlijk ook. Hij schiep de mens met een vrije wil, zodat ze geen slaven hoefden te zijn, alhoewel het gebod duidelijk was dat God alleen de eer waardig was.

Quote:
Maar dan nu de vraag: zou er wel of geen ''kwaad'' in de wereld geweest zijn als lucifer niet de foute kant op was gegaan en gewoon God trouw was gebleven?

Als er 'goed' in de wereld was en vrije wil dan is er ook de mogelijkheid om tegen het goede te kiezen. De mens deed dit omdat Satan hun verleidde, maar ik geloof dat het anders even goed mogelijk was. Satan viel namelijk ook, ook hij koos tegen het goede, uit vrije wil en werd niet verleid door iets of iemand.

Quote:
Dat God alwetend is hoeft niet te betekenen dat Hij zijn alwetendheid gebruikt.

Alwetendheid is niet 'aan' of 'uit', het is een eigenschap van God, Hij is alwetend, bij wijze van spreken als Hij het één seconde aan zou zetten zou Hij alles weten en dat nooit vergeten. Hij weet, alles, altijd en overal.

Quote:
Of is Hij ons een paar stappen voor omdat Hij inzicht heeft in de consequenties van onze keuzes (en daarmee ook de Zijne).

Onze keuzes zijn niet automatisch zijn keuzes.. Daarbij, hoe verklaar je dan alle profetieeën in de Bijbel, die zijn vaak ietsje verder dan 'een paar stapjes vooruit op basis van onze keuzes'.

Quote:
dan zouden Gods gedachten nu beperkt moeten zijn allesinds

Niet beperkt, maar perfect. God denkt geen rare dingen.. vandaar knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Alwetendheid is niet 'aan' of 'uit', het is een eigenschap van God, Hij is alwetend, bij wijze van spreken als Hij het één seconde aan zou zetten zou Hij alles weten en dat nooit vergeten. Hij weet, alles, altijd en overal.

Dit is gewoon pure wishfull thinking. Iets wat jij verwacht van God maar niet te onderbouwen is. Mensen kunnen ook tegen hun eigen eigenschappen in gaan. Zo zijn er genoeg mensen behoorlijk intelligent die niets met deze eigenschappen doen.

Quote:
[...]Onze keuzes zijn niet automatisch zijn keuzes.. Daarbij, hoe verklaar je dan alle profetieeën in de Bijbel, die zijn vaak ietsje verder dan 'een paar stapjes vooruit op basis van onze keuzes'.

Profetien zijn Gods wil. Kijk naar Openbaringen. Het zal zo gaan omdat het zo MOET gaan. Maar onze keuzes MOETEN niet zo gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee dat kan ik niet. Ik lees geen bijbel.
puh2.gif
Maar het is toch vrij logisch dat het makkelijk is om te geloven als er nooit iets fout gaat in je leven? Als er iets gebeurt dan moet je toch het meest kunnen vertrouwen op God?

Er zijn zoveel dingen die logischer zijn dan wat er in de bijbel staat. De situatie die we nu hebben is dat we een God en zijn tegenstander hebben (ongeacht hoe deze tegenpolen zijn gevormd). Ik denk dat het voor ons onmogelijk is een voorstelling te maken van een afwijkende situatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Pius: De stelling van Danielle niet hoor. Natuurlijk, er zal vast een tekst te vinden zijn (Job ofzo) waarin je kunt halen dat de duivel ergens goed voor is. Maar wie trapt daar nou in? Bijbels onderbouwen is niet een paar teksten uit hun verband rukken dan zeggen 'kijk het staat erin!' maar dat weet jij natuurlijk ook wel. Als je de hele Bijbel bekijkt dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat de stelling 'de duivel is nodig want het mag niet altijd goed met ons gaan' klinkklare onzin is. Ik vind het dus niet meer dan normaal om hier Bijbels bewijs bij te vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid