Spring naar bijdragen

Geen sex buiten huwelijk??


Kan sex buiten het huwelijk?  

  1. 1. Kan sex buiten het huwelijk?

    • Ja!
      19
    • Nee!
      43
    • Misschien, omdat
      10
    • Geen mening
      0


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ^^

Ik heb eens na zitten denken over 'Geen sex buiten/voor het huwelijk!'. Zou het niet zo kunnen zijn dat daarmee bedoeld word dat je niet aan hoerij mag doen als je getrouwd bent (sowieso niet, maar goed), en dat als je verkering hebt met iemand en je wel ongeveer zeker weet dat je met deze persoon door wil gaan, dat je dan wel sex mag hebben, ook al ben je nog niet getrouwd?

Voor de duidelijkheid, hier worstel ik niet mee, maar ik denk er over na, omdat ik graag een grens wil trekken voor later.

Groet, Henriette

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 309
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Seks is ervoor om kinderen te maken. Alle andere seks is dus lust en lust is een zonde. Kinderen maken doe je (of wil je doen) met degene van wie je houdt en met wie je getrouwd bent.

Ik vind dat seks voor het huwelijk best wel kan, maar dan moet het niet voor de lust zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus je bedoelt dat je voor het huwelijk kinderen mag hebben, en daarom sex mag hebben? Ik denk trouwens niet dat sex wat niet gebaseerd is op kinderen krijgen gebaseerd is op lust. Het kan ook liefde zijn, denk ik dan. Dus ik vind ook niet dat sex niet gebaseerd op kinderen krijgen een zonde is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Seks is ervoor om kinderen te maken. Alle andere seks is dus lust en lust is een zonde. Kinderen maken doe je (of wil je doen) met degene van wie je houdt en met wie je getrouwd bent.

Ik vind dat seks voor het huwelijk best wel kan, maar dan moet het niet voor de lust zijn.

Maar dan dus wel zonder condooms of wat voor andere anticonceptie. In de Bijbel zie je echter andere ideeën over seksualiteit terug. Lust is niet verkeerd, zolang maar voortkomt uit liefde, liefde wekt lust en begeerte dat lijkt mij niet verkeerd.

Wie geen lust heeft, vrijt ook niet. En als hij/zij dat doet, doen ze dat tegen hun 'zin'.


Samengevoegd:

'Geen seks buiten een huwelijk' houdt volgens mij automatisch in 'Alleen seks binnen een huwelijk'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me sterk dat daarmee hoererij wordt bedoeld. Ik bedoel, dat zou kunnen suggereren dat binnen het huwelijk hoererij wel toegestaan is. Voor zover ik weet is dit in beide gevallen een grote zonde.

Ik geloof dat God een bepaalde verwachtingspatroon van ons heeft. Namelijk dat we trouwen en met diegene sex hebben en kinderen krijgen etc. Als iemand buiten die bepaalde verwachtingspatroon valt kan dat zowel in deze wereld nadelen met zich meebrengen (bijv. ongewenst zwangerschap) als in het Hiernamaals, omdat je gezondigd hebt.

Tevens wil ik erbij zeggen dat God niet voor niets al deze 'regeltjes' voor ons heeft bepaald, ook al zien we daar 123 het voordeel of het nut er niet van in, die zijn er vast en zeker.

Net als bijv. het besnijdenis, kort geleden is er ontdekt dat er daardoor ruim 60% de kans op SOA wordt verminderd. Terwijl men voorheen die voordeel er in zag.

Hier is er een artikel genaamd 'Besnijdenis officieel erkend als middel in de aidsbestrijding'

Bron: link

Zo zijn er meerdere 'regeltjes' door God opgesteld voor ons, die in (recente) onderzoeken werden ontdekt dat het voordeel met zich meebrengt of die misschien nog ontdekt gaan worden. Vandaar dat moslims vaak zeggen 'Allahoe Aghlam' (Allah weet het het beste).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

waarom heeft een vrouw een clitoris?

Die is om te 'stimuleren' opdat de vrouw dan 'nat' wordt.

Dit omdat, als je dan toch seks gaat hebben, het wel zo plezierig is dat het 'gemakkelijk' gaat. widegrin.gif

(God denkt ook aan alles.. knipoog_dicht.gif )

Quote:

Zo zijn er meerdere 'regeltjes' door God opgesteld voor ons, die in (recente) onderzoeken werden ontdekt dat het voordeel met zich meebrengt of die misschien nog ontdekt gaan worden. Vandaar dat moslims vaak zeggen 'Allahoe Aghlam' (Allah weet het het beste).

Helemaal mee eens!

Alleen is het zo dat de besnijdenis, heden ten dagen, niet meer 'moet'.

Dat was het teken van het 'Oude Verbond' wat God met Abraham sloot.

Wij hebben inmiddels een 'Nieuw Verbond' met Jezus Christus.

Een ander voorbeeld daarvan is het wel-of-niet eten van (on)even-hoevige dieren etc.

We mogen, na het visioen van Petrus, immers alles eten wat er op aarde rondloopt.

Dit geldt overigens voor Christenen, ik begrijp dat dit voor een Moslim anders ligt knipoog_dicht.gif

Én, het neemt ook niet weg dat besnijden wel degelijk hygienisch is.

---

Dan weer on-topic

Ik vind dat je seks uit liefde moet doen, èchte liefde.

Dus niet enkel uit lust. Dat er lust bij komt kijken is iets anders, zolang het maar uit liefde voortkomt.

Het huwelijk is een bezegeling van die liefde.

Maar als je verkering hebt en je houdt echt van die persoon, mag het van mij wel. (=uit liefde)

Dus niet zomaar met 'jan en alleman'(=uit lust)

Volgens mij is de Bijbel er wel duidelijk over en mag het gewoon niet buiten het huwelijk.

Dus het blíjft een moeilijk ding vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk is het altijd beter om sex te hebben met slechts 1 iemand ivm het verspreiden van ziektes.. nog beter zou zijn helemaal geen sex.. beetje logisch.

Het is ook veilig om niemand meer een hand te geven, niet alleen geen hand geven aan vrouwen maar zelfs niet aan mannen.. of gebruik maken van een openbaar toilet.. in restaurants eten, iemand op de wang zoenen, iemand omhelzen, je jas aan een kapstok hangen naast allerlei anderen jassen.. totale isolatie is heel erg gezond als het gaat om het voorkomen van het verspreiden van bacteriën en virussen.. maargoed.. niet alle logica is zo 'goddelijk' en ingewikkeld.

Sex tussen twee personen is ook iets speciaals.. en het zou, in een ideale wereld, ook beter zijn om altijd maar bij een partner te blijven.. maar voor iemand als ik die totaal geen waarde hecht aan een insituut als 'het huwelijk' is een uitspraak als 'geen sex buiten het huwelijk' een beetje een dooddoener.. alsof ik dan enkel zou moeten trouwen voor de sex.. talk about 'the wrong reasons'.

puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Seks is voor iedereen anders.D'r is niks mis mee als je het belangrijk vind in je relatie.Voor de één is het belangrijker dan de ander.Mensen verschillen nou eenmaal,net zoals Christenen/Moslims verschillen.Verder on-topic seks voor het huwelijk komt veel voor bij Christenen.Ik heb vooral gemerkt dat de dames daar heel bedreven in zijn.Of laat ik het zo zeggen in het algemeen dames.Je verwacht het niet zo van vrome Christelijke dames.En als ze dan zwanger worden ze snel moeten trouwen,want dat kan natuurlijk niet.Een kind hebben en ongehuwd zijn.En ik merk dan dat ze dan niet bang voor God zijn maar bang voor wat hun gemeenschap er dan van zal zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Die is om te 'stimuleren' opdat de vrouw dan 'nat' wordt.

Een vrouw kan ook wel nat worden, alleen niet in de hoeveelheid zonder een clitoris. De clitoris is net als bij de man een onderdeel wat seksuele lust opwekt en tot een orgasme laat komen.

Er is niets mis met lust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had het over de werking van de clitoris, die werkt lust op en daar was niet wat mis mee, hooguit wat je er mee doet. Naast gemeenschap zijn er nog veel meer seksuele handelingen.

* Raido gaat nu naar de kerk : Hersteld Hervormd deze keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had het over de werking van de clitoris, die werkt lust op en daar was niet wat mis mee, hooguit wat je er mee doet. Naast gemeenschap zijn er nog veel meer seksuele handelingen.

* Raido gaat nu naar de kerk : Hersteld Hervormd deze keer.

umm... je clitors stimuleer je met het doel klaar te komen, het nat worden gebeurt daarvoor...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet zo'n ding, dus het is niet 'je clitoris' knipoog_dicht.gif Zoals ik al zei, een vrouw wordt ook wel nat zonder die simulatie, alleen wordt het wel meer nat. Het heeft ook als doel de gemeenschap pijnloos te laten verlopen. En lust smile.gif

Ik weet niet of het vrouwelijke orgasme een doel of een bijkomstigheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is wel achterhaald hoor, tenzij je in écht orthodoxe kringen verkeert. Ik heb op een nogal radicale studentenvereniging gezeten, daar gebeurde het wel dat meisjes per ongeluk zwanger raakten. Soms, meestal, trouwden ze ook, maar dat waren ze al van plan, meestal werd de huwelijksdatum slechts wat vervroegd.

Ja. Het is nou eenmaal praktischer om getrouwd te zijn voordat het kind er is smile.gif

Om die reden zijn mijn neefje en zijn vriendin ook een half jaartje eerder getrouwd dan gepland.

Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen. Dat heeft dus niets met druk van de gemeente ofzo te maken puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet of het vrouwelijke orgasme een doel of een bijkomstigheid is.

ik vond dit ooit op een site : P (is anekdote)

Toen God de wereld geschapen had bezocht hij adam en eva nog eens in het paradijs. Ik heb nog twee leuke eigenschappen over zei hij, het eerste is het vermogen om staande te plassen. Dat wil ik riep de man onmiddellijk waarna hij enthousiast wegrende om een boom te zoeken. Hier is het tweede zei God met een knipoog tegen de vrouw, hier heb jij het vermogen van het meervoudige orgasme.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je seks hebt met het doel 'kinderen maken', moet dat voortkomen uit lust en die moet weer voortkomen uit liefde.

Mensen kunnen het zien als iets wat een relatie nodig heeft, alleen ik denk dat een relatie niet van seks hoort af te hangen en dat het daarnaast gewoon lust is. Wat mensen binnen hun huwelijk doen, moeten ze zelf weten, alleen voor het huwelijk vind ik dat het moet kunnen mits het aan de "voorwaarden" hierboven voldoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Frique,

Quote:
Hallo allemaal ^^

Ik heb eens na zitten denken over 'Geen sex buiten/voor het huwelijk!'. Zou het niet zo kunnen zijn dat daarmee bedoeld word dat je niet aan hoerij mag doen als je getrouwd bent (sowieso niet, maar goed), en dat als je verkering hebt met iemand en je
wel ongeveer zeker
weet dat je met deze persoon door wil gaan, dat je dan wel sex mag hebben, ook al ben je nog niet getrouwd?

Voor de duidelijkheid, hier worstel ik niet mee, maar ik denk er over na, omdat ik graag een grens wil trekken voor later.

Groet, Henriette

Hierover is al menig discussie gevoerd op credible, waarbij ik een post van Michiel aan wil halen waar ik nog steeds achter sta.

Ik denk dat Seks een huwelijk sluiten is, dus: seks = huwelijk. Dat betekend dus vanuit mijn visie dat seks hebben met iemand een ongelooflijke grote verantwoording met zich meebrengt en niet iets is dat je "gewoon even doet".

Seks met je partner hebben zou ik niet doen bij "wel ongeveer zeker weten", maar pas op het moment dat je het zeker weet. Je gaat door de seks aan te gaan een grotere belofte aan die je niet "zomaar" ongedaan kunt maken naar God toe.

De verdere uitleg voor deze mening kun je hier lezen, want het helemaal opnieuw opschrijven lijkt me niet nodig.

Over lust weet ik niet zo goed wat daarover te zeggen, dat onderwerp houdt me nu dan ook wel bezig. Volgens mij zal er altijd een vorm van lust aanwezig zijn, het lijkt mij dat het opgeroepen wordt. Of dit nu uit liefde is of niet, dat lijkt me eigenlijk best moeilijk te peilen... Je kunt denk ik van je partner houden en seks willen, maar of daarin de lust of de liefde meer centraal staat is denk ik soms de vraag.

Ook de vraag of seks alleen maar bedoeld is om kinderen te verwekken vraag ik me af...

Genesis 2:24 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

Is seks niet de manier om samen te zijn, om elkaar de liefde te betonen? Ik weet niet of dat direct de hoofdreden van kinderen verwekken is, want het lijkt mij ook het meest intieme communicatie middel tussen een man en een vrouw...

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Seks zonder liefde is negatief geladen. Lust vanuit die liefde is positief; lust vanuit een bepaalde uitoefening van macht; zoals bij een verkrachting (ook binnen het huwelijk mogelijk) en dwang is dus negatief. Het huwelijk moet men niet té veel waarde aan geven. Het gaat om de man-vrouw relatie in welke vorm dan ook en de gave en de kunst in het geven van liefde.

Delen zoals een clitoris zijn meen ik meer een soort hulpmiddel; maar het meeste moet je doen met je geest. Soms heb je er helemaal niet veel aan. Dat ding zit helemaal op de verkeerde plek...helemaal bovenin zon beetje.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

ik vond dit ooit op een site : P (is anekdote)

Toen God de wereld geschapen had bezocht hij adam en eva nog eens in het paradijs. Ik heb nog twee leuke eigenschappen over zei hij, het eerste is het vermogen om staande te plassen. Dat wil ik riep de man onmiddellijk waarna hij enthousiast wegrende om een boom te zoeken. Hier is het tweede zei God met een knipoog tegen de vrouw, hier heb jij het vermogen van het meervoudige orgasme.

Ik meen dat ik een keer een film heb gezien waarbij de baarmoedermond een orgasme onderging. Bij dat orgasme zag je de mond bij de spiersamentrekkingen elke keer een hoeveelheid zaad "opnemen". Wat dus zonder orgasme niet zal gebeuren. Bij een orgasme van een vrouw is de kans dan ook hoger; dat ze zwanger raakt. Het heeft dus eigenlijk wel degelijk een functie en het selecteert het zaad; van dié man, die het beste in bed "presteert".

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid