Spring naar bijdragen

Homo in een christelijke wereld [4]


Aanbevolen berichten

Dat was de bedoeling ook! Ze kunnen zig nu niet standvastig aan 1 mening blijven pinnen, en met 1 vaste interpretatie onderbouwen. Ze kunnen nu niet meer tornen aan een anderen hun mening. Terwijl ze altijd dachten dat er maar 1 manier was. Er is niks meer om hard te maken voor hun. Waar twijvel toeslaat zijn er altijd mensen die aan het denken gezet zijn, en zullen meerdere mensen hun (naar mijn mening) bekrompen standpunt verzetten wat jou ten goede komt! Ze noemen de bijbel niet voor niks een open boek. Have Fun on the Crediblemeets!!! party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 787
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Ik kwam iets leuks tegen op het net, waarvan de crew vond dat dit topic de beste plek is om het te delen: namelijk dat het COC een campagne heeft (sinds jan. 2008 al, maar ik hoorde er pas deze maand over) om 'op ludiek wijze aan te sporen na te denken over vooroordelen'.

Heb jij vooroordelen over homo's? Het COC nodigt je uit om het te testen met de kwis Herken de hetero: Twee van de afgebeelde personen zijn hetero. Kun jij ze ertussenuit pikken?

Het is mij trouwens niet gelukt. Ik vroeg me af of het MarinusCopy met 'gaydar' zou lukken, maar hij zei mij dat het daarvoor nodig is ook bewegingen en gedragingen te zien en niet alleen een foto.

Maar, wie de 2 hetero's wél weet te spotten, maakt kans op een prijs van de COC (een roze handtas? tss, Think, ga je schamen, wat een flauwe grap. Zit jij vol vooroordelen ofzo? Heb je MC wel eens met een roze handtas gezien, of één van je andere homovrienden? Nee toch, nou dan).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zie niet in hoe de leer (vanuit mijn oogpunt de RK leer, daar ben ik van oorsprong beter mee op de hoogte..) kan veranderen. Nuanceren ok, maar veranderen doet die niet temeer daar de leer teruggrijpt op Bijbelse teksten hieromtrent.

Ik heb juist altijd begrepen dat de rooms-katholieke leer met betrekking tot homoseksualiteit zich daarnaast ook baseert op de natuurwet en de traditie. In de praktijk hoor ik überhaupt erg weinig over de "homoteksten".

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

MokerMeisjes hoeken homo op anti-geweld-demo

Pats boem. Vandaag is een demonstratie in Amsterdam tegen het toenemende geweld jegens homo's opgefleurd door twee Marokkaanse dames die - u raadt het al - een homo mishandelden. Onder het toeziend oog van onder andere de voorzitter van het COC Amsterdam, Dennis Boutkan. Hiero Facebook van ooggetuige Mikel Haman. Het meppende tweetal is door de politie ingerekend. Kan nog een leuke trend worden trouwens. Met een gun meedoen aan een stille tocht. Atoombommen op kernwapendemonstraties, voetballen met kransen op 4 mei. Oh wacht, dat bestaat al...

Bron: link

Toch vreemd dat nog geen 'serieuze' krant het nieuws heeft overgenomen. Die zullen nu wel voor een dilemma staan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik heb juist altijd begrepen dat de rooms-katholieke leer met betrekking tot homoseksualiteit zich daarnaast ook baseert op de natuurwet en de traditie. In de praktijk hoor ik überhaupt erg weinig over de "homoteksten".

De RK leer baseert zich nadrukkelijk niet op de "bekende" teksten van Paulus (want die gaan helemaal niet over het veroordelen van homosexualiteit an sich) of Leviticus (want de joodse Wet is voor christenen niet meer van toepassing of nooit van toepassing geweest). De RK leer rond huwelijk en sexualiteit baseert zich primair op Christus, dus het Evangelie, van waaruit duidelijk verwezen wordt naar de scheppingsorde zoals die in Genesis wordt benoemd. En op de natuurwet (hoewel dat filosofisch altijd een lastige is) en op de Traditie, dwz het gehele corpus aan verklaringen van het Magisterium, de kerkvaders, etc., etc.

Om er iets van te begrijpen, is het daarbij echt volstrekt cruciaal te bedenken dat in het katholieke verstaan niet geldt "wat God wil is goed" maar "wat goed is wil God". Wie dus probeert via exegese e.d. "Gods Grote Regelboek" te reconstrueren heeft echt geen donder van katholieke moraaltheologie begrepen. De katholieke moraaltheologie is wel degelijk constant in beweging, en komt wel degelijk van tijd tot tijd terug op ingenomen standpunten.

Dat is anders waar het dogmatiek betreft, maar moraaltheologie is niet dogmatisch gefundeerd, maar Chrsito-centrisch-humanistisch.


Samengevoegd:

zooooo, zit ik even op een oud bericht te reageren widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Via wat gesurf op het internet hier gekomen en na enkele pagina's doorgelezen te hebben denk ik dat ik hier mijn verhaal graag kwijt wil.Ik ben 18 jaar, christen en homo. Een half jaar geleden 'hakte' de realiteit er echt in dat ik op mannen val. Ik ben eigenlijk van jongs af aan al 'aangetrokken' geweest tot jongens. Toch heb ik altijd de schroom gevoeld om hier mee naar buiten te komen. Ik vind het zo enorm moeilijk om dit aan mijn ouders en omgeving te vertellen omdat ik het zelf zeg maar 'afkeur'. Voor mij persoonlijk voelt het niet goed om een relatie met een man te beginnen wetende dat ik niet denk dat God het zo bedoeld heeft. Ik ben daarom ook niet 'los' gegaan oid maar merk wel dat ik keer op keer word verleid en mijn 'drang' dan uit in mastrubatie. Het voelt niet goed en ik voel me ook keer op keer schuldig maar man ik vind het zo moeilijk. Ik heb het de afgelopen jaren, dit is al langer aan de gang dan het echte besef, geprobeerd om ermee op te houden maar zonder succes. Ik weet dat ik het zelf niet kan en ermee naar buiten moet treden, ik voel ook dat God dat van mij vraagt maar vind dat echt heel moeilijk. Hopelijk is dit de eerste stap voor mij. Ondanks alles is het echt een enorme troost te weten dat God nog steeds van mij houdt en mij naar zijn evenbeeld heeft geschapen, hoe moeilijk dat soms ook is, maar juist nu ik merk dat ik door dit alles steeds verder van God groei weet ik dat het zo niet langer kan. Hij is ook voor mij aan het kruis gestorven en Hij weet precies waar ik doorheen ga. En ik weet dat hij met zijn armen open voor me klaarstaat als ik dit maar kan loslaten.

Zouden jullie voor mij willen bidden in deze moeilijke fase, dat kan ik volgens mij best gebruiken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maarom op het eerste deel van je reactie te komen, naar mijn mening is geloof, het christelijk geloof geen basispakketje waar je naar beliven waarden aan toe kan voegen of verwijderen. Het is een alles of niets keuze; een "gulden" middenweg is er niet. Zo ook met de hele homosexualiteitproblematiek.

Pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet en iets met balk en splinter. Ik besef me dat ik op een 2 jaar oude post terugkom maar toch wil ik het volgende kwijt:

de teksten waarop men zich baseert (laat ik even Leviticus als voorbeeld nemen) heeft een aantal passages over onze soort/afwijking/probleemgroep/minderheidsonderdeel whatever you name it. Maar.. als we deze passages toe gaan passen, dan moet de rest ook als waarheid wroden aangenomen en als ik het goed gelezen heb komen er een hoop christenen dan zeer slecht uit de strijd? Eenogig enzo.

Ik denk dat het niet een alles-of-niets pakket is, maar een pakket wat grondig tegen de interpertatie van de tijd waarni het geschreven is gehouden dient te worden. Je kunt hoog of laag springen, het is geschreven in een tijd met andere normen en waarden.

Voor zover ik ook maar een notie voel om me te verantwoorden het volgende:

Ik geef u een nieuw gebod: Heb God lief en elkaar gelijk uzelve.. volgens mij vond Christus dit vele malen belangrijker dan de complete set regels uit de bijbel. Een discussie over of homoseksuele liefde wel liefde is wens ik liever niet te voeren, dat is mijns inziens een gebed zonder einde. Alhoewel dat ook geld voor deze discussie lijkt wel.

Hij heeft wel gezegd geen jota uit de bijbel te willen aanpassen of er ook maar een letter aan toe te willen voegen, maar ook dit alles heeft Hij binnen een bepaalde verhaallijn gezegd.

Om op een recentere post te reageren:

TimF, je zult merken dat wij verschillende ideën hebben wat betreft het wel of niet in praktijk brengen van onze geaardheid. Ik wens je desondanks heel veel sterkte om vast te houden aan wat jij denkt dat goed is. Ik wil zelfs voor je bidden als dat je sterkt, want ik weet dondersgoed hoe een interne tweestrijd je kan verscheuren.

Volgens mij heb je een aantal soorten Christelijke homo's:

*De praktiserende homo's

*De niet praktiserende homo's (celibatair leven)

*De getrouwde en verborgen homo's (zij die een heteroleven faken..)

Meer smaken zijn er volgens mij niet en ik denk dat iedereen datgene moet doen waar hij/zij/het zich het prettigst bij voelt. We zullen op de dag des oordeels wel merken wie er gelijk had smile.gif Tot die tijd: keep watch, love God and your neigbour and stay healthysmile.gif

Vrede zij met u.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kwam iets leuks tegen op het net, waarvan de crew vond dat dit topic de beste plek is om het te delen: namelijk dat het COC een campagne heeft (sinds jan. 2008 al, maar ik hoorde er pas deze maand over) om 'op ludiek wijze aan te sporen na te denken over vooroordelen'.

Heb jij vooroordelen over homo's? Het COC nodigt je uit om het te testen met de kwis
: Twee van de afgebeelde personen zijn hetero. Kun jij ze ertussenuit pikken?

Het is mij trouwens niet gelukt. Ik vroeg me af of het MarinusCopy met 'gaydar' zou lukken, maar hij zei mij dat het daarvoor nodig is ook bewegingen en gedragingen te zien en niet alleen een foto.

Maar, wie de 2 hetero's wél weet te spotten, maakt kans op een prijs van de COC (een roze handtas? tss, Think, ga je schamen, wat een flauwe grap. Zit jij vol vooroordelen ofzo? Heb je MC wel eens met een roze handtas gezien, of één van je andere homovrienden? Nee toch, nou dan).

De test is een bekende inmiddels. Bij onze vereniging (ja homo's kruipen soms bij elkaar...) is er een kaartspel wat gebruikt wordt in voorlichtingscampanges op scholen. Het hele spel zit vol met mensen uit de vereniging en één hetero (die steunend lid is). Het blijft altijd een verbazing, het is zelfs voor een homo onmogelijk om de juiste keuze op uiterlijk te makensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi broeder,

Ik moest even diep nadenken eer ik kon reageren.

Quote:

Via wat gesurf op het internet hier gekomen en na enkele pagina's doorgelezen te hebben denk ik dat ik hier mijn verhaal graag kwijt wil.Ik ben 18 jaar, christen en homo. Een half jaar geleden 'hakte' de realiteit er echt in dat ik op mannen val. Ik ben eigenlijk van jongs af aan al 'aangetrokken' geweest tot jongens. Toch heb ik altijd de schroom gevoeld om hier mee naar buiten te komen. Ik vind het zo enorm moeilijk om dit aan mijn ouders en omgeving te vertellen omdat ik het zelf zeg maar 'afkeur'. Voor mij persoonlijk voelt het niet goed om een relatie met een man te beginnen wetende dat ik niet denk dat God het zo bedoeld heeft. Ik ben daarom ook niet 'los' gegaan oid maar merk wel dat ik keer op keer word verleid en mijn 'drang' dan uit in mastrubatie. Het voelt niet goed en ik voel me ook keer op keer schuldig maar man ik vind het zo moeilijk. Ik heb het de afgelopen jaren, dit is al langer aan de gang dan het echte besef, geprobeerd om ermee op te houden maar zonder succes. Ik weet dat ik het zelf niet kan en ermee naar buiten moet treden, ik voel ook dat God dat van mij vraagt maar vind dat echt heel moeilijk. Hopelijk is dit de eerste stap voor mij. Ondanks alles is het echt een enorme troost te weten dat God nog steeds van mij houdt en mij naar zijn evenbeeld heeft geschapen, hoe moeilijk dat soms ook is, maar juist nu ik merk dat ik door dit alles steeds verder van God groei weet ik dat het zo niet langer kan. Hij is ook voor mij aan het kruis gestorven en Hij weet precies waar ik doorheen ga. En ik weet dat hij met zijn armen open voor me klaarstaat als ik dit maar kan loslaten.

Je reactie op CvW lezende, ben ik blij dat je weet dat God je niet loslaat, ongeacht je daden. Daar ben ik echt blij om, want ik heb me zelf weleens letterlijk "van God los", i.e. buiten de Genade gewaand om dezelfde reden. Hou je daar alsjeblieft aan vast, aan de liefde van God, wat er ook met je zal gebeuren.

Het is al heel wat dat je op dit punt in je leven al eerlijk tegen jezelf durft te zeggen dat je homo bent. Ik heb vrienden waarbij dat proces twintig jaar later pas op gang kwam. Ongeacht de keuzes die je maakt, of dit nu een celibatair bestaan is of toch een relatie (keuzes die ik allebei overigens totaal respecteer), keuzes die allebei overigens met vallen en opstaan zijn, zul je altijd homo zijn. De gevoelens waar jij over schrijft, het "in de fout gaan" door middel van masturbatie, is daar een uiting van. Als je hetero was, zou je dat ook doen naar alle waarschijnlijkheid, maar dacht je aan een meisje. Een homo die masturbeert is m.i. niet zondiger dan een hetero die masturbeert. Je hebt die gevoelens nu eenmaal. Of vind je dat masturberen überhaupt niet oké is? In dat geval ben je nog steeds niet extra zondig ofzo, denk ik.

Dan over naar buiten treden gesproken. Ik begrijp dat je wilt praten over wat je op je hart (en je schouders) hebt. Ik weet hoe verstikkend het is als dat niet mogelijk is, door je omgeving of door wat dan ook. Uit de kast komen, of je nu praktiseert of niet, is een moeizaam proces en ik zou het niet forceren. Zeker als je zelf nog allerlei vragen hebt, kan het lastig zijn als anderen vragen op je af gaan vuren. Bij mij was dit het geval. Kun je niet met een goede vriend of vriendin praten, en het voorlopig onder jullie twee houden? Het is in ieder geval wel belangrijk dat je het kwijt kunt. Als je wilt, mag je ook reageren op mijn verhaal via e-mail (er staat een link in mijn profiel), en dan praten we er eens over. De dingen die jij schrijft zijn voor mij alweer lang geleden misschien, maar ik kan in ieder geval een luisterend oor bieden.

Quote:

Zouden jullie voor mij willen bidden in deze moeilijke fase, dat kan ik volgens mij best gebruiken
smile.gif

Ik beloof je dat ik dat zal doen. Gods zegen gewenst.

Hier staat nog een interessant topic trouwens.


Samengevoegd:

Quote:

(ja homo's kruipen soms bij elkaar...)

Sóms?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De gevoelens waar jij over schrijft, het "in de fout gaan" door middel van masturbatie, is daar een uiting van. Als je hetero was, zou je dat ook doen naar alle waarschijnlijkheid, maar dacht je aan een meisje. Een homo die masturbeert is m.i. niet zondiger dan een hetero die masturbeert. Je hebt die gevoelens nu eenmaal. Of vind je dat masturberen überhaupt niet oké is? In dat geval ben je nog steeds niet extra zondig ofzo, denk ik.

Amen! Dat schrijf ik als hetero die heel veel problemen met masturbatie heeft gehad. Ik weet zeker dat ik precies even zondig was, denkende aan een man, als welke homo dan ook die masturbeert en denkt aan iemand van zijn/haar eigen geslacht. Dus dat laatste 'denk ik' mag er wat mij betreft gewoon af.

Verder ook goed verhaal, HW thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Via wat gesurf op het internet hier gekomen en na enkele pagina's doorgelezen te hebben denk ik dat ik hier mijn verhaal graag kwijt wil.Ik ben 18 jaar, christen en homo. Een half jaar geleden 'hakte' de realiteit er echt in dat ik op mannen val. Ik ben eigenlijk van jongs af aan al 'aangetrokken' geweest tot jongens. Toch heb ik altijd de schroom gevoeld om hier mee naar buiten te komen. Ik vind het zo enorm moeilijk om dit aan mijn ouders en omgeving te vertellen omdat ik het zelf zeg maar 'afkeur'. Voor mij persoonlijk voelt het niet goed om een relatie met een man te beginnen wetende dat ik niet denk dat God het zo bedoeld heeft. Ik ben daarom ook niet 'los' gegaan oid maar merk wel dat ik keer op keer word verleid en mijn 'drang' dan uit in mastrubatie. Het voelt niet goed en ik voel me ook keer op keer schuldig maar man ik vind het zo moeilijk. Ik heb het de afgelopen jaren, dit is al langer aan de gang dan het echte besef, geprobeerd om ermee op te houden maar zonder succes. Ik weet dat ik het zelf niet kan en ermee naar buiten moet treden, ik voel ook dat God dat van mij vraagt maar vind dat echt heel moeilijk. Hopelijk is dit de eerste stap voor mij. Ondanks alles is het echt een enorme troost te weten dat God nog steeds van mij houdt en mij naar zijn evenbeeld heeft geschapen, hoe moeilijk dat soms ook is, maar juist nu ik merk dat ik door dit alles steeds verder van God groei weet ik dat het zo niet langer kan. Hij is ook voor mij aan het kruis gestorven en Hij weet precies waar ik doorheen ga. En ik weet dat hij met zijn armen open voor me klaarstaat als ik dit maar kan loslaten.

Zouden jullie voor mij willen bidden in deze moeilijke fase, dat kan ik volgens mij best gebruiken
smile.gif

Heb dit stukje gelezen en kan niet anders concluderen dat je een goede wil hebt.

Ik ben zoals ik het noem iemand die de veronderstelling heeft dat Gods genade groter is dan de zonde, en dat Zijn (Jezus) liefde groter is dan de wet.

Bovendien Jezus stierf voor ieder mens op aarde aan het kruis. Waarom zou jij daar geen deel uit van mogen maken?

Eigenlijk zie ik het zo, een mens oordeelt niet over de levenden en de doden, waarom zouden wij als christenen mensen uitsluiten terwijl Jezus zelf zei, laat een ieder tot mij komen laat ze toch niet hinderen.

Natuurlijk is het moeilijk want in de bijbel leees je wel veel dingen die het het homo zijn afkeuren of in ieder geval het praktiseren ervan.

Maar ondanks dat geloof ik dat je in Zijn armen mag schuilen, Hij is altijd bij je en Zijn liefde is het waar het om draait.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Amen! Dat schrijf ik als hetero die heel veel problemen met masturbatie heeft gehad. Ik weet zeker dat ik precies even zondig was, denkende aan een man, als welke homo dan ook die masturbeert en denkt aan iemand van zijn/haar eigen geslacht. Dus dat laatste 'denk ik' mag er wat mij betreft gewoon af.

Ik heb geleerd dit soort onderwerpen vooral niet te stellig te formuleren, vandaar 'denk ik'. Anders verzanden we weer in een welles/nietes, zoals zo vaak in topics over ethiek. En dat is vaak vooral jammer voor diegenen die ergens mee zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb geleerd dit soort onderwerpen vooral niet te stellig te formuleren, vandaar 'denk ik'. Anders verzanden we weer in een welles/nietes, zoals zo vaak in topics over ethiek. En dat is vaak vooral jammer voor diegenen die ergens mee zitten.

Ik had vanochtend wat duidelijker mogen posten smile.gif Het gaat mij zeker niet over een discussie over of masturbatie zondig is of niet (ik geloof dat het dat is, maar dat doet er verder voor dit onderwerp niet toe). Het gaat er puur om dat áls je masturbeert, het voor de al dan niet zondigheid niet uitmaakt of je over iemand van jouw eigen geslacht of van het andere geslacht fantaseert. Dat lijkt me toch een logische conclusie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik had vanochtend wat duidelijker mogen posten
smile.gif
Het gaat mij zeker niet over een discussie over of masturbatie zondig is of niet (ik geloof dat het dat is, maar dat doet er verder voor dit onderwerp niet toe). Het gaat er puur om dat áls je masturbeert, het voor de al dan niet zondigheid niet uitmaakt of je over iemand van jouw eigen geslacht of van het andere geslacht fantaseert. Dat lijkt me toch een logische conclusie?

Dat was ook precies wat ik bedoelde, maar ik verduidelijkte even waarom ik "denk ik" schreef.


Samengevoegd:

Quote:

Dankjulliewel voor jullie reacties
smile.gif
Ik merk ook eerlijk waar dat ik door het verwoorden van mijn gevoelens hier ook al weer een stap heb gezet. Bedankt ook voor je aanbod Hongerige wolf missschien maak ik er gebruik van
smile.gif

Ik zie het wel, voel je in ieder geval vrij. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid