Spring naar bijdragen

lezen jullie nog meer?


Aanbevolen berichten

vraag mij dus af of er veel mensen zijn die ook nog meer bestuderen dan alleen de Bijbel?

hebben jullie bijvoorbeeld wel eens de Koran gelezen?

of Intelligent Design.

of ooit de theorie gelezen van (ik kan even niet op de naam komen) maar je hebt een 'geloof' waarbij ze denken dat alle Geloven zoals evagelie, koran, hindoisme etc allemaal met elkaar te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vraag mij dus af of er veel mensen zijn die ook nog meer bestuderen dan alleen de Bijbel?

hebben jullie bijvoorbeeld wel eens de Koran gelezen?

of Intelligent Design.

of ooit de theorie gelezen van (ik kan even niet op de naam komen) maar je hebt een 'geloof' waarbij ze denken dat alle Geloven zoals evagelie, koran, hindoisme etc allemaal met elkaar te maken heeft.

Natuurlijk, ik ben dan ook katholiek. Ook Gereformeerden zulen over het algemeen neem ik aan deze vraag met "Ja" beantwoorden.

Bedoelde je dat Bah.... enz.. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vraag mij dus af of er veel mensen zijn die ook nog meer bestuderen dan alleen de Bijbel?

hebben jullie bijvoorbeeld wel eens de Koran gelezen?

Ja, niet helemaal, maar ik vond het genoeg.

Quote:
of Intelligent Design.

of ooit de theorie gelezen van (ik kan even niet op de naam komen) maar je hebt een 'geloof' waarbij ze denken dat alle Geloven zoals evagelie, koran, hindoisme etc allemaal met elkaar te maken heeft.

Bahai, daar heb ik wel eens een website van gezien en we hebben hier op het forum ook een aanhanger daarvan gehad.

Ik vind het vaak wel boeiend, ik heb hier ook nog een verzameling gnostische geschriften liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vraag mij dus af of er veel mensen zijn die ook nog meer bestuderen dan alleen de Bijbel?

hebben jullie bijvoorbeeld wel eens de Koran gelezen?

Ik heb 'm geleend uit de bibliotheek en wat stukken gelezen, maar eerlijk gezegd kwam ik er niet echt doorheen. nosmile.gif

Quote:
of Intelligent Design.

Weleens iets over gelezen... maar niet uitgebreid bestudeerd.

Quote:
of ooit de theorie gelezen van (ik kan even niet op de naam komen) maar je hebt een 'geloof' waarbij ze denken dat alle Geloven zoals evagelie, koran, hindoisme etc allemaal met elkaar te maken heeft.

Ja, ik heb daar weleens gesprekken over gehad met iemand. Tenminste, als je dat geloof dat begint met "bahai" ofzo bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb me een periode in de Koran verdiept. Niet echt gelezen, dat heeft geen nut, je kunt beter boeken erover lezen en de teksten die er bij vermeld staan lezen dan gewoon lukraak lezen.

Ook qua evolutieleer heb ik wel andere boeken gelezen.

Het is belangrijk dat je open staat voor andere geloven, tot op zeker hoogte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vraag mij dus af of er veel mensen zijn die ook nog meer bestuderen dan alleen de Bijbel?

hebben jullie bijvoorbeeld wel eens de Koran gelezen?

of Intelligent Design.

of ooit de theorie gelezen van (ik kan even niet op de naam komen) maar je hebt een 'geloof' waarbij ze denken dat alle Geloven zoals evagelie, koran, hindoisme etc allemaal met elkaar te maken heeft.

ikkesmile.gif ik huur vaak boeken uit de biobliotheek, altijd wat anders. veel christelijke, ook joods, de islamitische , meer spirituele dingen

vanalles

jammer genoeg vergeet ik wet het meeste van wat ik leespuh2.gif

de theorie zelf dat alle geloven 1 geheel vormen heb ik nog niet gelezen, maar zo denk ik er zelf ook wel over na...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de theorie zelf dat alle geloven 1 geheel vormen heb ik nog niet gelezen, maar zo denk ik er zelf ook wel over na...

dis.gif Zelfs een kleuter begrijpt hoop ik nog dat dát logischerwijs nooit waar kan zijn, maar goed, dat is iets voor een ander topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat geloven elkaar in ieder geval wel beinvloeden. En ik denk dat je wat geloof betreft wel redelijk sterk in je schoenen moet staan voordat je je gaat verdiepen in een ander geloof, omdat je anders heel snel 'omgepraat' wordt, want andere geloven zijn op dat moment natuurlijk veeeeeeel interessanter knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat geloven elkaar in ieder geval wel beinvloeden. En ik denk dat je wat geloof betreft wel redelijk sterk in je schoenen moet staan voordat je je gaat verdiepen in een ander geloof, omdat je anders heel snel 'omgepraat' wordt, want andere geloven zijn op dat moment natuurlijk veeeeeeel interessanter
knipoog_dicht.gif
.

Geen last van, de waarheid komt vanzelf boven water.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vraag mij dus af of er veel mensen zijn die ook nog meer bestuderen dan alleen de Bijbel?

Ja hoor. Ik studeer. En die studie is geen 'bijbelkunde'.

Quote:
hebben jullie bijvoorbeeld wel eens de Koran gelezen?

Wel stukjes.

Quote:
of Intelligent Design.

Wel eens wat over gelezen. Maar het trekt me niet echt om daar een boek over te gaan lezen.

Quote:
of ooit de theorie gelezen van (ik kan even niet op de naam komen) maar je hebt een 'geloof' waarbij ze denken dat alle Geloven zoals evagelie, koran, hindoisme etc allemaal met elkaar te maken heeft.

Dat trekt me dan weer totaal niet, zo'n uitvinding van de laatste eeuwen waar iemand denkt even alles bij elkaar te kunnen stoppen. Best een naïeve gedachte, zoals een docent van me eens zei.

Dan ga ik liever de Edda lezen (staat nog op mijn lijstje van wat ik nog eens wil gaan lezen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mischien, zo reageer ik nou eenmaal als iemand op m'n tenen gaat staan.
noparty.gif

het is niet echt een christelijke reactie, ik ben er gisterenavond anders behoorlijk verdrietig van geweest.

Dus wil je je in het vervolg toch maar inhouden, zo moeilijk is dat niet. Het is niet dat ik denk: ik ga even op Pius zijn tenen gaan staan. ik uit gewoon wat ik denk en waar ik mee bezig ben. Probeer eens een beetje respect op te brengen aub

het is makkelijk om zomaar te zeggen : zo reageer ik nu eenmaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

dis.gif
Zelfs een kleuter begrijpt hoop ik nog dat dát logischerwijs nooit waar kan zijn, maar goed, dat is iets voor een ander topic.

De theorie dat de gehele mensheid eigenlijk dezelfde god probeert te begrijpen en dat allemaal net even anders (en verkeerd) doen is helemaal zo gek nog niet.

Het betuigd van hoogmoed om de overige 4 miljard wereldbewoners zomaar in het ongelijk te stellen.. de waarheid zal misschien wel ergens in het midden liggen.

"Logischerwijs" ... het woord 'logica' verliest naar mijn mening toch wel het grootste deel van zijn betekenis wanneer we het veld van geloof en religie betreden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De theorie dat de gehele mensheid eigenlijk dezelfde god probeert te begrijpen en dat allemaal net even anders (en verkeerd) doen is helemaal zo gek nog niet.

Inderdaad, en dat is dan ook zo ongeveer de katholieke leer. Daar heb ik het dan ook niet over he? Het gaat erom dat verchillende verhalen niet allemaal tegelijk waar kunnen zijn.

Quote:
Het betuigd van hoogmoed om de overige 4 miljard wereldbewoners zomaar in het ongelijk te stellen..

Dat soort emotionele kwalificaties zijn totaal irrelevant voor de kwestie.

Quote:
de waarheid zal misschien wel ergens in het midden liggen.

Kom, wat de uitkomst ook is, de waarheid ligt zelden in het midden. dis.gif

Quote:
"Logischerwijs" ... het woord 'logica' verliest naar mijn mening toch wel het grootste deel van zijn betekenis wanneer we het veld van geloof en religie betreden.

Als het katholiek geloof de rede zou verwerpen, dan zouden we ons waarschijnlijk verliezen in totale waanzin. Als we daarentegen de rede de aalleenheerschappij geven, dan zijn we eveneens niet veel beter af. Kijk maar wat er met het logisch-positivisme is gebeurt.

Maar goed, we dwalen af... clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid