Spring naar bijdragen

Het afvallen van heiligen


Aanbevolen berichten

Uit een Amerikaans onderzoek (verwoord in een artikel in een Amerikaanse krant) blijkt dat onder christenen die strenge leefregels hanteren zoals een verbod op alcohol en tabak, verhoudingsgewijs meer obesitas (zwaarlijvigheid) voorkomt dan onder de gemiddelde Amerikaan.

De gedachte achter het artikel is dat eten één van de weinige aardse geneugten is die voor christenen van deze denominaties overblijft.

Omdat dat ik zelf zo'n kilootje of 20 teveel aan het wegwerken ben en dus aan het nadenken ben over hoe ik met eetgewoontes moet omgaan en wat er achter deze eetgewoontes eigenlijk allemaal schuilgaat in het diepst van mijn armzalig zieltje, lijkt het me aardig of jullie ook het beeld uit het onderzoek herkennen.

Ik bedoel dat ik met name benieuwd ben naar hoe er door jezelf of in je omgeving tegen eten aangekeken wordt als "onschuldig genotsmiddel"

Mensen maken bijvoorbeeld de grootste stennis over een biertje teveeel, laat staan een blowtje, maar gebruiken zelf eten als genotsmiddel met dito gevolgen

Shoot! Ik ben benieuwd.

Ik kon het originele artikel van de Chicago Sun Times niet meer vinden maar hier staat het ook

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat ook niet om het middel waarmee je een bepaalde begeerte/behoefte bevredigd (hoewel een middel in zichzelf aards gezien ook slecht kan zijn), maar het 'overmatige' gebruik ervan.

Je zou het kunnen vergelijken met wat Jezus zegt over overspel, dat het begeren van een andere vrouw al reeds overspel is. Hij kijkt hier dan ook naar waar het gedrag uit ontstaat, en niet louter naar het gedrag (de uitingsvorm) zelf.

Een overmatige hang naar genot, en de bevrediging daarvan zal zich op de een of andere manier uiten. Je moet dan ook niet het probleem, maar de oorzaak aanpakken denk ik.

Teveel eten (bier, drugs, x, y, z) is slecht voor je lichaam, maar genotzucht is slecht voor de geest.

Uiteraard wil ik daarmee niet zeggen dat je niet mag genietensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ook widegrin.gif

Quote:
Ik bedoel dat ik met name benieuwd ben naar hoe er door jezelf of in je omgeving tegen eten aangekeken wordt als "onschuldig genotsmiddel"

Sinds ik op mezelf woon, ben ik me er 10 x meer bewust van wat ik eet. Ik probeer gezond te eten maar moet eerlijk toegeven dat ik in dat opzicht best hedonistisch leef. bloos.gif

Toch lijkt het me christelijk om daar wel bewust mee om te gaan: bij het vasten is het eten juist iets waar je in beperkt wordt. Bovendien, als je je lichaam ziet als een tempel van God die je niet moet verontreinigen door te drinken of te roken, moet je daar ook wat betreft voedsel verstandig mee omgaan.

Het is alleen zo moeilijk met die supermarkten van tegenwoordig noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoe haal je dat uit mijn tekst?
widegrin.gif

Aha! Uitbouwen die tempel!

Nee maar even serieus, is die tekst die jij bedoelt niet in de context met seksuele reinheid? Ik heb deze tekst ook vaak voorbij zien komen met roken, tattoo's en piercings enzo...

Ik had b.t.w. ook in de Telegraaf gelezen dat Katholieken stevige drinkers zijn. Waarom werd niet genoemd, ik kan ook niks bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aha! Uitbouwen die tempel!

Nee maar even serieus, is die tekst die jij bedoelt niet in de context met seksuele reinheid? Ik heb deze tekst ook vaak voorbij zien komen met roken, tattoo's en piercings enzo...

Bekend met de meervoudige Schriftzin? widegrin.gif

Quote:
Ik had b.t.w. ook in de Telegraaf gelezen dat Katholieken stevige drinkers zijn. Waarom werd niet genoemd, ik kan ook niks bedenken.

Dat zou goed kunnen hoor. Sowieso zijn katholieken per definitie vaak schuinsmarcheerders, daar hoor ik zelf ook bij, we hebben geen favoriete Bijbeltekst om ons achter te verschuilen, en ook dissidente theologen die voor een bepaald gedachtegoed staan wat nogal prettig is voor zondige mensen worden ook altijd tijdig opgemerkt en buitenspel gezet. Dan rest ons slechts stille ongehoorzaamheid. widegrin.gif

Maar goed, die tekst is een beetje een richtlijn he? Geen ijzeren gebod. De uitersten mogen duidelijk zijn, niet te veel en niet weing eten bijv. maar dat biedt nog voldoende speelruimte. Een kwestie van eigen gewetensvorming. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heerlijk, wat een verfrissend topic big-smile.gif

Ik denk dat het met eten beide kanten op kan gaan, beide niet even goed, namelijk te veel of te weinig. Aan de ene kant de mensen met (ernstig) overgewicht en aan de andere kant mensen met de drang om slank of zelfs dun te zijn. Zo'n hele stevige dame die bij de Mac een uitgebreid menu kiest en een cola light knipoog_dicht.gif

Maar goed, de vraag is dus hoe er in mijn omgeving wordt gekeken naar eten als 'onschuldig' genotsmiddel. Mooi voorbeeld zijn de feestdagen, en dan niet alleen kerst, maar ook met Pasen voor de deur. Ons hele gezin komt zondag in de middag bij elkaar om samen te eten en reken maar dat het meer wordt dan een boterham met hagelslag die we anders normaal tussen de middag eten smile.gif

Eten is überhaupt een genotsmiddel denk ik geworden. Als dat niet zo was dan hoefden er geen 15 verschillende soorten brood, 6 soorten jam, weet ik veel hoeveel soorten kaas enz enz te zijn. Maar het is ook gewoon fijn om dat wat je überhaupt nodig hebt te combineren met een stukje genot. Want die boterham is toch op één of andere manier lekkerder met je favoriete beslag erop. (op het moment bij mij Pindakaas met stukjes noot en fruithagel. En het allerliefst op BlueBand brood e_61.gif )

Eten en drinken wordt in mijn omgeving en ook echt door mezelf gezien als sociaal middel. Ik heb zelfs eens iemand die mij hoogstwaarschijnlijk echt niet moest uitgenodigd om even ergens wat te gaan drinken.

Maar ook met vrienden vind ik het leuk om samen ergens wat te gaan eten. Dat hoeft niet altijd uitgebreid te zijn, maar ergens een dagmenu van 8 eurie smaakt mij ook prima.

Overdadig eten gebeurt in mijn omgeving niet zo heel veel. Wel heel specifiek bij mijn oom, maar dat hoort dan ook bij zijn ziektebeeld. Die eet dwangmatig zeg maar, dus die moet je erg in de gaten houden of zorgen dat er alleen maar schijfjes komkommer in de buurt staan big-smile.gif

Verder kom ik eigenlijk uit een gezin met best kleine eters. Nu viel me dat vroeger nooit zo op, maar ik merk het vaak als ik ergens ga eten want ik krijg echt nooit mijn bord leeg. Ik probeer ook altijd een halve portie of een kindermenu te krijgen, omdat ik het zonde vind van het eten dat dan op mijn bord blijft liggen. En dat hebben dus al mijn broers en zussen, dus vandaar dat we overdadig eten niet echt gewend zijn. Gewoon kleine magen ofzo denk ik.

Wel sta ik soms verbaast over hoeveel aandacht er in de media besteed wordt aan het schoonheidsideaal slank zijn. Met al die reclames voor Slimfast bijvoorbeeld. Of mensen die op fora vragen of dat en dat gewicht 'wel okee' is met die lengte. En dan nog van die 'guppies' van 14 ofzo, wel één van de laatste personen die minder moeten gaan eten omdat ze het juist nodig hebben in de groei.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Rafox, nu ik weer wat uitgeslapen ben toch nog wat meer.

Persoonlijk heb ik gemerkt dat gewicht nogal kan veranderen door je eigen gedrag i.c.m. invloed van buitenaf. Ik was altijd stabiel op ca. 62 kg. Ik fietste naar school, later werk, en deed aan sport. Toen veranderde mijn leven, ik ging trouwen (mijn vrouw kan ERG lekker koken) en kocht een auto. Na ca. 10 jaar was mijn gewicht op 92 kg. gekomen. Er werd weleens gelachen om mijn airbag. Geen probleem overigens, want ik zit er niet mee. Het is gewoon het gevolg van ouder worden en een bepaalde manier van leven, waarvan ik wist dat 'ie niet helemaal gezond was. Ik wist dat het het gevolg was van een teveel aan eten/snoep en een te weinig aan lichaamsbeweging. Ook merkte ik dat de kilo's verdwenen in periodes van langdurige (heftige) stress. Op het moment ben ik stabiel op 87 kg. De laatste 5 kilo zijn eraf gegaan door misschien structurele stress (emigreren doe je niet even) of wellicht de andere eetgewoonten die we moesten krijgen (niet alles wat we gewend zijn in hier verkrijgbaar).

Als omgevingsfactor heb ik ook te maken gekregen met mensen die eten en het bijbelse perspectief serieus nemen. Het gevolg is dat ik een boek heb gelezen genaamd "het genesis dieet". Vooral dit boek was vor mij een eye-opeener. Het heeft ervoor gezorgd dat ik bij voorkeur niet meer varkensvlees eet, nu ik weet wat erin zit. Maar het heeft me ook bewust gemaakt van mijn eetgedrag. Misschien 1 van de redenen dat ik nu stabiel minder kilo's heb als een paar jaar terug.

Uit dit boek heb ik ook geleerd dat er dingen zijn waar je nooit teveel van kan krijgen. Zoals frisse lucht, bewegign en als ik het goed heb onthouden ook groente en fruit. Eten en eetgedrag is zoals met veel dingen in het leven het koppie gebruiken en proberen in de gaten te houden waar je nu eigenlijk mee bezig bent. En niet in een kram schieten. Ik ben niet zo slank als de gmeiddelde Tsjech, maar aanvaard mijn lichaamsbouw als door God gegeven. En verder heb ik natuurlijk de verantwoordelijkheid daar goed voor te zorgen, wat de ene keer goed lukt en de andere keer slecht. Al doende leren we.


Samengevoegd:

Wat me nog opvalt terwijl ik op de bank met het toetsenbord op schoot typ, is mijn hoeveelheid typefouten smile.gif

Wat me nog te binnenschoot, als we bij Tsjechen op bezoek gaan, moet je verplicht eten. Maar, ze hebben altijd kleine hapjes en liefst wat alcohol. Misschien vandaar dat ze slank blijven, de kleine hapjes verspreid over de dag zijn beter als 1 grote warme maaltijd en de alcohol hoeft niet slecht te zijn. Lees in het NT wat er gezegd wordt over "een weinig wijn". Het is gewoon goed. Maar met mate.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik gebruik eten wel als soort genotsmiddel hoor, ik eet alles wat ik lekker vind en geniet er enorm van, zonder ook maar een kilootje aan te komen. Zet mij een doos bonbons voor en binnen een uurtje is ie leeg puh2.gif Om dit alles weer in Bijbels perspectief te zien? nee dat doe ik niet.. ik ben dankbaar dat ik de mogelijkheid heb om lekker te eten en waarom zou ik daar niet van mogen genieten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik rook niet, drink geen alcohol en geen cafeine. Ik sport en ik eet ook gezond

ik ben eerder mager van gestalte en zeker niet dik puh2.gif

dus voor mij gaat dat artikel niet op

ik ben wel een perfectionist en zou het ook nooit zover laten komen.

ook ben ik "streng" op ander vlak, kwil geen auto, ik ben vegetarier dat soort dingen

eten is wel leuk vindt ik, lekker eten (wel gezond!!) ik kijk altijd uit naar het avondeten. maar ik eet gewoon genoeg, en niet teveel. Ook eet ik niet allerlij tussendoortjes. ik eet wanneer ik honger heb, dus als ik mijn maag voel. En als ik me zwak voel, slapjes, dan denk ik dat het overgaat als ik wat suiker heb. maar meestal is dat niet zo jammer genoeg.

Als er feestjes zijn eet ik wel iets mee, bvb als er taart is ofzo.

ohja ik let ook altijd erop dat het seizoensgroenten en fruit is (mijn moeder doet dit niet vaak, maar ik probeer het haar wijs te makenpuh2.gif) en ik koop bio producten uit de natuurwinkel voor zover ik kan (want zoals ik al zei doet mijn moeder de boodschappen, maar als ik kan ga ik mee)

en elke dag eet ik 2-3 stukken fruit, omdat het goed voor je is, en tis lekker smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wie heeft het Daniel dieet wel eens geprobeerd?

Mwah, ik prefereer liever het Franciscus-dieet:

Onmiddellijk na zijn bekering, begon hij op zo menigvuldige dagen van het jaar te vasten dat een vastendag, om zo te zeggen, op de andere volgde, bij zo verre, dat hij zich aldus tot een schier onophoudelijke vast verplichtte. Zijn spijs bestond meest in een weinig groensel met koud water, en niet zelden met as erbij, toebereid. Indien het gebeurde dat hij door zijn ziekelijke toestand gedwongen was vlees te eten, deed hij daarover, zohaast hij genezen was, een harde boetvaardigheid, door het verdubbelen van zijn gewoonlijke strengheden. (bron: noveen ter ere van de heilige Franciscus)

knipoog_dicht.gifknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid